واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: یک تفسیر، یک حکایت
تفسیر احسن الحدیثتفسیر احسن الحدیث، تفسیری ساده و روان با جهتگیری هدایتی و تربیتی است که مخاطب آن توده مردم است. نگارش آن در این سطح بدین جهت بوده که قرآن در سطح عموم مورد فهم قرار گیرد و مردم با آگاهی از تعالیم انسانساز قرآن به سوی عمل گام پیش نهند.نویسنده این اثر ارجمند استاد سید علی اکبر قرشی، از نویسندگان متعهد و پرتلاش در زمینههای مختلف علوم اسلامی است که در حوزه معارف قرآن پیش از این فرهنگنامه قاموس قرآن را نیز تألیف کرده است.وی، که از فضلای معاصر آذربایجان و متولد 1347 است ، تفسیر خود را به زبان فارسی و در 12 جلد نگاشته است.روش قرشی در ترتیب مباحث آن است که در آغاز، ایاتی را که مطالب آن با یکدیگر مرتبط است، بر میگزیند، سپس ترجمه فارسی آن را ذکر مینماید و کلمههایی را که نیاز به شرح و تبیین دارند، بیان میکند. پس از این، مطالب لازم تفسیری را تحت عنوان « شرح » میآورد. این تفسیر همانند بسیاری از تفاسیر، مقدمهای در علوم قرآنی دارد که به مبادی تفسیر و تمهیدات آن اشاره دارد، مانند: توضیح درباره کلمه قرآن، معنای سوره و ایه، مکی و مدنی و تعریف هر یک ... .شیوه مفسر در فهم ایات، تفسیر قرآن به قرآن ، تفسیر قرآن با بیان معصومان، لغت ، دلالت عقل و استناد به گفتار مفسران مشهور است.از نکات قابل توجه این تفسیر، طرح بحثهای اجتماعی و بهرهگیری های هدایتی و تربیتی است. در این راستا، مؤلف به تفسیر علمی گرایش نشان میدهد و اعجاز علمی قرآن و جاودانگی تعالیم قرآن و زندگی ساز بودن احکام الهی را در جای جای تفسیر همراه با توضیحات مناسب با رعایتِ سطحِ فکری خوانندگان ارائه میدهد. این تفسیر در طرح مباحث موضوعی و ارائه بحثهای مستقل معارف اسلامی کوشاست، همچنانکه در ارائه مسائل مورد نیاز و پاسخ به شبهات و مشکلات انسان معاصر جدی است. منابع تفسیری مؤلف از تفاسیر و کتب لغت و روایات همچون: مجمع البیان، کشاف، المیزان، المنار، مفردات راغب، قاموس و مجامع روایی اهل سنت و شیعه است که مفسّر آنها را یاد میکند و آدرس آن را برای خواننده نشان میدهد.این تفسیر در آغاز و به هنگام ارائه جلد نخستین آن با نام تفسیر ممتاز منتشر گردید، سپس تغییر نام یافت و تحت عنوان احسن الحدیث ادامه یافت. 1این تفسیر سرشار از حکایات و داستانهای کوتاه و بلند تربیتی است که در زیر به یکی از آنها، که در تفسیر ایه 12 سوره حجرات و در موضوع تجسس و نهی از آن آمده است، اشاره میکنیم.« یکی از خلفاء شبی در مدینه گشت میزد. از خانهای صدای مرد و زنی را شنید، به شک افتاد و از دیوار بالا رفت . دید مرد و زنی است و نزد آنها ظرف شرابی . خلیفه گفت: ای دشمن خدا! فکر میکنی که تو در گناه باشی و خدا بر تو بپوشد؟آن مرد گفت: ای خلیفه! اگر من یک خطا کرده باشم، تو سه خطا کردهای:خدا میفرماید: « و لا تجسّسوا » 2، تو تجسّس کردیخدا میگوید: « وأتوا البیوت من ابوابها » 3 ولی تو از دیوار بالا رفتیخدا میگوید: « فاذا دخلتم بیوتاً فَسَلِّموا علی انفسکم » 4 امّا تو سلام نکردی.خلیفه به او گفت: آیا خیری در تو هست که تو را عفو کنم. مرد گفت: آری، والله دیگر چنین کاری نمیکنم. گفت: برو تو را بخشیدم. 6 جهرمی زاده_گروه دین و اندیشه تبیانمنابع:1. شناخت نامه تفاسیر. سید محمدعلی ایازی، ص 23 ـ 242. تجسس نکنید. حجرات/12.3. به خانهها از درهایش وارد شوید. بقره / 119.4. آنگاه به خانهای داخل شدید بر اهل آن سلام کنید. نور/61.5. تفسیر احسن الحدیث، ج 10 ، ص 285، به نقل از شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید.6. همان، به نقل از الغدیر ج 6 ، ص 121، تفسیر الدّر المنثور، سیوطی، در تفسیر همان آیه.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 284]