تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):برترین ایمان آن است که معتقد باشی هر کجا هستی خداوند با توست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815595784




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش ايندين اكسپرس از گسترش همكاري‌هاي فرهنگي ايران و هند


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: گزارش ايندين اكسپرس از گسترش همكاري‌هاي فرهنگي ايران و هند
دهلي نو - روزنامه ايندين اكسپرس چاپ دهلي نو نوشت: دانشگاه جامعه مليه اسلاميه شهر دهلي نو در ديدار اخير اسفنديار رحيم مشايي معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان ميراث فرهنگي ايران از هند، قراردادي را براي تاسيس يك مركز ايران شناسي امضا كرده است.

اين روزنامه به نقل از برخي مقام‌ها افزود: مركز مذكور در محوطه اين دانشگاه در منطقه اوكلا در دهلي نو تاسيس خواهد شد و جزو مراكز مطالعات جهان سوم خواهد بود.

به نوشته ايندين اكسپرس، ايران نيز در اقدامي متقابل در نظر دارد در تهران مركز هند شناسي تاسيس كند و بودجه اين مركز توسط دولت ايران تامين خواهد شد.

اين روزنامه همچنين در ادامه به نقل از خانم رخشنده جليل هماهنگ‌كننده بخش رسانه -هاي دانشگاه جامعه مليه اسلاميه شهر دهلي نو نوشت: اين يك گام بزرگ در راستاي معرفي فرهنگ و ادبيات ايراني در هند است و موجب گسترش روابط فرهنگي و همكاري علمي بين دو كشور خواهد شد.

به نوشته ايندين اكسپرس وي گفت: گرچه اعطاي مدرك ليسانس در اين رشته بسيار دور به نظر مي‌رسد اما اين مركز در ابتدا كارگاه آموزشي برگزار مي كند و در اين موضوع كار تحقيقاتي انجام خواهد داد و در مراحل بعدي برنامه هاي مبادله استادان و دانشجويان نيز صورت خواهد گرفت.

خانم جليل افزود: فعاليت تمام مراكز آموزشي ما ابتدا بعنوان مراكز تحقيقات شروع و سپس درس‌هاي آكادميك برقرار مي‌شوند. #‪;۱۶۰‬
وي گفت: براي تاسيس، تجهيز و حمايت مركز ايران شناسي، انجام پروژه‌هاي مستقل و مشترك آموزشي و تحقيقاتي و همچنين تسهيل برنامه‌هاي مبادله دانشجويان و استادان، يك تفاهمنامه امضا شده است.

به گفته خانم جليل، اين مركز به تحقيقات دانشجويان دوره دكترا در موضوع روابط هند و ايران كمك مي‌كند و پژوهشگران را نيز تشويق خواهد كرد تا براي انجام تحقيقات، موضوعاتي مربوط به ايران را انتخاب كنند.

وي گفت: اين مركز در موضوعات مربوط به جامعه، فرهنگ، توريسم، تاريخ و ادبيات هند و ايران كارگاه و سمينار برگزار مي‌كند.

به نوشته ايندين اكسپرس، دانشگاه جامعه مليه اسلاميه در مدت ديدار اسفنديار رحيم مشايي از هند با همكاري سفارت ايران در دهلي نو هفته فرهنگي نيز برگزار كرد.

ايندين اكسپرس افزود: سفارت ايران در اين دانشگاه هم اكنون يك نمايشگاه از كتيبه‌هاي كمياب فارسي زبان را نيز داير كرده كه تا سوم خرداد ماه نيز ادامه خواهد داشت.

اين روزنامه افزود: كتابخانه دكتر ذاكر حسين اين دانشگاه نيز يك مجموعه در حدود يكهزار و ‪ ۱۰۰‬كتيبه فارسي و عربي زبان متعلق به سالهاي ‪ ۱۵۹۱‬تا ‪ ۱۹۲۲‬ميلادي را در اختيار دارد و كتيبه‌هايي به نمايش در آمده مربوط به موضوعاتي مانند مطالعات قرآني، حديث، فقه، داروهاي يوناني، موسيقي، ستاره شناسي، شعر، لغت، تاريخ و جغرافيا هستند. #‪;۱۶۰‬
برخي كتيبه‌ها نيز از نظر خطاطي بسيار نادر هستند.
 چهارشنبه 25 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 264]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن