واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: احیای نقاشی قهوهخانهای برای معرفی جهانی
روز گذشته و با تشكیل شورای آموزشی پژوهشی نقاشی خیالی نگاری ایران این هنر یك گام به احیای مجدد و البته توجه دانشگاهی به آن نزدیك شد.ماجرای تشكیل مركزی علمی و دانشگاهی از حدود 3سال پیش آغاز شد. زمانی كه رئیس مركز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تاسیس آموزشگاهی كوچك برای احیای این هنر در كشور خبر داد. نقاشان قهوهخانهای كه سالها در سكوت به كار مشغول بودند و آثارشان از گالری كوچك خانه اشان آنطرف تر نرفته بود از این اقدام خوشحال شدند و هنرجویان زیادی راهی این مركز شدند. اما دیری نگذشت تا این رویداد زمینهساز ایدهای شود تا این روزها خبر ایجاد دانشگاهی در این زمینه كام بسیاری از هنردوستان ایرانی را شیرین كند.عبدالرحیم سیاهكارزاده، مدیر عامل موسسه هنرهای تجسمی ایران و یكی از اعضای شورای آموزشی، پژوهشی نقاشی خیالی نگاری ایران تاسیس این مركز را ماحصل پیگیری معاون هنری وزیر ارشاد و همچنین رئیس مركز هنرهای تجسمی میداند كه به دنبال احیای این هنر بودند. او میگوید: فارغ التحصیلان این دانشگاه مدرك رسمی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و آموزش عالی كشور میگیرند و این مدرك در بعد بینالمللی نیز معتبر است.سیاهكارزاده از توجه بسیاری از علاقهمندان داخلی و خارجی برای آموزش این هنر خبر میدهد كه بر اساس گفته وی تقاضای جهانی برای شناخت این هنر شاید از نگاهی بیشتر از داخل باشد. این مقام مسوول احیا و زنده كردن این هنر را اولین وظیفه تشكیل این موسسه آموزش عالی نقاشی قهوهخانهای میداند و میگوید: نقاشی قهوهخانهای هنوز آن طور كه باید و شاید در دنیا شناخته شده نیست و حركتهایی اینچنین میتواند به معرفی تنها بخش كوچكی از هنرهای كاملا ایرانی بیانجامد. او میگوید امسال و در كنار جشنواره بینالمللی هنرهای تجسمی فجر، بخش ویژهای به هنر خیالی نگاری اختصاص مییابد كه این بخش ویژه در كنار بخش هنر جدید مطمئنا جذابیت برای علاقهمندان هنرهای جهانی جاذبه خواهد داشت.حركت به سمت جهانی شدناز سویی دیگر و در حالی كه تصویب آیین نامه تشكیل مركز دانشگاهی آموزش نقاشی قهوهخانهای و خیالینگاری این روزها در راهروهای وزارت ارشاد مراحل پایانی خود را پشت سر میگذارد، هنرمندان و استادان برجسته این رشته از اهمیت آموزش آكادمیك این رشته به عنوان راهكاری برای فراموش نشدن نقاشی قهوهخانهای یاد میكنند.عبدالمجید حسینیراد، نقاش و استاد دانشگاه معتقد است هنر معاصر ایران در حوزه نقاشی به شكل آكادمی گرایشی جهانی دارد، اما نقاشی قهوهخانهای گرایشی ملی دارد كه ایجاد مركزی دانشگاهی میتواند این هنر ملی را بهسمت هنری جهانی نزدیك كند.به گفته حسینی راد تا كنون نگاه نوستالژیك به هنر نقاشی قهوهخانهای باعث شده است تا این هنر آنطور كه باید و شاید مورد بررسی قرار نگیرد و شاید تاسیس این مركز دانشگاهی بتواند به رفع نقاط تاریك موجود در پژوهش این هنر كمك كند. این پژوهشگر هنر معتقد است اگر چه نقاشی قهوهخانه در هنر معاصر ما جایگاه بالایی ندارد اما به طور غیرمستقیم در آثار بسیاری از بزرگان هنر معاصر ایران تاثیر گذاشته است. او برای این امر سبك نقاشی سقاخانه را مثال میزند كه برخی از هنرمندانش به طور غیر مستقیم تحت تاثیر این هنر قرار گرفته اند و آثارشان تحت تاثیر قهوه خانه بوده است.او میگوید كه تا كنون آموزش هنر نقاشی قهوهخانهای آكادمیك نبوده است و هنرمندان به طور آزاد به فراگیری این هنر میپرداختند و شاید اصلی ترین وظیفه این دانشگاه ایجاد حلقه واسطی میان این دو موضوع باشد.نوآوری، حلقه گمشده نقاشی قهوه خانهایصادق تبریزی، نقاشی نام آشنا در هنر معاصر ایران است. او كه سالهاست به تربیت نقاشان جوان پرداخته است مهمترین انگیزه ایجاد مركزی در سطح آموزش عالی برای آموزش نقاشی قهوهخانهای را كمك به آموزش آكادمیك هنر در میان هنرمندان خود آموخته و تجربی میداند.او میگوید: یكی از دلایلی كه اكنون بسیاری از هنرمندان حوزه نقاشی قهوهخانهای شناخته شده نیستند و بسیاری از هنرشناسان از مرگ این هنر ایرانی سخن میگویند رابطه شاگرد – استادی در مورد آموزش این هنر بوده است.تبریزی تصریح میكند: تا پیش از این یك شاگرد باید نزدیك به 30 سال در محضر استادان این هنر به آموزش میپرداخت تا تمامی رمز و رموز هنر نقاشی قهوهخانهای را فرا میگرفت اما با تشكیل یك مركز دانشگاهی این امر میتواند با آموزش تعداد بیشتری از هنرجویان در كنار آموزش كامل هنری صورت پذیرد.تبریزی كه یكی دیگر از اعضای این شوراست معتقد است كه به واسطه كم كاریهای صورت گرفته این هنر اكنون هیچ جذابیتی برای هنردوستان جهانی ندارد و در بهترین شرایط در قالب هنر قاجاری در كشورهای مختلف دنیا عرضه میشود كه این موضوع قابل تامل است.او برای برون رفت از این معضل پیشنهادی را مطرح میكند كه در جای خود شنیدنی است. او میگوید در این دانشگاه میتوان نو آوری در خلق آثاری در حوزه نقاشی خیالی نگاری و قهوهخانهای تدریس شود تا آثاری بهروز با زمینه جهانی تولید شود. مهدی نورعلیشاهی - جام جم تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 347]