تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بسم اللّه‏، شفاى هر دردى و يارى كننده هر دارويى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817257737




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تهران طرح جامعي براي روشنايي بزرگراه‌ها ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: تهران طرح جامعي براي روشنايي بزرگراه‌ها ندارد


بزرگراه- گروه شهري:
در حالي در جلسه اخير شوراي شهر تهران برخي از اعضاي شوراي شهر خواستار خاموش شدن برخي چراغ‌هاي اطراف بزرگراه‌ها شده و آن را غيرضرور ناميده‌اند

كه پايتخت هنوز از داشتن يك طرح جامع نور بي‌بهره است.بسياري از كارشناسان و طراحان شهري نه تنها نور اطراف بزرگراه‌ها را ضروري مي‌دانند بلكه معتقدند شوراي شهر تهران بايد توان خود را بر تدوين يك طرح جامع براي نورپردازي تهران قرار دهد.

به گفت طراحان شهري حدود 11 سال پيش طرحي تحت عنوان طرح جامع نورپردازي در تهران تدوين شد اما هيچ گاه به اجرا درنيامد. با اين حال، انجمن طراحان شهري، آمادگي خود را براي راه‌اندازي مركزي براي گردآوري و تنظيم تجربيات گذشته و ارائه آن به سازمان هاي مرتبط اعلام كرد.

پاكزاد، رئيس انجمن طراحان شهري ايران و عضو هيات علمي دانشگاه شهيد بهشتي به گذشت حدود دوازده سال از طرح جامع نورپردازي شهر تهران اشاره مي كند و معتقد است بدون استفاده از تجربيات گذشته، هر طرح جديدي بي‌نتيجه است.

پاكزاد همچنين تحقيقات وسيع انجام شده در اين باره را يادآور مي شود و از تدوين كتابي در اين باره خبر مي دهد: «يك دهه پيش روي دو بعد روشنايي و نور پردازي شهري تحقيقاتي انجام شده كه نتيجه آن به شكل يك كتاب درآمد ولي متأسفانه هيچ گاه چاپ نشد. اما باز اين آمادگي وجود دارد كه اين طرح به روز شده و به مسئولان شهري ارائه شود.»

اين در حالي است كه در آخرين جلسه شوراي شهر تهران كه مدير عامل شركت توزيع برق تهران در آن حضور داشت، معصومه ابتكار، عضو شوراي شهر تهران، از تشكيل كارگروهي براي بررسي آلودگي نوري شديد در تهران خبرداد. رئيس شورا هم نسبت به وجود چراغ هاي تزئيني در بزرگراه‌هاي تهران اعتراض كرد و با اين استدلال كه اين چراغ‌ها مردم را به نشستن در كنار بزرگراه‌ها تشويق مي كند، خواستار تعبيه اين چراغ‌ها در پارك‌ها شد.

البته ايمان ارجمندي كارشناس شهري هم با تاكيد بر اينكه نور در تهران كم است، به اعضاي شوراي شهر يادآوري كرده كه بسياري از اتوبان هاي تهران هنوز كم نور هستند. اين مسئله كه پارك‌ها به نور نياز دارند، دليل نمي شود كه روشنايي اتوبان‌ها را بگيريم. شهر در شب بايد زنده باشد، دوازده ساعت از زمان در تاريكي مي گذرد و اين بدان معنا نيست كه شهر بايد در اين ساعات تاريك باشد. پاكزاد هم بحث روشنايي و نورپردازي شهري را از هم جدا مي داند و با اشاره به اينكه وضع نورپردازي شهر خوب نيست، نداشتن متخصص در ايران را دليل اصلي اين مسئله مي داند.

رئيس انجمن طراحان شهري ايران در پاسخ به دليل استفاده نكردن از متخصصان خارجي مي گويد:اين قضيه تا كنون مسئله مديران نبوده است. بسياري از مسئولان داستان را ساده مي گيرند و معتقدند يك سري چراغ وصل كردن كاري ندارد، هزينه هم مي كنند، اما با روش هاي غلط و غيركارشناسي، نتيجه عكس مي‌گيرند. پاكزاد با اعتقاد به اينكه تا كنون يكي از مشكلات اساسي اين بوده كه همه مسائل را كمي مي بينند، اضافه مي كند: كسي نمي گويد ميزان برق مصرفي را بالا ببرند، همين مقداري كه الان استفاده مي شود، اگر درست به كار گرفته شود، مي تواند نماي شهر را عوض كند.

ارجمندي نيز به مديريت تكه تكه و كوتاه مدت-بواسطه تغيير و تحولات زودهنگام- به‌عنوان يكي از مشكلات اين حوزه اشاره مي كند و گويد: زيبا سازي شهر تهران وضعيت مناسبي ندارد، يعني با توجه به وضعيت جغرافيايي و تاريخي تهران، شهر مي تواند بسيار از اين كه هست زيباتر باشد. بسياري از كشورها آرزو دارند يك كوه در بغل شهرهايشان داشت باشند، ما آن را داريم ولي استفاده نمي‌كنيم يا مثلا تفاوت ارتفاع بالا و پايين شهر كه مي تواند در زيباسازي بسيار مؤثر باشد. اينها استعدادهاي بالقوه‌اي هستند كه ما داريم ولي استفاده نمي كنيم. اما احمد مسجد جامعي، رئيس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر تهران هم در جلسه شوراي شهر هشدار داده كه د ر حوزه روشنايي شهر دچار كمبودهاي جدي هستيم.

مسجد جامعي، با مطرح كردن ارتباط بين جغرافياي جرم و جغرافياي روشنايي به نسبت مشخص آنها اشاره كرد وارتكاب جرم بيشتر در منطقه تاريك‌تر را نتيجه آن دانست. مصطفي پودراتچي، عضو هيات علمي گروه برنامه ريزي شهري دانشگاه علامه طباطبايي هم با اشاره به همين موضوع تاكيد مي‌كند كه آسيب پذير بودن نقاط تاريك يك حقيقت است و با يادآوري اينكه اين مناطق در تهران كم نيستند مي گويد: نور كم در مناطق شهري يك فضاي بدون دفاع ايجاد مي كند كه آسيب‌پذيري در آن بسيار بالاست. به همين خاطر است كه در جاهاي تاريك، آسيب‌هاي اجتماعي زياد است.

رئيس انجمن طراحان شهري ايران، انجام كار كارشناسي شده را لازم مي داند و استفاده از تجربيات گذشته را لازمه اين مسئله مي داند و عملي ترين راهكار دستيابي به يك نتيجه مطلوب را اينگونه بيان مي كند: عملي ترين راهكار اين است كه شهرداري از يك گروه دانشجويان از رشته هايي مانند برق، هنر و طراحي حمايت كند كه مطالعات ميان رشته اي را آغاز كنند و از تلفيق اين دانش‌ها، به يك نورپردازي مطلوب برسند.

ايمان ارجمندي نيز تنها پيشنهادش را انجام كار كارشناسي شده و با ديد هنرمندانه مي خواند و تاكيد مي كند كه نورپردازي، خرج كردن نيست، بلكه بحث سرمايه‌گذاري است چون اقتصاد شهر، هزينه‌هاي آن را باز مي‌گرداند. به همين دليل انتظار مي‌رود كه مسئله نور در تهران برپايه كارهاي كارشناسي و مطالعات متخصصان اين رشته به پيش برود تا بتوان به تهران جلوه بهتري بخشيد؛ امري كه ديگر در آن نمي‌توان به خاموش كردن برق كنار بزرگراه به خاطر مصرف برق يا نشستن شهروندان تهراني معترض شد و به استناد آن خواستار بردن اين لامپ‌ها به درون بزرگراه‌ها شد.

تاريخ درج: 21 ارديبهشت 1387 ساعت 14:32 تاريخ تاييد: 21 ارديبهشت 1387 ساعت 21:10 تاريخ به روز رساني: 21 ارديبهشت 1387 ساعت 21:02
 چهارشنبه 25 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 287]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن