تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805508974




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش تحليلي مهر /نامگذاري سال 2009 به نام فردوسي ؛ ممكن يا غير ممكن ؟


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش تحليلي مهر /نامگذاري سال 2009 به نام فردوسي ؛ ممكن يا غير ممكن ؟
نشست تخصصي هم انديشي براي طرح نامگذاري سال آتي ميلادي به نام فردوسي عصر ديروز با حضور تعدادي از شاهنامه پژوهان و توسط بنياد فردوسي در يكي از تالارهاي كاخ نياوران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، در اين نشست احسان نراقي - نماينده اسبق ايران در يونسكو - با اشاره به پيشنهاد مدون بنياد فردوسي، به مجمع عمومي يونسكو در سه ماه آتي اشاره كرد و گفت: سه ماه ديگر (سپتامبر 2009) كنفرانس عمومي يونسكو برگزار مي شود كه در آن برنامه دو سال آتي به تصويب بيش از 190 كشور عضو خواهد رسيد و ايران هنوز فرصتي سه، چهار ماهه را براي ارائه اين پيشنهاد در اختيار دارد كه بايد در اين مدت پيشنهاد مدون و به تائيد بسياري از اين كشورها برسد.

وي خطاب به تدوين كنندگان اين پيشنهاد گفت: شما بايد از شش ماه پيش شروع به اين فعاليت مي كرديد هر چند در اين فاصله سه ماهه نيز مي توانيد به فعاليتتان ادامه بدهيد.اگر بنياد فردوسي با موسسات و وابسته هاي فرهنگي سفارتخانه ها تماس بگيرد، به تعداد زيادي از علاقه مندان برخواهيد خورد كه مي توانند بسيار به شما كمك كنند. ضمن اينكه يك ماه قبل از كنفرانس عمومي يونسكو بايد قطعنامه را به تصويب كشورهاي عضو برسانيد.

در ادامه اين نشست فرامرز تمنا - معاون فرهنگي سفارت افغانستان در ايران و نماينده اين كشور در سازمان همكاري هاي اقتصادي اكو و موسسه فرهنگي وابسته به آن نيز با اشاره به تاسيس اين سازمان توسط سه كشور حوزه فردوسي (ايران، افغانستان و تاجيكستان)، از قول مساعد سازمان مذكور براي پيگيري نامگذاري سال 2009 به نام فردوسي خبر داد و گفت: مسلماً در اين راستا مكاتباتي با كشورهاي عضو يونسكو صورت خواهيم داد و قول مساعد مي دهيم كه نهايت تلاشمان را براي اين كار بكنيم. ما همچنين توان اين كار را داريم كه رايزنان و سفراي كشورهاي عضو اكو را به همين منظور گرد هم بياوريم و اميدواريم اين كار طي دو هفته آينده رخ دهد.

حسين نوري نيا يكي از مديران پژوهشكده فرهنگ و هنر جهاد دانشگاهي نيز در اين نشست از برگزاري همايشي در مقياس كلان و با عنوان "فردوسي در ذهن و زبان ايرانيان" در سال جاري خبر داد.

بعيد است ايران بتواند براي ثبت سال 2009 به نام فردوسي كاري بكند

در ادامه اين نشست خسر خوانساري مشاور رئيس پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در سخناني متفاوت با سخنان احسان نراقي، گفت: يونسكو در تقويم اش كه آن را براي سال هاي 2008 و 2009 تصويب كرده، نام پنج تن از مفاخر را به ثبت رسانده است.

وي بدون ذكر اسامي اين پنج تن، افزود: بسيار بعيد مي دانم كه ايران بتواند كاري براي ثبت سال آتي ميلادي به نام فردوسي بكند اما بايد براي اين كار جلساتي را در اسرع وقت تشكيل دهيم و وارد عمل شويم.

اين مقام مسئول سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشورمان پس از نشست مذكور نيز از پاسخ به پرسش خبرنگار مهر در خصوص ممكن يا ناممكن بودن نامگذاري سال 2009 از سوي يونسكو به نام فردوسي، خودداري كرد.

با اين وجود محمد حسين طوسي وند بنيانگذار بنياد فردوسي در ادامه اين نشست گفت: نكته اي كه ما الان بايد به دنبالش باشيم، مسائل تكنيكي است؛ دعوت از تمام رايزنان فرهنگي سفارتخانه هاي خارجي و همكاري نزديك با رايزنان فرهنگي اكو از جمله اين اقدامات است.

وي در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص امكان حقوقي براي ناميدن سال آتي ميلادي به نام فردوسي، گفت: درست است كه گفته اند پرونده نامگذاري سال 2009 بسته شده اما يكي از كارهايي كه ما در بنياد فردوسي بايد بكنيم اين است كه اگر چنانچه ما نتوانيم در خارج اين موضوع رابه ثبت يونسكو برسانيم، لااقل در داخل مملكت بتوانيم آن را به نحو شايسته مطرح كنيم. مساله دوم هم اين است كه ايراني ها تا حالا هيچ اسمي از فرهنگ خودشان نبرده اند ؛ آمدند مولوي ما را گرفتند ابو علي سينا را هم دارند مي گيرند. وقتي ما گريه نكنيم مادر كه شير نمي دهد!

طوسي وند افزود: بنياد فردوسي وظيفه اش اين است كه بگويد فردوسي مال ماست. ما از سال پيش به دنبال اين طرح بوديم كه تدوين شده است اما بعد از اين يك سال تازه توانسته ايم دو نفر از آقايان را به اين نشست بياوريم. ولي به هر حال من هم بعيد مي دانم كه امكان ناميدن سال 2009 به نام فردوسي وجود داشته باشد.

از مسئولان فرهنگي مي خواهيم حداقل جواب دعوتنامه را بدهند

ياسر موحد فرد دبيركل بنياد فردوسي نيز در جمع خبرنگاران در خصوص عدم حضور مسئولان فرهنگي و نيز نماينده ايران در يونسكو در اين نشست، گفت: ما جواب نامه دعوتمان را از مسئولاني كه آنها را دعوت كرده ايم، مي خواهيم كه حداقل پيشنهادهاي خودشان را به ما اعلام كنند. چيزي كه بنياد فردوسي مي خواهد حمايت معنوي است. متاسفانه نماينده ايران در يونسكو هم به نشست نيامد و اين در حالي است كه در آخرين تماسي كه با ايشان داشتيم، مقرر بود كه بيايند.

دبيركل بنياد فردوسي در عين حال از آماده بودن پيشنهاد اين بنياد براي نامگذاري سال 2009 به نام فردوسي خبر داد و تاكيد كرد: نگاه ما به مسئولان فرهنگي نگاه خوشبينانه اي است اما نسبت به ايران جفا شده و بسياري از مفاخر فرهنگي ما را به ديگر كشورها مي دهند!
 شنبه 28 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 176]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن