واضح آرشیو وب فارسی:آفتاب: در حاشيه نمايشگاه عكس همسر قطبي؛ قطبي، مردي تنها در بوم نقاشي همسر!
مگر افشين قطبي با ديگر مردان فرق دارد كه درد دلهايش را به همسرش نگويد؟
آفتاب: نمايشگاه نقاشيهاي بانوي كرهاي افشين قطبي جذابيتها و البته تلنگرهايي را به همراه داشت كه ميتوانست ذهن هر آدم كنجكاوي را به تعمق وادار كند.
او نگاهي ماجراجويانه به وقايق فوتبالي ايران داشته و تلاش كرده بود در بوم نقاشيهايش آنچه را در اين مدت از فوتبال ايراني برداشت كرده بود به دنياي رنگ و تصوير بياورد.
پشت چشمهاي بادامي يوروم ذهن تحليلگري وجود دارد كه آناليزگر بسيار خوبي براي بيان حس و عواطف فوتبال است. خوب ميبيند خوب حس ميكند و خوب اين احساس را به مخاطب ميفهماند.
او با اينكه در ارائه جزئيات چهره كمي ناتوان نشان ميدهد اما در به تصوير كشيدن روح فوتبال با زباني ساده توانمند به نظر ميرسد.
بانوي كرهاي قطبي در نمايشگاه نقاشي خود نه به خاطر ايجاد همين احساسات مورد تحسين قرار گرفت بلكه حس، هيجان و طراوات او در كوير فوتبالي ايران كه سرابش پول است، نقطه عطف نمايشگاه يوروم بود.
به اينكه همسر قطبي به خاطر جايگاه همسرش بيشتر بر روي پرسپوليس زوم شده و بيشتر كارهايش را بر روي اين تيم متمركز كرده بود، كمتر خردهاي ميتوان گرفت اما برخي اثرهاي او دردهاي فوتبال فارسي بود كه گذشتن از آن سادهانديشي است.
مقصود، نگاهي روانشناسانه به طور حرفهاي نيست اما وقتي يوروم تصوير همسرش را آن هم تك و تنها بر روي نيمكت پرسپوليس ميكشد و خودش نيز در معرفي اين اثر بر تنهايي همسرش تاكيد دارد چه برداشتي ميتوان داشت؟!
طرح اين سوال، سوالي ديگري را به دنبال دارد كه مگر افشين قطبي با ديگر مردان فرق دارد كه درد دلهايش را به همسر نگويد؟ آيا مگر فقط زنان ايراني هستند كه از دلآزردگيها و دلخوريهاي همسرشان خبردار ميشوند؟
موضوع اين طور به پايان
” يوروم تصوير همسرش را آن هم تك و تنها بر روي نيمكت پرسپوليس ميكشد و خودش نيز در معرفي اين اثر بر تنهايي همسرش تاكيد دارد.... “
نميرسد كه با اتلاق يك حس به اصطلاح ناسيوناليستي به يوروم در حمايت از همسرش بتوان، جواب تمام سئوالها را داد و ديدگاه يوروم را اين طور زير سو ال برد چرا كه آثار اين بانوي كرهاي در خصوص فيروز كريمي و بيشترين تمركزي كه بر تصويرگري او در ميان كارهايش انجام داده چيز ديگري ميگويد.
يوروم، فيروز كريمي را در قوارهاي به تصوير كشيده بود كه نگاهش كاملا عصبي به نظر ميرسيد و تداعيگر تنشهايي كه در بازيهاي استقلال در حركات كريمي ملموس بوده و هست.
همسر قطبي هرگز نگاهي كاريكاتور آميز در آثارش نداشته ولي يك چيز جاي سئوال داشت كه آيا عمدي در بزرگنمايي لباس فيروز كريمي داشته كه آن را دو يا سه برابر بزرگتر از اين مربي كشيده است؟
اين طرح خود به خود تداعيگر همان مثل لباس گشاد و آدم كوچك است كه ذهن نكتهبين را به خود مشغول ميكند و آنجا هم شك را در درك اين موضوع از جانب يوورم بالاتر ميبرد كه وي در آثارش هيچكدام از مربيان ديگر را در چنين شمايلي به تصوير نكشيده است.
يوروم در خصوص تصوير ناصر حجازي هم چنين ميگويد: «او مربي جنتلمن و باكلاسي بود و از اينكه حجازي مقابل پرسپوليس قرار گرفت، خيلي خوشحالم».
چهارشنبه 25 ارديبهشت 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: آفتاب]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 615]