تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 26 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع): هر كس باطل را يارى كند، به حق ستم كرده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815993701




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

افغانستان شريك استراتژيك اروپايي ها


واضح آرشیو وب فارسی:ايران دیپلماسی: افغانستان شريك استراتژيك اروپايي ها
اعلام سياست هاي چندگانه و ناهماهنگ در مورد افغانستان تمامي ندارد؛ از مقوله صلح با طالبان گرفته تا امضاي پيمان استراتژيك با قدرت هاي غربي.


افغانستان هنوز نتوانسته به مرحله اي از امنيت و توسعه برسد كه به تنهايي درباره سياست هاي كلان داخلي و خارجي خود تصميم بگيرد. هنوز امريكا و آلمان و انگليس عمده ترين مشورت دهندگان يا به نوعي تصميم سازان در امور افغانستان به شمار مي آيند و اين كشور تا رسيدن به استقلال كامل و بي نيازي از كمك هاي نظامي و اقتصادي غرب راهي طولاني در پيش دارد.

از سوي ديگر دولت افغانستان همواره اعلام كرده است كه سياست خارجي خود را بر مبناي امنيت همسايگانش اتخاذ مي كند ولي درحالي كه ايران طي سال هاي گذشته بيشترين مهاجر را از افغانستان پذيرفته و از لحاظ بازرگاني نيز روابطي نزديك با افغان ها داشته است، هيچ گاه از تصميمات كابل مبني بر همكاري طولاني مدت و استراتژيك با غرب رضايت نداشته و آن را مخل امنيت خود و منطقه تلقي كرده است.

حتي اگر بپذيرم كه افغان ها در مورد تداوم مناسبات با غرب و استقرار پايگاه هاي نظامي در كشورشان متفق القول و متحد باشند و آن را مايه دستيابي به منافع ملي و تامين مرزهايشان بدانند، ولي نگاهي به موضع گيري ها و تصميم گيري هاي دولتمردان افغانستان درباره موضوع مذاكره با طالبان نشان دهنده عدم همسويي كامل آنها با سياست هاي غرب است.

در روزهاي پاياني سال 2011 ميلادي، خبر رسيده است كه افغانستان در ماه ژانويه با چند كشور اروپايي پيمان همكاري هاي استراتژيك امضا خواهد كرد.

ايمل فيضي سخنگوي رياست جمهوري افغانستان در اين باره به راديو آزادي خبر داده است كه در ملاقات رئيس جمهور افغانستان با وزير دفاع فرانسه در كابل بعضي از جزئيات چنين پيماني مورد بررسي قرار گرفته است. اين در حالي است كه مذاكرات افغانستان با ايالات متحده در مورد امضاي يك پيمان همكاري استراتژيك ادامه دارد و هنوز به نتيجه نرسيده است.

افغانستان پيشتر يك پيمان همكاري استراتژيك را با هندوستان امضا كرده كه همكاري هاي درازمدت هند را با اين كشور تضمين مي كند. بر اين اساس هند قرار است در عرصه تعليم پليس افغانستان نيز همكاري هايي با اين كشور داشته باشد. برخي كارشناسان مي گويند اين معاهده اگرچه منافعي را به همراه دارد ولي رابطه اسلام آباد – كابل را مخدوش و زمينه هاي همكاري و دوستي ميان دو همسايه را با موانع و بدبيني هايي روبرو كرده است.

اكنون سخنگوي رياست جمهوري افغانستان اعلام كرده است كه حامد كرزي در ژانويه 2012 قرار است به چند كشور اروپايي سفر كند و پيمان هايي استراتژيك با سه كشور به امضا برساند. به گفته وي "قرار است رئيس جمهور با يك هيات بلندپايه در اواخر ماه ژانويه سفري به اروپا داشته باشد كه در جريان اين سفر پيمان استراتژيك با كشور بريتانيا به امضا خواهد رسيد. سپس چنين پيماني با كشور فرانسه امضا خواهد شد و در آخر نيز رئيس جمهور كرزي سفري به ايتاليا خواهد داشت كه در جريان اين سفر قرار است سند همكاري هاي استراتژيك با كشور ايتاليا هم به امضا برسد."

در خبرها آمده بود كه وزير دفاع فرانسه در جريان سفر دو روزه اي كه به افغانستان داشته، در ملاقات با حامد كرزي بعضي از مواد پيمان استراتژيك را كه اين كشور مي خواهد با افغانستان امضا كند مورد بحث قرار داده است. اين اولين پيمان استراتژيك خواهد بود كه بين افغانستان و يك كشور غربي به امضا خواهد رسيد. اين پيمان شامل 12 بخش است، به اين معني كه دولت فرانسه در 12 حوزه همكاري هاي استراتژيك خود را با دولت جمهوري اسلامي افغانستان آغاز خواهد كرد؛ از جمله در امور دفاعي و امنيتي، بخش هاي زراعت، بهداشت، آموزش و تحصيلات عالي، فرهنگ و باستان شناسي، معادن، اصلاحات در ادارات دولتي و همكاري با وزارتخانه هاي اقتصاد و ماليه.

در صورت امضاي اين قراردادها با كشورهاي اروپايي و امريكايي، شرايط حضور آنها در افغانستان بعد از سال 2014 كه موعد خروج كامل نيروهاي بين المللي از افغانستان است، فراهم مي شود. ايالات متحده، ناتو و اكثر كشورهاي اروپايي گفته اند كه خروج نيروهايشان از افغانستان به معني ترك اين كشور نيست و همكاري با افغانستان تا سال هاي طولاني ادامه خواهد داشت.

منبع: هيئت تحريريه ديپلماسي ايراني

سه|ا|شنبه|ا|13|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايران دیپلماسی]
[مشاهده در: www.irdiplomacy.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 69]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن