تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هيچ جلسه قرآنى براى تلاوت و درس در خانه‏اى از خانه‏هاى خدا برقرار نشد، مگر اين ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1845644326




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گریز از واقعیت در تصویرگری دینی


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: گریز از واقعیت در تصویرگری دینی 
تصویرگری
نقاشان و تصویرگران برای تصویركردن چهره معصومین یا از واقع‌گرایی دور شده و به نماد روی می‌آورند، یا از ایشان، چهره‌ای فرازمینی و دست‌نیافتنی ارائه می‌دهند.  آن‌گونه كه سید علی محمد رفیعی در مقاله خود با عنوان «پشتوانه‌های علمی برای تصویرگری دینی» می‌نویسد: «به اثری دینی گفته می‌شود كه محتوای آن، دست كم به یكی از موضوع‌ها یا مقوله‌های دینی بپردازد؛ نگاهی از بیرون به یكی از موضوع‌ها یا مقوله‌های دینی بیندازد؛ با الهام از یك موضوع، مقوله، آموزه، پیام یا هدف دینی پدید آمده باشد و درباره یكی از آثار، جوامع، نهادها یا فرهنگ‌های دینی باشد.او یكی از نیازهای ضروری پژوهش در تصویرگری كتاب‌های دینی را تعیین شكل چهره، دست‌ها، استخوان‌بندی، حالت مو و اندام انبیای ابراهیمی و نسل ابراهیم از جمله پیامبر اكرم(ص) و امامان می‌داند.در این مقاله كه در شماره 72 كتاب ماه كودك و نوجوان نیز منتشر شده، آمده است: « برای پرهیز از حساسیت‌های مومنانه نیازی به گذاردن روبند برای انبیا یا سفیدكردن چهره آنها نیست. این كار از یك‌سو گونه‌ای بدآموزی و ارائه اطلاعات نادرست به‌ویژه به مخاطب كودك و نوجوان است. از دیگرسو اگر تصویرگری چهره انبیا و اولیا با ملاحظات خاص خود صورت بپذیرد، به‌این معنی كه بیننده از مشاهده چهره آنها احساس الوهیت، روحانیت، زیبایی و آراستگی برون و درون، خردمندی، ژرف‌نگری و دیگر فضایل مادی و معنوی را دریابد نه تنها از دیدن آن برافروخته نمی‌شود بلكه تحسین خود را نثار تصویرگری می‌كند كه توانسته است چنین نمادی از دانایی و والایی بیافریند.»تصویرگر كتاب «هر قاصدكی یك پیامبر است» به باور مردم در روزگار گذشته اشاره و بیان می‌كند: «آنچه بر در و دیوار غارها نقش بسته، حكایت از ان دارد كه مردم در روزگار گذشته به نیروی جادویی تصویر باور داشتند برای مثال برای این‌كه بتوانند، گرازی را شكار كنند تصویر آن را بر بدنه غار نقش و تیری بر پیكرش فرو می‌كردند.»سیروس آقاخانی، نقاش و تصویرگر، در گفت‌گو با خبرگزاری میراث فرهنگی، با اشاره به‌این‌كه «نخستین نقاشی‌های یافت شده در ایران به‌قرن چهارم و اوایل قرن پنجم هجری برمی‌گردد. اما در ان دوره،سبكی با عنوان سبك رئالیسم وجود نداشته. این سبك در قرن 15 میلادی شكل می‌گیرد و رشد می‌كند.پس بی‌گمان این‌كه می‌گویند این تصویر، چهره واقعی پیامبر(ص) یا حضرت علی(ع)، صحت ندارد.»تصویرگر كتاب «هر قاصدكی یك پیامبر است» به باور مردم در روزگار گذشته اشاره و بیان می‌كند:«آنچه بر در و دیوار غارها نقش بسته، حكایت از ان دارد كه مردم در روزگار گذشته به نیروی جادویی تصویر باور داشتند برای مثال برای این‌كه بتوانند، گرازی را شكار كنند تصویر آن را بر بدنه غار نقش و تیری بر پیكرش فرو می‌كردند.»آقاخانی، هنر نقاشی را ویژه ایرانی‌ها نمی‌داند و معتقد است:«ایرانیان به خاطر شرایط حاكم بر جامعه‌شان در طول تاریخ از عینیت‌گرایی گریخته و به ذهنیات خود پناه آورده‌اند همیشه شعر به نسبت نثر، از رواج و محبوبیت بیشتری برخوردار بوده است و این ذهنی‌گرایی در تصویركردن شخصیت‌های مقدس چون پیامبر و امامان بیشتر است. ما از بین نقاشان گذشته تنها در آثار رضا عباسی با عینیات و آنچه در جامعه آن روز می‌گذشته و مردم آن روزگار، روبه‌رو می‌شویم .»به باور او«همین‌كه نقاشان و تصویرگران نمی‌توانند چهره معصومین را تصویر كنند از واقع‌گرایی دور شده و به نماد روی می‌آورند.برای مثال شهادت امام حسین را با كشیدن چند قطره خون بر كاغذ، تصویر می‌كنند .یا از او چهره‌ای فرازمینی و دست‌نیافتنی ارائه می‌دهند انگار نه انگار كه هنر امام حسین، زندگی كردن در میان مردم و داشتن نیازها و احساسات انسانی و زمینی بوده است.»نقاشان قهوه‌خانه‌ای هم از جمله هنرمندانی بودند كه به تصویركردن داستان‌های رزمی و مذهبی می‌پرداختند. سبكی كه در اواخر دوره قاجار و اوایل روزگار پهلوی به‌اوج خود رسید. نقاشان قهوه خانه ای به تصویركردن چهره پیامبر و امامان پرداخته‌اند چرا كه مبدا ای هنر سنت قصه و شبیه و پرده خوانی بوده است. نقاشان قهوه خانه ای هم در قهوه‌خانه‌ها حضور می‌یافتند و به كشیدن تصویرهایی می‌پرداختند كه نقالان و پرده‌خوان‌ها روایت می‌كرده‌اند.گرچه به‌باور آقاخانی، پیش از نقاشی قهوه‌خانه‌ای، در« معراج‌نامه» و«مكتب تبریز» به تصاویر مذهبی برمی‌خوریم. خبرگزاری میراث فرهنگیگروه هنری تبیان/ سیما مهاجری





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 279]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن