تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1835419304
نکات اخلاقی نهج البلاغه
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: نکات اخلاقی نهج البلاغه
زیست اخلاقی، یکی از نیازهای جدی انسان امروزی است که هر جامعه به تناسب فرهنگ حاکم بر آن تلاش کرده تا الگوی مناسبی برای آن ارائه کند. در جوامع اسلامی دو منبع قرآن و عترت، بهتر از هر دستورالعمل دیگری میتواند الگوی مناسب این نوع زیستن را ارائه کند. ویژگیهای اخلاقی یک انسان مسلمان را میتوان در جایجای نهجالبلاغه مشاهده کرد. در این بحث که توسط دکتر دلشاد در کلاسهای اخلاق علوی کانون فرهنگ و اندیشه (کفا) بیان شده، قواعد مدل زیست اخلاقی با مروری بر نهجالبلاغه استخراج شده است. این قواعد بر حوزههای مختلف زندگی فردی، اجتماعی و سیاسی حاکم است.دو نوع مفهومشناسی معروف درباره مفهوم اخلاق وجوددارد:اول، تعریفی که قدما ارائه دادهاند و بر اساس آن، اخلاق، ویژگی و خصلتهای درونیای است که انسان آنها را به راحتی و بدون تکلف انجام میدهد. و شامل دو جزء است: فضایل و رذایل. با این تعریف، اخلاق یعنی پاک شدن از رذایل و متصف شدن به فضایل.در تعریف دوم که در عصر جدید ارائه شده، اخلاق همان رفتارهایی است که انسان باید آنها را داشته باشد.اما در نهجالبلاغه تعریف اخلاق فراتر از این است؛ درنهجالبلاغه اخلاق شامل شش بخش است: بینشها، ارزشها، گرایشها، روشها، کنشها و گویشها. از نگاه نهجالبلاغه در یک زیست اخلاقی، انسان باید همه موارد فوق را اصلاح کند. در نهجالبلاغه تعریف اخلاق فراتر از این است؛ درنهجالبلاغه اخلاق شامل شش بخش است: بینشها، ارزشها، گرایشها، روشها، کنشها و گویشهاجایگاه اخلاقدر خطبه 192 نهجالبلاغه، امامعلی(ع) میفرماید اگر قرار باشد ما در زندگی به چیزی تعصب بورزیم و ایستادگی کنیم و از آن عبور نکنیم، آن اخلاق است: «فَإن کانَ لا بُدَّ مِنَ العَصَبِیه.. فَلیکُن تعصُّبُکم لِمَکارمِ الْخِصالِ و مَحامِدِ الأفعالِ و مَحاسِنِ الأمورِ» 1نکته زیبا اینجاست که امیرمؤمنان(ع) اخلاق را فقط خصلت نمیداند. فقط رفتار هم نمیداند. خصلت هست، رفتار هست، فراتر از این هم هست. همانطور که در ادامه خواهیم دید که ایشان میدان اخلاق را خیلی وسیع و در تمام امور زندگی میبیند.«الّتی تفاضَلَت فیها المُجَداءِ و الْنُّجَداءُ مِن بُیوتاتِ العَرَبِ و یعاسیبِ القَبائِلِ» 2این سه چیز مواردی است که انسانهای بزرگوار و شایسته در آن از هم سبقت میگیرند؛ یعنی اگر قرار باشد ما باهم مسابقهای بدهیم در اخلاق است. جامعهای سالم است که باارزشترین مسابقهاش در اخلاق باشد. بهترین مسابقه انسانی در «بِالاخلاق الرَّغیبه..» است؛ یعنی اخلاق پسندیده. «والاَحلامِ العَظیمه..» خردهای بزرگ. «والاَخطارِ الجَلیلَه..» مقامهای والا. «و الآثار المَحموده..» نشانههای نیکو. مشاهده میشود که نوع نگاه امام(ع) به اخلاق نگاه وسیعی است. الگوی زیست اخلاقیبعد ایشان میفرمایند« فَتَعَصَّبواْ لِخِلالِ الحَمدِ مِنَ...» در خصلتهای نیکو تعصب بورزید. خصلتهای نیکو مانند چی؟ چند مثال ایشان میزند. در این مثالها هم نگاه امیرمؤمنان(ع) به اخلاق روشن میشود، هم جایگاه اخلاق، هم اهمیت آن و هم مفهومشناسی اخلاق. میفرمایند بروید در اینها تعصب بورزید، در اینها مسابقه دهید و رشد کنید: «مِنَ الحِفظِ لِلْجِوار» از جمله موارد اخلاقیای که باید کسب کنید، پاس داشتن حق همسایگان، شهروندان و امثال آن است. زیبایی مطلب در این است که اخلاق با پاسداشت حقوق باید شکل بگیرد. شاید مهمترین مسأله اخلاق هم همین پاسداشت حقوق باشد.
«و الوَفاءِ بالذَّمامِ» و به پیمانها وفا کردن. «و الطّاعه.. لِلبِرّ» و نیکی را فرمان بردن، یعنی زیر بار غیرنیکی نرفتن، یعنی هرچه به ما فشار بیاورند و دستور دهند، به غیرنیکی تن ندهیم. مهم نیست چه کسی فرمان میدهد یا از کجا انسان در تنگنا مانده است، به جرم و تعدی تنندهد. «و المَعصیه.. لِلکِبر» نافرمانی نسبت به تکبر و خودکامگی که این از مسائل محوری در نهجالبلاغه است. «و الأخذ بالفضل» و به فضیلت آراسته بودن. آنهایی که در گذشته اخلاق را تعریف کردهاند تنها به این مورد پرداختهاند. «و الکفِّ عن البَغْی» ستمگری را پس زدن. از خود و از دیگران. تن به ستم ندهد و ستمگری نکند. از ستم بازایستد.«وَ الإِعْظامِ لِلقَتل» بزرگ شمردن قتل. این مورد مانند یک خط قرمز میماند و هیچکس نباید به سمتش برود. اگر خون یک بیگناه ریخته شود، گویی خون همه جامعه ریخته شده است. امیرمؤمنان(ع) در نامه 53 میفرمایند: خداوند نسبت به هیچ چیز اینگونه خشم نمیگیرد. هیچ چیز مثل آن، دولتها و حکومتها را به سمت هلاک نمیبرد. «و الانصافِ لِلخَلْقِ» و داد مردمان را دادن. با انصاف رفتارکردن. «و الکَظمِ لِلغَیظِ» و خشم را فرو خوردن. جامعهای که دلهای مردمان آن پر از کینه و دشمنی و خشم نسبت بهیکدیگر است، اخلاقی نیست.«و اجْتِنابِ الفَسادِ فی الأرضِ» و اجتناب از تباهی کردن روی زمین.امیرمؤمنان(ع) نمیخواهد محورهای اخلاق را به این موارد حصر کند. بلکه تعدادی از مهمترین آنها را بیان میکند تا جهتگیری مشخص شود. اهمیت اخلاقاما اهمیت اخلاق در نگاه امام(ع) چگونه است؟ در خطبه 113 جملهای از ایشان وارد شده است که «لا قرین کَحُسنِالخُلقِ»3در خطبه 176 عبارتی هست که امام(ع) میفرمایند نسبت به اخلاق حساس باشید: «ایاکم و تَهزیعِ الأخلاق و تَصریفَها»4 به نظر اینطور میآید که اگر اخلاق زیرپا گذاشته شود هیچ چیز سالم نمیماند، نه اعتقادات، نه زندگی، نه سیاست، نه اجتماع و نه هیچ ارزش دیگر.در خطبه 192 نهجالبلاغه، امامعلی(ع) میفرماید اگر قرار باشد ما در زندگی به چیزی تعصب بورزیم و ایستادگی کنیم و از آن عبور نکنیم، آن اخلاق است:«فَإن کانَ لا بُدَّ مِنَ العَصَبِیه.. فَلیکُن تعصُّبُکم لِمَکارمِ الْخِصالِ و مَحامِدِ الأفعالِ و مَحاسِنِ الأمورِ»ایشان در حکمت 38 میفرمایند: «و أکرمُ الحسبِ حُسنُ الخُلقِ». حسب به معنای شرافت قابل محاسبه است. گرامیترین شرافت قابل محاسبه، اخلاق نیکوست. آنچه اعتبار دارد اخلاق است. انسانها بر اساس آن بهحسابمیآیند. «إنَّ أکرمَکُم عندَالله أتقیکُم»5 قرآن همه ارزشها را به تقوی (پروا داری) داده است. در کلمات امیرمؤمنان(ع) هست که: «التُّقی رئیسُ الاخلاق» پرواداری رئیس اخلاق است. نگاه کنید جامعه چقدر پروادار است. چقدر حریم نگه میدارد رعایت حقوق میکند. ملاک جامعه سالم همین است.در حکمت 229 حضرت بیان میدارند که «کَفَی بالقَناعَه مُلکاً» قناعت برای دولتمندی کافی است. «و بِحُسنِ الخُلُقِ نَعیماً» کسی که اخلاق دارد همه نعمتها را دارد. اگر در جامعهای اخلاق حاکم باشد در پرتوی او میتوان به همه جا رسید.در خطبه 28 میخوانیم «إنَّ أخوَفَ ما أخافَ علَیکُم إثنَتان: إتِّباعِ الهَوَی و طولِ الأمَل» من از دو چیز بر شما میترسم: پیروی از هوا و آرزوی دراز. هر دوی اینها از جنس بیاخلاقی هستند. در شرح نهجالبلاغه ابنابیالحدید، از امیرمؤمنان(ع) آمده است: «عَدمُ الأدَبِ سبَبُ کلِّ شرٍّ» فقدان ادب (اخلاق) علت همه شرور است. معیار ارزش عملحال ببینیم ارزش هر عمل به چیست. از نگاه امیرمؤمنان(ع) ارزش یک عمل به اخلاقی بودنش است نه زیادی آن. در حکمت 95 میبینیم «لا یقِلُّ عملٌ معَ التَّقوی» هیچ عملی با پرواداری کم محسوب نمیشود. «و کََیفَ یقِلُّ ما یتَقبَّل؟» و چگونه کم به حساب آید چیزی که نزد خدا پذیرفته میشود؟ عمل اخلاقی در عالم خواهد ماند؛ چراکه طبق قوانین عالم است. اما عمل غیراخلاقی مخالف قوانین عالم است. رشد نمیکند. بالنده نیست. قرآن میگوید: «و البلدُ الطیب یخرُجُ نَباته بإذنِ ربِّه»6 الگوهایی برای اخلاق
ما باید یک الگوی اخلاقی را پیش روی خود قرار دهیم و رفتار و قواعد زندگی را از آن استخراج کنیم. امیرمؤمنان(ع) در بحث الگوی زیست اخلاقی، پیامبر اکرم(ص) را معرفی میکند و در امتداد پیامبر(ص) خودش را:« ولقد کانَ فی رسولالله کافٍ لکَ فی الأُسوه..... فَتَأَسَّ بِنبیکَ الأَطیبِ الأَطهَر فَإنَّ فِیهِ أُسوَه.. لِمَن تأسَّی و عزاءً لمن تَعَزَّی و أَحَبَّ العِبادِ إلَیالله الْمُتَأَسِّی بِنبیهِ وَ الْمُقْتَصُّ لِأَثَرِهِ.»7بیگمان در پیامبرخدا برای شما الگوی کافی هست. پس به پیامبر پاک پاکیزهات تأسی کن که بدون شک او نمونهای است نیکو برای کسی که به دنبال الگو باشد و انتسابی است عالی برای کسی که به او منتسب شود و محبوبترین نزدِ خدا کسی است که پیامبرش را پیروی کند و پا جای پای او بگذارد.در خطبه 192 امیرمؤمنان (ع) نکتهای را درباره اخلاق پیامبراکرم(ص) بیان میکند:به محض اینکه پیامبر از شیر گرفته شد، خداوند بهبزرگترین فرشتهاش مسؤولیت داد کرامتهای اخلاقی و همه نیکوییهای اخلاق جهان را شب و روز به وی آموزش دهد.8و من مثل سایه پیامبر (ص) را دنبال کردم، مانند بچه شتری که مادرش را دنبال میکند. هر روز پرچمی از اخلاق خود را برای من میافراشت و مرا امر میکرد که از او پیروی کنم.9می توانیم استنباط کنیم که الگوی مناسب پیامبر(ص) و اوصیای او هستند. امیرمؤمنان در خطبه 87 هم اینگونه خودش را به ما معرفی میکند:«و ألبَستُکُمُ العافیه.. مِنْ عَدلی و فَرَشتُکمُ المَعروفَ مِن قَوْلی و فِعلی و أرَیتُکمْ کَرائِمَ الأخلاقِ مِن نَفْسی» از عدالت خود، لباس عافیت بر تن شما پوشانیدم. و توسط گفتار و رفتارم نیکی را برای شما گسترانیدم و کرامتهای اخلاقی در زندگی را از جانب خودم نشانتان دادم.پس در اخلاق، سخن و عمل در کنار هم است. امیرمؤمنان(ع) میخواهد بگوید مدلی که من پیاده کردم یک مدل کاملا اخلاقی است. یعنی حکومت تابع اخلاق شده؛ اقتصاد تابع اخلاق شده. همهچیز تابع اخلاق شده است. دراینصورت، زندگی فرد انسانی میشود. اگر چنین اتفاقی نیفتد، به نظر نمیرسد چیزی اصلاح شود. آنچه از ظلم و ستم میبینیم، بهدلیل فقدان اخلاق است یا اینکه اخلاق تابع چیزهای دیگری شده است؛ تابع سیاست شده است، اخلاق تابع اقتصاد شده است.در خطبه 176 عبارتی هست که امام(ع) میفرمایند نسبت به اخلاق حساس باشید: «ایاکم و تَهزیعِ الأخلاق و تَصریفَها» به نظر اینطور میآید که اگر اخلاق زیرپا گذاشته شود هیچ چیز سالم نمیماند، نه اعتقادات، نه زندگی، نه سیاست، نه اجتماع و نه هیچ ارزش دیگرمصطفی دلشاد تهرانیمنتشر شده در مجله همشهری آیه مهرماهجهرمی زاده_ گروه دین و اندیشه تبیان 1- اگر به ناچار تعصب ورزیدن باید، باید در چیزی تعصب بورزید که شایسته باشد: خویهای بزرگوارانه، کارهای پسندیده و کارهایی که نیکوست.2- اینها مواردیاند که در آن بزرگواران، دلاوران، از خاندان برجسته عرب، مهتران قبایل و شخصیتهای برجسته سعی میکنند خود را بهآن متصف کنند.3- هیچ همنشین و قرینی برای انسان مانند اخلاق نیکو نیست.4- از شکستن اخلاق و دگرگون کردن آن بپرهیزید.5- سوره حجرات – آیه 136- سوره اعراف – آیه 587- نهجالبلاغه - خطبه 1608- و لقد قَرَنَالله به مِن لَدُن آن کانَ فَطیماً أعظمَ مَلَکٍ مِن ملائکتِهِ یسلُکُ بِهِ طریقَ المکارِمِ و مَحاسِنَ أخلاقِ العالَم لیله و نَهارِه9- و لقد کُنتُ أتَّبِعُهُ اْتِّباعَ الْفَصیلِ أثَرَ أُمِّه..ِ یرفَعُ لی فی کلِّ یومٍ مِن أخلاقِهِ عَلَماً و یأمُرُنی بالإقتِداءِ بِهِ.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 3618]
صفحات پیشنهادی
نکات اخلاقی نهج البلاغه
نکات اخلاقی نهج البلاغهزیست اخلاقی، یکی از نیازهای جدی انسان امروزی است که هر جامعه به تناسب فرهنگ حاکم بر آن تلاش کرده تا الگوی مناسبی برای آن ارائه کند.
نکات اخلاقی نهج البلاغهزیست اخلاقی، یکی از نیازهای جدی انسان امروزی است که هر جامعه به تناسب فرهنگ حاکم بر آن تلاش کرده تا الگوی مناسبی برای آن ارائه کند.
اخلاق در نهج البلاغه
اخلاق در نهج البلاغه نويسنده:آيت الله مشكينى سپاس خداى عظيم را كه به ما وجود، عنايت كرد و نعمت عقل و خرد، مرحمت فرمود. سپاس او را كه به ما نعمت ايمان داد. و درود ما به روان ...
اخلاق در نهج البلاغه نويسنده:آيت الله مشكينى سپاس خداى عظيم را كه به ما وجود، عنايت كرد و نعمت عقل و خرد، مرحمت فرمود. سپاس او را كه به ما نعمت ايمان داد. و درود ما به روان ...
نهج البلاغه؛ تجسم راستين اخلاق ديني
نهج البلاغه؛ تجسم راستين اخلاق ديني-در ميان کتابهاي مقدس اديان مختلف اگر چند ... با وجود اختلاف نظرهاي بسيار مي توان بر نکاتي اخلاقي دست گذاشت که اين نکات در ...
نهج البلاغه؛ تجسم راستين اخلاق ديني-در ميان کتابهاي مقدس اديان مختلف اگر چند ... با وجود اختلاف نظرهاي بسيار مي توان بر نکاتي اخلاقي دست گذاشت که اين نکات در ...
عدالت و شجاعت ؛ كليدهاي فهم نهجالبلاغه
عدالت و شجاعت ؛ كليدهاي فهم نهجالبلاغه خبرگزاري مهر - گروه دين و انديشه: شكي ... بر نكاتي اخلاقي دست گذاشت كه اين نكات در همه اديان مشتركند و تفاوتهاي ظاهري ميان ...
عدالت و شجاعت ؛ كليدهاي فهم نهجالبلاغه خبرگزاري مهر - گروه دين و انديشه: شكي ... بر نكاتي اخلاقي دست گذاشت كه اين نكات در همه اديان مشتركند و تفاوتهاي ظاهري ميان ...
مديركل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي مركزي: نهج البلاغه قرآن ناطق است
2 نوامبر 2008 – مديركل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي مركزي: نهج البلاغه قرآن ناطق است ... فرهيخته و دانشجو نهادينه شود، اظهار داشت: در اين كتاب ارزشمند نكات اخلاقي آموزنده ...
2 نوامبر 2008 – مديركل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي مركزي: نهج البلاغه قرآن ناطق است ... فرهيخته و دانشجو نهادينه شود، اظهار داشت: در اين كتاب ارزشمند نكات اخلاقي آموزنده ...
شهید مطهری چگونه و کجا با نهجالبلاغه آشنا شد
کتاب - کتاب «اخلاق در نهجالبلاغه» گوشههایی از مطالب اخلاقی نهجالبلاغه را ترسیم میکند که در قالب کلمات و ... نکاتی درباره غضب در فصل پایانی این بخش جای دارد.
کتاب - کتاب «اخلاق در نهجالبلاغه» گوشههایی از مطالب اخلاقی نهجالبلاغه را ترسیم میکند که در قالب کلمات و ... نکاتی درباره غضب در فصل پایانی این بخش جای دارد.
امثال و حكم نهج البلاغه
هاجر اندقاني در كتاب امثال و حكم نهج البلاغه، حكمتهاي نهج البلاغه را همراه معادلهاي ... كاربر قادر است با انتخاب هر یك، شرح و توضیح مبسوطى از محتوا، شأن بیان، نكات ادبى و . ... امثال و حکم نهج البلاغه و تزکيه اخلاقي *کليد واژه : ضرب المثل ، فضايل اخلاقي ...
هاجر اندقاني در كتاب امثال و حكم نهج البلاغه، حكمتهاي نهج البلاغه را همراه معادلهاي ... كاربر قادر است با انتخاب هر یك، شرح و توضیح مبسوطى از محتوا، شأن بیان، نكات ادبى و . ... امثال و حکم نهج البلاغه و تزکيه اخلاقي *کليد واژه : ضرب المثل ، فضايل اخلاقي ...
آیتالله صافی: با قرآن و نهج البلاغه می توانیم جهان را فتح کنیم
آیتالله صافی: با قرآن و نهج البلاغه می توانیم جهان را فتح کنیم-اندیشه - آیتالله صافی ... سیدحسن ربانی، رییس مرکز خدمات حوزههای علمیه به نکات زیر اشاره کرده است. ... *صحیفه سجادیه و نهج البلاغه نیز علم و اخلاق است، اینها اگر در اختیار مردم قرار ...
آیتالله صافی: با قرآن و نهج البلاغه می توانیم جهان را فتح کنیم-اندیشه - آیتالله صافی ... سیدحسن ربانی، رییس مرکز خدمات حوزههای علمیه به نکات زیر اشاره کرده است. ... *صحیفه سجادیه و نهج البلاغه نیز علم و اخلاق است، اینها اگر در اختیار مردم قرار ...
- جزئیات شگفتیهای آفرینش در نهجالبلاغه/ 53 اشاره نهج ...
جزئیات شگفتیهای آفرینش در نهجالبلاغه/ 53 اشاره نهج البلاغه به قلب-راسخون: حجت ... قرآنی گفت: توجه به سایر نکات مرتبط با شگفتیهای پزشکی نهج البلاغه نیز ... اشاره شده است و بیشترین کاربرد آن اجتماعی، اخلاقی ، اعتقادی و تربیتی است.
جزئیات شگفتیهای آفرینش در نهجالبلاغه/ 53 اشاره نهج البلاغه به قلب-راسخون: حجت ... قرآنی گفت: توجه به سایر نکات مرتبط با شگفتیهای پزشکی نهج البلاغه نیز ... اشاره شده است و بیشترین کاربرد آن اجتماعی، اخلاقی ، اعتقادی و تربیتی است.
شاد زیستن در نهج البلاغه
شاد زیستن در نهج البلاغهغم و شادی در نهج البلاغهغم و شادی در اسلام چه جایگاهی دارد؟ ... ملاك ارزش عمل اخلاقی ملاك ارزش داشتن و نداشتن هر عمل این است كه آیا در راستای كمال و .... »6 نتیجه گیری از مطالب گذشته نكات ذیل به دست میآید: الف) شادی اگر در جهت ...
شاد زیستن در نهج البلاغهغم و شادی در نهج البلاغهغم و شادی در اسلام چه جایگاهی دارد؟ ... ملاك ارزش عمل اخلاقی ملاك ارزش داشتن و نداشتن هر عمل این است كه آیا در راستای كمال و .... »6 نتیجه گیری از مطالب گذشته نكات ذیل به دست میآید: الف) شادی اگر در جهت ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها