تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):تا زمانى كه مردم، امر به معروف و نهى از منكر نمايند و در كارهاى نيك و تقوا به ي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820891799




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سفير و نماينده دايم ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي: هيچگاه همكاري خود را با آژانس قطع نخواهيم كرد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: سفير و نماينده دايم ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي: هيچگاه همكاري خود را با آژانس قطع نخواهيم كرد
سياسي. انرژي هسته اي
دكتر علي اصغر سلطانيه، سفير و نماينده دايم ايران در آژانس بين املللي انرژي اتمي گفت: ما به رغم برخي انتقادات از عملكرد آژانس و اجزاي مختلف آن ، خود را متعهد به همكاري با آن مي‌دانيم و هيچگاه همكاري خود را با آژانس قطع نخواهيم كرد.

سلطانيه با اشاره به دور سوم مذاكرات فني ايران و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي كه هم اكنون در آستانه اجلاس شوراي حكام آژانس در تهران در حال برگزاري است، گفت: مسلما در گزارش جديد البرادعي به مشاهده نشدن هرگونه انحراف ايران از تعهدات خود اشاره خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سياسي ايرنا، سلطانيه در گفت و گو با برنامه كنكاش شبكه جهاني جام جم افزود: اما با اين حال به نظر مي‌رسد آژانس در گزارش آتي خود خواهد نوشت كه هنوز قادر نيستيم بگوييم هيچ فعاليت اظهار نشده‌اي در ايران وجود ندارد.

سفير و نماينده دايم ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بر بي‌مبنا و سياسي بودن قطعنامه‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل عليه فعاليت‌هاي صلح آميز هسته‌اي ايران تاكيد كرد و گفت: پيش نويس قطعنامه شوراي امنيت هنگامي نوشته شد كه هنوز گزارش البرادعي تكميل و منتشر نشده بود و همين مساله نيز مورد اعتراض شديد البرادعي قرار گرفت.

وي افزود: با اين حال، حمايت همه جانبه بسياري از كشورها از فعاليت صلح آميز ايران از جمله حمايت ‪ ۱۱۸‬كشور عضو جنبش عدم تعهد از كشورمان ضمن اينكه افتخاري براي ايران محسوب مي‌شود، تبليغات سوء غرب و رسانه‌هاي آنها مبني بر منزوي بودن ايران را خنثي كرده است.

**حاضريم به سوالات، پاي مذاكره پاسخ دهيم
به گزارش خبرنگار سياسي ايرنا، سلطانيه تصريح كرد: ما حتي حاضريم به سوالات هر كشور ديگري نيز در مورد فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران در پاي ميز مذاكرات پاسخ دهيم .

**كشورهاي داراي سلاح، اجازه بازرسي به آژانس نمي‌دهند
سلطانيه تصريح كرد: معاهده منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي (ان.پي.تي) كه حدود ‪ ۴۰‬سال از عمر آن مي‌گذرد ، معاهده‌اي تبعيض آميز است كه كشورهاي عضو را به دو دسته داراي سلاح هسته‌اي و فاقد سلاح هسته‌اي تقسيم كرده است.

وي اضافه كرد: اين معاهده زماني تدوين شده است كه پنج كشور دارنده سلاح هاي هسته‌اي در تلاش بودند تا ضمن حفظ امتياز مسلح بودن خود به سلاح هسته اي ، مانع دستيابي ساير كشورها به اين تجهيزات شوند.

وي اظهار داشت: در ماده اول اين معاهده تاكيد شده است كه كشورهاي داراي سلاح هسته اي، سلاح خود را در اختيار ديگر كشورها قرار ندهند و در ماده ششم نيز بر ضرورت آغاز سريع مذاكرات براي نابودي سلاح‌هاي هسته‌اي تاكيد شده است.

سفير و نماينده دايم ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي گفت: اين در حالي است كه اين پنج كشور، پس از گذشت حدود چهل سال اقدامي در اين زمينه صورت نداده‌اند و اين تخلفي آشكار از مفاد معاهده ان .پي .تي محسوب مي شود.

سلطانيه افزود: در چنين شرايطي جمهوري اسلامي ايران علاوه بر همكاري با آژانس در چارچوب ماده سه ان .پي .تي ، قرارداد پادمان جامع را نيز امضا كرده و بر اساس آن امكان نظارت آژانس بر تمامي فعاليت‌ها و تاسيسات هسته اي خود را فراهم كرده است .

وي تصريح كرد: اين در حالي است كه كشورهاي دارنده سلاح هسته‌اي هيچگونه اجازه‌اي براي بازرسي از تاسيسات هسته‌اي خود را به بازرسان آژانس نمي دهند.

سفير و نماينده دايم ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اضافه كرد: در كنار تخلف اين كشورها از تعهدات خود بر اساس اين مواد، به خوبي مشاهده مي شود كه آنها به ماده چهار معاهده نيز كه بر اساس آن بايد كشورهاي عضو براي گسترش استفاده صلح آميز از انرژي هسته‌اي با يكديگر همكاري كنند نيز نه تنها عنايتي ندارند بلكه از طرق مختلفي براي اعمال تحريم و محدوديت هاي ديگر سنگ اندازي مي‌كنند كه در اجلاس بازنگري معاهده نيز محور اغلب مباحث همين تخلفات بود.

سلطانيه در ادامه با تشريح سابقه تعاملات ايران و آژانس در خصوص فعاليت هاي صلح آميز هسته‌اي ايران، سياسي شدن پرونده هسته‌اي ايران از سال ‪۲۰۰۴‬ ميلادي به بعد را ناشي از پاسخ‌هاي شفاف و صريح ايران به ابهامات موجود در اين زمينه دانست.

وي گفت: در واقع دولت آمريكا هر بار در آستانه اجلاس شوراي حكام يك اتهام واهي جديد به ايران وارد مي‌كرد و ايران نيز كه به دست پاكي خود اعتقاد كامل داشت ، ضمن پذيرش تعليق موقت غني‌سازي اورانيوم در هريك از اين مراحل به بازرسان اجازه بازرسي از تاسيسات هسته‌اي خود را داده است .

**با وقاحت خواستار تعليق هر نوع تحقيق و توسعه شدند
سفير و نماينده دايم ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اظهار داشت:
در گزارش‌هاي آژانس و البرادعي نيز مكررا تاكيد شده است كه هيچ مدركي دال بر فعاليت‌هاي هسته‌اي نظامي در ايران وجود ندارد اما تقاضاهاي مكرر و بي منطق غرب براي تعليق بسياري از فعاليت‌هاي هسته‌اي صلح آميز ديگر ايران، كار را به جايي رساند كه حتي آنها با وقاحت خواستار تعليق هر نوع تحقيق و توسعه در اين زمينه شدند.

سلطانيه خاطر نشان كرد: در چنين شرايطي ديگر احساس شد كه حداقل نمي‌توان پاسخ نسل جوان و دانشمند كشور كه به پشتوانه تمدن چند هزار ساله خود به دنبال بهره‌گيري از فكر و دانش خود هستند را بدهيم .

اين مقام هسته‌اي ايران افزود: بنابراين تعليق را به تدريج برداشتيم .

آنها نيز در مقابل، براي ارجاع موضوع هسته‌اي ايران به شوراي امنيت به بهانه عدم پايبندني كشور ما به تعهدات خود قطعنامه‌اي تهيه كردند .

وي اضافه كرد: اين در حالي است كه عدم پايبندي يك كشور بر اساس ماده ‪۱۲C‬ اساسنامه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بايد به وسيله بازرسان تشخيص داده شود نه چند كشور اروپايي و آمريكا.

سلطانيه يادآور شد: هنگامي پرونده بايد به شوراي امنيت ارجاع شود كه آژانس اعلام كند قادر به ادامه بازرسي‌ها و راستي آزمايي نيست . اين در حالي است كه بر خلاف كره شمالي كه بازرسان آژانس را به كشورش راه نداد، ايران حتي فراتر از تعهدات خود فضا را براي بازرسي آژانس باز گذاشت و اين نكته در گزارش‌هاي گوناگون البرادعي مورد تاكيد قرار گرفته است .

وي افزود: در همه نتايح بازرسي‌ها نيز تاكيد شده است كه هيچگونه مدركي دال بر انحراف ايران از تعهدات خود رويت نشده است.

**ايران فراتر از تعهدات خود عمل كرد
سفير و نماينده دايم ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي تصريح كرد: در تمامي قطعنامه‌هاي مصوب آمده است كه تعليق اقدامي غيرالزام آور حقوقي ، داوطلبانه و براي اعتمادسازي است و به همين جهت رفع تعليق هم نبايد تخلف محسوب شود.

سلطانيه به واكنش‌هاي داخلي و نيز دولت و نمايندگان مجلس در مقابل اقدامات محدودكننده و غيرقانوني غرب عليه ايران اشاره كرد و گفت: با اين حال، ايران باز هم فراتر از تعهدات خود عمل كرد و با آژانس توافق كرد تا در قالب يك برنامه كار و مداليته به سوالات و ابهامات موجود پاسخ دهد .

وي اظهار داشت: خوشبختانه جمهوري اسلامي ايران حتي سريعتر از برنامه زمانبندي به اين شش ابهام پاسخ داد كه در گزارش‌هاي مكتوب آژانس نيز بر آن تاكيد شده است.

سفير و نماينده دايم ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي گفت: در مورد مدارك ادعايي دولت آمريكا نيز كه بيشتر شامل همان موضوع لپ تاپي است كه شنيده‌ايد ، به دليل امتناع دولت آمريكا از تحويل اين مدارك، بحث به نتيجه‌اي نرسيد .

** مساله هسته‌اي ايران در داخل آژانس بايد حل شود
سلطانيه در ادامه بر ضرورت حل مساله هسته‌اي ايران در داخل آژانس تاكيد كرد و هر گونه فعاليت موازي ديگر از سوي شوراي امنيت و غيره را دخالت در فعاليت آژانس دانست كه موجب تضعيف اين نهاد بين‌المللي مي‌شود.

** عمل به تعهدات بايد از سوي همه كشورها راستي آزمايي شود
وي در خصوص كنفرانس مقدماتي ژنو و نتايج حاصل از آن نيز گفت: اين اجلاس فرصتي براي انتقاد از عدم پايبندي بسياري از كشورها از تعهدات خود بوده و اطلاعاتي در مورد انتقال تكنولوژي و مواد هسته‌اي به رژيم صهيونيستي از سوي كشورهاي غربي منتشر شد .

سفير و نماينده دايم ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اضافه كرد: در واقع تاكيد ما و بسياري از اعضا اين بود كه عمل به تعهدات از سوي تمامي كشورها بايد راستي آزمايي شود.
 چهارشنبه 25 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 170]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن