واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: حضرت ولىّعصر(عج) و زیارت حضرت معصومه علیهاالسّلام
به مقتضاى روایات عدیدهاى كه از امامان بزرگوار راجع به فضایل و مناقب حضرت فاطمه معصومه سلاماللَّهعلیها و ثواب زیارت آن بزرگوار رسیده است، طبعاً ولىّعصر، امام زمان ارواحنافداه نیز براى آن بانوى بهشتى احترام و تعظیم فراوان قائلند و از روى همین قراین و شواهد مىتوان گفت كه آن ولىاعظم خدا نیز به زیارت عمّه بزرگوار خود، حضرت فاطمه معصومه سلاماللَّهعلیها اهتمام دارند و مرقد مطهّر وى مورد توجّه، عنایت و الطاف امام زمان علیهالسّلام مىباشد.و به همین مناسبت زائران بقعه منوّره از زن و مرد نیز مورد لطف خاصّ امام زمان علیهالسّلام مىباشند، زیرا آن حضرت مىبینند كه دلدادگان آل محمّد و شیعیان اهلبیت علیهمالسّلام سر بر آستان عمّه گرانقدرشان ساییده و عتبه مباركه و ضریح مقدّس او را مىبوسند. اینها مطالبى بود كه با ملاحظه اخبار و روایات مربوط به زیارت بىبى دو عالم ذكر كردیم. علاوه كه بعضى از مكاشفات و رؤیاهاى صادقه نیز كه براى اهلدل و صاحباننفوسزكیّه واقع شده، حكایت از همین معنا مىكند. مرحوم آیتاللَّه حاج آقا مرتضى حایرى رضواناللَّهعلیه، فرزند برومند مؤسّس حوزهعلمیهقم مرحوم آیتاللَّهالعظمى حاج شیخ عبدالكریم حائرى قدسسرّهالشریف در یادداشتهاى خود نوشتهاند: من این جریان را كه اهل علم و تحقیق و دقّت در امور، زیارت حضرت معصومه سلاماللَّهعلیها را در قسمت بالاسر حرم حضرت فاطمهمعصومه سلاماللَّهعلیها انجام مىدادند، نمىپسندیدم براى اینكه: شبى خواب دیدم كه سهنفر مردمان بیابانى و بیابانگشته كه یكى از آن سه بزرگوار - در عالم خواب معلوم بود كه امامعصر عجّلاللَّهتعالىفرجهالشّریف بود، در پشت سر حضرت، رو به قبله در طرف سر مبارك ایستادهاند و به حسب ظاهر زیارت مىكنند، یعنى معلوم بود كه براى زیارت ایستادهاند، ولى من كلمات آنها را نمىشنیدماولاً سلام به حسب اعتبار عرفى باید به طرف آن موجود محترم باشد نه بالاى سر او و رو به قبله، كه جسم مطهّر در طرف چپ واقع مىشود. و تا آنجا كه مىدانم در هیچیك از سلامها به این شكل نرسیده است. و ثانیاً در خصوص ضریح آن حضرت كه قبر مطهّر انحراف دارد، صورت مطهّر نوعاً در پشت سر واقع مىشود. شبى خواب دیدم كه سهنفر مردمان بیابانى و بیابانگشته كه یكى از آن سه بزرگوار - در عالم خواب معلوم بود كه امامعصر عجّلاللَّهتعالىفرجهالشّریف بود، در پشت سر حضرت، رو به قبله در طرف سر مبارك ایستادهاند و به حسب ظاهر زیارت مىكنند، یعنى معلوم بود كه براى زیارت ایستادهاند، ولى من كلمات آنها را نمىشنیدم. بعداً من به روایت سعد، كه دلیل بر زیارت آن وجود مبارک است مراجعه كردم. دیدم "عندالرأسمستقبلالقبلة" دارد؛ یعنى نزد سر و جانب سر، روبهقبله و "فوق الرأس" ندارد كه معنى آن "بالاى سر" باشد. ونزد سر، روبه قبله، باتوجه به عرفیّت سلام كه باید رو به جانب جسد مطهّر باشد منطبق بر همان موضع مىباشد كه در عالم خواب امام علیهالسّلام و دو نفر از یاران آن بزرگوار ایستاده بودند. (1)بانوی ملکوت ص18تنظیم: گروه دین و اندیشه تبیان(1) یادداشت هاى مرحوم آقاى حایرى، ص 118.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 291]