تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 1 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه خداوند براى خانواده اى خير بخواهد آنان را در دين دانا مى كند، كوچك ترها بزرگ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812110592




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

لایحه خانواده با آب و رنگ سیاسی


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: لایحه خانواده با آب و رنگ سیاسی  بخش حقوقی- فاطمه آلیا یكی از هشت زن نماینده مجلس و عضو فراكسیون زنان مجلس هشتم معتقد است لایحه حمایت از خانواده پس از تبدیل به قانون می‌تواند مشكلاتی را كه در حال حاضر در رسیدگی به دعاوی خانوادگی وجود دارد و عمدتا به زیان زنان است، حل كند. او هم‌چنین می‌گوید بحث لایحه حمایت از خانواده آب و رنگ سیاسی به خود گرفته به این معنا كه فعالان حقوق زنان به جامعه القا كردند كه لایحه‌ای كه در مجلس در حال بررسی است تنها 2، 3 ماده در رابطه با ازدواج موقت و ازدواج مجدد است و بقیه مواد كه در فرایند رسیدگی به دعاوی خانوادگی ایجاد تحول می‌كند را مغفول گذاشتند. او اضافه می‌كند كه مجوزهایی كه در این قانون برای ازدواج موقت و ازدواج مجدد داده شده برای موارد استثنایی است و صرفا محدودیت‌هایی برای جلوگیری از سوءاستفاده اعمال شده است.
فاطمه آلیا
- لایحه حمایت از خانواده از چه زمانی مطرح شد و شما به عنوان عضو فراكسیون زنان مجلس چه نقشی در بررسی آن داشتید؟لایحه حمایت از خانواده در مجلس هفتم مطرح شد كه ما در آن زمان هم در فراكسیون زنان فعالیت داشتیم. این لایحه توسط قوه قضاییه با 53 ماده ارائه شد. بررسی‌های اولیه در مجلس هفتم شروع شد ولی به دلیل حجم این لایحه و اهمیت آن به مجلس هشتم رسید، در مجلس هشتم مطرح شد و به كمیسیون قضایی رفت كه در حال حاضر 56 ماده دارد. - این لایحه چه نكات تازه‌ای را در بر می‌گیرد و به چه علت مطرح شد؟در حال حاضر رویكرد این لایحه رویكردی ساختاری است و هدفش رفع مشكلات و موانعی است كه در انجام وظیفه محاكم قضایی برای رسیدگی به دعاوی خانوادگی وجود دارد. پس بیشتر شكلی و نه محتوایی است. این لایحه 6 فصل دارد و در مواردی از آن ایجاد دادگاه‌های خانواده، استفاده از مراكز مشاوره خانواده و نحوه رسیدگی برای دریافت نفقه مورد تاكید قرار گرفته است. اكنون در قوانین جاری مشكلاتی در این رابطه وجود دارد كه این لایحه پس از تبدیل به قانون می‌تواند جایگزین شود. همچنین در قوانین فعلی مشكلاتی در بحث مجازات‌های كیفری در محاكم قضایی وجود دارد، سوءاستفاده‌هایی كه هر یك از زوجین ممكن است بكنند و بیشتر حقوق زنان در این جا ضایع می‌شود. لذا لازم است كه مجازات‌های كیفری در مواردی كه مرد تخلف می‌كند به صورت جدی بازدارنده و پیش‌گیرنده باشد. - نظر شما درباره انتقادات مطرح شده در مورد این لایحه چیست؟از همان ابتدای بررسی لایحه حمایت از خانواده در مورد برخی مواد بحث بیشتری وجود داشت و آن مواد 22، 23 و 24 در خصوص ازدواج موقت، تعدد زوجات و مهریه بود. اما فضایی كه در جامعه ایجاد شد كل لایحه و سایر مواد را هم تحت تاثیر قرار داد و به نوعی روی این 3 ماده تمركز شد. بطوری كه افكار عمومی و مخصوصا خانم‌ها این تصور را كردند كه قانونی فقط برای همین سه ماده وضع می‌شود. به همین دلیل بود كه در جامعه حساسیت ایجاد شد و حتی بحث لایحه حمایت از خانواده آب و رنگ سیاسی به خود گرفت. یعنی بعضی گروه‌ها، سلایق، احزاب و كسانی كه به اصطلاح می‌گفتند فعالان حقوق زنان هستند به جامعه القا كردند كه لایحه‌ای كه در مجلس در حال بررسی است همان 2، 3 ماده است و بقیه مواد را كه در فرایند رسیدگی به دعاوی خانوادگی بسیار تحول ایجاد می‌كند مغفول گذاشتند و به آن اشاره نكردند. - مجلس چه پیشنهاداتی در مورد این لایحه و مواد جنجال برانگیز آن داشت؟ساز و كار مجلس این است كه وقتی لایحه یا طرحی مطرح می‌شود همان اوایل همه نمایندگان می‌توانند نظرات پیشنهادی خود را بدهند. ما در مجلس هفتم پیشنهادات زیادی داشتیم مخصوصا در مورد 2، 3 ماده‌ای كه حساسیت بیشتری روی آن وجود داشت. این پیشنهادات به كمیسیون قضایی ارائه شد و بطور طبیعی در مجلس هشتم هم مطرح شد. از جمله پیشنهاد ما این بود كه وارد بحث مهریه نشویم چرا كه مهریه معمولا ساز و كاری طرفینی بین دختر و پسر و خانواده‌هاست و اگر در جامعه مشكلاتی در این زمینه داریم به انواع مختلف كار فرهنگی صورت بگیرد كه این بحث تا حد زیادی غالب شد و پیشنهادات موثر واقع شد.  استاد مطهری می‌گوید اگر مردی كه خانواده دارد و همسر اولش مشكلی نداشته باشد و بی‌دلیل برای ازدواج مجدد -فقط به قصد خوشگذرانی- اراده كند، نامش در اصطلاح فقهی تعیش است و از نظر اسلام نكوهیده است. - در مورد ازدواج موقت چه پیشنهاداتی مطرح بود؟در مورد ماده 22 لایحه كه در ارتباط با بحث ازدواج موقت است، این ماده دامنه وسیعی به لحاظ فرهنگی دارد. گاهی وقتی پسری به خواستگاری دختری می‌رود در خانواده‌های متدین برای صحبت این دو صیغه خوانده می‌شود تا آنها به هم محرم شوند. یا در بعضی فرهنگ‌ها اگر فرزند كوچكی را به فرزندخواندگی می‌پذیرند، اگر نامحرم در آن خانواده باشد صیغه محرمیتی می‌خوانند كه آن طفل راحت بزرگ شود. اما نوع دیگر آن چیزی است كه مصطلح است. یعنی زمانی كه خانم و آقایی برای مدت كوتاهی می‌خواهند بطور موقت پیوند ازدواج داشته باشند. عده‌ای پیشنهادشان این بود كه این نوع ازدواج ثبت نشود. استدلال‌شان هم این بود كه معمولا این نوع ازدواج بین خانم‌های مطلقه و بیوه كه تجربه ازدواج دارند اتفاق می‌افتد و اینها عاقل و بالغ هستند و اگر لازم باشد نوشته‌ای را بین هم رد و بدل می‌كنند. اما ما كه پیشنهادمان ثبت این ازدواج بود استدلال‌مان این بود كه به لحاظ اجتماعی مشكل ایجاد می‌شود یعنی ممكن است خانم و آقایی پیوند موقت داشته باشند، در این ایام مرد فوت كند و مشخص شود كه این خانم باردار است. بنابراین ما دو نوع پیشنهاد مطرح كردیم. یكی اینكه اساسا انواع شكل‌های ازدواج موقت بین طرفین ثبت شود، كه اگر مخصوصا برای مرد اتفاقی افتاد زن در جامعه دچار مشكل نشود، حالا چه فرزند داشته باشد نه. پیشنهادی هم در این رابطه در لایحه بود كه ثبت ازدواج موقت منوط به آیین‌نامه‌ای شود كه وزارت دادگستری تدوین می‌كند. شكل سومی كه ما خانم‌ها هم در كمیسیون قضایی درباره آن بحث كردیم و احتمال دارد مطرح شود تعیین شرایطی برای ازدواج موقت است. مثلا اینكه اگر ازدواج موقت از یك مدتی بیشتر باشد ثبت شود، یا شرط دیگری بگذاریم كه در صورت توافق طرفین ثبت شود و سندی نزد زوجین باشد كه مشكلی ایجاد نشود. این تعیین شروط در كمیسیون قضایی هم پذیرفته شده است. - یكی از بحث برانگیزترین مواد لایحه حمایت از خانواده ازدواج مجدد است، در این رابطه نمایندگان چه نظراتی داشتند؟در مورد ماده 23 كه مربوط به تعدد زوجات است، شرع مقدس اجازه داده برای مواردی كه مشكلات خانوادگی به این وسیله حل می‌شود، ازدواج  مجدد صورت گیرد. مثلا اگر یك خانم بارور نمی‌شود به جای اینكه از هم طلاق بگیرند می‌توانند از طریق اینكه مرد به این وسیله صاحب بچه شود زندگی‌شان را ادامه دهند. اینها هم استثناست و نه قاعده همیشگی و برای مواردی است كه مرد نمی‌خواهد خانواده‌اش متلاشی شود و همسرش را طلاق دهد. مثل بیماری زن، زندانی شدن درازمدت و ... كه با توجه به این مسائل شرایطی برای ازدواج مجدد مردان تعیین شده است. - یعنی شما معتقدید مجلس در بررسی این لایحه اصل را بر ازدواج دائم و همسر اول قرار داده؟مطمئنا همینطور است. اصل بر یك خانواده پایدار و دائمی است و مجوزهایی كه داده شده برای موارد استثنایی است. ما تنها محدودیت‌هایی برای جلوگیری از سوءاستفاده اعمال كرده‌ایم.استاد مطهری می‌گوید اگر مردی كه خانواده دارد و همسر اولش مشكلی نداشته باشد و بی‌دلیل برای ازدواج مجدد -فقط به قصد خوشگذرانی- اراده كند، نامش در اصطلاح فقهی تعیش است و از نظر اسلام نكوهیده است. پس اسلام اگر این اجازه را داده برای شرایط خاصی است كه زندگی‌ها از هم نپاشد. - در حال حاضر لایحه در چه مرحله‌ای است؟این لایحه پس از بررسی در كمیسیون قضایی باید به صحن علنی مجلس بیاید، پیشنهادات مختلفی هم داده شده و امیدواریم با توجه ویژه نمایندگان به این مساله در صحن علنی مشكلات اجتماعی در این رابطه حل شود. چرا كه لازم است ما مشكلات اجتماعی را در قوانین پیش‌بینی كنیم و زمینه سوءاستفاده را بگیریم. سارا کیان/ گروه جامعه و ارتباطاتتنظیم کننده: ندا سادات پاک نهاد





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 371]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن