تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804715553




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

کلاغ و گل و دشنه / گیزلا وارگا سینایی از نمایشگاه جدیدش می​گوید


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فرهنگ > تجسمی  - بر دیوارهای گالری «سین» این روزها 13 تابلوی نقاشی، دو اره، دو ساتور، یک قمه و شش دشنه آویخته شده است که روی آنها گل و کلاغ های خاصی کشیده شده است. سمابابایی : این روزها گالری​های تهران پر از «‌گل و مرغ»‌ شده است. در گالری «فروهر»، ‌بهرام دبیری نقاشی​هایش را با موضوع گل و مرغ،‌گل و زن و زن و مرغ به نمایش گذاشته  و از آن طرف گیزلا وارگا سینایی نمایشگاه دیگری با این موضوع برپا کرده​است. نمایشگاهی که البته در آن «کلاغ» جای «مرغ» را گرفته است.بر دیوارهای گالری «سین» این روزها 13 تابلوی نقاشی، دو اره، دو ساتور، یک قمه و شش دشنه آویخته شده​ که روی آنها گل و کلاغ​های خاصی کشیده شده​است. گیزلا وارگاسینایی می گوید:«پرنده​ها را در گل و مرغ به این شکل دیده​ام،‌ در واقع نگرشی که به این پرنده در این شکل نقاشی داشته​ام،‌ همینی بوده​ که ترسیم کرده​ام. از طرفی با وجودی که کلاغ معمولا پرنده​ای است که نگاه​های متفاوتی به آن وجود دارد،‌ اما نمی​توان این مساله را نادیده گرفت که برای بسیاری این پرنده به دلایل مختلف دوست داشتنی است و همین کنتراستی را به وجود می​آورد که برای من به عنوان یک نقاش جذابیت داشت تا دستمایه کارهای جدیدم قرار گیرد.»او به نکته دیگری هم اشاره می کند:«در واقع این ما انسان​ها  هستیم که زیبایی​های طبیعت و زندگی را می​گیریم.» گیزلا حالا 66 ساله است. او که در دانشکده هنرهای تزئینی وین درس خوانده بود،‌ در اروپا و پس از یک کنسرت موسیقی با خسرو سینایی آشنا شد، با او ازدواج کرد و همراهش به ایران آمد و حالا قریب 40 سال است که مشغول فعالیت هنری است.قرار بود در فرهنگسرای نیاوران مروری بر آثار او طی 4 دهه فعالیت هنری​اش به نمایش درآید که این اتفاق رخ نداد و حالا بعد از 5 سال بار دیگر نمایشگاه انفرادی برگزار کرده است. در این مدت البته همچنان «گل و مرغ» به عنوان یکی از دغدغه هایش مطرح بوده است.او اردیبهشت سال جاری به همراه یک نقاش فنلاندی و امریکایی نمایشگاه «نقطه ملاقات» را در بوداپست مجارستان برپا کرد که در آن 12 تابلو با همین موضوع را به نمایش گذاشت. این بار اما همه چیز متفاوت است. دشنه​ها و اره​ها چیدمانی را به وجود آورده​اند که در کارهای او‌ برای دومین بار اتفاق می​افتد؛« در گذشته همان طرح​هایی را که ما هم اکنون به عنوان گل و مرغ می​شناسیم،‌ بر روی دشنه،‌ چاقو و حتی اسلحه نیز می​کشیدند که برای من بسیار عجیب است. این همه ظرافتی که در این نقش​ها وجود دارد به همراه کاربردی که  دارند خود می​تواند دست مایه کار یک هنرمند قرار گیرد.به همین خاطر علاوه بر نقاشی​هایم، بر روی آنها کار کردم​ و به نمایش گذاشتم​شان. این تجربه​ای است که من در نمایشگاه دیگری نیز البته به شکلی متفاوت انجام داده بودم.» وارگا سینایی را باید نقاشی دانست که در این سال​ها بیش از دیگران دغدغه نقاشی ایرانی داشته است. او در تمام مدت حضور خود در ایران سعی کرده​است تا نگاهش به نقاشی متناسب با آن چیزی باشد که در فرهنگ ما وجود دارد.او در نخستین سال​های حضور خود در ایران به زندگی روزمره ایرانیان پرداخت،سپس براساس اشعار خیام نمایشگاه بزرگی برپا کرد. بعد از آن آثار تاریخی ایرانیان از جمله تخت جمشید را دستمایه کارهای خود قرار داد. مینیاتورها هم از جمله آثاری بودند که در دوره ای از کارهای او مورد توجه قرار گرفت و حالا هم به «گل و مرغ» ها رسیده​است؛ «سوژه های ایرانی همیشه برای من جذاب بوده  و بسیاری از المان​های نقاشی کلاسیک ایران را برای کارهایم انتخاب کردم،‌البته همواره نگاه خودم را به آنها داشته و آن را لحاظ کرده​ام. یعنی هیچ گاه نخواسته​ام تا دقیقا آن چیزی را که به عنوان سنت در نقاشی مطرح است،‌ پیاده کنم.» این اتفاق البته تنها به خاطر علاقه او به ایران نیست و یا توانایی​هایی که نقاشی ایران با آن روبه روست؛«با وجودی که من اهل مجارستان هستم، اما معتقدم اشتراکات فرهنگی فراوانی میان ما و آنها وجود دارد. به همین خاطر است که من از ابتدای ورودم به ایران، به هیچ عنوان احساس غربت نمی​کردم و کم و بیش همان حسی را داشتم که در وطن خودم. زندگی و هویت اصلی من مربوط به ایران است. فضای ایران تاثیر زیادی روی من گذاشت. ایران را خیلی دوست دارم. خیلی​ها می​پرسند کدام را بیشتر دوست داری، ایران یا مجارستان را؟ در جواب می​گویم از پرستو می​پرسی پاییز می​شود چرا به جنوب می​رود؟! من هر دو را دوست دارم. » گیزلا همچنین به این مساله اشاره دارد که وضعیت نقاشی در ایران در مقایسه با آنچه در جهان رخ می​دهد،‌ مناسب است و حتی این برتری را دارد که نقاشان جوان در آن حضوری جدی دارند و در این میان سهم زنان نیز غیر قابل انکار است:« بر خلاف آن چیزی که تصور می​شود، زنان هنرمند با جریانات هنری روز دنیا آشنا هستند و دست به تحلیل مناسبی از آن می​زنند. این اتفاق در حالی رخ می​دهد که به شکل طبیعی زنان هنرمند در این شرایط راحت​تر می​توانند ذهنیات خود را منتقل کنند.» شاید به خاطر همین نگاه است که او در تمام این سال​ها دغدغه انتقال تجربیات خود را به هنرجویان جوان داشته و کارگاه​های متفاوتی را برپا کرده​است.گیزلا می گوید که تدریس را دوست دارد و همواره در کنار نقاشی به آن نیز پرداخته است:«من بیشتر از 20 سال است که در ایران تدریس می​کنم و کارگاه​های مختلف تشکیل داده​ام. لذت تدریس به هنرجویان به اندازه نقاشی مرا مجذوب خود می​کند. به همین خاطر است که به هر بهانه​ای این کارگاه​ها را تشکیل می​دهم. در این سال​ها چند کارگاه نیز در خارج از کشور برگزار کردم که یکی از آنان در شهر اوری برای زنان مهاجر مسلمان بود و دیگری برای زنان آفریقایی. نکته مهم این است که من به شکل عینی مشاهده کرده​ام که هر کس نقاشی را فرا می​گیرد تا چه اندازه نگاهش به زندگی و پیرامونش زیباتر می​شود.» /ر




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 160]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن