تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 17 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زمستان بهار مومن است از شبهاى طولانى‏اش براى شب زنده‏دارى واز روزهاى كوتاهش براى روز...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826834360




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دین چه ربطی به سینما دارد؟


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: دين، چه ربطي به سينما دارد؟سينما چيست؟ آيا سينماي ديني وجود دارد؟ اگر سينماي ديني وجود دارد، تعريفش چيست و چه فرقي با سينماي غربي دارد؟ مسير سينما در اسلام با سينما در غرب، چگونه از هم جدا مي شود؟ سئوالاتي شبيه به اين، هم براي کساني که سينما را دوست دارند و تعلقات مذهبي دارند، مطرح شده و هم براي متوليان فرهنگ و هنر اين مملکت و نظريه پردازان سينمايي.
سينماي ديني
 حجت الاسلام رضواني، پژوهشگر مرکز پژوهش هاي اسلامي صدا و سيما، گفتگوي مفصلي با سوره سينما انجام داده و در اين گفتگو، سينما و سينماي ديني را مورد توجه قرار داده. بخش هايي از حرف هاي اين پژوهشگر را مرور مي کنيم، شايد که به روشن تر شدن ذهن سينمادوستان متدين، کمک بيشتري کند. • براي رسيدن به سينماي ديني، سينما به عنوان يک پديده هنري در جامعه اسلامي نبايد با مباني انديشه اي غربي تعريف و توجيه شود، زيرا بر اساس مباني فکري غرب، سينما ابزاري براي واقعيت سازي و غفلت مخاطب است و هيچ نسبتي با حقيقت ندارد، اما بر اساس مباني فکري اسلام، سينما مي تواند فرصتي براي بيان موضوعي فراتر از واقعيت به نام «حقيقت» باشد. اينجا است که مسير سينماي ديني در نگاه اسلامي از نگاه غربي جدا مي شود. • ما نه تنها مي توانيم سينماي ديني داشته باشيم، بلکه در نگاه دين مبين اسلام به دليل اينکه هيچ پديده اي در زندگي مومن نمي تواند خارج از دين تعريف شود، اگر قرار شد سينمايي داشته باشيم، اين سينما بايد سينماي ديني باشد.   • اين که مي گوييم سينماي ديني، شايد بسياري تصور کنند که سينماي ديني بايد لزوما به موضوعات خاص ديني بپردازد (مثل قصص قرآني)، درحالي که منظور از سينماي ديني اعم ازموضوعات خاص ديني است. و سينماي ديني، سينمايي است که در مقابل هر سوژه اي که به آن پرداخته مي شود، در واقع موضع ديني داشته باشد و از دريچه دين به آن بنگرد، چرا که دين اسلام قطعا به هر موضوعي نگاه ديني دارد و نسبت به هيچ موضوعي ساکت نيست و داراي موضع است. پس سينماي ديني مي تواند با موضوع ديني يا با موضع ديني شکل بگيرد. و چه بسا موضع ديني، مهم تر ازموضوع ديني است. چرا که ممکن است شما حتي به موضوعي از موضوعات ديني، اگر موضع ديني نداشته باشيد نگاه کاملا سکولار وغير ديني داشته باشيد. به طور مثال: اگر نگاه ديني و موضع ديني را از قصه حضرت يوسف (ع) در سينما حذف کنيد، با قصه اي کاملا غير ديني مواجه خواهيد شد.ما نه تنها مي توانيم سينماي ديني داشته باشيم، بلکه در نگاه دين مبين اسلام به دليل اينکه هيچ پديده اي در زندگي مومن نمي تواند خارج از دين تعريف شود، اگر قرار شد سينمايي داشته باشيم، اين سينما بايد سينماي ديني باشد• ما در گفتار علماي ديني قاعده اي داريم که مي گويد :«لا ينتشر الهدي الامي حيث انتشر الضلال»، هدايت انتشار پيدا نمي کند مگر از همان راهي که گمراهي صورت گرفته است. براي روشن شدن اين قاعده مثالي مي زنم: در زمان حضرت موسي (ع)، سحر و جادو به ابزاري تبديل شده بود براي فريب مردم، به طوري که مردم ساحران را افرادي خارق العاده مي دانستند و در چنين فضايي حضرت موسي، معجزه اي را عرضه کرد که اگرچه به ظاهر شبيه سحر بود، اما خود ساحران از اولين کساني بودند که فهميدند اين، سحر نيست و به منبعي خارج از قدرت انسان متصل است. لذا به حضرت موسي(ع) ايمان آوردند. داستان رابطه سينماي ما و سينماي غرب نيز در همين فضا شکل مي گيرد. اگرچه اين دو به لحاظ لفظي هر دو سينما هستند، ولي به لحاظ  پايه هاي فکري و معرفتي تفاوت هاي بسياري دارند. غربي ها به دليل اينکه کاشف سينما بودند، همانند ساحران دوران حضور موسي(ع) با اين ابزار مردم را به خود جلب کرده و از آن در راستاي اهداف سلطه طلب خود بهره مي برند. بر اساس آمار، در مناطق مختلف جهان بين 60 تا 90 درصد فيلم هايي که به مخاطب عرضه مي شود، محصول سينماي هاليوود است. لذا به همين ميزان هم متاسفانه شاهد رواج فرهنگ غرب در سرتاسر جهان هستيم. • مي توانيم بر اساس مباني ديني خود، نظريه ها و روشهاي جذب مخاطب در سينما را متحول کنيم. ما بايد به تعريف جديدي از سينما دست پيدا کنيم که اين مهم تنها با مجاهدت علمي و توکل و استقامت در راه تعالي سينما محقق مي شود. نکته ديگر اين که ما بايد در کنار تخصص، به شدت بحث تعهد را هم جدي بگيريم. در اوايل انقلاب، به دليل وجود همين نگاه ما توانستيم به نتايج خوبي در همه حوزه ها، به خصوص حوزه سينما دست پيدا کنيم؛ اما در سالهاي اخير به دليل اين که تنها تخصص ملاک عمل قرار گرفت، توفيقي کمتر داشته ايم.گروه هنر تبيان 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 318]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن