تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 16 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):مومن برای مومن برکت و برای کافر، اتمام حجت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814236882




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

افغانستان و آمريكا معاهده استراتژيك امضا كردند


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: افغانستان و آمريكا معاهده استراتژيك امضا كردند
كابل - وزارت امور خارجه افغانستان در بيانيه‌اي از امضاي معاهده دوم استراتژيك با آمريكا در واشنگتن در روز چهارشنبه خبر داد.

به گزارش روز پنجشنبه ايرنا ، در اين بيانيه گفته شد كه اين معاهده را رنگين دادفر اسپنتا وزير خارجه افغانستان با كاندوليزا رايس همتاي آمريكايي خود امضا كردند.

دو كشور اولين معاهده استراتژيك را در ماه مه ‪ ۲۰۰۵‬ميلادي امضا كردند.

در معاهده دوم بر تقويت امنيت ، دموكراسي و توسعه در افغانستان تاكيد شده است .

بنا بر اعلام وزارت خارجه افغانستان ، تقويت نيروهاي امنيتي و ثبات اقتصادي كشور و همكاري منطقه‌اي عناصر مهم اين معاهده را تشكيل مي‌دهد.

بر اساس اين معاهده كه با انتقاد تند برخي شخصيتها ، گروهها و احزاب افغانستان رو به رو شد ، دو كشور متعهد گرديدند تا در زمينه‌هاي اداره خوب حكومت و تحكيم قانون و حقوق بشر در افغانستان همكاري كنند.

بر پايه اين بيانيه ، در معاهده مزبور از پيشرفت افغانستان در عرصه هاي مختلف تمجيد و بر رفع چالش‌هاي فراروي تاكيد شده است.

وزارت خارجه افغانستان همچنين اعلام كرد كه اسپنتا از كمك‌هاي آمريكا قدرداني كرد و رايس هم بر تعهد بلند مدت كشورش در مبارزه با تروريسم ، تامين امنيت و توسعه افغانستان تاكيد كرد.

اين دو بر اهميت كنفرانس ماه ژوئن پاريس و سير رشد كمي و كيفي نيروهاي امنيتي و همكاري و نقش افغانستان به عنوان پل زميني ميان كشورهاي آسياي ميانه با جنوب آسيا تاكيد نمودند.

اسپنتا مشكل ناشي از كمبود مواد غذايي در افغانستان را مطرح كرد و خواهان كمك جامعه جهاني در اين عرصه شد.

وزارت خارجه افغانستان هفته قبل براي اولين بار در چارچوب سياست ملي و بين‌المللي خود پس از ‪ ۳۰‬سال اقدام به تبيين خطوط كلي روابط خارجي اين كشور در ‪ ۱۱‬اصل كرد.

اسپنتا با اعلام اين اصول و تشريح سياست خارجي كشورش در برابر آمريكا و دمكراسي‌هاي جهان گفت : اين روابط تنها از طريق مبارزه مشترك با تروريسم و پايان دادن به افراط گرايي شكل مي‌گيرد.

وي افزود : ما به روابط خود با آمريكا و جهان دموكراسي از يك چشم انداز استراتژيك ، به ارزش‌هاي سياسي ، حقوقي و اجتماعي مشترك نگاه مي كنيم .

وي گفت : همكاري استراتژيك با آمريكا بر بنياد ارزش‌هاي مشترك سياسي ، امنيتي و منافع دراز مدت استوار است و اين همكاري از اصول نهادين سياست خارجي افغانستان است .

مهدي ، عضو شوراي متحد ملي افغانستان روز چهارشنبه در نشستي اعلام كرد كه اين تشكل سياسي ، مخالف امضاء هر نوع تفاهم نامه استراتژيك با قدرت هاي بزرگ جهان است و آن را باعث ايجاد نگراني در منطقه مي‌داند.

وي در واكنش اين نهاد به امضاء تفاهم نامه دوم استراتژيك با آمريكا افزود : چنين تفاهم نامه‌هايي واكنش‌هاي منطقه‌اي را به همراه خواهد داشت وي گفت : مبارزه با تروريسم نيازمند مشاركت جامعه بين‌المللي است ، در حاليكه امضاء اولين تفاهم نامه استراتژيك با واشنگتن در مه ‪ ۲۰۰۵‬ميلادي باعث اختلاف در ميان حاميان افغانستان و وخامت اوضاع كشور شد.

#‪ ;۱۶۰‬اين تشكل اعلام كرد كه برغم امضاء اولين تفاهم نامه همكاري ميان دو كشور اوضاع اقتصادي ، سياسي و نظامي كشور بهبود پيدا نكرده است .

شوراي متحد ملي افغانستان متشكل از ‪ ۶۰‬حزب و تشكل سياسي است .
 پنجشنبه 26 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 210]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن