تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 دی 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):همانا سعادتمند(به معنای) کامل و حقیقی کسی است که امام علی(ع) را در دور...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1846078208




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

امیدوار به کیفیت بهتر


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: اميدوار به کيفيت بهتر
انيميشن مذهبي
نگاهي به توليد انيميشن ديني در تلويزيون در تمام دنيا توليد انيميشن براساس داستان‌هاي مذهبي قدمتي طولاني دارد و بالطبع در اين سال‌ها اين کارها توانسته است مخاطبان گسترده‌اي را جذب و حتي سينما و تلويزيون دنيا را فتح کند.در اين چند سال اخير توليدات انيميشن مذهبي در ايران رونق گرفته است اما کيفيت اين کارها را نمي‌توان چندان رضايت‌بخش خواند. البته نبايد از چند کار خوب در اين ژانر غافل شد اما هرچه هست، توليد انبوه اين کارها در تلويزيون دلزدگي مخاطب را به همراه داشته است و باعث شده که حتي کارهاي برتر اين حوزه هم ديده نشود. در اين گزارش ضمن گفت‌وگو با صاحب‌نظران اين امر، جايگاه انيميشن مذهبي بررسي شده است.سيدمحمدمحسن ميرداماد، کارگردان انيميشن مذهبي «امين 1و 2»، جايگاه انيميشن مذهبي را اينگونه شرح مي‌دهد: «انيميشن مذهبي زماني موفق است که جايگاه خوبي داشته باشد و اين حرف به اين معني است که انيميشن مذهبي ايران با آنچه ما در نظر داريم، فاصله دارد.»«انيميشن مذهبي زماني موفق است که جايگاه خوبي داشته باشد و اين حرف به اين معني است که انيميشن مذهبي ايران با آنچه ما در نظر داريم، فاصله دارد.»ناهيد صمدي امين که انيميشن «عاشوراييان» را ساخته است- انيميشني که در جشنواره‌هاي ايراني و خارجي جوايز زيادي را کسب کرده- معتقد است به‌دليل اينکه در اين سال‌ها کارهاي ضعيفي در انيميشن مذهبي ارائه شده، مخاطب از ديدن اين کارها دلسرد شده است: «نبايد فراموش کرد که ساخت انيميشن انبوه و سريال انيميشن ايراني، عمري کمتر از 10 تا 15‌سال دارد و در اين چند سال اخير است که ساخت انيميشن مذهبي در ايران رونق گرفته است.به همين دليل معتقدم که به‌تدريج کيفيت ساخت انيميشن مذهبي بهبود مي‌يابد، همان طور که در کارهاي اخير کيفيت بهتري را شاهد هستيم.» از سوي ديگر عليرضا فرماني، کارگردان انيميشن‌هاي مذهبي «قصه‌هاي آسماني»، «مقتل‌خواني» و «خورشيد ني‌نوا» معتقد است که نبايد در جست و جوي جايگاه انيميشن ايراني بود: «نبايد کارهاي ايراني را با کارهاي کشورهاي پيشرفته مثل ژاپن و آمريکا مقايسه کنيم. از طرف ديگر هم حتما نبايد به اين جايگاه برسيم تا بتوانيم انيميشن ديني توليد کنيم. مي‌خواهم بگويم که ما بايد کارهاي ديني توليد کرده و به موازات آن در تکنيک پيشرفت کنيم. در اين صورت مخاطبان انيميشن‌هاي ديني بيشتر مي‌شود و به موازات آن شيوه اجرايي و تکنيک کارها هم رشد مي‌کند.»فرماني معتقد است که در ژانرهاي ديگر انيميشن هم مشکل تکنيک ديده مي‌شود و اين مشکل تنها مربوط به انيميشن‌هاي ديني نيست: «در ژانرهاي ديگر هم پيشرفت چنداني نداشتيم تا بخواهيم آن کارها را با کارهاي ديني مقايسه کنيم. اگر انيميشن‌هاي ديني ديده نمي‌شود، آنها هم ديده نمي‌شود. مي‌خواهم بگويم که از نظر تکنيکي با هم فرق ندارند.»با اين حال ميرداماد معتقد است که انيميشن ايراني خصوصا انيميشن ديني روند مثبت و روبه‌رشدي را طي کرده است:«خيلي به رشد انيميشن ديني در ايران اميدوارم و به‌نظرم آينده روشني را در پيش رو دارد؛ البته اگر مسئولان به آن توجه کنند.»فرماني ساخت انيميشن ديني را نوعي رسالت مي‌داند و با اين حال اعتقاد دارد که بايد در اين زمينه بيشتر فعاليت شود تا به‌تدريج کيفيت کارها بالا برود:« مخاطب اين کارها را مي‌بيند تا به تزکيه دروني برسد. با اين حال ساخت انيميشن‌هاي مذهبي از ابتدا تا الان پيشرفت بسياري کرده و اين نشان‌دهنده اين است که چقدر تجربه سازندگان در اين امر مهم و تأثيرگذار بوده است.»فيلمنامه، مشکل اوليهحجت‌الاسلام والمسلمين سيدمحمدمحسن ميرداماد، مشکل اصلي انيميشن‌هاي ايراني را فيلمنامه مي‌داند: «مي‌توان گفت که مشکل اصلي کارهاي مذهبي چه در بخش فيلم و چه در بخش انيميشن، داستان است. موفقيت يا عدم‌موفقيت يک فيلم ديني يا انيميشن به نويسنده و فيلمنامه‌نويس مرتبط بوده؛ هرگاه کاري موفق است، به‌دليل نگاه دقيق و رعايت نکات ريزي بوده که نويسنده در نوشتن و تحقيق فيلمنامه به آن رسيده است.»صمدي امين معتقد است که در انيميشن‌هاي ديني، فيلمنامه‌نويس‌ها صرفا به نقل داستان اکتفا مي‌کنند: «در اين بين فيلمنامه‌نويس‌ها از بيان اصل موضوع که انديشه، اخلاق، انسانيت و شناخت خداوند است غافل مي‌مانند و نمي‌توانند اين موارد را در کارهايشان کالبد شکافي کنند.»فرماني داستان پردازي را توانايي فيلمنامه نويس و نويسنده مي‌داند: «در تمام دنيا داستان‌هاي رئاليست مبناي فيلمنامه براي انيميشن مي‌شود. اگر داستان‌هاي واقعي در مورد انيميشن جواب داده است، پس در انيميشن مذهبي هم جواب مي‌دهد.»اگر تفاوت انيميشن مذهبي را با کارهاي ديگر، در فانتزي و تخيل بدانيم، سؤال اينجاست که اين مرز در انيميشن‌هاي ديني در کجا تعيين مي‌شود. فرماني به جذابيت انيميشن اشاره دارد و اينکه در نوشتن داستان‌هاي مذهبي تا جايي که شرع و عرف اجازه بدهد و داستان اصلي تحريف نشود، نويسنده اجازه دارد داستان‌پردازي کند: «اين موضوع به توانايي فيلمنامه‌نويس برمي‌گردد که چقدر روي کارش و البته داستان مسلط است. ناگفته پيداست که هر کس اين توانايي را ندارد و يک فيلمنامه نويس انيميشن بايد داستان، رسانه، انيميشن و مخاطب را بشناسد تا بتواند متني قوي بنويسد.»به‌نظر اين کارگردان در انيميشن به فيلمنامه بهاي لازم داده نمي‌شود: «توليدات ايراني چه انيميشن مذهبي و چه غيرمذهبي، همواره از فيلمنامه لطمه خورده‌اند.»صمدي امين به نکته‌اي ديگر اشاره دارد: «کارها ضعف‌هاي اجرايي بسياري دارد. شايد مهم‌ترين نکته را بايد در نگاه مقطعي مسئولان به آن دانست، چرا که اين انيميشن‌ها در مقطعي خاص پخش مي‌شود و براي همين، سفارش‌ها خيلي سريع اتفاق مي‌افتد. اگر نقش اين انيميشن‌ها جدي‌تر گرفته شود، قطعا مي‌توان انتظار نتيجه بهتري از انيميشن‌ها داشت.»بودجه، مشکل اصلياگر پاي درددل اهالي انيميشن بنشينيم همه از کمبود بودجه گلايه دارند. اين همان نکته‌اي است که سيدمحمدمحسن ميرداماد به آن اشاره دارد و آن را مشکل اصلي انيميشن مي‌داند: «تنها سفارش‌دهنده انيميشن خصوصا انيميشن ديني، تلويزيون و مرکز صباست که اين دو مرکز هم مشکل بودجه دارند. زماني که با مسئولان صبا صحبت مي‌کنيم، آنها هم به اين مشکل اشاره دارند. مي‌دانم که با چه سختي بودجه را رديف مي‌کنند. مسئولان بايد به انيميشن و نقش و تأثيرگذاري آن توجه کنند. به همين دليل بايد سرمايه‌گذاري بيشتري روي اين کار صورت بگيرد.»صمدي امين اختصاص بودجه به افراد غيرمتخصص را باعث افت کيفيت در انيميشن ديني مي‌داند: «شايد بودجه کل مناسب باشد، اما مهم‌ترين مشکل اين است که بودجه به افرادي اختصاص داده مي‌شود که چندان در اين زمينه متخصص نيستند. اگر مي‌خواهيم انيميشن‌هاي مذهبي با کيفيت توليد شود بايد بودجه مناسب به افراد حرفه‌اي تعلق گيرد. فقط تعهد کافي نيست بلکه تخصص هم لازم است.»کارگردان برگزيده جشنواره بين‌المللي مذاهب دنيا در ايتاليا به نقش مديران هم اشاره دارد: «مديران هم بايد بدانند که توليد انيميشن نياز به زمان و تخصص لازم دارد و به همين دليل بايد به تخصص‌گرايي اهميت داده شود. متأسفانه ما در بحث کيفيت از بودجه، سرمايه و نيروي تخصصي غافل بوديم.»شايد متفاوت‌ترين نگاه به اين مقوله را بتوان در نظر فرماني جست. او معتقد است که نبايد بودجه پايين را دليل کيفيت پايين کارهاي انيميشن دانست:«کيفيت انيميشن منوط به خيلي چيزهاست. اگر بودجه زياد باشد، دليل موفقيت کار نيست و اگر هم کم باشد دليل شکست کار نخواهد بود. مي‌خواهم بگويم که بودجه پايين نبايد دليلي براي ارائه کاري بي‌کيفيت باشد. بايد متناسب با هر بودجه‌اي کار حرفه‌اي و قابل‌قبول تحويل مخاطب داده شود.»او مصرانه مي‌گويد که با بودجه کم هم مي‌شود کار قابل‌قبولي ارائه داد: «تيم سازنده و کارگردان بايد بودجه و شرايط را در نظر بگيرند و بر حسب شرايط موجود کار کنند؛ يعني زماني که بودجه کم است نبايد کاري را طوري طراحي و اجرا کرد که کار ضعيف تحويل مخاطب داده شود.»تيم اجرايي، مؤثر در کارقطعا موفقيت يک کار تنها به داشتن بودجه بالا اختصاص ندارد. توانايي و تخصص نيروهاي اجرايي نقش مهمي در موفقيت يا شکست يک پروژه ايفا مي‌کنند.سيدمحمدمحسن ميرداماد در مورد انيميشن به تيم اجرايي اشاره دارد: «انيميشن به‌شدت به کارگردان و تيم اجرايي وابسته است و اين تنها به انيميشن ايراني مربوط نيست، بلکه در تمام دنيا، انيميشن به تيم اجرايي و کارگردان مرتبط است و اگر نتيجه نهايي خوب باشد مطمئن باشيد که تيم اجرايي بسيار قوي‌اي پشت کار بوده است.»صمدي امين به رئاليست بودن انيميشن‌هاي مذهبي اشاره دارد: «ساخت انيميشن رئال دشوار است و به همين دليل به تيم حرفه‌اي نياز است تا يک کار قوي ساخته شود. چرا که توليد کار رئال سخت است و هر ضعفي اعم از رنگ، پس زمينه، آناتومي شخصيت‌ها و فيلمنامه خودش را به راحتي نشان مي‌دهد. به همين دليل نياز به تجربه و تخصص در ساخت انيميشن مذهبي به‌وجود مي‌آيد، چرا که اگر بد ساخته شود به جاي نتيجه مثبت، نتيجه منفي به‌دنبال خواهد داشت.»صمدي امين کارهاي مذهبي ضعيف را باعث دلزدگي مخاطب مي‌داند: «انيميشن‌هاي مذهبي با اعتقادات مردم در ارتباط است و تيم اجرايي حرفه‌اي بايد با دقت کار کند تا ظرافت‌هاي دروني داستان‌هاي مذهبي را به خوبي به تصوير بکشد.»فرماني هم نقش تيم اجرايي را در موفقيت کار مؤثر قلمداد مي‌کند: «بودجه به تنهايي نمي‌تواند يک کار را نجات بدهد، بلکه بايد يک تيم اجرايي حرفه‌اي پشت کار باشد. يک گروه حرفه‌اي با هر بودجه‌اي مي‌تواند يک کار قابل‌قبول ارائه بدهد.»ايران قطب انيميشن ديني در جهان مي‌شود؟انيميشن‌هاي هر کشوري به يک ويژگي و صفت معروف هستند. اگر انيميشن کشور آمريکا به فانتزي و تکنيک قوي معروف است و اگر انيميشن کشور ژاپن به اسطوره‌ها و توليد انبوه معروف است، بايد گفت که انيميشن در ايران به هيچ ويژگي خاصي معروف نيست. گرچه در اين مدت مسئولان تلويزيون مصرانه اعلام مي‌کنند که ايران مي‌تواند قطب توليد انيميشن ديني شود اما بايد گفت تا رسيدن به اين قطب سال‌ها وقت نياز است؛ خصوصا که انيميشن ايراني با مشکل بودجه هم دست‌وپنجه نرم مي‌کند.اگر به سال‌ها قبل برگرديم انيميشن‌هايي در تلويزيون توليد مي‌شد که داستان‌هاي مذهبي را به زباني ساده براي مخاطب روايت مي‌کرد؛ سادگي هم در تکنيک بود و هم در داستان. با گذشت سال‌ها اين سادگي همچنان حفظ شده و تغيير چنداني نکرده است و سازندگان فراموش کرده‌اند که با گذشت سال‌ها، مخاطب تغيير کرده است و نياز به خوراک جديد و امروزي دارد. بي‌انصافي است که اگر از چند کار حرفه‌اي و قوي ياد نکرد؛ کارهايي که رگه‌‌هايي از نوآوري و خلاقيت در آنها ديده مي‌شود اما به‌دليل اينکه مخاطب عادت کرده است کارهايي از اين دست را با ترديد نگاه کند، يا اين کارها را نديده يا خيلي سرسري از آن گذشته است.ايران مي‌تواند قطب انيميشن ديني دنيا شود، چرا که پتانسيل‌هاي خوبي در اين بين وجود دارد، اما به دست آوردن اين جايگاه تنها در حرف تحقق نمي‌يابد و نياز به همت مسئولان و البته هنرمندان است. مسئولان بايد همت کنند تا جلوي توليدات بي‌رويه و بي‌کيفيت انيميشن‌ها را بگيرند و بودجه‌اي را که دارند صرف توليدات کارهاي ارزشمند کنند و هنرمندان هم همت کنند تا فيلمنامه حرفه‌اي توليد کنند و دانش خود را بالا ببرند تا انيميشن‌هاي ديني ارزشمند توليد کنند. زماني که فيلمنامه حرفه‌اي، نيروهاي متخصص و البته بودجه کافي در دست باشد چه بخواهيم و چه نخواهيم کارهاي توليد شده در انيميشن ديني باعث خواهد شد که ايران قطب انيميشن ديني جهان شود.ندا انتظامي/ همشهري تنظيم براي تبيان : مسعود عجمي  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 457]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن