تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821263436




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كدام مهم‌تر است؛ ارزش‌ها يا هدف‌هاي سازمان؟


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: كدام مهم‌تر است؛ ارزش‌ها يا هدف‌هاي سازمان؟
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: جامعه اطلاعاتي

آيا ارزش‌ها بر اهداف سازمان مقدم هستند يا برعكس، اهداف سازمان بر ارزش‌ها؟ به عبارت ديگر وقتي با موقعيتي مواجه شويم كه ميان ارزش‌ها و اهداف سازمان تعارض پديدار مي‌شود، كداميك را بايد قرباني ديگري كنيم؟

به گزارش سرويس جامعه اطلاعاتي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، افشين دبيري در وبلاگ خود به نشاني http://hr.blogfa.com آورده است: در مطلبي كه در مورد ارزش‌هاي سازماني مي‌خواندم، اشاره شده بود كه ارزش‌ها همانند فانوس دريايي‌اند كه همواره ثابت هستند. آنها همچون چراغي، راهنماي مديران سازمان در اتخاذ تصميمات مهم و تدوين برنامه‌ها هستند. اما به نظرم در دنياي واقعي به چنين گفته‌اي به‌ندرت عمل مي‌شود. به نظر من سازمان‌ها در قبال موضوع ارزش‌هاي سازماني سه رويكرد دارند.

يا اصلا اعتقادي به تدوين ارزش‌ها و پايبندي به آنها ندارند؛ يا به بيانيه ارزش‌ها صرفا به عنوان يك ابزار نگاه مي‌كنند و از آن براي افزايش امتيازات خود در مميزي‌ها و ارزيابي‌هاي سازماني بهره مي‌برند؛ يا از صميم قلب به آنچه كه به عنوان ارزش تعريف كرده‌اند پايبند هستند.

در اين نوشته آمده است: به نظرم بيشتر سازمان‌ها رويكرد دوم را دارند. البته اگر هدف اصلي يك سازمان صنعتي را كسب سود بيشتر براي سهامداران قلمداد كنيم- كه اكثرا همين‌طور است- شايد چنين رويكردي پذيرفتني باشد. البته در چنين رويكردي تلقي منابع انساني به عنوان ارزشمندترين سرمايه، بيشتر جنبه شعاري دارد. در واقع خود انسان‌ها اصالتا داراي ارزش قلمداد نمي‌شوند، بلكه به واسطه‌ي ارزشي كه براي سازمان مي‌آفرينند ارزشمند محسوب مي‌شوند. ما به آنها آموزش، رفاه، پول، انگيزه و ... مي‌دهيم تا در خدمت ما باشند، نه به اين دليل كه انسان ارزشمند است!

در مورد سازمان‌هاي نوع سوم در جايي خواندم كه سازماني كه براي ارزش‌ها بسيار بيشتر از اهداف اهميت قائل بود، در مناقصه بسيار مهمي شركت مي‌كند و به طريقي از پيشنهاد شركت رقيب نيز آگاه مي‌شود؛ اما مديران سازمان با اينكه مي‌توانستند از اطلاعاتي كه دارند به نفع خود استفاده كنند و برنده باشند، ترجيح دادند به ارزش‌هاي سازمان پايبند بمانند و همين امر باعث شد كه آن قرارداد را از دست بدهند و به همين خاطر و مشكلات مالي پيش‌ آمده مجبور به تعديل تعداد زيادي از كاركنان نيز شدند.

انتهاي پيام
 چهارشنبه 25 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 342]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن