تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 29 دی 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حکمت را هر کجا که یافتی فراگیر، زیرا حکمت گمشده هر مومن است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کلینیک زخم تهران

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

ساندویچ پانل

ویزای ایتالیا

مهاجرت به استرالیا

میز کنفرانس

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1854413890




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اصول و روش تفسیری ملاصدرا


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: اصول و روش تفسیری ملاصدرا
ملاصدرا
در میان آثاری كه با موضوعیت فلسفه اسلامی عرضه می‌شود، كمبود دیدگاه‌های روش‌شناسانه محرز است. برخی فلاسفه همچون صدرالمتالهین به دلیل جامعیتی كه دارند، روش تفسیری خاصی نیز دارند كه باید آنها را شناسایی و تبیین كرد. البته روش تفسیری ملاصدرا جامع و برگرفته از منابع مختلف عقلی و نقلی و در عین حال منابع عرفانی و همچنین كشف و شهودهای اوست. صدرالمتالهین در روش فلسفی حكمت متعالیه، منتهای روش‌های فلسفی پیش از خود را ارائه كرد.وی مكاتب اشراق و مشاء را با روش‌های عرفا و متكلمان درهم آمیخت و با استفاده از چنین پیشینه فكری اسلامی، روش فلسفی‌اش را آفرید. روش تفسیری او نیز به همین‌گونه است. صدرالمتالهین در تبیین حكمت متعالیه، از منابع مختلف كلامی، فلسفی، عرفانی، نقلی و عقلی اعم از شیعه و سنی سود جسته، علاوه بر آن، مكاشفات و الهاماتش را نیز به آن افزود تا روشی جامع در فلسفه ارائه دهد. البته كشف و شهود از نظر ملاصدرا با كشف و شهود از منظر متفكرانی همچون سهروردی كاملا متفاوت است؛ چه اینكه ملاصدرا كشف و شهود را با استدلال‌های عقلی و فلسفی ثابت می‌كند. ملاصدرا با استفاده از مواد فكری پیش از خود بنای عظیم معرفتی حكمت متعالیه را معماری كرد، همچنین او با استفاده از تفاسیر و مواد فكری پیش از خود، در اندیشه  مهندسی بنای عظیم جامع و بی‌نظیر تفسیری و آفرینش تفسیری كامل و متعالی بوداو هیچ كشفی را نمی‌پذیرد، مگر اینكه با شرع، نقل یا عقل تایید شده باشد. كشف و شهودی كه از آن سخن می‌گوییم، امری ذوقی نیست، ‌بلكه مكاشفاتی عرفانی است كه در قالب استدلالات عقلی و نقلی تأیید شده‌اند. از دیدگاه صدرالمتالهین عقل و نقل و عرفان جمع‌پذیرند و در تعارض با یكدیگر قرار ندارند. امروزه یك دیدگاه پذیرفته‌شده وجود دارد كه تجمع مهم‌ترین مكاتب و جریان‌های فكری اسلامی اعم از عرفان، حكمت، فلسفه و كلام در اندیشه صدرالمتالهین، به تولد حكمت متعالیه منتهی شد. همچنین اندیشه تفسیری ملاصدرا، همچون حكمت او، نقطه تلاقی چهار سنت تفسیری پیش از او، یعنی تفسیر عرفانی، تفسیر شیعی، تفسیر كلامی و تفسیر فلسفی بود. همانطور كه ملاصدرا با استفاده از مواد فكری پیش از خود بنای عظیم معرفتی حكمت متعالیه را معماری كرد، همچنین او با استفاده از تفاسیر و مواد فكری پیش از خود، در اندیشه  مهندسی بنای عظیم جامع و بی‌نظیر تفسیری و آفرینش تفسیری كامل و متعالی بود؛ اما اگرچه او در بنای عظیم فكری به توفیق كامل نایل آمد اما متاسفانه با فرارسیدن رحلت او، طرح عظیم تفسیری او ناتمام ماند. كتاب «مبانی، اصول و روش تفسیری ملاصدرا» نوشته مجید فلاح‏پور، تعریفی علمی برای مبانی و اصول ملاصدرا ارائه داده و سپس با تعریف دقیق علمی به بحث درباره گرایش تفسیری او پرداخته شده است. در این كتاب منظور از مبانی و اصول، در واقع پیش‌فرض‌هایی است كه یك مفسر تفسیرش را براساس آن پیش برده و مباحث تفسیری را مطرح می‌كند.این كتاب در دو بخش «مبانی و اصول» و «روش‌شناسی» تفسیری ملاصدرا را بازمی‌كاود. در بخش نخست مباحثی نظیر ظاهر و باطن، تفسیر و تاویل، شرایط فهم، وحی و الهام، زبان رمز و اشاره و متشابهات قرآن مطرح می‌شوند. در بخش روش‌شناسی ملاصدرا كه در چند فصل مطرح شد، پس از بررسی معناشناسی روش و گرایش تفسیری، آثار تفسیری ملاصدرا معرفی شدند. منابع آموزه‌ها و روش‌های صدرالمتالهین در تفسیر و سپس شناسایی این روش‌ها به‌طور تخصصی مباحث دیگر بخش دوم را تشكیل می‌دهند. ملاصدرا هیچ كشفی را نمی‌پذیرد، مگر اینكه با شرع، نقل یا عقل تایید شده باشد. كشف و شهودی كه از آن سخن می‌گوییم، امری ذوقی نیست، ‌بلكه مكاشفاتی عرفانی است كه در قالب استدلالات عقلی و نقلی تأیید شده‌اندهمانطور كه گفته شد، حكمت متعالیه ملاصدرا حاصل گردهم آمدن و درآمیزی مهم‌ترین مكاتب و جریان‏های فكری اسلامی اعم از عرفان، حكمت، فلسفه و كلام است، هرچند باید توجه داشت كه ملاصدرا در اندیشه تفسیری خود نیز چهار سنت تفسیری عرفانی، شیعی، كلامی و فلسفی را حفظ كرده است. تفاسیر وی هم از منظر تاریخ تفسیر قرآن و هم از چشم‏انداز فلسفه اسلامی اهمیت بسیاری دارند و از دیدگاه اعتقادی و كلامی شامل عمیق‌ترین مباحث مطرح در این حوزه محسوب می‏شوند. تا آنجا كه حتی می‏توان گفت به لحاظ روش‏شناسی، تفسیر ملاصدرا از جامع‌ترین تفاسیری است كه تاكنون در تفسیر برخی از آیات و سوره‏های قرآن نوشته شده است.مجید فلاح‏پور، عضو هیات‌علمی دانشگاه امام حسین، در كتاب «مبانی، اصول و روش تفسیری ملاصدرا»، كوشیده است در دو بخش اصلی «مبانی و اصول تفسیر قرآن در نگاه ملاصدرا» و «روش تفسیر قرآن كریم از دیدگاه ملاصدرا»، به شناخت و معرفی بیشتر تفسیر و اندیشه‏های تفسیری ملاصدرا نائل شود. بخش نخست این كتاب شامل هشت فصل است كه در فصل اول درباره معنا و مفهوم مبانی تفسیر قرآن تحقیق شده و سپس به‌طور خلاصه و تیتروار به مبانی و اصول تفسیر قرآن از دیدگاه ملاصدرا پرداخته شده است.در فصل دوم یكی از مهم‌ترین مبانی تفسیر قرآن یعنی ظاهر و باطن قرآن، ابتدا از دیدگاه دانشمندان مختلف مورد بحث قرار گرفته و سپس دیدگاه ملاصدرا بررسی شده است. فصل سوم درباره یكی دیگر از مبانی تفسیر قرآن یعنی تفسیر و تاویل قرآن است و فصل چهارم به موضوع سیر تاریخی معنای تفسیر به رأی از طبری تا امام خمینی(ره) و نیز دیدگاه ویژه ملاصدرا درباره تفسیر به رأی و تمایز آن از فهم قرآن اختصاص دارد. در فصل پنجم پیرامون شرایط فهم باطن قرآن در نگاه ملاصدرا و مقایسه اجمالی آن با دیدگاه ابوحامد غزالی و امام خمینی و در فصل ششم درباره وحی و الهام در نگاه قرآن و دانشمندان مختلف و در ادامه دیدگاه ملاصدرا در این باره بحث شده است. فصل هفتم نیز علاوه بر بررسی زبان رمز و اشاره در نگاه دانشمندان و سپس ملاصدرا، نمونه حروف مقطعه را مدنظر خود قرار داده و در نهایت فصل هشتم و آخر از بخش نخست كتاب به تفصیل متشابهات قرآن كریم از دیدگاه ملاصدرا را مورد بحث قرار داده است.كتاب «مبانی، اصول و روش تفسیری ملاصدرا» نوشته مجید فلاح‏پور با شمارگان 2000 نسخه و قیمت 8000 تومان منتشر شده است. "حامد زارع"تنظیم: گروه کتاب تبیان - محمد بیگدلی





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1166]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن