واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: تاریخ انتشار چهارشنبه 5 تیر 1387 تعداد مشاهده : 257 قصه آدمهاي واقعي جام جم آنلاين: بهروز افخمي فيلمسازي قصه گوست. او كارگرداني را در توجه به همه جزئيات داستاني ميداند و همواره اذعان كرده كه به دنبال نتيجهگيريهاي كلي نيست. كارگردان در نگاه او باغباني است كه وظيفه مراقبت از گلها را به عهده دارد. گلهاي باغ قصهها كه نيستند مگر جزئيات. باغبان خوب با گلهايش عشقبازي ميكند و تكتك آنها را مثل بچههايش دوست دارد و تبعيضي هم بينشان قائل نميشود. او ميخواهد گلهايش همه شكفته شوند و بيننده از تماشاي باغي كه اگر زيباست، به گلهايش زيباست، لذت ببرد. حتي در آثار نهچندان موفق بهروز افخمي هم ميتوان اين توجه به جزئيات را بوضوح ديد و در واقع اين خصيصه ثابت او در سبك فيلمسازياش است. افخمي پس از سالها به تلويزيون بازگشت و اگر بار اول، داستاني تاريخي بهانه ورود او به سيما بود، اين بار آتشنشاني و حال و هواي داستاني متفاوتي دستمايه كار او قرار گرفته است. براي نوشتن يادداشتي كامل درباره عمليات 125، هنوز زود است. تاكنون تنها يك قسمت از اين مجموعه پخش شده و بايد منتظر ماند و باقي قسمتها را ديد؛ اما تا همين جا هم ميتوان فهميد با چه نوع اثري مواجهيم. شايد ابتداييترين وصفي كه بتوان درباره اين مجموعه با پخش همين يك قسمت گفت، قصهگو بودن آن است؛ يعني همان ابتداييترين وصفي كه بهروز افخمي را به آن ميشناسيم. افخمي فيلمنامهنويس و تدوينگر توانايي است و اگرچه فيلمنامه و تدوين اين مجموعه به نام او نيست؛ اما حضور دستمايههاي داستاني خاص او در فيلمنامه و شيوه تدوين مخصوص به خودش را در سكانس به سكانس اين مجموعه ميتوان حس كرد. عمليات 125 تصويربرداري متفاوتي با سريالهاي معمول تلويزيون دارد. تصاوير تا حد امكان به ارزش بصري نگاتيوي نزديك شدهاند و وجود عمق ميدان در نزديكترين كلوزآپها هم مورد توجه قرار گرفته است. تصاوير اين مجموعه تخت نيست و در كنار فيلمنامه موجز، تدوين دقيق و كارگرداني هوشمندانه كه سرهمبنديهاي معمول ميزانسن تلويزيوني در آن ديده نميشود، ارزش سينمايي پيدا كرده است. به نظر ميرسد سريال عمليات 125 را بايد در فضاي تاريك و با خاموش كردن چراغ تماشا كنيم تا جزئيات آن را بهتر ببينيم و نميتوان با آن همان گونه مواجه شد كه با ديگر سريالها مواجه ميشويم. در نمونههاي ساخته شده اخير تنها ميتوان از سريال «روزگار قريب» نام برد كه از اين جهت وضعيتي مشابه دارد. عمليات 125 داستان آتشنشانهاست. پيش از آتشنشان شدن، حين آموزش و پس از استخدام در آتشنشاني. قصه آدمهايي واقعي كه براي اين كه با آنها همراه شويم و دوستشان بداريم، جزئياتي از زندگي و ويژگيهاي رفتاريشان را ميبينيم كه در نگاه اول، بيارتباط با كليت موضوع داستان به نظر ميرسد؛ اما همينهاست كه به آنها شخصيت ميدهد و براي مخاطب باورپذيرشان ميكند. مهم است كه اولين برخوردي كه از عنايت ميبينيم، اعتماد كردن به يك جوان باشد و اين كه از او بخواهد ماشينش را پس از باز شدن ترافيك جاي ماشين خودش پارك كند. همچنين مهم است كه در ادامه مخالفت عنايت با روش همكارش براي رهبري عمليات را هم ببينيم كه به او يادآور ميشود بادكنك باد كردن در اين شرايط دردي را دوا نميكند. تمام شوخيهاي موجود در ديالوگها و موقعيتهاي داستاني مهمند، حتي اين كه جواني از آن بيكارهاي علاف و از خودراضي از عنايت بخواهد برود كنار، چون مانع فيلمبرداري موبايلي او از ماجراي خودكشي است. جزئيات بازي عنايت در نقش عاقد؛ سرفهها، تهلهجه تركي، عينك تهاستكاني و سيگار تعارف كردن و پس از آن ابراز خرسندي از سيگاري نبودن فرزاد همه در محبوب كردن شخصيت عنايت نزد مخاطب مهمند و نه فقط از اين وجه كه در مسير معرفي شخصيت او هم نقش ايفا ميكنند. عنايت در كل، آدم شوخطبعي است؛ گرچه در كار و بويژه آموزش نيروها آنقدر جدي است كه با سوسولبازي و رعايت روشهاي ايمني كه نتيجهاي جز سرهمبندي آموزش ندارد، نميتواند كنار بيايد. عمليات 125 داستان آدمهاي واقعي است. شخصيتهايي مثل فرزاد كه عاشقپيشهاند و معتاد؛ اما چون جربزه دارند به عقيده عنايت ميتوانند آتشنشان بشوند و مثل هادي، پسر عنايت كه دانشجوي انصرافي متالورژي و فعلي جامعهشناسي است؛ اما ميخواهد مثل پدرش آتشنشان بشود؛ چون از بانجي جامپينگ خيلي خوشش ميآيد! مابقي شخصيتها را هم در قسمتهاي آينده خواهيم شناخت و احتمالا خواهيم ديد كه آنها هم به همين اندازه واقعي و ملموسند. بهروز افخمي با ساخت اين مجموعه نشان داد آن طور هم كه ميگويند فيلمسازي كمكار، وسواسي و گرانساز نيست و ميتواند بسادگي و با آسان گرفتن برخي از المانهايي كه بيدليل لازمه فيلمسازي درست و بينقص عنوان ميشوند، اين بار نه در سينما كه در خانههايمان برايمان قصه بگويد و ما را پاي داستانش بنشاند، بخنداند و به دنبال كردن ماجرايي كه هر بار نيمهتمام رها ميشود، ترغيبمان كند. مجموعه داستاني عمليات 125 جمعهها ساعت 23 از شبكه 5 سيما پخش و دوشنبهها ساعت 19 تكرار ميشود. آزاد جعفري
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 463]