تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 25 دی 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):به پاداش بهشت نمى رسد مگر آن كس كه باطنش نيكو و نيّتش خالص باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کلینیک زخم تهران

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

ساندویچ پانل

ویزای ایتالیا

مهاجرت به استرالیا

میز کنفرانس

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1853383667




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

عدالت فرهنگی در عصر امام زمان(عج)


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: جلوگیری از ظلم در میدان فعالیت فرهنگیعدالت فرهنگی امام مهدی(عج)
امام زمان (عج)
دورنمایی که از مجموعه روایات مربوط به حکومت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف چنین به دست می آید که تمدنی واقعی ساخته می شود و علم و حکمت مانند هوا در همه جا جریان می یابد، به گونه ای که زنان در گوشه خانه ها صاحب حکمت و اجتنهادمی شوند و می توانند بر اساس موازین عدل داوری کنند.1 تا آن زمان تنها کمتر از 8% علوم ممکن برای بشر بر او مکشوف می شود، اما در زمان حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف بیش از 92% علوم برای مردم مکشوف می شود.2 به همین دلیل است که قرآن عصر فعلی را، عصر تاریکی و مرگ می نامد و زمان امام را عصر حیات و نور ... « إعلَمُوا أنَّ اللهَ یُحیِی الأرضَ بَعدَ مَوتِهَا»3. امام باقر علیه السلام در تفسر این آیه فرمود: «خداوند زمین را به وسیله مهدی زنده می کند تا در آن عدالت ورزد و آن را با عدل حیات بخشد، بعد از آن که با ظلم مرده باشد».4 در فرهنگ مهدوی عدالت، دانش، تعالی معنوی، توحید، آزادی، رفاه، امنیت، هنر، سلامت، سعادت و خلاصه هر آنچه برای بشر اهمیت دارد، جریان دارد.ساختار فعلی فرهنگ غرب، مبتنی بر ظلم و شیطانی است؛ یعنی بر امیال و هواهای انسان بنا شده است. پایه اصلی تفکر آن اومانیسم و محور بودن انسان و عقل خود بنیاد اوست و در بعد ارزشی نیز پایه اصلی ارزش ها را افزایش سود ـ بدون نظر به چگونگی توزیع آن ـ قرار داده اند، ساختار فرهنگ مهدوی، بر عدل و الهی مبتنی است؛ یعنی بر مبنای اراده خداوند که متضمن مصلحت کل بشر است، بنا می شود. پایه اصلی تفکر آن توحید و محور بودن خداست و در بعد ارزشی به عدالت و استحقاق انسان می اندیشد.در جامعه کنونی بشری فاصله فرهنگی موجودی که به عیان دیده می شود، به هیچ وجه عادلانه نیست؛ زیرا بر تبعیض ها، قتل ها و غارت هایی بنیان نهاده شده که در طی قرون متمادی از سوی زورمندان و ستمگران بر افراد و جوامع مستضعف رفته است. پیشرفت دولت هایی همچون انگلیس و آمریکا در سایه چپاول اموال، منابع زیرزمینی، منابع انسانی و سایر امکانات دولت های تحت استعمار آسیایی و آفریقایی، آمریکای لاتینی و استرالیایی به دست آمده است. با چنین شرایطی چگونه می توان وجود عدالت فرهنگی را فرض کرد؟ ... در حالی که ناوهای این کشورها از آن سوی جهان به منطقه خاورمیانه ارسال می شود تا منافع دولت آمریکا را در این منطقه و خلیج فارس حفظ کنند. با وجود این قدرت بزرگ اقتصادی که بیش از 80% ثروت جهان را در اختیار خود گرفته است و باداشتن انحصارات بزرگ تجاری و صنعتی روز به روز به فاصله شدید اقتصادی خود با سایر کشورهای فقیر می افزاید، چگونه می توان فرض کرد که عدالت فرهنگی امکان پذیر باشد؟ روایات بیانگر آن است که حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف نقطه صفری برای شروع اصلاحات انقلابی خود دارد که در آن نقطه مال را به مساوات تقسیم می کند. حضرت بر سر مردم دست می کشد و عقول آن ها را تکامل می بخشددر زمان غیبت امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف هیچ توزیع مرکزی شایسته ای وجود ندارد و هیچ فرد یا گروهی، شایستگی مهار و هدایت تمام منابع را ندارد تا بتواند با تصمیم خود سهم هر فرد یا جامعه را تعیین کند. این کار نیاز به دانشی فوق دانش عادی بشر دارد. به طور کلی می توان گفت عدالت مطلق در عصر غیبت محال است.از سوی دیگر نیز درست است که حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف برای جریان بخشیدن عدالت در جامعه فاصله ها را از میان می برند یا کم ضمی کنند، اما اصول دیگری وجود دارد که مانع یکسان شدن و تشابه افراد و جوامع می شود؛ از جمله آن اصول، اصل اختیار و آزادی بشر، اصل اختلاف توانایی ها و استعدادها و اختلاف انگیزه ها در بشر است.
امام زمان (عج)
روایات بیانگر آن است که حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف نقطه صفری برای شروع اصلاحات انقلابی خود دارد که در آن نقطه مال را به مساوات تقسیم می کند.5 حضرت بر سر مردم دست می کشد و عقول آن ها را تکامل می بخشد.6 امکان تعلیم و تربیت و رشد فرهنگی برای همگان به یکسان فراهم می شود و همه از فرصت برابر برای بهره مندی از امکانات اولیه برخوردار می شوند. از اینجا به بعد به عهده خود مردم است که تا چه اندازه از این امکانات بهره مند شوند و فرهنگ خود را تعالی بخشند.اقدام مهم دیگر حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف جلوگیری از ظلم در میدان فعالیت اجتماعی و تولید فرهنگ و میراث اجتماعی است. از سوی دیگر علاوه بر ایجاد ساختارهای عادلانه، باید جلوی آنچه که ساختارها را در هم می ریزد و مانع رسیدن حق به صاحب آن می شود، گرفته شود. در روایتی از امام باقر علیه السلام وجه تسمیه حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف این چنین بیان شده است: « حضرت را از این رو مهدی نامیدند که به امور مخفی راه می برد و کسی را به قتل می رساند که مردم او را بی گناه می دانند، در حالی که قاتل است. مردم در خانه شان سخنی می گویند، در حالی که بیم آن می رود که دیوارها علیه آنها شهادت دهند».7بنابراین حدیث می توان گفت وضعیت به گونه ای می شود که خلافکاران نمی توانند به راحتی خلاف کنند و اگر مرتکب خلاف شدند، از دید حکومت پنهان نمی ماند و مجازات می شوند. این امر سبب می شود که هیچ گروهی نتواند از راه های غیر مشروع به انباشت ثروت و بهره مندی بیشتر از فرصت های فرهنگی بپردازد.از سویی نیز عدالت فرهنگی نمی تواند محقق شود، مگر آنکه عدالت اقتصادی تحقق یابد. اقتصاد زمینه ساز و مقدمه فرهنگ است. بدون تولید ثروت و توزیع عادلانه آن، نمی توان به تولید فرهنگ و توزیع عادلانه آن اندیشید. هر یک از بخش های فرهنگ، از دانش و فلسفه گرفته تا صنعت و هنر، از معماری و شهر سازی تا نظام روابط اجتماعی و سازمان ها و نهادها در گرو داشتن امکانات اقتصادی لازم برای رشد و توسعه خود هستند.از سوی دیگر، باید دانست که عدالت اقتصادی با دیگر ابعاد عدالت نیز از عدالت فرهنگی تأثیر می پذیرند و یک رابطه دو سویه میان آن ها برقرار می شود. بسط عدالت فرهنگی زمینه های ذهنی و روانی و نیز عینی برای عدالت اقتصادی، به ویژه برای نسل های آینده را فراهم می سازد، اگر میراث اجتماعی اقوام مختلف، بر اساس اصل عدالت توزیعی به دست آمده باشد، فرصت های برابر در استفاده از ثروت جهان یا تولید ثروت به وجود می آید و تحقق عدالت اقتصادی امکان پذیرتر می شود. نوشته زهرا رضاییان – گروه دین و اندیشه تبیانپی نوشت:1. نعمانی، الغیبة، باب 13، ح30.2. بحارالانوار، ج52، ص336.3. حدید: 17.4. ینابیع الموده، ص425.5. بحارالانوار، ج52، ص 326.6. همان، ص328.7. همان، ص390.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 442]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن