تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن چون خشمگين شود، خشمش او را از حق بيرون نبرد و چون خشنود شود، خشنوديش او را به ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804126440




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پيشگامان جهاد فلسطين


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: پيشگامان جهاد فلسطين
سياسي. فلسطين. اشغال. ‪۶۰‬
طوفان قيام و جهادي كه در فلسطين تحت عنوان انتفاضه آغاز و تداوم يافته ريشه در مبارزاتي دارد كه از اواخر قرن نوزدهم با ورود استعمار و صهيونيسم به فلسطين شروع شده و تاكنون فراز و فرود بسياري را پشت سر گذارده است.

در واقع از هنگامي كه بختك صهيونيسم بواسطه استعمار به دامن فلسطين چسبيده، تاكنون كه انتفاضه، عصر جديدي در عرصه بحران فلسطين گشوده است، آتش انقلاب فلسطين هرگز خاموش نشده و نام و هويت فلسطين را در جان و ضمير ملت فلسطين و مسلمانان جهان و نيز در اذهان مجامع بين‌المللي ، زنده نگه داشته است.

اگرچه در اين وادي هميشه بوده‌اند كه كساني كه در مبارزات، طرق مسالمت جويانه و عافيت‌طلبانه را برگزينند اما مقاومت‌هاي ملت فلسطين در قبال اشغال سرزمين آن توسط بريتانيا، درگيريها و انقلاب براق سال ‪ ،۱۹۲۹‬جهاد و قيام عزالدين قسام در سال ‪ ،۱۹۵۳‬انقلاب سرتاسري ‪ ۱۹۳۶‬و درگيريهاي قهرمانانه ‪ ،۱۹۴۸‬و ديگر مبارزات گروهها، جنبش‌ها و توده مردم در دهه‌هاي پنجاه و شصت تا قيام‌هاي مكرر در دهه‌هاي هفتاد و هشتاد پشتوانه مستحكمي براي تداوم جهاد و انتفاضه و كارنامه‌اي درخشان براي انقلاب مقدس فلسطين فراهم آورده است.

انقلاب فلسطين را بطور كلي مي‌توان در چهار مرحله مورد مطالعه قرار داد:
اول دوره‌اي كه از سال‌هاي اواخر قرن نوزدهم تا سال ‪ ۱۹۴۸‬را در برمي گيرد و در آن ملت فلسطين، تقريبا به تنهايي بار انقلاب را بدوش دارد، دوم؟ دوره‌اي كه با تاسيس رژيم صهيونيستي و عربي شدن مسئله فلسطين آغاز و با چهار جنگ سال‌هاي ‪ ۱۹۷۳،۱۹۶۷،۱۹۵۶،۱۹۴۸‬تداوم مي‌يابد. سوم؟ مبارزه و مقاومت ملت فلسطين در مقطع ‪ ۱۹۸۷-۱۹۷۴‬پس از شكست تجربه تلاش‌هاي كشورهاي عربي در قبال اسراييل، با حضور گروههاي چريكي و كماندويي فلسطين در قالب ساف متبلور گشت و چهارم؟ انتفاضه كه از سال ‪ ۱۹۸۷‬آغاز شده و ادامه دارد.

در اين تحقيق ، مقطعي از تاريخ انقلاب اسلامي فلسطين مدنظر قرار گرفته كه از ورود اشغالگران بريتانيايي و صهيونيست‌ها به فلسطين تا تاسيس اسراييل در سال‪ ۱۹۴۸‬را در برمي گيرد. در اين مقطع سه مرحله از جنبش و انقلاب فلسطين مطرح و به نقش و تفكرات عزالدين قسام به عنوان پيشگام جهاد در فلسطين خواهم پرداخت. سپس با مروري بر نقش و انديشه‌هاي حسن البناء و سيد قطب در اين وادي و به عنوان دو پيشرو و رهبر مبارزاتي و جهاد .

جستارهايي از انقلاب فلسطين تا سال ‪۱۹۴۸‬
اولين بارقه‌هاي انقلاب
اولين گروههاي مهاجر يهود، پيش از آنكه صهيونيسم به صورت سازمان يافته مطرح شود، در شرايطي وارد فلسطين مي‌شدند كه مردم اين سرزمين با آغوشي باز و بدور از هرگونه تعصبي از آنان پذيرايي مي‌كردند و آنان را زائراني با عواطف گرم ديني با پناهندگاني كه از آزار و شكنجه اروپاييان به آنان و سرزمينشان پناه آورده‌اند مي‌نگريستند. اما ديري نگذشت كه موج دوم و استعماري صهيونيسم و نهضت جديد صهيوني در ‪ ۱۸۹۷‬خوش بيني و مهر عرب را به بدبيني و كينه تبديل كرد.

سرازير شدن يهوديان مهاجرت دوم به فلسطين سبب نارضايتي كشاورزان فلسطيني شده بود. آنها مخالفت خود را از لحظه اول ورود استعمارگران صهيونيست بارها نشان دادند. نارضايتي از آمدن مهاجران جديد با موجي از خشم عليه زمينداران برزگ عرب در هم آميخت. در اين برهه نارضايتي فلسطيني‌ها بيشتر از سود كلاني بود كه فروشندگان زمين‌ها به ضرر كشاورزان مستاجر به جيب مي زدند. اما با فرا رسيدن پايان سال ‪ ۱۹۰۹‬مخالفت با مهاجرت صهيونيستها موضوعي همه گير بين مردم شد. تنها روزنامه الكرمل كه در حيفا منتشر مي‌شد در كشف و افشاي خطر صهيونيسم بر فلسطين و فلسطيني‌ها نقش مهمي داشت.

اساسا نجيب خوري نصار اين روزنامه را در سال ‪ ۱۹۰۹‬براي يك هدف پايه گذاشت و آن نوشتن عليه صهيونيستها بود تا اعراب اراضي خود را به آنان نفروشند.

گذشته از اعتراضات ضعيفي كه نخبگان فلسطيني در پارلمان عثماني، نسبت به صهيونيسم و مهاجرت يهوديان ابراز مي‌داشتند، نوشتن دادخواست به مقامات و درج مقالات اعتراض آميز در روزنامه‌ها و مخابره تلگراف و فرستادن هياتهايي در سطوح مختلف، دعوت مردم به تحريم كالاهاي يهوديان و فعاليت در ضديت با فروش زمين، اولين گام‌هاي مقاومت مردم فلسطين بود.

فلسطينيان در زمينه‌هاي تبليغاتي و فكري به كوشش پرداختند و روزنامه ها نگراني و مخالفت با صهيونيسم و مهاجرت يهوديان را آشكار ساختند. روزنامه هاي فلسطيني آن هنگام صفحات بسياري را به اين هدف اختصاص دادند.

همه اين روزنامه‌ها در فلسطين منتشر مي‌شدند. در سال ‪ ،۱۹۱۱‬حزب ملي عثماني در فلسطين جزوه‌اي منتشر ساخت و در آن صهيونيسم را محكوم كرد.

نجيب نصار نيز جزوه‌اي در همين زمينه انتشار داد. نجيب عازوري در كتاب بيداري ملت عرب- كه در سال ‪ ۱۹۰۵‬در پاريسي منتشر شد- بر تناقض صهيونيسم با آرمان‌هاي عربي انگشت گذارد. رشيد رضا، دانشمند نامدار اسلامي و يوسف خالدي، روشنفكر فلسطيني در مقاله‌هاي خويش هشدار دادند كه نقشه صهيونيست ها، همانا برپايي كشوري يهودي در فلسطين است. ادبيات فلسطين نيز در آن دوره، آشكارا اين پايداري شكوهمند را بازتاب نمود.

گذشته از نقش و عملكرد ملت فلسطين و يهوديان در جنگ جهاني اول و عملكرد موذيانه انگلستان در بهره‌گيري از تواناييهاي هر دو طرف، صدور اعلاميه بالفور در نوامبر ‪ ،۱۹۱۷‬كه تعهد انگلستان مبني برايجاد يك كانون ملي يهودي در فلسطين را علني مي‌كرد، مردم فلسطين را به تكاپو واداشت. در واقع جنگ و اوضاع و احوال ناشي از آن سرنوشت استعمار صهيوني در فلسطين را بهبود بخشيد، چرا كه، بين امپرياليسم بريتانيا و صهيونيسم، زمينه اتحاد را فراهم آورد. و اين خود سرآغاز عصر نويني در جنبش مقاومت فلسطيني بود كه تا مقطع تاريخي ‪ ۱۹۴۸‬سه مرحله داشت كه مرحله اول آن ‪ ،۱۹۱۸-۱۹۲۹‬مرحله دوم سال‌هاي ‪ ۱۹۳۰‬تا ‪ ۱۹۳۹‬و مرحله سوم از ‪ ۱۹۴۰‬تا ‪ ۱۹۴۸‬را در برگرفت.

مرحله اول جنبش فلسطين (‪(۱۹۱۸-۱۹۲۹‬
جنبش ملي فلسطين در نخستين مرحله خود شكل يك مقاومت مسالمت آميز را به خود گرفت. در اين دوره بزرگ مالكان به تنهايي رهبري جنبش ملي را در دست داشتند. تنگ نظري، كمبود توان انقلابي، سرنوشت واپس گرايانه و مواضع نوساني آنان نقش عمده‌اي در سست كردن جنبش ملي ايفا كرد. اين رهبري، توده هاي عرب فلسطيني را از دشمن اصلي شان- استعمار بريتانيا- به سوي دشمني نژادپرستانه مذهبي با يهوديان به عنوان يك دين منحرف كرد. همچنين اين رهبري، در درازاي اين دوره- با شكايت و تضرع از خلال كنگره ها، عريضه‌ها و هيات‌هايي كه نزد حاكمان بريتانيايي فلسطين و حكومت بريتانيا در لندن مي فرستاد، به مهاجرت يهوديان و فروش زمين به آنان، اعتراض مي‌كرد. اين رهبري به اين گونه روش‌هاي منفي نبرد بسنده كرد، بي‌آنكه كوششي براي بهبود آن‌ها انجام دهد، يا آن كه با مشخص كردن اردوي انقلاب و ضد انقلاب و نيز تعيين وظايف تاكتيكي و استراتژيكي نبرد، انديشه توده‌ها را روشن سازد در سال ‪ ۱۹۱۸‬رهبران فلسطين تصميم به تشكيل (انجمن‌هاي اسلامي، مسيحي) در شهرها و روستاها گرفتند تا بوسيله آن حكمران انگليسي را اندرز دهند و خواستار لغو وعده بالفور شوند. اين انجمن‌ها به زودي راه تمركز سازماني را پيش گرفتند و در سال ‪ ۱۹۱۹‬اولين كنگره خود را كه نخستين كنگره عربي فلسطين ناميده شد، تشكيل دادند. حاصل كار انجمن‌هاي اسلامي، مسيحي خبري بيش از تلگرام‌ها و عريضه‌هايي كه به نهادهاي دولتي بريتانيا ارائه مي كردند، نبود. در همين حال در نوامبر ‪ ۱۹۱۸‬نخستين تظاهرات مردم عرب قدس و در ‪ ۲۷‬فرويه ‪ ۱۹۲۰‬تظاهرات گسترده ديگري در قدس برگزار شد. در سال ‪ ۱۹۱۹‬يك گروه مخفي عربي با نام فدايي در قدس تشكيل شد و در يكم مارس ‪ ،۱۹۲۰‬دو يورش از سوي فلسطيني‌هاي مسلح به دو مستعمره مطلعه و تل مي‌در شمال فلسطين سازمان داده شد، كه پيامد آن كشته شدن هفت نفر صهيونيست بود.

حزب عربي هواخواه بريتانيا كه در سال ‪ ۱۹۱۸‬با موافقت دولت بريتانيا تشكيل شد و نيز احزاب پيشرو كه از سال ‪ ۱۹۱۹‬پا به عرصه وجود گذاردند، قدمي فراتر از انجمن‌هاي اسلامي، مسيحي برنداشتند. تا بدين ترتيب اعتصاب عمومي ‪ ۱۹۲۲‬و تحريم بالفور در سفر سال ‪ ۱۹۲۵‬او به فلسطين در كنار گسترش مهاجرت يهوديان و كنترل اقتصادي صهيونيست‌ها بر فلسطين در سال ‪ ۱۹۲۸‬ما را به مرحله دوم جنبش ملي فلسطين راهنمايي كند.

بدينسان مشاهده مي‌شود كه تا اين تاريخ نه تنها خبري از جهاد عليه استعمار نيست بلكه مقاومت منفي تنها در قبال صهيونيست و به صورتي مسالمت آميز انجام مي‌گرفت. اساسا در اين دوره بريتانيا به عنوان دشمن تلقي نمي شود و نخبگان فلسطيني سعي دارند با تكيه به دولت بريتانيا از شر صهيونيسم خلاص يابند.

مرحله دوم جنبش ملي فلسطين (‪(۱۹۳۰-۱۹۳۹‬
شورش‌هاي گسترده سال ‪ ۱۹۲۹‬سرآغاز دومين دوره حكومت بريتانيا در فلسطين و نيز راديكال شدن جنبش ملي فلسطين در اين مرحله بود.

شكست انگليسي‌ها و صهيونيست‌ها در انتخابات شهرداري در ‪ ۱۹۲۷‬و تبليغات شديد عليه حاج امين الحسيني رهبر جنبش ملي فلسطين و علاوه بر آن گسترش مهاجرت و انتقال زمين‌هاي اعراب به يهوديان، زمينه‌هاي درگيريهاي ‪ ۱۹۲۹‬را فراهم ساخت.

درگيري بر سر تصرف ديوار ندبه آغاز و با تظاهرات يهوديان در ‪ ۱۵‬اوت و تظاهرات مسلمانان در فرداي آن روز به خيزش و درگيري براق انجاميد. اين درگيريها سپس به شهرهاي الخليل، يافا، بيان حيفا و صفد و در نهايت به ‪۱۳۳‬ كشته و ‪ ۳۳۹‬زخمي از صهيونيست‌ها و ‪ ۱۱۶‬كشته و ‪ ۲۳۲‬زخمي از عرب ها انجاميد.

حوادث سال ‪ ۱۹۲۹‬سبب شد تا روستاييان و توده‌هاي فلسطيني، بيش از پيش به دو حقيقت مهم پي ببرند. حقيقت اول اين بود كه صهيونيسم و سياست ميهني ملي يهود در نهايت به سرنيزه انگلستان اتكا دارد و بنابراين جنبش ضد صهيونيستي اگر بخواهد به اهداف خود نائل شود بايد با انگلستان مبارزه كند . حقيقت دوم مهم اين بود كه نخبگان و رجال سياسي فلسطين مي‌ترسند و قادر به رهبري مبارزه ضد صهيونيستي و ضد انگليسي در فلسطين نيستند.

با اينحال كميته اجرايي عرب در بهار ‪ ۱۹۳۰‬هياتي را به رياست موسي كاظم الحسيني، حاج امين الحسيني، راغب نشاشيبي و عوني عبدالهادي و يك مسيحي به لندن فرستاد تا مقامات انگلستان را در توقف مهاجرت و تاسيس يك حكومت دمكراتيك در فلسطين تشويق نمايد. هيا ت مزبور در بازگشت ناكام خود از لندن برداشتش اين بود كه مسئله عرب به تنهايي توسط دولت بريتانيا كه زير نفوذ صهيونيست‌ها مي‌باشد حل نخواهد شد، نظر به اينكه ما متقاعد هستيم كه ادامه غصب حقوقمان به نفع سياست صهيونيست به معني انهدام و قلع و قمع ما به عنوان يك ملت و دور شدن از كشورمان مي‌باشد و لذا مسئله براي ما مسئله مرگ يا زندگي است و ما معتقديم كه خلق ما با تمام وسايل غير قهرآميز با اين سياست خواهند جنگيد. به اين ترتيب در حاليكه كتاب سفيد ‪ ۱۹۳۰‬انگلستان نتوانست اعراب را متقاعد كند و جوانان عرب خواستار دست زدن به اقدامات شديد و راديكال عليه بريتانيا و صهيونيست شدند. در مارس ‪۱۹۳۳‬ كميته اجرايي عرب عدم همكاري با تمام ارگانهاي حكومتي بريتانيا در فلسطين را اعلام كرد و بعد جديدي به جنبش ملي فلسطين داد كه زمينه‌هاي
 شنبه 28 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 200]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن