تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 دی 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس امر به معروف كند به مؤمن نيرو مى بخشد و هر كس نهى از منكر نمايد بينى منافق را ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1848390432




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ایست! باید بازرسی شوید


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: ایست! باید بازرسی شوید
ایست
تا به حال از خودت پرسیده ای  مشمول کدام یک از آیات قرآن هستی ؟! اصلاً تا به حال یک دور قرآن را به منظور پیدا کردن مصداق هایی  برای هر آیه اش خوانده ای ؟!با خودم فکر کردم و گفتم چون ما آدما برای همه کس و همه چیز وقت داریم ، جز قرآن و همیشه می گوییم : سرم شلوغه ، نمی رسم !!!در اینجا چند آیه از باب تذکری به خود بیان کنم تا شاید کمی برای اندیشیدن در آیات قرآن وقتی پیدا کنیم !!!! روزی که بهترین دوست هم به دردمان نمی خورد!آسمان چون فلز گداخته، كوه ها چون پشم متلاشی،هیچ دوستی سراغ دوستش را نمی گیرد .1روزی كه آسمان چون فلز گداخته گردد و كوه ها چون پشم . و هیچ خویشاوندی از حال خویشاوندخودنپرسد.   « مُهل » به معنای ته مانده ی روغن زیتون و آهن و مس مذاب و غیر آن استعمال شده است.« عِهن » به معنای پشم رنگارنگ است.« حَمیم » و « حمم » به معنای آب داغ و جوشان است . از این رو به آب گرمی كه از منبع خود خارج می شود « حَمَّة » می گویند ؛ و به عرِق انسان و حیوان هم « حَمیم » می گویند. حمّام را هم به جهت آب گرم یا عرِق كردن انسان در آن «حَمّام» گفته اند . « حامِیَة » نیز به معنای گرم و سوزنده است. و در این آیه ، « حَمیم » به معنای خویشاوند مهربان است ،زیرا در حمایت از خویشاوند خود حادّ و داغ است ؛ و حتی به هر كسی كه مهربان باشد« حَمیم » گویند ، زیرا در حمایت از دوست خود گرم و محكم است. معاد استثنا در قوانین خلقت نیست!معاد مقتضای عدل الهی  است ؛ عقیده به معاد ضمانت اجرایی تكالیف الهی است ؛ باید عوامل سعادت انسانها به كمال خود برسند . علاوه بر اینها ، براساس الهامات فطری ، مرگ پایان زندگی نیست و این الهامات منحصر به ما نیست و تمام اقوام ، حتی انسانهای نخستین ، واجد آن بوده اند ؛ و در یك كلام باید گفت : عشق به خلودو جاودانگی در فطرت انسان مكنون است ؛ و این خود دلیل واضحی است بر اینكه انسان بر حسب ساختمان خلقتش در مسیر بقا قرار دارد نه در مسیر فنا .روزی كه نه مال سود می دهد و نه فرزندان ؛ مگرآن كس كه با قلبی رَسته از شرك به نزد خدا بیایدمتوسل به هر چیزی برای نجات
مرز بین مردم در قیامت
« گنه كار دوست دارد هر چه داشته بدهد تا نجات یابد  » .2یكدیگر را برابر چشمانشان آرند . گناهكار دوست دارد كه خویشتن را بازخرد به فرزندانش ، و زنش و برادرش ، و عشیره اش كه او رامكان داده است ، و همه ی آنها كه در روی زمین اند ، و نجات یابد.    « یَوَدُّ » از مصدر « وِدّ » و « وِداد » و « مَوَدَّة » به معنای دوست داشتن است .  وَدُود ، ازاسماءاللّه ، هم به معنای دوست دارنده است .خداوند در آیات متعددی از قرآن كریم از این حالت انسان مجرم در صحنه ی قیامت سخن گفته است تا هم اِخبار از غیب باشد و هم هشداری به او و هم دفع توهم از او كه مبادا گمان كند آن روز می شود راه فراری از عذاب الهی پیدا كرد. « فَالیَومَ لایُؤخَذُ مِنكُم فِدیَةٌ وَ لا مِنَ الَّذینَ كَفَرُوا ؛ پس امروز نه از شما فدیه ای پذیرفته می شود و نه از كافران .»3« وَاتَّقُوا یَوماً لا تَجزی نَفسٌ عَن نَفسٍ شَیئاً وَ لا یُقبَلُ مِنها شَفاعَةٌ وَ لا یُؤخَذُ مِنها عَدلٌ وَ لاهُم یُنصَرُونَ ؛ و از روزی بترسید كه كسی مجازات دیگری را نمی پذیرد و نه از اوشفاعت پذیرفته می شود و نه غرامت از او قبول خواهد شد و نه یاری می شوند .»4در سوره بقره نیز وجود هر گونه خرید و فروش و دوستی و رفاقت درقیامت منتفی شده است . و نیز می فرماید:« اِنَّ الَّذینَ كَفَرُوا لَن تُغنِیَ عَنهُم اَموالُهُم وَ لااَولادُهُم مِنَ اللهِ شَیئاً  ؛ كافران هرگز نمیتوانند در پناه اموال و فرزندانشان از مجازات خدا در امان بمانند .»5« اِستَجیبُوا لِرَبِّكُم مِن قَبلِ اَن یَأتِیَ یَومٌ لا مَرَدَّ لَهُ مِنَ اللهِ ما لَكُم مِن مَلجَأٍ یَومَئِذٍ وَ ما لَكُم مِن نَكیرٍ ؛ اجابت كنید دعوت پروردگار خود را، پیش از آنكه روزی فرارسد كه بازگشتی برای آن در برابر ارادة خدا نیست ؛ و در آن روز نه پناهگاهی دارید و نه مدافعی .» 6« یَومَ لا تَملِكُ نَفسٌ لِنَفسٍ شَیئاً ؛ روزی است كه هیچ كس قادر بر كاری به سود دیگری نیست .»7 مواظب باشید ! خداوند در خلال آیات 17 و 18 سوره معارج دو ویژگی سرنوشت ساز و تعیین كنند ه مجرمان را كه به سبب آن دوزخی شده اند بیان كرده است:« اَدبَرَ وَ تَوَلّی » ، به تعالیم توحیدی پیامبر(ص)پشت كردن.« وَ جَمَعَ فَاَوعی » ، جمع مال و ثروت و ذخیره كردن آن . اولین مورد ، سبب از بین رفتن حیات فردی انسان است ، چه اینكه روح آدمی را بقا و دوامی جز توحید نیست ؛ و دیگری ، سبب از بین رفتن حیات اجتماعی انسان است ، چه اینكه اجتماع بشری با انفاق و نوع دوستی و ایثار و بخشش باقی می ماند.كافران هرگز نمیتوانند در پناه اموال و فرزندانشان از مجازات خدا در امان بمانندقلب سلیم تنها سرمایه نجات
قیامت
روزی كه نه مال سود می دهد و نه فرزندان ؛ مگرآن كس كه با قلبی رَسته از شرك به نزد خدا بیاید.  8 سلامت قلب به چیست؟از جمله مسائل مورد توجه قرآن كریم و روایات شریف ، قلب و سلامت و حیات آن وامراض و نقایص و مرگ آن است . قرآن گاهی فرموده : قلب غلیظ و سخت تر از سنگ می شود: « ثُمَّ قَسَت قُلُوبُكُم مِن بَعدِ ذ"لِكَ فَهِیَ كَالحِجارَةِ اَو اَشَدُّ قَسوَةً » 9؛ و در جایی فرموده قلب مریض می شود : « فی قُلُوبِهِم مَرَضٌ » 10؛ و در آیه دیگر فرموده : قلب زنگ میزند وتیره می شود: «كَلاّ بَل رانَ عَلی" قُلوبِهِم»11؛ همچنین فرموده قلب مُهر زده می شود و دیگرهدایت پذیری اش را از دست میدهد : « خَتَمَ اللهُ عَلی"قُلُوبِهِم »12؛ اما گناهان را به قلب نسبت نمی دهد : « وَ لكِن یُؤاخِذُكُم بِما كَسَبَت قُلُوبُكُم » 13وفرموده : قلب است كه میترسد: « سَنُلقی فی قُلُوبِ الَّذینَ كَفَرُوا الرُّعبَ »14؛ و قلب وسیله فهم و درك هدایت است : « لَهُم قُلُوبٌ لا یَفقَهُونَ بِها »15؛ و ایمان حقیقی و هدایت واقعی نفوذ ایمان و توحید به قلب است و حالت تسلیم آن است: « وَ لَمّا یَدخُلِ الایمانُ فی قُلُوبِكُم »16؛ و بالاخره خداوند قلب را مخزن رأفت و رحمت و اطمینان و سكینه معرفی كرده و آن را مرتبط با ذات مقدس خداوند دانسته است ؛ « وَ جَعَلنا فی قُلُوبِ الَّذینَ اتَّبَعُوهُ رَأفَةً وَ رَحمَةً.» 17 درقیامت چیزی جز قلب سلیم به كار نمی آید« سَلیم » از مادّة « سَلم» است به معنای سلامت و سالم بودن از بیماریها  در ارزش واهمیت آن در روایات ، همین بس كه امام علی(ع) فرمودند:« اِذا اَحَبَّ اللهُ عَبداً رَزَقَهُ قَلباًسَلیماً وَ خُلُقاً قَویماً ؛ هر گاه خداوند بنده ای را به دوستی خود برگزیند به او سلامت قلب و نیكی خُلق عطا می كند ».18از رسول خدا(ص)درباره قلب سلیم پرسیدند. حضرت فرمود: « قلب سلیم دینداری به دور از شك و پیروی از هوای نفس است و نیز عمل كردن خالصانه و بدون تظاهر وشهرت طلبی .» 19امام علی(ع) فرمودند : « شرط رسیدن به سلامت قلب این است كه برای مؤمنان همان را پسندی كه برای خود می پسندی .»20 سعی کنیم در زندگی زمانی را برای بهره برداری از آیات نور باز کنیم . قطعاً نتایج روشنش را در زندگی لمس خواهیم کرد . فرآوری : زهرا اجلال – گروه دین و اندیشه تبیانپی نوشت ها :1- معارج / 8 – 102- همان / 11 – 143- حدید / 154- بقره / 485- بقره / 2546- شوری / 477-انفطار / 198- شعراء / 88 – 899- بقره / 7410-همان / 1011- مطففین / 1412-بقره / 713-همان / 22514-آل عمران / 15115- منافقون /316- حجرات / 1417-حدید / 2718-نهج البلاغه / ح 2719-نهج الفصاحه 20-نهج البلاغه / ح 55 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 575]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن