تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1835173841
23 آبان 1388 / 26 ذی القعده 1430 / 14 نوامبر 2009
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
23 آبان 1388 / 26 ذی القعده 1430 / 14 نوامبر 2009
1) انحلال مجلس شوراي ملي در جريان جنگ جهاني اول (1294 ش) با شروع جنگ جهاني اول، دولتهاي استعمارگر روسيه و انگلستان ميكوشيدند ايران را در جنگ بر ضد آلمان وارد كنند. از اين رو ارتش خود را به سوي ايران حركت دادند. روس در شمال و انگليس در جنوب، نيروهاي خود را پياده كرد. پس از حركت نيروهاي روسيه به طرف تهران، شماري از نمايندگان مجلس به نشانه اعتراض به تجاوز قواي بيگانه به كشور و ناديده گرفتن استقلال و تماميت ارضي ايران، به سمت قم حركت كردند و عملاً مجلس سوم به پايان رسيد. با اين حال، به مدت چهار سال، مجلس تعطيل و مطبوعات توقيف شد. اين عده، بعداً كميته دفاع ملي را تأسيس كردند كه آنان نيز كاري از پيش نبردند. در اين ميان، احمد شاه نيز تصميم به تغيير پايتخت گرفت و طي تلگرافي به دولتين روس و انگليس اطلاع داد. خبر تصميمگيري احمدشاه براي خروج از تهران، سفراي روس وانگليس را به تكاپو واداشت تا شاه را از اين تصميم بازدارند. در نهايت احمدشاه را تهديد كردند كه اگر از تهران خارج شود، پدرش را به جاي وي به سلطنت خواهند نشاند. احمدشاه كه اوضاع را چنين ديد، به شرط انصراف روسها از ورود به تهران، از رفتن به اصفهان خودداري كرد. در اين زمان حاكميت ايران نيز به علت بيلياقتي سران كشور، شديداً ضعيف شده بود.
2) رحلت حكيم و دانشمند مسلمان"ميرزا مهدي غروي اصفهاني" صاحب مكتب تفكيك (1325 ش) حكيم ميرزا مهدي بن اسماعيل غروي اصفهاني در حدود سال 1264 ش (1303 ق) در اصفهان به دنيا آمد. وي پس از تحصيل در خدمت پدر، سيدمحمدباقر درچهاي، آخوند ملامحمد كاشاني و جهانگيرخان قشقايي، در دوازده سالگي به عتبات رفت و از محضر عالمان نامداري همچون حضرات آيات: سيداسماعيل صدر، آخوند خراساني، سيدمحمدكاظم يزدي و ميرزاي ناييني استفاده برد تا به مقام رفيع اجتهاد دست يافت. حكيم غروي اصفهاني همچنين همدورهاي عارفان و عالماني همچون سيداحمد كربلايي، سيدعلي قاضي طباطبايي، شيخمحمد بهاري و سيدجمالالدين گلپايگاني بود و پس از سالها مراقبت و سير و سلوك به درجه والايي در اخلاق و عرفان رسيد. وي با چند تن از علماي معاصر خود، اولين دوره درس ميرزاي ناييني را طي جلساتي طولاني مورد بحث و بررسي قرار دادند. در اين نشستها، كليه مباني شيخ انصاري مورد پژوهش قرار گرفت. وي پس از مدتي اعتكاف در مسجد سهله و مكاشفهاي كه به او دست داد، جزوههايي را كه در حين اشتغال به فلسفه و عرفان نوشته بود در رود كوفه انداخت و مكتبي جديد در معارف ربوبي مبتني بر قرآن و احاديث پديد آورد كه مكتب تفكيك نام گرفت و توسط چند تن از شاگردانش به كمال رسيد. او در اين مكتب معتقد بود كه فلسفه اسلام را بايد از متن قرآن و سنت معصوم استخراج كرد. حكيمغروي اصفهاني در سال 1305 ش به مشهد رفت و تا پايان عمر به مدت بيست سال به تدريس و تاليف همت گماشت. وي در طول نزديك به سي سال، سه دوره به تدريس اصول پرداخت. نخست: مفصّل مطابق معمول بين فقها و اصوليين؛ دوم: بيان مباني و افكار خود؛ سوم: بيان قواعد مهم اصولي كه براي استدلال احكام فقهي به آن احتياج ميشود. دانشمنداني همچون سيدصدرالدين صدر، ميرزا هاشم قزويني، محمدكاظم دامغاني، ميرزامجتبي قزويني، محمدتقي شريعتي، شيخحسنعلي مرواريد، حسنعلي راشد و دهها عالم فرزانه ديگر از جمله شاگردان ايشان بودند. همچنين ابواب الهُدي، اعجاز قرآن و معارف قرآن از تأليفات اوست. ميرزامهدي اصفهاني سرانجام در 23 آبان 1325 ش برابر با نوزدهم ذيحجه 1365 ق در شصت و يك سالگي دار فاني را وداع گفت و در حرم مطهر امام رضا (علیه السّلام) به خاك سپرده شد. 3) برگزاري نخستين جشنواره سيما (1374ش)
4) برگزاري نخستين جشنواره تئاتر بانوان (1374 ش) 5) 26ذيحجه سال559هجري قمري: « ابوالفضائل آمِدي» فقيه و اديب شافعي مذهب درگذشت. آمدي درعلوم حساب و ادبيات دانشي درخورتوجه داشت بطوريكه ابن خَلَّكان دانش آمدي را درعلم حساب بسيارستوده است. آمدي اشعارزيبا و پرمعنايي نيزسروده است كه بخشي ازآنها باقيست. 6) 26ذيحجه سال1274هجري قمري: محمد علي موسوي عاملي اصفهاني عالم شيعي بدرود حيات گفت. محمد علي اصفهاني ازنوابغ روزگارخود بشمارميرفت و طبق روايتهاي متعدد در12سالگي كتاب «اَلبَلاغُ المُبين في اَحكامِ الصِّبيان و البالغين» را نوشت. گفتني است كه سيد محمد باقرشفتي پس ازملاحظه اين كتاب به اجتهاد نويسنده آن گواهي داد و ازآن پس محمد علي اصفهاني به آقا مجتهد معروف شد.« ديوان اشعاربا تخلص عارف و كتاب فَرائِد الفَوائِد » ازآثارآقا مجتهد بشمارميروند. 7) درگذشت "مازيارايراني" يكي از اسپهبدان طبرستان(225 ق) مازيار بن قارن يكي از اسپهبدان طبرستان است كه تعلق خاطر خاصي به كيش و آيين زردشت و آداب ايراني داشت. او بر معتصم عباسي عصيان كرد و معتصم، عبداللَّه بن طاهر را از خراسان براي سركوبي او فرستاد. عبداللَّه، مازيار را گرفت و به بغداد روانه كرد. خليفه او را به ضرب تازيانه كشت و جسدش را آويخت. سپس معتصم، افشين، ديگر سردار نامدار را متهم كرد كه با مازيار همدست بوده و در توطئهي احياي دين مزدكي و خرّمي با او شريك بوده است. به همين تهمت او را به سال 227 ق به حبس انداخت تا در زندان مرد. 8) تولد علامه "تفتازاني" دانشمند و اديب شافعي(722 ق) سعدالدين مسعود بن عمر بن عبداللَّه خراساني هِرَوي معروف به ملاسعدتفتازاني، در فقه، اصول، تفسير، كلام، منطق و تمامي فنون ادبي و اكثر علوم متداول زمان، استاد كل ويگانهي روزگار خود بود. وي مدتي از عمر خود را به سفر به شهرهاي خراسان و آسياي مركزي براي كسب علم گذراند. علامه تفتازاني به خاطر نبوغ و احاطهي علميش، تاليف و نگارش را بسيار زود و در شانزده سالگي آغاز كرد. كتابهاي بسياري از خود به جاي گذاشت كه برخي از آنها هنوز جزو كتابهاي درسي حوزههاي علميه هستند. ازكتابهاي تفتازاني ميتوان به المطوّل، الارشاد و مختصر المعاني اشاره نمود. تفتازاني، 20 سال آخر عمر را به دعوت امير تيمور گوركاني در شهر سمرقند گذراند و شاگردان بسياري تربيت كرد. علامه تفتازاني در سال 792 ق در هفتاد سالگي در اين شهر وفات يافت. 9) آغاز دورهي جديد جنگهاي ايران و عثماني در زمان سلطنت "محمدشاه قاجار" (1258 ق) 10) 14نوامبر سال 1533 ميلادي: كاشفان اسپانيايي سرزمين اكوادور را كشف و ضميمه كشور خود كردند. اكوادور مدت سه قرن تحت سلطه اسپانيا بود اما در سال 1822 ميلادي مبارزات آزاديخواه مردم اين سرزمين به رهبري سيمون بوليوار آزادي را به اكوادور باز گرداند و اين كشور به فدراسيون كلمبياي بزرگ پيوست. سرانجام در سال 1830 ميلادي با برقراري نظام جمهوري در اكوادور اين كشور به استقلال رسيد. اكوادور در شمال غربي اِمريكاي جنوبي واقع است. 11) كشف سرزمين اكوادور در امريكاي جنوبي (1515م) 12) درگذشت "گوتفِريد لايْبْ نيتْسْ" فيلسوف معروف آلماني (1716م) بارون گوتْفريد ويْهِلْم فون لايْبْ نيتْسْ، فيلسوف معروف آلماني، در اول ژوئيه 1646م در لايْپْزيك آلمان به دنيا آمد. وي دروس دانشگاهي خود را در رشتههاي فلسفه، حقوق و رياضيات پشتسر گذاشت و پس از اخذ دكتراي حقوق به عنوان سفير آلمان، راهي پاريس شد. از اين زمان به بعد، اوقات خود را ميان سياست، رياضيات و فلسفه تقسيم كرد و از اين سه تا پايان عمر جدا نشد. وي حساب جامعه و فاضله را كه پايه تمام رياضيات عالي جديد است ابداع نمود و به تفكرات فلسفي نيز پرداخت. لايب نيتْسْ در باب جهان داراي دو طرز فكر كاملاً مختلف است، يكي خوشبينانه است و ديگري واقعبينانه. لايب نيتْسْ فلسفه خوشبينانه خود را به عنوان يكي از موفقترين مردان دنيا، دنيايى كه به نظر او بهترين دنياي ممكن است، به رشته تحرير درآورد. وي نه تنها فيلسوفي دوگانه بود، بلكه شخصيتي دوگانه داشت. ذهني عالي و درخشان اما روحيهاي ترسو و جَبان داشت. از نظر فكري، يكي از برجستهترين متفكران جهان بود ولي از لحاظ روحي مردي نوكر مآب و فروتن در دربارهاي آلمان. وي حتي براي اينكه شاهزادگاني را كه در دربارشان روزگار ميگذرانْد، نرنجانَد، از چاپ و انتشار سيستم واقعبينانه فلسفه خود خودداري كرد. لايْبْ نيتْسْ آفرينش جهان را مطابق قوانين ابدي و تغييرناپذيري ميداند كه بر اساس آنها، طبيعت جهاني را كه ما در آن زندگي ميكنيم، ضروري و حتمي ساختهاند. لايب نيتس بر اين عقيده بود كه جهان واقعيت، از تعداد بيشماري جوهر كه آنها را موناد مينامد، درست شده است. اين جوهرها در عينِ استقلال از هم، به يكديگر مربوط هستند. وي در زندگي خود، هميشه از طرفداران امتياز طبقاتي بود و ميگفت هر انساني بايد مرتبه خود را بشناسد. لايب نيتس اظهار ميداشت كه وجودِ سلسله مراتب و مرتبه عالي و داني براي نفوس انساني، چنان كه بايسته است، بهترين صورت ممكن است كه در جهان ميتواند وجود داشته باشد. دنياي بدون رنج، دنياي بدون خوشي است، لذا بهبودي نتيجه رنج بيمار است. قدر عافيت آن كسي داند كه به مصيبتي گرفتار آيد. زندگي براي اين آن قدر شيرين است كه زودگذر است، دنيايى كه در آن، شر و بدي وجود نداشته باشد ابداً دنياي خوبي نيست. اما لايب نيتس در نوشتههاي خصوصياش سيماي ديگري دارد. وي اراده آزاد يا آزادي اراده در جهان را نفي ميكند و بر اين عقيده است كه هيچكس نميتواند قدمي از مسير حتمي خود در زندگي انحراف جويد. هر عمل، خواه متعلق به گذشته، حال يا آينده باشد، در طبيعتِ عامل آن، سِرِشته شده است. به هر حال ما ميكوشيم ولي كاري غير از آنچه بر ما مقدّر شده است از دستمان بر نميآيد. لايب نيتس آدمي را، بدون اختيار عنوان ميكند و تنها مزيت آن اين است كه آدمي بر عمل خويش، آگاه است. به اين ترتيب ما در لايب نيتس با دو فلسفه روبرو ميشويم: نخست فلسفه مردي كه براي سرانِ قوم و شاهان و تحميل اراده آنها بر رعايا، حقوق الهي قائل است و دوم، فلسفه مردي آزاديخواه كه همه مردم را برابر و مساوي ميداند و براي هيچكس آزادي اراده و اختيار قائل نيست. لايب نيتس تا آخر عمر ازدواج نكرد و سرانجام در چهاردهم نوامبر 1716م در هفتاد سالگي درگذشت.
13) مرگ "فريدريش هِگِل" فيلسوف معروف و نظريهپرداز بزرگ آلماني (1831م) گئورگ ويلْهِلْم فردريش هِگِل، فيلسوف معروف آلماني در 27 اوت 1770م در اشتوتگارت آلمان به دنيا آمد. وي پس از طي دروس متوسطه، تحصيلات خود را در علوم الهي به پايان برد و پس از آن به تدريس فلسفه پرداخت. هگل پس از چندي تحت تاثير امانوئل كانْتْ، فيلسوف هموطن خود، به فلسفه اصالت تعقل گراييد و كتابي درباره زندگي مسيح(علیه السّلام) نگاشت. هگل، معقد بود هر آنچه عقلاني است واقعي است و هر آنچه واقعي است، عقلاني. هگل پس از چندي اعلام كرد كه هستي بر اصل تضادْ، قائم است و هر آنچه در عالم خلقت ميبينيم متضادي نيز دارد. هر رويى، پشتي دارد و نميتوان به بينهايتْ، بدون نهايت و به زندگي بدون مرگ، انديشيد. هر شيء بدان سببْ خودِ آن است كه چيز ديگر نيست. از اين گذشته، ضدّ هر چيز در خود آن است. هر قطبي، قطب مقابل را، در خود دارد. همينطور گرما، سرما، عشق، نفرت، روز و شب و جواني و پيري. در اينجا هگل عنوان نمود كه هر چيزي، نه تنها ضد خود را در بر دارد، بلكه ضد خود است. هستي، نزاع قواي مخالف است براي تركيب آنها به صورت وحدتي عاليتر. هستي، نزاعِ اجزا است براي تشكيل يك كُل و كشمكش متفرّقات است براي جذب شدن در مطلق. در فلسفه هگل تنها پس از گذشتن از درياي خون ميتوان به جزيره متبارك مطلق رسيد. در همين جا نيز، هگلْ مطلق را نه با يك دولت جهاني، بلكه با دولت پروسْ، عينيت ميدهد و آزادي را محدود به قدرت مطلق آن دولت ميكند. افكار هگل در ابتدا حول آزاديخواهي بود و او خود را شيفته آزادي ميدانست. اما تصريح مينمود كه منظور از آزادي، بيبندوباري نيست. فرد، فقط آنگاه شخص است كه موجودي اجتماعي باشد و در فعاليتهاي اخلاقي شركت جويد. وي اخلاق اجتماعي را در سه حوزه به هم پيوسته مورد بررسي قرار داد؛ اول خانواده، كه نه تنها نظام بشري را تداوم ميدهد، بلكه افرادبشر را نيز تعالي ميبخشد. دوم جامعه مدني، كه نهادهاي خاصي براي تنظيم و تسهيل فعاليتها دارد و از ديدگاه هگل، ابزاري براي نيل به اهداف شخصي ميباشد. و سوم، دولت، كه منظور هگل مجموعهاي از نهادها نبود بلكه تجسم عيني حيات اخلاقي را درنظر داشت و حتي در مورد دولت پروس نيز به دلوتي اخلاقي و با هدف، ميانديشيد. وي در دوره انقلاب كبير فرانسه، تحت تاثير اين رويداد مهم قرار گرفت اما ديري نپاييد كه با الهام از يوهان فيخته، ديگر فيلسوف آلماني كه شعارش "آلمان فوق همه" بود، آلمان را علت غايى آفرينش جهان عنوان كرد. هگل كه فلسفه نژاد برتر فيخته، در او آتشي را روشن ساخته بود اعلام داشت كه تمام جهان بر جاده انحطاط و زوال است جز آلمان. آلمان مقصد مطلق تاريخ است و تنها آلمانيها هستند كه مشعل تمدن را به پيش ميبرند. از اين رو به عقيده هگل، سرنوشت چنين است كه آلمان بر تمام دنيا تسلط يابد. هگل همچنين، آزادي خودآگاهانه رعاياي آلماني را فرمانبرداري از شاه آلمان عنوان ميكرد و پادشاه آلمان را در كشاندن رعاياي خود به نام وطن براي تجاوز به جهان آزادي قلمداد مينمود، زيرا هگل تنها آلمان را روحاً زنده ميپنداشت و بقيه جهان را مرده تصور ميكرد. با اين حال، پايه فلسفه بغرنج و پيچيده هگل كه بر تصورات بياساس گذاشته شده و با هاله غليظي از راز وَري احاطه شده بود، يكي از اسبابهايى شد كه تاريخ جهان، بازيچه دست ناسيوناليسم آلماني گردد. در نتيجه ابهام نوشتههاي هگل، هر كس و هر دستهاي به نفع خود از فلسفه او بهرهبرداري كرد، اما بيشتر از همه كس، فلسفه او روح توحّش و تجاوز را در مردم پروس دميد. بر همين اساس، نازيها كه فلسفه خود را بر مبناي تفسير اهريمني فلسفه هگل نهاده بودند، عقيده داشتند كه آزادي يعني تسليم به قدرت جبار. درباره هگل، اختلاف نظر فراوان وجود دارد. عدهاي از فلاسفه او را متفكري مرتجع، عدهاي ديگر محافظهكار و بالاخره بعضي، متفكري تندرو و افراطي ميدانند. آزادي خواهان او را الهام بخش هيتلر و موسوليني ميدانند و محكومش ميكنند. فاشيستها نيز او را پيشرو ماركس و لنين ميشمارند و محكوم مينمايند. مجموعه آثار هگل كه الهام بخش كابوسهاي اهريمني چون هيتلر بود، پس از مرگش در هجده مجلد به چاپ رسيد كه برخي از اين آثار عبارتند از معرفت علم منطق، دايرةالمعارف علوم فلسفي و اصول فلسفه و حقوق. فريدريش هِگِل سرانجام در چهاردهم نوامبر 1831م در 61 سالگي جان سپرد. 14) مرگ "راسموس كريستين راسْكْ" زبان شناس برجسته دانماركي (1832م) راسْموس كريستين راسْكْ، زبانشناس دانماركي، در 22 نوامبر 1787م به دنيا آمد. وي همزمان با تحصيلات دبيرستاني، به زبانشناسي علاقهمند شد. او ضمن مطالعات خود توانست يك فرهنگ لغات و يك صرف و نحو براي زبان ايسلندي تاليف نمايد و در آن رابطه بين زبان آلماني و ايسلندي را بررسي كند. راسْكْ گرچه مشغول تحصيل در رشته الهيات بود، اما با رها كردن اين رشته، به تحصيل و فراگيري زبانهاي مختلف پرداخت، به طوري كه توانست 55 زبان را ياد بگيرد. آنچه باعث برجسته شدن راسك به عنوان يك زبانشناس دانشمند گرديد، همانا مسئله طبقهبندي زبانهاست كه وي آنها را در 8 گروه طبقهبندي كرد. وي اگرچه سلامتي خود را در اين راه از دست داد، اما به عنوان پايه گذار زبانشناسي جديد مطرح شد. راسك در 26 سالگي با كمك مالي پادشاه دانمارك به ايسلند سفر نمود و در مدت دو سال در آنجا زبان ايسلندي را عميقاً بررسي نمود و شالوده و مواد كتاب خود تحت عنوان، تتبّعات درباره مبناي زبان قديمي شمالي يا ايسلندي را فراهم نمود. وي در اين كتاب اهميت اين نكته را آشكار ساخت كه در تحقيقات زبانشناسي تطبيقي بايد صورتهاي مشابه گرامري را مورد توجه قرار داده و به مقايسه آنها پرداخت نه لغات مشابه را. وي در ادامه به مطالعه و بررسي زبانهاي گرينلندي، اسلاوي و بالتيكي روي آورد. راسك در سال 1816م مسافرتي طولاني را آغاز كرد و در جريان آن، از روسيه، قفقاز، ايران و هند ديدن نمود. در اين سفر هفت ساله، راسك ضمن آشنايى با ادبيات روسي و جمعآوري آثار اوستايى و پهلوي و تحقيق در لهجههاي هندي، در تخت جمشيد نيز توقف كرد و كتيبههايى كه راز آنها كشف نشده و خوانده نشده بودند، را خواند. راسك پس از اين سفر با دستي پر از معلومات و مجموعههاي خطي، در سال 1823م به دانمارك بازگشت و به عنوان استاد تاريخ ادبيات دانشگاه كپنهاك و سپس در سمت پروفسور زبانهاي شرقي، به تدريس و تحقيق پرداخت. وي همچنين در طي ساليان تحقيق و پژوهش، در حدود ده كتاب را چاپ و منتشر كرد. راسْموس كريستين راسْكْ سرانجام در چهاردهم نوامبر 1832م در 45 سالگي درگذشت.
15) تولد "جواهر لعل نهرو" نخستوزير مصلح هند و روز كودك در هندوستان (1889م) جواهر لعل نهرو، اولين نخستوزير هند در 14 نوامبر سال 1889م در اللَّهآباد هند به دنيا آمد. وي پس از اتمام تحصيلات خود در رشته حقوقِ دانشگاه كمبريج انگلستان به قضاوت در هند مشغول شد. نهرو در سال 1918م به پارلمان هند راه يافت و در 1929م به رياست پارلمان رسيد. او در1920 درنهضتي كه به رهبري مهاتما گاندي با هدف آزادي هند از سلطه سياسي انگلستان به راه افتاد شركت كرد و با نهضتهاي ملي همراهي نمود. نهرو در طول مبارزات ضداستعماري خويش 10 بار دستگير و زنداني شد و روي هم رفته، در حدود سيزده سال از عمر خود را در زندان گذراند. نهرو در سالهاي زندان هم بيكار ننشست و به نگارش كتب مختلفي پرداخت. جواهر لعل نهرو پس از استقلال هند، به عنوان اولين نخست وزير اين كشور انتخاب شد و تا زمان مرگ، به مدت هفده سال، رهبري بلامنازع هند را برعهده داشت. نهرو در اين مدت در صحنه سياست بينالمللي نيز درخشيد و همواره به عنوان يك شخصيت برجسته و صلحدوست مورد احترام مجامع جهاني بود. وي بنيادهاي سياسي - اقتصادي هند را پايهگذاري كرد و از يك كشور استعمارزده و بلا ديده و دستخوش تفرقه، قدرت يكپارچهاي را درجنوب آسيا پديد آورد. كار عمده نهرو براي هند، اصرار وي بر اين امر بود كه هند به صورت يك دموكراسي غيرمنفك از آرمانهاي دنيايى و غيرديني باقي بماند. وي با گذراندن قانوني، نظام طبقه در هند را برانداخت و كارهايى كه براي از بين بردن فقر و عقب ماندگي انجام داد، سبب ايجاد انقلاب اساسي اجتماعي و اقتصادي شد. نهرو از قهرمانان استقلال هند و از رهبران متفكر مبارزات مردمي اين كشور طي سالهاي استقلال به شمار ميرود. او همچنين به اتفاق جمال عبدالناصر، ژوزف تيتو و احمد سوكارنو رهبران وقت مصر، يوگسلاوي و اندونزي از بنيانگذاران جنبش عدم تعهد به شمار ميرود و حيثيتي بينالمللي دارد. جواهر لعل نهرو در ژانويه 1964م دچار حمله قلبي شد و نيمي از بدنش فلج گرديد تا اينكه سرانجام در 27 مه 1964م در 75 سالگي درگذشت. 16) مرگ "تزوهسي" امپراتوريس مستبد چين (1908م) ملكه تزوهسي، امپراتوريس چين، در سال 1835م بر كرانه رود يانگ تِسه چين و در خانوادهاي گمنام به دنيا آمد. وي در ابتدا از شهر پكن نفرت داشته و شيفته جنوب بود. از اين رو راهي اين منطقه شد و پس از چندي به ياري هوش و استعداد خود، علاوه بر فراگيري خواندن و نوشتن، در رشتههاي ادبيات و تاريخ نيز به مراحلي بالا رسيد. وي در همان زمان خوشنويسي و نقاشي را نيز تا بدانجا آموخت كه نمونههاي آثارش با تحسين همگان مواجه ميگرديد. اين مسئله باعث شد تا پاي تزوهسي به دربار امپراتوري چين باز شود و در مدت زمان كوتاهي، نخستين نمايشگاه نقاشي خود را در كاخ سلطنتي داير كند. تزوهسي پس از چندي، با درايت و تدبير خود، در حالي كه نوجواني بيش نبود در شمار زنان حرمسراي امپراتور درآمد و رفته رفته آنچنان جاي پاي خود را محكم كرد كه به جاي شوهرش كه امپراتور چين بود تصميم ميگرفت و بر ميليونها چيني فرمانروايى ميكرد. پس از مرگ امپراتور چين در سال 1861م، تزوهسي كه در آن زمان 26 ساله بود، به عنوان نايب السلطنه چين، زمام امور كشور را به دست گرفت و قدرت خود را در اركان مختلف حكومت، افزايش داد. تزوهسي حتي پس از رسيدن تنها پسرش به سن بلوغ، زمام امور كشور را به او نسپرد و وقتي كه پسر 18 ساله، در سال 1874م درصدد قطع نفوذ مادر و تمركز قدرت در دست خود برآمد، به طرز مرموزي درگذشت. تزوهسي پس از آن، برادرزاده امپراتور فقيد را به سلطنت برگزيد و عملاً مهار قدرت را به دست خود گرفت. امپراتور جديد نيز در سال 1899م درصدد برآمد قدرت را از چنگ تزوهسي خارج كند ولي به دستور تزوهسي دستگير و زنداني شد. تزوهسي درباره شخص خويش، خودخواهانه ميگفت: هيچ ميدانيد من همواره خودم را هوشمندترين بانوي زمين ميدانستم، چنانكه كسي را ياراي برابري با او نيست. ملكه تزوهسي در طول ساليان طولاني حكومت خود بر چين، خويشتن را، فردي عادل و شايسته ميدانست اما تنها هنگامي كه به سبب هجوم ارتش ژاپن در سال 1894م مجبور به فرار از پكن گرديد، در تبعيد چشمانش به روي حقيقت باز شد و براي نخستين بار، زندگاني چهارصد ميليون نفر رعايايش را به چشم ديد. هنگامي كه چين در اين جنگ شكست خورد و تزوهسي بار ديگر به كاخ سلطنتي بازگشت، كوشيد تا با انجام برنامههاي عمراني، اشتباهات خود را جبران كند اما ديگر دير شده بود و ملكه تزوهسي سرانجام در چهاردهم نوامبر 1908م پس از 47 سال سلطنت، در هفتاد و سه سالگي درگذشت. ملكه تزوهسي در واقع آخرين حكمران بزرگ سلسله چينگ وابسته به امپراتوري منچو بود. پس از تزوهسي، در حالي كه مداخلات فراگير بيگانگان در امور داخلي چين، فساد دربار و فقر مردم روز به روز بيشتر ميشد، يك كودك دو ساله به امپراتوري چين برگزيده شد و اين امر زمينه سقوط حكومت امپراتوري را در اين كشور فراهم ساخت. به طوري كه تنها چهار سال پس از مرگ تزوهسي، فرمانروايي منچو، جاي خود را به يك رژيم سيوسياليستي داد. به گفته تاريخنويسان، ملكه تزوهسي واپسين ملكه قدرتمند چين، يكي از چهرههاي ستيزهگر تاريخ است كه انواع و اقسام نامها و شهرتها همچون خودكامه بيريشه، عروسك پوشالي و آدمكش بيرحم را از مردمان گرفته است.
17) روز جهاني ديابت شكلگيري وتوسعه پديده شهر نشيني، تغيير الگوي غذايي و كاهش تحرك و فعاليت بدني مناسب، شرايط مساعدي براي افزايش ميزان قند خون و ابتلا به بيماري ديابت را پديد آورده است. ديابت از جمله بيماريهايي است كه هر سال در جهان گسترش مييابد. به پيش بيني سازمان بهداشت جهاني، تاسال 1390 ش (2011م) ، تعداد مبتلايان به مرض قند به بيش از 250 ميليون نفر خواهد رسيد كه سهم ايران از اين مقدار در حدود يك و نيم ميليون نفر ميباشد. جهت شناساندن و افزايش سطح آگاهي در زمينه بيماري ديابت، روز 23 آبان به عنوان روز جهاني ديابت نامگذاري شده و انجمن ديابت ايران (اِدا) نيز از سال 1369، با هدف ارائه برنامههاي آموزشي و افزايش آگاهي جامعه نسبت به اين بيماري تاسيس شده است. مادراني كه نوزاد چهار كيلو به بالا به دنيا ميآورند؛ افراد چاق و كم تحرك؛ آنها كه در فشارهاي روحي شديد به سر ميبرند و نيز افرادي كه نوعي سابقه فاميلي قوي ديابت غيروابسته به انسولين در آنان وجود دارد، احتمال خطر بيشتري براي ابتلا به اين بيماري دارند. تشنگي زياد، تكرار ادرار، ضعف عمومي و خستگي، افزايش و يا كاهش وزن بدن بدون علت مشخص و كندي در بهبود زخم از شايعترين علايم ديابت (مرض قند) ميباشند. /س
#سرگرمی#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 284]
صفحات پیشنهادی
23 آبان 1388 / 26 ذی القعده 1430 / 14 نوامبر 2009
14 نوامبر 2009 – 23 آبان 1388 / 26 ذی القعده 1430 / 14 نوامبر 2009 1) انحلال مجلس شوراي ملي در جريان جنگ جهاني اول (1294 ش) با شروع جنگ جهاني اول، دولتهاي ...
14 نوامبر 2009 – 23 آبان 1388 / 26 ذی القعده 1430 / 14 نوامبر 2009 1) انحلال مجلس شوراي ملي در جريان جنگ جهاني اول (1294 ش) با شروع جنگ جهاني اول، دولتهاي ...
20 آبان 1388 / 23 ذی القعده 1430 / 11 نوامبر 2009
20 آبان 1388 / 23 ذی القعده 1430 / 11 نوامبر 2009-20 آبان 1388 / 23 ذی القعده 1430 / 11 ... vazeh.com 05:45:31 07:14:40 12:13:30 17:11:00 17:31:27 0:8 مانده تا طلوع خورشید .... شارل لوبرن سرانجام در 26 ژوئيه سال 1690م در 71 سالگي درگذشت.
20 آبان 1388 / 23 ذی القعده 1430 / 11 نوامبر 2009-20 آبان 1388 / 23 ذی القعده 1430 / 11 ... vazeh.com 05:45:31 07:14:40 12:13:30 17:11:00 17:31:27 0:8 مانده تا طلوع خورشید .... شارل لوبرن سرانجام در 26 ژوئيه سال 1690م در 71 سالگي درگذشت.
26 آبان 1388 / 29 ذی القعده 1430 / 17 نوامبر 2009
17 نوامبر 2009 – 26 آبان 1388 / 29 ذی القعده 1430 / 17 نوامبر 2009-26 آبان 1388 / 29 ذی ... vazeh.com 05:45:31 07:14:40 12:13:30 17:11:00 17:31:27 0:8 مانده تا طلوع خورشید .... بيش از 23 قرن بعد، اوجگيري رقابتهاي انگلستان و فرانسه در قرن ...
17 نوامبر 2009 – 26 آبان 1388 / 29 ذی القعده 1430 / 17 نوامبر 2009-26 آبان 1388 / 29 ذی ... vazeh.com 05:45:31 07:14:40 12:13:30 17:11:00 17:31:27 0:8 مانده تا طلوع خورشید .... بيش از 23 قرن بعد، اوجگيري رقابتهاي انگلستان و فرانسه در قرن ...
11 آبان 1388 / 14 ذی القعده 1430 / 2 نوامبر 2009
2 نوامبر 2009 – 11 آبان 1388 / 14 ذی القعده 1430 / 2 نوامبر 2009 1) انتشار اعلاميه رضا ... vazeh.com 03:04:33 04:51:58 12:08:34 19:23:28 19:45:03 0:11 مانده تا طلوع خورشید ... آيتاللَّه سيدرضا صدر سرانجام در يازدهم آبان سال 1373 ش برابر با 26 ...
2 نوامبر 2009 – 11 آبان 1388 / 14 ذی القعده 1430 / 2 نوامبر 2009 1) انتشار اعلاميه رضا ... vazeh.com 03:04:33 04:51:58 12:08:34 19:23:28 19:45:03 0:11 مانده تا طلوع خورشید ... آيتاللَّه سيدرضا صدر سرانجام در يازدهم آبان سال 1373 ش برابر با 26 ...
25 آبان 1388 / 28 ذی القعده 1430 / 16 نوامبر 2009
16 نوامبر 2009 – 25 آبان 1388 / 28 ذی القعده 1430 / 16 نوامبر 2009 1) 25آبان سال 1359هجري شمسي: شهر ... vazeh.com 05:45:31 07:14:40 12:13:30 17:11:00 17:31:27 0:8 مانده تا طلوع خورشید ..... 23 آبان 1388 / 26 ذی القعده 1430 / 14 نوامبر 2009 ...
16 نوامبر 2009 – 25 آبان 1388 / 28 ذی القعده 1430 / 16 نوامبر 2009 1) 25آبان سال 1359هجري شمسي: شهر ... vazeh.com 05:45:31 07:14:40 12:13:30 17:11:00 17:31:27 0:8 مانده تا طلوع خورشید ..... 23 آبان 1388 / 26 ذی القعده 1430 / 14 نوامبر 2009 ...
24 آبان 1388 / 27 ذی القعده 1430 / 15 نوامبر 2009
24 آبان 1388 / 27 ذی القعده 1430 / 15 نوامبر 2009 1) روز كتاب و كتابخواني كتاب محصول ... vazeh.com 05:45:31 07:14:40 12:13:30 17:11:00 17:31:27 0:8 مانده تا طلوع خورشید ... متداول روز و خوشنويسي، به تحصيل مقدمات عربي روي آورد و در 23 سالگي عازم نجف اشرف گرديد. ..... 23 آبان 1388 / 26 ذی القعده 1430 / 14 نوامبر 2009 ...
24 آبان 1388 / 27 ذی القعده 1430 / 15 نوامبر 2009 1) روز كتاب و كتابخواني كتاب محصول ... vazeh.com 05:45:31 07:14:40 12:13:30 17:11:00 17:31:27 0:8 مانده تا طلوع خورشید ... متداول روز و خوشنويسي، به تحصيل مقدمات عربي روي آورد و در 23 سالگي عازم نجف اشرف گرديد. ..... 23 آبان 1388 / 26 ذی القعده 1430 / 14 نوامبر 2009 ...
21 آبان 1388 / 24 ذی القعده 1430 / 12 نوامبر 2009
21 آبان 1388 / 24 ذی القعده 1430 / 12 نوامبر 2009 1) تولد (نيما يوشيج) پدر شعر نو ايران (1276 ش): علي ... vazeh.com 03:04:33 04:51:58 12:08:34 19:23:28 19:45:03 2:38 مانده تا غروب خورشید ..... 23 آبان 1388 / 26 ذی القعده 1430 / 14 نوامبر 2009 ...
21 آبان 1388 / 24 ذی القعده 1430 / 12 نوامبر 2009 1) تولد (نيما يوشيج) پدر شعر نو ايران (1276 ش): علي ... vazeh.com 03:04:33 04:51:58 12:08:34 19:23:28 19:45:03 2:38 مانده تا غروب خورشید ..... 23 آبان 1388 / 26 ذی القعده 1430 / 14 نوامبر 2009 ...
10 آبان 1388 / 13 ذی القعده 1430 / 1 نوامبر 2009
1 نوامبر 2009 – vazeh.com 03:03:05 04:50:49 12:07:57 19:23:26 19:45:04 3:56 مانده تا اذان صبح ... 10 آبان 1388 / 13 ذی القعده 1430 / 1 نوامبر 2009. 10 آبان 1388 ...
1 نوامبر 2009 – vazeh.com 03:03:05 04:50:49 12:07:57 19:23:26 19:45:04 3:56 مانده تا اذان صبح ... 10 آبان 1388 / 13 ذی القعده 1430 / 1 نوامبر 2009. 10 آبان 1388 ...
17 آبان 1388 / 20 ذی القعده 1430 / 8 نوامبر 2009
17 آبان 1388 / 20 ذی القعده 1430 / 8 نوامبر 2009 1) محاكمه دكتر محمدمصدق پس از كودتاي 28 مرداد ... vazeh.com 05:45:31 07:14:40 12:13:30 17:11:00 17:31:27 0:8 مانده تا طلوع خورشید ... در نهايت دادگاه او را به سه سال حبس محكوم نمود ولي پس از 26 جلسه دادگاه تجديد نظر و فرجام خواهي ..... 20 آبان 1388 / 23 ذی القعده 1430 / 11 نوامبر 2009 ...
17 آبان 1388 / 20 ذی القعده 1430 / 8 نوامبر 2009 1) محاكمه دكتر محمدمصدق پس از كودتاي 28 مرداد ... vazeh.com 05:45:31 07:14:40 12:13:30 17:11:00 17:31:27 0:8 مانده تا طلوع خورشید ... در نهايت دادگاه او را به سه سال حبس محكوم نمود ولي پس از 26 جلسه دادگاه تجديد نظر و فرجام خواهي ..... 20 آبان 1388 / 23 ذی القعده 1430 / 11 نوامبر 2009 ...
2 آذر 1388 / 5 ذی الحجه 1430 / 23 نوامبر 2009
2 آذر 1388 / 5 ذی الحجه 1430 / 23 نوامبر 2009 1) 2 آذر ماه 1369هجري شمسي : مهدي خالدي موسيقي دان با سابقه در هفتاد و يك سالگي در تهران درگذشت. خالدي موسيقي را نزد ...
2 آذر 1388 / 5 ذی الحجه 1430 / 23 نوامبر 2009 1) 2 آذر ماه 1369هجري شمسي : مهدي خالدي موسيقي دان با سابقه در هفتاد و يك سالگي در تهران درگذشت. خالدي موسيقي را نزد ...
-
سرگرمی
پربازدیدترینها