واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: تاریخ انتشار یکشنبه 17 آذر 1387 تعداد مشاهده : 101 «چند صدایی در هنر ایرانی» برگزار می شود تهران-خبرگزاری ایسکانیوز: به منظور بررسی موضوع گفتگومندی و چند صدایی در حوزه هنر و به ویژه هنر ایرانی، فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران، هماندیشی «چند صدایی در هنر ایرانی» را برگزار میکند. به گزارش گروه فرهنگی هنری باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران "ایسکانیوز" به نقل از روابط عمومی مجموعه هنر پژوهی نقشجهان، این هماندیشی یکشنبه یازدهم اسفندماه سال جاری در دو بخش مباحث نظری و مطالعات کاربردی برگزار خواهد شد. بر اساس این گزارش، در بخش مباحث نظری محورهایی چون تعریف چند صدایی در هنر، رابطه میانی چند صدایی در هنر و جامعه، گفتگومندی، بینامتنی و فرامتنی، چند صدایی از دیدگاه زیباییشناسی، سبکشناسی،اخلاق و.... مورد بررسی قرار میگیرد و در بخش مطالعات کاربردی حول مباحثی چون؛ جایگاه چند صدایی و گفتگومندی در هنر و فرهنگ ایرانی، گونهشناسی هنر ایرانی با رویکرد چندصدایی، چند صدایی و مدیریت فضاهای هنری و... بررسی خواهد شد. بدین منظور و در راستای هماهنگی در اهداف و مباحث هماندیشی، جلسهای با حضور مدیران پانلهای تخصصی، برخی سخنرانها و بهمن نامورمطلق دبیر علمی هماندیشی «چند صدایی در هنر ایران» در مجموعه هنرپژوهی نقشجهان برگزار شد. بهمن نامورمطلق، دبیر فرهنگستان هنر به گشایش گردهمایی بزرگ مکتب شیراز طی روزهای آینده اشاره کرد و یادآور شد: پژوهشهای گسترده در حوزه تاریخ فاخر کشورمان پیش از اسلام و دوران پس از اسلام از اهداف اصلی معاونت پژوهشی فرهنگستان هنر است، اما نگاه به مباحث مطرح و علوم معاصر و آشنایی با دستاوردهای علم نوین و ارایه آن به نسل جدید و پژوهشگران نیز در راستای فعالیتهای این مرکز است. نامورمطلق همچنین از فعالیت و راهاندازی گروههای مختلف، نشانهشناسی، تخیل هنری، انسانشناسی هنر و... در کنار ده گروه پژوهشی یاد کرد و گفت: این گروهها به صورت فراگروهی در حوزههای مختلف، با رویکردهای متفاوت کار میکنند. وی از مباحثی چون؛ بینامتنیت، فلسفه هنر، نقد تکوینی و هماکنون چندصدایی در هنر و ادبیات، به عنوان مسائل مطرح شده در این گروهها نام برد. پس از سخنان نامورمطلق، اسلامی مدیر پانل معماری نیز درباره جایگاه چندصدایی در معماری توضیح داد. اسلامی، مهمترین معضل حوزه معماری را هویت فوری عنوان کرد و اظهار داشت: معماری اگرچه مادر هنرها و یک رشته چندرشتهای است اما با مسائل متعدد اجتماعی، سیاسی، روانشناختی و... درگیر است، لذا مسئله آموزش، تبیین نظر است و بررسی تعابیر مختلف در آن جایگاه خاصی پیدا میکند. اسلامی با اشاره به به ضرورت نقد، ارایه نظریات جدید و گذر از تلاشهای فردی درباره مفهوم چندصدایی در معماری گفت: مشارکت مردمی، مطالبی که قبل و بعد از آفرینش یک اثر هنری مطرح میشود، مسیر ساخت و تولید یک اثر، مواجه مردم با آن، تعاملهای دوطرفه و... مواردی است که به اهمیت بحث چندصدایی در معماری تأکید میکنند. اردشیر صالحپور مدیر پانل نمایشی نیز ابتدا ماهیت تئاتر را چندصدایی دانست چرا که اساساً با جدلهای دراماتیک همراه است. این مدرس دانشگاه با ابراز تأسف از نقش کمرنگ نقد و اندیشه و جدی نگرفتن آن در سطوح دانشگاهی از حضور و همکاری ناظرزاده کرمانی،سجودی، صادقی و ضیمران برای ارایه مقاله و سخنرانی در همایش چندصدایی خبر داد. کاشفی مدیر پانل تجسمی، سخنان خود را با مرور افکار و اندیشههای باختین در زمینه هنر چندصدایی آغاز کرد و گفت: باختین بحث خود را با موسیقی آغاز کرده و بعد آن را به شاخههای دیگر تعمیم داده است. ما هم سعی میکنیم که از منظر چندصدایی در موسیقی به هنرهای تجسمی، به ویژه نقاشی برسیم. در ادامه، صلاحیمقدم بحث چندصدایی در ادبیات را از نظر باختین مطرح کرد. صلاحی مقدم توضیح داد: از نظر این پژوهشگر شعر چندان چندصدایی نیست، اما من معتقدم نمونههای متعددی در ادبیات فارسی و لاتین میتوان پیدا کرد که گویای چندصدایی است. آثار جمالزاده، هدایت، چوبک، ساعدی و... همگی نشانههای از چندصدایی در خود نهفته دارند. در ادبیات کلاسیک هم شعر حافظ خالی از این موضوع نیست. حافظ با طرح مضامین مختلف تنها به دنبال مبارزه با ظلم نیست، او با زیرکی خاص و با دیدگاه خاص خود با برخی مفاهیم روبرو میشود. نامور مطلق در تکمیل سخنان صلاحی مقدم گفت: هدف ما استفاده از تئوریهای باختین و گذر از آنها است. ما به دنبال رابطه بین چندمعنایی و چند صدایی هستیم. همچنین مسئله دیگر چندصدایی و بینامتنیت است. فراموش نکنیم، چندصدایی بیشتر در صداهای مستقل است. حال باید دید، به طور مثال آیا این صداها و هویت مستقل در شعر حافظ هم دیده میشود. غریبرضا غلامحسینزاده، دیگر کارشناس حاضر در این نشست نیز لزوم بحث و چالش در حیطه اندیشههای باختین را آشنایی با زندگی و آثار این اندیشمند دانست که جدا از یکدیگر نیستند. مثلاً باختین اقدام به راهاندازی محفلهای مختلفی در حوزههای فلسفه، نقاشی، ادبیات، موسیقی و... میکند تا از هرکدام از آنها به نحوی تاثیر بگیرد و در آراء و اندیشههای خود از آنها یاد کند. وی خاطرنشان کرد: اگر باختین میگوید شعر نمیتواند حالت چندصدایی و گفتگومندی داشته باشد، به شعرهای غنایی اشاره دارد. این پژوهشگر ادامه داد: باختین مانند پستمدرنها آن قدر جلو نمیرود که آزادی مطلق و بدون قید و بند بدهد، در آراء او تفکرات مختلف در کنار یکدیگر حضور دارند. حبیبالله درخشانی از دیگر کارشناسان حوزه تجسمی در همایش چندصدایی در هنر، نیز با به کاربردن کلمه هنر دیداری به جای کلمه تجسمی برای القای حالتها و معانی گفت: گفتگومندی در هنرهای دیداری کاملاً با ادبیات متفاوت است. مثلاً گفتگومندی در شاهنامه زمینهای برای یک گفتگومندی خاص ایجاد میکند. بهنام کامرانی نیز با اشاره به اینکه نظریه باختین در چند صدایی باعث فهم و توضیح بسیاری از جریانهای هنر معاصر است توضیح داد: اصطلاح چندصدایی برای نخستین بار در موسیقی دوران گوتیک و بعد موسیقی قرن شانزدهم دیده میشود، پس از آن این بحث میتواند در اصطلاحاتی که پستمدرنیسم به ارمغان آورده نیز آن را تعمیم داد. کامرانی افزود: در هنر تجسمی معاصر نیز این اصطلاح با پسوند و پیشوندهایی مثل اتمسفر، چندصدایی و یا حتی در هنرهای جدید، به ویژه در New Media نیز نمود پیدا میکند. وی با رجوع به نگارگری ایران گفت: چندصدایی در نگارگری بیشتر در نقوش دیده میشود. اما در هنر معاصر، هنرمندانی که بلوغ هنری خود را بعد از انقلاب طی کردند، مسئله چندصدایی، بیشتر در آثارشان نمود یافته است. شاید رویدادهای اجتماعی و رواج روحیاتی مثل گروتسک و... باعث این تقابل شده است. شاهچراغی از دیگر حاضران این نشست نیز در حوزه معماری به پدیده معماری که از طبیعت بکر و دستنخورده جدا شده است، اما توانسته در سایر شاخهها مثل معماری و شهرسازی، فرش و... رسوخ کند و منبع الهام باشد اشاره کرد و گفت: این پدیده معمارانه آن قدر در ذهن مخاطب معاصر رسوخ کرده که از طریق آثاری که در فرهنگستان ما زنده است، ایرانی معاصر نمیتواند پدیده دیگری جای آن بگذارد. گودرزی نیز در حوزه ادبیات گفت: به عقیده من در ادبیات داستانی ما هرگز چندصدایی مطرح نشده است چرا که بحث ایدئولوژی بازتاب پررنگتری داشته است و ما فقط در ادبیات داستانی با تکصدایی (البته به طور مطلق) مواجه هستیم. معنای باختین چندصدایی به دلایل شرایط اجتماعی ما هرگز امکانپذیر نشده است. این نشست با سخنان لاری درباره تصویری از مجله شکوفه که نخستین نشریه زنان در دوره قاجار بود ادامه پیدا کرد. لاری در ابتدا گفت: امروزه بینامتنیت با مباحث مختلفی ادغام شده است. به عقیده من چندصدایی یک بعد اجتماعی و ایدئولوژیک دارد و این طور نیست که هر چیزی که چند لایه و متشکل از عناصر مختلف است از تئوری چندصدایی هم بهرهمند باشد. وی با اشاره به حضور چندصدای غالب و مغلوب در هر متن به نقل از باختین گفت: صداهای غالب که در سطوح زیرین هر متن وجود دارد باید بیرون کشیده شود. در خاتمه راکعی در جمعبندی مباحث مطرح شده اظهار داشت: با توجه به فرامتن موجود خوانش این متن یک تک صدایی است که کامل نشده و نتوانسته به هدف برسد. در بخش دیگر درباره ایدههای باختین و افکار اجتماعیش گفت: ما میتوانیم ایده را از باختین بگیریم و به جاهایی برسیم که خودشان مسیر تکامل ایده باشد. از طرفی مجبور نیستیم همیشه خودمان را با آن ایدهها تطابق دهیم. خبرنگار:236
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 230]