واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: تاریخ انتشار چهارشنبه 28 اسفند 1387 تعداد مشاهده : 110 نشست نقد كتاب «مكاتب تفسيري» برگزار شد خبرگزاري فارس: به همت خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا) و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي كتاب «مكاتب تفسيري» نوشته حجتالاسلام علي اكبر بابايي نقد شد. به گزارش خبرنگار آيين و انديشه باشگاه خبري فارس «توانا» نشست بررسي مكاتب تفسيري از سلسله نشستهاي تخصصي برسي كتابهاي برگزيده در خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا) با حضور نويسنده كتاب حجتالاسلام علياكبر بابايي، حجتالاسلام ابراهيم يعقوبيان از اساتيد حوزه و محسن احتشامينيا عضو هيأت علمي دانشگاه برگزار شد. در ابتداي نشست علي اكبر بابايي نويسنده كتاب به دو دسته بودن مجموعه تفاسيري كه تا بهحال نوشته شده اشاره كرد و گفت: اين تفاسير تفسيرهاي روايي محض و تفسيرهاي اجتهادي هستند. اين مؤلف در ادامه به تبيين مؤلفههاي مكتب تفسيري اجتهادي پرداخت و مكتبهاي اجتهادي قرآن به قرآن، روايي اجتهادي، اجتهادي ادبي، اجتهادي فلسفي و اجتهادي تجربي علمي را زيرشاخههاي مكتب تفسيري اجتهادي ذكر كرد. محسن محتشمينيا كه به عنوان منتقد در اين نشست حضور داشت، گفت: مطالب پيچدرپيچ در كتاب گاهي ذهن مخاطب را دچار دگرگوني ميكند و سبب ميشود مخاطب به يك جمعبندي نهايي از مطالب كتاب نرسد. به نظر من، بهتر آن بود كه مؤلف در آغاز هر فصل، چارچوبهاي بحث را روشن ميكرد و انتظاراتي كه هر فصل از مخاطب برآورده ميكند، تبيين ميشد و همچنين در بيان هر فصل، نتيجهگيري و دستهبندي از مطالب ارائهشده به دست داده ميشد. اين ايراد ساختاري را بر اين كتاب وارد ميدانم و اميدوارم كه در جلد سوم، اين كاستيها رفع شود. حجتالاسلام ابراهيم يعقوبيان «مدرس حوزه» به عنوان منتقد دوم اظهار داشت: ميخواهم دربارهي وجه تسميه (نامگذاري) اثر سخناني را طرح كنم زيرا اختلاف در علوم، سخني است كه علوم به سبب موضوعات مختلفاند و چنانچه ما تفسير را هم به عنوان يك علم بدانيم، بايد ببينيم كه منابع و مباني علم تفسير چيست و بايد معيارهايي به دست دهيم و براي تفكيك مكاتب تفسيري از هم بايد اختلاف در مباني و منابع مكاتب را روشن كنيم. اگر اختلاف مكاتب تفسيري را در اختلاف منابع و مباني بدانيم، با نگاهي در كتاب ميبينيم كه «مكاتب تفسيري» اينگونه تبيين نشده است. او ادامه داد: نويسنده اين كتاب مكتب تفسيري گفته است اما در واقع مرادش، روش تفسيري است و گاه آراي يك مفسر را يك مكتب تفسيري تصور كرده است؛ از اينرو ميبينيم تقسيمبندي ارائهشده از مكاتب تفسيري در اثر قابل دفاع نيست؛ زيرا در تبيين مكاتب تفسيري، اختلاف در منابع و مباني ضروري است. نويسنده كتاب درباره نقد محتشمينيا اظهار كرد: اين ايراد چندان وارد نيست چون هنوز اين دورهي چندجلدي به پايان نرسيده و نميتوانيم به قضاوت كاملي دربارهي نظريههاي تفسيري قرآن كريم برسيم و اميد كه بتوانيم در جلد چهارم به اين نتيجهگيري و جمعبندي برسيم. حجت الاسلام بابايي درادامه درباره اظهارات يعقوبيان گفت: ما در مقدمه كتاب، مفهومشناسي، دستهبندي مفسران و دستهبندي تفاسير را مورد بحث قرار داديم و در مفهومشناسي، در واقع معناي «مكتب» را تبيين كرديم كه در معناي لغوي مكتب آمده كه افكار و انديشههاي فردي كه مورد استقبال صاحبنظران و جامعه قرار گرفته و بر اين اساس، كار خود را در تقسيمبندي مكاتب تفسيري پيش برديم. درواقع، ما از مكاتب تفسيري، نظريههاي مختلف درباره چگونه تفسير كردن را در كتاب آورديم و مورد بررسي قرار داديم و از اين منظر، به هركدام از رويكردهايي كه در تبيين معيار چگونگي تفسير قرآن وجود داشته، با توجه به اينكه بر كدام رويكرد بيشتر تأكيد دارد، عنواني داديم و به عنوان يك مكتب تفسيري مطالعه شده؛ از اينرو ما مجموعه آراي تفسيري فردي را به عنوان مكتب معرفي نكرديم. كتاب «مكاتب تفسيري» يك مجموعه چهار جلدي است كه تا به حال دو جلد از آن منتشر شده است. انتهاي پيام/ا
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 134]