تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 19 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سزاوار است هر يك از شما در دهان و بينى زياد آب بچرخاند، چرا كه اين كار، مايه آمرزش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827566402




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گنج ناتمام(آرایشگاه اینترنتی رایگان 7)


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: آرایشگاه اینترنتی رایگان (7)
ساده زیستی
اشاره:پیشتر در نوشتارهای دنباله دار "کلینیک اینترنتی رایگان"  با انواع بیماری های روحی آشنا شدیم، در آنجا نسخه های شفابخشی از داروخانه قرآن و اهل بیت علیهم السلام پیچیدیم تا رفتارمان را از صفات ذمیمه پیرایش کنیم امید که بیماران را شفای کامل حاصل شده باشد.اینجا اما در پی آرایشیم، آراستگی روح و جان به خلعت فضایل اخلاقی و دیبای سلوک قرآنی.این پنجره به مثابه یک آرایشگاه اخلاقی مجازی است که به روی مشتریان همیشگی مکتب قرآن و اهل بیت علیهم السلام گشوده شده است.مبنا و طراز ما در این نگاره های سلسله وار، کتاب گرانسنگ "تحلّی" تالیف استاد اخلاق، کریم محمود حقیقی از شاگردان عارف ربانی آیت الله نجابت است، که می کوشد سلوک قرآنی را با زبانی هنرمندانه و بیانی ادیبانه به تصویر کشد.شکوری_گروه دین و اندیشه پنجم: قناعتپنجمین صفت که بر آرامش و فراغت تو یاری دهد، قناعت است و قناعت آن که، به نیاز بسنده کنی نه در پندار به سر بری.یک بار دیگر هم با تو گفتم که آدمی در جسم از همه سوی محدودیت دارد. چند متر پارچه بدنش بپوشد. بستری او را در خود گیرد. بالشی سرش آرامش دهد. نیم نانی شکمش سیر کند. جرعه ای شادابش دارد. گلیمی زیراندازش بود. از همه سوی بسندگی بینی که بیش را ولو باشد، بهره نباشد.از صد لباس، در یک روز یکی بیش در برت نرود. از ده بستر، یکی زیراندازت بیش نسزد. اگر بربالش، دیگری افزایی، سرت بیازارد. لقمه ای بیش، معده ات را رنجور نماید. جرعه ای بیش، شکمت بیاماسد. ای همه سویت رو به بن بست! تا چند چون چنارت به هر سو صد دست؟خدای تعالی پنج صفت در پنج جای بنهاد: عزت در طاعت و ذلت اندر معصیت و هیبت اندر قیام شب و حکمت اندر شکم خالی و توانگری اندر قناعت.ای دریغ که آدمی را در دل گنجی است که خدایش فرمود: «نمی گُنجم در زمین و نمی گنجم در آسمان؛ ولی می گنجم در دل مومن.» ای مومن! دل از چه وانهاده و همه در فکر جسمی و هزاران بیش از آنچه نیاز داری خواهی؟ همه اندیشیدنت در بیش است و حال آنکه ندانی تو را چه در پیش است. فرمود معصوم علیه السلام: «اگر مرگ ها ظاهر می شد، آرزوها چه رسوا می گشتند!» نه خود بیازار، نه آبروی بر باد ده؛ که گر افزون خواهی، زحمت افزون بری و دریغ که بهره ات بس اندک است.اگر پاک طبعی و پاکیزه رای    توقع به درگاه دونان مبرلب نان خشک از سرخوان خویش   خوری، به که از دیگران گلشکربه یک استخوان صلح کن چون همای   مگس وار بر خوان دونان مپر(عصمت بخاری)گوش دار تا چه می شنوی! امام باقر علیه السلام فرمود:«مبادا دیده بر بالاتر از خویش اندازی که بس است پند گرفتن بر آنچه خدای عزو جل بر پیامبرش فرمود که:«فَلاَ تُعْجِبْكَ أَمْوَالُهُمْ وَلاَ أَوْلاَدُهُمْ إِنَّمَا یُرِیدُ اللّهُ لِیُعَذِّبَهُم بِهَا فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَتَزْهَقَ أَنفُسُهُمْ وَهُمْ كَافِرُونَ »«پس به شگفت نیاورد تو را مال ها و فرزندانشان. خدا نخواهد جز آن که عذاب کند ایشان را به آنها در این زندگی دنیا و نفس هایشان هلاک شود و باشند کافران.»(توبه/56)و نیز فرمود:«وَلَا تَمُدَّنَّ عَیْنَیْكَ إِلَى مَا مَتَّعْنَا بِهِ أَزْوَاجًا مِّنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَیَاةِ الدُّنیَا لِنَفْتِنَهُمْ فِیهِ وَرِزْقُ رَبِّكَ خَیْرٌ وَأَبْقَى »«و مگشای دو چشمت را به سوی آنچه کامیابی دادیم جمعی از ایشان را خوشی زندگی این جهانی تا در آن مفتونشان سازیم، و روزی پروردگارت بس بهتر و پاینده تر بود.»(طه/132)به فرموده امام باقر علیه السلام:«اگر در این راه خاری بر دلت خلید، به یاد آر زندگی رسول خدا را که خوراکش نان جوینی بود و شیرینیش خرما و سوختش شاخه نخل، هر وقت به دست می آورد.»چون تمنیّات مادی تو مرزی ندارد، پس سعادتی در این راه نیست؛ که هر چه ات دهند، گویی کم است. خواهی به زندگی خرّم و خوش در آیی؟ آن زندگانی که فرمود:«من عمل صالحا من ذکر اوانثی و هو مومن فلنحبینه حیوة طیبة»«هر آن کس کردارش شایسته باشد، از مرد یا زن، و مومن باشد، پس زیستی دهیم او را زیستنی پاکیزه.»(نحل/100)این زیستن، حیاتی در سایه لوای قناعت بود که اگر در این ملک درآیی، بینی بهشتی است در این جهان.در این بازار اگر سودی است، با درویش خرسند استالهی منعمم گردان به درویشی و خرسندی(حافظ)امام صادق علیه السلام در این باره فرمود:«هر که از خدا به معاش اندک راضی باشد، خدایش به کردار اندک راضی است.»
قناعت
بشر حافی که مادام با پای برهنه می رفت و داستان توبه اش به دست امام صادق علیه السلام را در کتاب تخلّی دانستی، چنین گوید که: قناعت پادشاهی است که آرام نگیرد مگر در دل مومن؛ و همی دان که فقر ممدوح، نه فقری است که مادام چشمت به دنبال مال این و آن باشد و دل مالامال حسرت؛ بل آن فقری است که تو با اندک راضی باشی و بیش نخواهی که توانگر کریم، از گدای لئیم بسی بهتر.بشنو از واپسین فرستاده خدا، محمد مصطفی صلی الله علیه واله وسلم.«هر گاه برای فرزند آدم دو بیابان طلا باشد، باز هم می خواهد بیابانی دیگر داشته باشد. جز خاکش، دیگر چیزی دل پر نمی کند.»قصّابی، عارفی را گفت: امروز از این گوشت بخر که خوب ذبیحه ای است . گفت: کنونم وجهی نیست. گفت: تو را زمان دهم. گفت: وعده با شکم دادن، به که با قصاب.ترک احسان خواجه اولی تر   ک احتمال جفای بوابانبه تمنای گوشت مردن به     که تقاضای زشت قصابان(سعدی)و گفته اند: خدای تعالی پنج صفت در پنج جای بنهاد: عزت در طاعت و ذلت اندر معصیت و هیبت اندر قیام شب و حکمت اندر شکم خالی و توانگری اندر قناعت.دگر بار، از همان محمد صلی الله علیه واله وسلم بشنو:«خوشبخت آن کس که به راه اسلام راهنمایی شده و در کسب هزینه. به اندازه کفاف بسنده کند و قناعت نماید.»گیرم که مال بر مال افزودی و ملک بر ملک بر نهادی؛ بر گوی که تمتّع تو از آن همه چیست؟ معصوم علیه السلام فرماید: به غیر از آنچه از گلویت پایین رود و آنچه در بر کنی و زوجه ای که با او ازدواج نمایی برگوی که کام تو از دنیا چیست؟با این حساب بسا مال که خورندگان آن هنوز به دنیا نیامده و حمالان آن امروزیانند.چه، محمد صلی الله علیه و اله وسلم فرمود:«هیچ ثروتمندی نیست که در قیامت آرزو کند که ای کاش در دنیا به اندازه قوت روزانه اکتفا کرده بودم.»داستانی شنو که ارسطو اسکندر را گفت: به کجا می روی؟ گفت: عزم تسخیر روم است. گفت؛ بعد از آن؟ گفت: عراق و شام. گفت: سپس؟ گفت: به ایران روم و تخت جمشید را به انتقام سارد به آتش کشم. گفت: و سپس؟ گفت: هند نیز جزو نقشه ماست. گفت: و سپس؟ گفت: چین نیز باید جزو مملکت ما باشد گفت: وز آن پس؟ گفت: دیگر هیچ! بعد از آن می توانیم بنشینیم و خوش باشیم. ارسطو گفت: ای عزیز! هم اکنون هم هیچ هست؛ می توانی بنشینی و خوش باشی و این همه جنایت و خونریزی هم نکنی.رو به ره سلطنت فقر پیچ    تا نخری ملک سلیمان به هیچو تا اینجا هر چه گفته آمد، مربوط به قناعت در امور دنیوی است و گرنه عاشق را از قرب محبوب وعابد را از عبادت و عارف را از معرفت، هیچ زمانی قناعت نبود و اگر باشد، کوتاه نظر بود.گر چه گرد آلود فقرم شرم باد از همتم   گر به آب چشمه خورشید دامن ترکنم(حافظ)ای عزیز! آن جا که دلبری جمال بینی به دنبال همسری؛ وبال بین گل های گلشن، در خزان خاکستر گلخن شود. چون به پایان نظر افکنی، بر قناعت سامان یابی و رنج قناعت بر خود آسان بینی.همچنین دنیا اگر چه خوش شکفت                  عیب خود را بانگ زد با جمله گفتکون می گوید بیا من خوش پیم                       و آن فسادش گفت رو من لا شِیمای ز خوبی بهاران لب گزان                             بنگر آن سردی و زردی در خزانروز دیدی طلعت خورشید، خوب                     مرگ آن را یاد کن اندر غروببدر را دیدی بر این خوش چاره طاق                حسرتش را هم ببین وقت محاقگر تن سیمین بران کردت شکار                     بعد پیری بین تنی چون پنبه زارای بدیده لوت های چرب خیز                        فضله آن را ببین در آبریزهر که آخر بین تر، او مسعودتر                     هر که اول بین تر او مطرود تر                                                                                                               (مولوی)تا جمال حال به وبالت نکشد و دیو رجیم از ملک رحیم پایت بیرون نبرد، بر این احادیث با توجه نظری شایان نما که امام نخست، علی علیه السلام پند همی دهد: «قناعت ثروتی است که کم نیاید.»«ای فرزند آدم! چندان داری که کفایتت کند و تو طلب آن کنی که با خدایت عاصی کند.»امام صادق علیه السلام در این باره فرمود: «هر که از خدا به معاش اندک راضی باشد، خدایش به کردار اندک راضی است.»«قانع باش تا شاکرترین مردم باشی!»«بر آن چه خدایت روزی داده، خشنود باش تا زاهدترین مردم باشی.»«درویش نشود آن که میانه زید.»«ای فرزند آدم! اگر از دنیا به اندازه کفاف جویی، اندکی از آن تو را کفایت کند و اگر بیش از حد کفاف می طلبی، آن چه در دنیاست، تو را کفایت نخواهد کرد.»و فرزندش، حسن علیه السلام فرمود: «بهترین نوع توانگری، قناعت و پست ترین شکل فقر، چاپلوسی و سر سپردن است.» فرآوری: شکوری - گروه دین و اندیشه تبیان 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 313]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن