تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):حيا زينت اسلام است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817219706




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

زير گذر بهبودي در دوراهي مطالعات كارشناسي و تعجيل


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: زير گذر بهبودي در دوراهي مطالعات كارشناسي و تعجيل


اصلاح‌هندسي- گروه شهري:
تعجيل برخي از مسئولان بيرون از بدنه شهرداري براي ساخت هر چه سريع‌تر زيرگذر آزادي- بهبودي سبب شده تا مسئولان ترافيكي شهر معترض شوند كه نمي‌توان براي اجراي چنين طرح مهمي بدون مطالعات كارشناسي، تصميم گرفت.

پس از مخالفت شوراي شهر تهران براي ساخت رو گذر آزادي و مطرح شدن ايده زير گذر از سوي برخي از اعضاي شوراي شهر، گرچه مسئولان شهرداري عنوان مي‌كنند در حال انجام مطالعات اين پيشنهاد هستند؛ اما برخي از اعضاي شوراي شهر و همچنين عواملي بيرون از مجموعه كارشناسان خواستار اجراي هر چه سريع‌تر اين طرح هستند.

اين تعجيل‌ها درصورتي است كه ممكن است مطالعات شهرداري و معاونت ترافيك در نهايت به اين نتيجه برسد كه ساخت زير گذر آزادي - بهبودي با معارضاني چون تاسيسات زير‌زميني روبه‌رو بوده و ساخت اين مسير منتفي شود.

مطالعات زيرگذر زمان مي‌خواهد

همين اما و اگر و شايد و بايدها سبب شده تا تشكري هاشمي، معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري هم روي مطالعات احداث زيرگذر بهبودي با هزينه زماني چند ماه تاكيد كند چرا كه شناسايي و رفع معارض‌هاي اين طرح، روند خاص خود را دارد كه ممكن است زمانبر باشد.

حتي تشكري هاشمي در پاسخ به برخي تعجيل‌ها عنوان كرده كه چند هفته مطالعات بيشتر، مشكلي براي مردم پيش نمي‌آورد. به گفته وي، پيشنهاد اصلي شوراي شهر تهران ايجاد زيرگذر است و شهرداري در حال پيگيري مشكلات و محدوديت‌هاي آن است و نمي‌تواند بدون مطالعات پيش‌زمينه، آغاز طرحي را شروع كند كه ممكن است با موانع جدي روبه‌رو شود. به گفته وي نمي‌توان براي احداث زيرگذر زمان اعلام كرد:چرا كه هنوز معلوم نيست چه برنامه‌اي بايد در آنجا پياده شود.

يكي از پيشنهادهاي مطرح اين است كه زيرگذر از بزرگراه يادگار امام (ره) شروع شود و تا بزرگراه نواب ادامه يابد و پيشنهاد ديگر اين است كه فقط به اندازه عبور خط تندرو اتوبوسراني زيرگذر ايجاد شود كه هر دو صورت با محدوديت‌هاي خاص خود مواجه بوده و هنوز هيچ‌يك قطعي نشده است.

البته حمزه شكيب، رئيس كميسيون توسعه و عمران شوراي شهر هم عنوان كرده كه شوراي شهر در مورد كليات اين طرح نظر داده و وارد جزئيات طراحي‌ها نمي‌شود: قرار است شهرداري تهران گزينه‌هاي مختلف را بررسي و گزينه برتر را معرفي كند؛ البته از نظر شوراي شهر تهران زيرگذر گزينه برتر بوده و قرار است، شهرداري جزئيات بررسي احداث زيرگذر را در اختيار شورا قرار دهد.

گرچه رئيس كميسيون عمران شوراي شهر تاكيد دارد كه هيچ فشاري براي ساخت اين طرح وجود ندارد اما خود در گفت‌وگو با مهر تاكيد مي‌كند كه از نظر شوراي شهر تهران زيرگذر گزينه برتر است.

البته در حالي شوراي شهر گزينه رو‌گذر را منتفي دانست كه هم چنان برخي از مسئولان شهري معتقدند اگر ساخت زيرگذر با معارضين متعدد روبه‌رو شود نمي‌توان از گزينه روگذر چشم‌پوشي كرد.

شهريار افندي‌زاده، مدير عامل شركت مطالعات جامع حمل‌ونقل و ترافيك بهترين گزينه يا گزينه‌ها را احداث زيرگذر يا روگذر براي تقاطع آزادي‌–بهبودي مي‌داند و اعتقاد دارد هيچ روش ديگري نمي‌تواند ترافيك سنگين اين محدوده را از روي دوش شهر بردارد.

وي با توجه به مخالفت با احداث روگذر براي مسير به‌دليل شكستن حريم منظر برج آزادي براساس قوانين ميراث فرهنگي، تنها گزينه باقي مانده را احداث روگذر مي‌داند اما به شرطي كه ساخت آن به خاطر نوع زمين منطقه و برخي تاسيسات مهم شهري منتفي نشود.

افندي‌زاده نيز مانند بسياري ديگر از مسئولان اعتقاد دارد احداث زير گذر نياز به مطالعات بسيار دقيق دارد و شايد اين مطالعات به موانعي برسد كه باعث شود مسئولان احداث زير گذر در اين مسيررا منتفي و به ناچار به گزينه‌اي ديگر بينديشند:آنچه مسلم است شهرداري پيش از انجام هركاري بايد مطالعات دقيق اين مسير را انجام دهد و با توجه به سيستم‌هاي تاسيساتي شهرهاي ايران و عدم‌وجود نقشه‌هاي اين تاسيسات تاپيش از انجام اين مطالعات نمي‌شود راهكار دقيقي ارائه كرد.

البته شهردار تهران هم چندي پيش عنوان كرده بود كه شايد ادامه دادن زير گذر يادگار امام(ره) به سمت آزادي بتواند از بار ترافيكي بهبودي كم كند.

گذر از مانع مترو

گرچه انتخاب گزينه زير‌گذر در حال حاضر بهترين گزينه براي رفع بار ترافيك اين تقاطع است اما بسياري از كارشناسان شهري عنوان مي‌كنند كه با توجه به عبور خط 2 و4 مترو در اين مسير و احتمال برخورد اين دو در تقاطع و همچنين وجود تاسيسات زيرزميني چون برق، آب و گاز سبب مي‌شود تا به اين گزينه با ديده ترديد نگاه كنند. براي مثال براساس اظهارات پيشين محسن هاشمي، مديرعامل شركت متروي تهران در گفت‌وگو با رسانه‌ها ساخت پل زير گذر درخيابان آزادي مطابق با استانداردها، نياز به بررسي بيشتر و ظرافت در طراحي پل ضمن رعايت ايمني تونل‌هاي مترو دارد.

محسن هاشمي، فاصله تونل خط ۲متروي تهران تا سطح خيابان آزادي را نزديك ۵/۵ تا ۶ متر مي‌داند كه همين شرايط مسئولان را موظف مي‌كند درصورت انتخاب اين مسير براي ساخت پل زيرگذر، اين مسير با ظرافت‌هاي خاص مهندسي و فني طراحي شود.

براساس استانداردها ارتفاع مورد نياز براي احداث زيرگذر در تهران ۵/۵ متر است.ارتفاع مورد نياز براي عبور كاميون نيز ۵/۵ و اتوبوس ۵/۳ متر است.

به همين دليل احتمال عبور ماشين‌هاي سنگين در اين مسير سبب شده تا هاشمي هم مانند بسياري با ديده ترديد به اين مسير بنگرد كه رفع يا اثبات اين ترديد نياز به مطالعات دقيق و زمان بر دارد.براي همين است كه وي خواستار طراحي و احداث زير گذر مطابق با استاندارهاي مترو و رعايت ايمني تونل‌هاي خطوط ۲و ۴ است.

بر همين اساس زيرگذر بايد به گونه‌اي احداث شود كه بار تردد خودروها بر تونل‌هاي مترو تحميل نشود. به هر حال آنچه مسلم است برتري داشتن مطالعات به عجله‌هاي غيركارشناسي است تا زير گذر آزادي يا هر گزينه ديگري به سرنوشت طرح‌هايي دچار نشود كه بدون پشتوانه مطالعات ساخته شده و امروز به جز پشيماني، چيز ديگري براي مديران و شهروندان ندارد.

تاريخ درج: 15 ارديبهشت 1387 ساعت 13:39 تاريخ تاييد: 15 ارديبهشت 1387 ساعت 16:07 تاريخ به روز رساني: 15 ارديبهشت 1387 ساعت 15:57
 چهارشنبه 25 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 223]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن