تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هیچ بنده ‏اى حقیقت ایمانش را کامل نمى ‏کند مگر این که در او سه خص...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821257773




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مهمترين عنصر انگيزش‌دهنده كار؛ پـول يـا عـزت نـفـس؟


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: مهمترين عنصر انگيزش‌دهنده كار؛ پـول يـا عـزت نـفـس؟


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: جامعه اطلاعاتي

مديران تصور مي‌كنند كه مهمترين عنصر انگيزش‌دهنده، پول است، ولي واقعيت متفاوت از آن است.

به گزارش سرويس جامعه اطلاعاتي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در مطلب وبلاگ "آينه پژوهش" به نشاني http://karshenasan.blogfa.com به ترجمه سيدحبيب‌الله شاه‌ركني آمده است: مردم هرچند در جستجوي پول بيشتر هستند، ولي درعين حال مي‌خواهند عزت نفس آنها هم حفظ شود و اين چيزي است كه براي بسياري از كاركنان قابل دسترسي نيست. اكثر كاركنان اعم از مهندس، اپراتور يا مدير علاوه بر حقوق، پاداش يا ترقي مقام، مي‌خواهند مورد شناسايي قرار گيرند و قدرت آفرينندگي و خلاقيت آنها مورد توجه واقع شود.

آنها مي‌خواهند به حرفه و سازمانشان افتخار كنند و بيشتر ازهرچيز، دوست دارند كه براي كار خوبي كه انجام مي‌دهند، مديران ارزش قايل شوند تا بدين‌وسيله احساس كنند كه بر اعتبار و ارزششان افزوده شده است. آنها مي‌خواهند تصور كنند كه درگير يك كار موثر و مهم هستند و نقش سازنده‌اي در انجام يك بخش از آن كار دارند.

تجربه نشان داده است كه تحسين و شناسايي كاركنان موجب مي‌شود تا آنان حداكثر تلاش را در انجام دادن كارها داشته باشند.

راه‌هاي بي‌شماري وجود دارد كه يك مدير مي‌تواند آنها را به‌كار گيرد تا نشان دهد براي كار كاركنانش اهميت قايل است و توانايي‌هاي آنها را مورد تحسين قرار مي‌دهد. مثلا او مي‌تواند پاكت دربسته‌اي براي كارمند بفرستد و در آن از زحمات او تشكر كند. به طور حضوري از كارمند براي خوب انجام دادن كارش تشكر كند. از طريق پست الكترونيكي پيام مثبت و حمايت‌كننده‌اي براي كارمند بفرستد. نامه‌ها و نظرات مثبت مشتريان را درخصوص يك كارمند در اجتماع كاركنان مطرح سازد. به اين فهرست مي‌توان بي‌نهايت راه اضافه كرد.

پيام اصل اول كاملا روشن است. مردم مي‌خواهند احساس كنند كه كار آنها موثر است و موجب پيشرفت امور مي‌شود. پول به تنهايي نمي‌تواند اين موضوع را بازگو كند، بلكه مورد شناسايي واقع شدن شخص دراين خصوص نقش اساسي را بازي مي‌كند.

مدير آنچه را پاداش مي‌دهد در حقيقت تقويت مي‌كند. هركس دوست دارد كه مورد قدرداني واقع شود. وقتي كار برجسته يك كارمند يا كارگر مورد قدرداني قرار مي‌گيرد، بالاترين انگيزه در او بوجود مي‌آيد.

بسياري از مديران عليرغم اينكه تمايل دارند در سازماني كار كنند كه آنها را مورد شناسايي و قدرداني قرار دهد، ولي خودشان در استفاده از قدرت بالنده «شناسايي و قدرداني » ديگران قصور مي‌ورزند. آنها وقتي از يك كارمند مي‌خواهند تا بيشتر از قبل كار كند، حمايتي كه از او مي‌كنند اندك است و منابعي كه دراختيارش مي‌گذارند بسيار ناچيز است. اين مديران عليرغم اينكه تمايل دارند كه كاركنانشان بسيار مشغول و پرتحرك باشند و كار استثنايي انجام دهند ولي به‌خاطر اين كارها از آنها تشكر نمي‌كنند.

امروزه در شرايطي كه محيط شغلي افراد هرروزه ماشيني‌تر مي‌شود، كاركنان بيشتر احتياج دارند كه به شخصيت انسانيشان توجه شود و مورد شناسايي و قدرداني قرار گيرند.

جوايز معمولي تاثير نمادين دارند و وقتي با سادگي، صفا و خلاقيت همراه شوند، بهترين اثر انگيزش‌دهنده را خواهند داشت.

مدير مي‌تواند با استفاده از جوايز معمولي با چاشني سادگي، صفا و خلاقيت بيشترين انگيزش را در كاركنان بوجود آورد. به‌عنوان مثال، در يكي از شركت‌هاي معتبر اروپايي وقتي يكي از مهندسان در دفتر مديرش حضور يافت و به او خبر داد كه راه حل مساله‌اي را يافته است كه يك گروه چندهفته است كه تلاش مي‌كنند تا آن مساله را حل كنند، مدير به سرعت دور ميزش به جستجو پرداخت تا چيزي براي قدرداني از وي بيابد و سرانجام يك موز از روي ميز ناهارخوري برداشت و به او داد و با صميميت گفت: «به تو تبريك مي‌گويم، كارت عالي است» اين موضوع ابتدا به صورت يك كارساده، خنده‌دار و خودبه‌خودي انجام شد، اما بعد از مدتي جايزه « موز طلايي» يكي از معتبرترين جوايزي شد كه در آن شركت به يك كارمند مبتكر و خلاق اهدا مي‌كنند.

«انگيزش» مساله‌اي است كه بايد در دوره‌اي نامحدود به آن توجه شود. هنوز تعداد كمي از مديران براي اين امر خطير اهميت لازم را قائلند. بايد هر مدير خود را به جاي كاركنانش قرار دهد. آن وقت متوجه خواهد شد كه خودش تنها كسي نيست كه دوست دارد مورد شناسايي و ستايش واقع شود يا پيشرفت كند.

يك مدير بايد تلاش كند تا حس مهم بودن را در كاركنان تقويت كند. اگر كاركنان محترم شمرده شوند و به آنها خدمت ارائه شود آنها آن قدر درستكار هستند كه خدمات مدير را با خدمات چند برابر پاسخ دهند. مدير بايد طوري با كاركنانش رفتار كند كه آنها تصور كنندكه وي بزرگترين حامي آنهاست، آنگاه او از سوي كاركنان، پاسخ‌هاي مطلوب تلافي جويانه را دريافت خواهد كرد.

انتهاي پيام
 چهارشنبه 25 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 200]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن