واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: تاریخ انتشار یکشنبه 3 آذر 1387 تعداد مشاهده : 91 جلال آل احمد سرگذشت يك نسل است خبرگزاري فارس: غلامعلي حداد عادل گفت: آل احمد شخصيت اثرگذار و مهم سه دهه از تاريخ معاصر است و سرگذشت او سرگذشت يك نسل است. به گزارش خبرنگار فارس، غلامعلي حداد عادل رئيس فرهنگستان زبان و ادب فارسي در آيين پاياني نخستين دوره جايزه ادبي جلال آل احمد گفت: غرض از ناميدن اين جايزه به نام جلال پوششي است براي زنده نگهداشتن نام او، بنابراين وظيفه داريم به صرف نام او تكيه نكنيم. رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه آل احمد شخيصت اثرگذار و مهم سه دهه از تاريخ معاصر است، تصريح كرد: سرگذشت آل احمد سرگذشت يك فرد نيست، بلكه سرگذشت يك نسل است. شناخت او و دوران زندگيش قطعهاي پر طپش و پرتنش از تاريخ قرني است كه در آن زندگي ميكنيم. وي افزود: سال 1320 آل احمد 18 ساله است، دوران كودكي و نوجواني خود را در دوران خفقان رضاخاني سپري كرده است، او وقتي به عنوان يك جوان وارد فعاليتهاي اجتماعي ميشود كه ديكتاتوري رضاخان سر آمده و ايران دوره جديدي از آزادي، هرج و مرج و دخالت بيگانه را سپري ميكند. رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي اضافه كرد: استبداد و مظالم رضاخاني با آن حرص عجيب او به مال و زمين و آن همه مفاسدي كه آن دوره منحوس داشت، به شكل غدهاي بعد از شهريور 1320 سر باز ميكند. اين بغض ميشكند و احزاب سياسي به وجود ميآيد. حداد عادل با بيان اينكه در اين ميان حزب توده با شعار عدالتخواهي و مساوات و كمك به رنجبران نسل جوان را جذب ميكند، گفت: در تمام دوران رضاخان ضديت با مذهب اساس بود و نسل جوانان آن دوره هم تصور بدي از مذهب داشت. حداد عادل بيان داشت كه تنها جلال نيست كه در گرداب ضديت نسبت به مذهب فرو ميرود، بلكه هزاران نفر مثل او در آن دوران از مذهب بريدند و جلال دهه 20 تا 30 يكي از هزاران جوان علاقمند به پيشرفت و اصلاح ايران بود كه در اين گرداب ربوده شد. رئيس فرهنگستان زبان و ادب فارسي، زندگي آل احمد را به سه دهه متمايز تقسيم كرد و گفت: دهه 20 تا 30 دهه فاصله گرفتن جلال از تصوير عرفي و جاري مذهب است و كشيده شدن به جانب افكار غير مذهبي و گاه ضد مذهب و ما در همين دوران رگههايي از تفكر كسروي و گاهي تاثير صادق هدايت در افكارش مي بينيم. حداد عادل افزود: در دهه 30 تا 40 كودتاي 28 مرداد و قضاياي حزب توده جلال را در مسير ديگري قرار ميدهد و جلال در اين دوره است كه ديگر در مقابل مذهب و حتي ظواهر مذهب نميايستد، او متوجه ميشود كه مشكلي نيست و اين دوران دوران كشش جلال به سمت توده مردم است كه كم كم او را از عادت كليشهاي روشنفكري بيرون ميآورد. حداد عادل ادامه داد: از اواخر اين دهه است كه كم كم گرايش به مذهب در او قوت ميگيرد و غربزدگي را تحت تاثير واقعه 15 خرداد و همين طور كتاب «در خدمت و خيانت روشنفكران» را مينويسد. رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه آل احمد به شيخ فضلالله نوري اداي احترام ميكرد، گفت: امروز در جمهوري اسلامي تقدير و تجليل از شيخ فضلالله كار سختي نيست، اما در دهه 40 اگر كسي بيايد و در دورهاي كه فراماسونري تاريخنويسي ميكرده، نسبت به شيخفضلالله اداي احترام كند، ستودني است. وي جلال دهه 40 را متفاوت از جلال دهه 20 دانست و گفت: نسلي كه من به آن تعلق دارم با اين جلال دهه 40 آشنا است و من هر قدر بخواهم از شوق و اشتياق نسلم براي خواندن كتابهاي او بگويم، نميتوانم. وي اظهار داشت: نثر زيباي او با شجاعتها چقدر براي جوانان ما آموزنده نگهدار در مقابل لغزشها بود و چقدر جلال جلالت داشت. حداد عادل استعداد شگرف، صداقت و شجاعت جلال را غيرقابل انكار دانست و گفت: سرنوشت نسلي كه او به آن تعلق داشت، ناتمام ماند و او مثل پروانهاي بود كه مراحل دگرديسي را كامل طي نكرد. حداد عادل ادامه داد: اين است كه اكنون ما مذهبيها حق او را به گونهاي كه بايسته است، ادا نميكنيم و روشنفكران كليشهاي ديروز ماركسيست و امروز ليبرال هم هيچ از او خوششان نميآيد، چون جلال به مذهب و انقلاب و امام اين انقلاب نظر خوش داشت و اين در حق جلال جفاست. حسن رحيم پور ازغدي نيز در اين مراسم گفت: ميخواهم به عنوان كسي كه به شما هنرمندان كه از بيرون و شما كه در اندرونيد و بعنوان مصرفكننده ذهن اساتيدي كه هستند، بپرسم آيا ميتوان و چگونه ميتوان در دهه 70 و 80 با الهام از تجربه آل احمد و روح نا آرام او دوباره مطلب سازي كرد. وي افزود: آيا آن گونه كه آل احمد بدون اعتنا به خنثي بودن و از سر درد و هنرمندان و جادوگرانه مينوشت، ميتوان دوباره نوشت و مكتب سازي كرد و يا ما همچنان محكوم به مصرفيم. وي با طرح اين پرسش به نقدهاي آل احمد پيرامون بوف كور هدايت و ديگر آثار روشنفكران پرداخت. انتهاي پيام/
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 201]