تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خوش‏گمانى، مايه آسايش قلب و سلامت دين است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815735492




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نزول‌‌ قرآن‌؛ بهجت مومنان


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: نزول‌‌ قرآن‌؛ بهجت مومنان
نزول‌‌ قرآن‌؛ بهجت مومنان
مرحوم آیت الله علامه آقامحمد حسین حسینی تهرانی"قدس الله نفسه الزکیه" می فرماید : از این جهت‌ است‌ كه‌: در زمان‌ رسول‌ الله‌، چون‌ آیه‌ای‌ نازل‌ می‌شد؛ مو جب بهجت و مسرّت و زیادی ایمان مؤمنین میگردید .وَ إِذَا مَا أُنزِلَتْ سُورَةٌ فَمِنْهُمْ مَن‌ یَقولُ أَیُّكُمْ زَادَتْهُ هَذهِ إِیمَانًا فَأَمَّا الَّذِینَ ءَامَنُوا فَزَادَتْهُمْ إیمَانًا وَ هُمْ یَسْتَبْشِرُونَ * وَ أَمَّا الَّذِینَ فِی‌ قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزَادْتُهمْ رِجْسًا إلی‌ رِجْسِهِمْ وَ مَاتُوا وَ هُمْ كَـٰفِرُونَ. یعنی و زمانی‌ كه‌ سوره‌ای‌ نازل‌ شود؛ پس‌ بعضی‌ از آنان‌ می‌گفتند: این‌ سوره‌ ایمان‌ كدام‌ یك‌ از شما را زیاد نمود؟ پس‌ آن‌ كسانی‌ كه‌ ایمان‌ آورده‌اند، این‌ سوره‌ موجب‌ افزایش‌ ایمان‌ آنها می‌شود؛ و ایشان‌ خوشحال‌ و مستبشر می‌گردند. و امّا كسانی‌ كه‌ در دلهای‌ آنان‌ مرض‌ است‌، پس‌ موجب‌ افزایش‌ پلیدی‌ بر پلیدی قبلی‌ آنها می‌گردد، و آنها در حال‌ كفر از دنیا می‌روند؛ و می‌میرند. (توبه آیه 125)  قرآن‌ همچون‌ خورشید تابان‌، و درخشنده‌ای‌ است‌ كه‌: چون‌ طالع‌ شود؛ و نور و حرارت‌ آن‌ در فضا منتشر گردد؛ و به‌ زمین‌ برسد؛ هر موجودی‌ از نور و حرارت‌ آن‌ بارگیری‌ كرده‌؛ و ذات‌ و طینت‌ خود را تقویت‌ می‌نماید. در شب‌ تار كه‌ خورشید رخت‌ از نیمكره‌ بربسته‌ و خود را در زیر افق‌ پنهان‌ نموده‌ است‌؛ نه‌ گل‌ بوی‌ خود را منتشر می‌كند، و نه‌ نجاسات‌ و قاذورات‌ متعفّن‌، بوی‌ خبیث‌ و كریه‌ خود را بروز می‌دهند.ولی‌ وقتی‌ كه‌ خورشید طلوع‌ نمود؛ و نور و حرارتش‌ به‌ گلها رسید، غنچه‌ها در گلستان‌ باز می‌شوند؛ و رایحۀ عِطر آگین‌ آنها، هوا را معطّر می‌نماید؛ و نسیم‌ خوشبوی‌ گلستان‌ مشام‌ جان‌ را زنده‌ می‌سازد، از طرف‌ دیگر در مزبله‌، نجاسات‌ نیز بوی‌ خود را ظاهر می‌كند، و فضای‌ لجن‌آلود باتلاق‌ها و مزابل‌ نیز مملوّ از بوی‌ تند و عفِن‌ آنها می‌گردد.گناه‌ بر خورشید نیست‌. چون‌ لازمۀ آن‌ درخشندگی‌ و تابندگی‌ است‌؛ لازمه‌اش‌ و اثرش‌ و خاصیّتش‌ إشراق‌ و دادن‌ گرما و حرارت‌ است‌؛ گناه‌ از نفس‌ خبیث‌ این‌ موجودات‌ است‌ كه‌ مواد متعفّنه‌ را در خود ذخیره‌ نموده‌اند. اگر خورشید نتابیده‌ بود، و حرارت‌ نرسیده‌ بود، هیچ‌ موجودی‌ اثر نداشت‌؛ و همه‌ در رتبۀ واحد بودند؛ گل‌، امتیازی‌ بر قاذورات (نجاسات)‌ نداشت‌؛ و گلشن‌ از گلخن‌ شناخته‌ نمی‌شد.قرآن‌ همچون‌ خورشید تابان‌، و درخشنده‌ای‌ است‌ كه‌: چون‌ طالع‌ شود؛ و نور و حرارت‌ آن‌ در فضا منتشر گردد؛ و به‌ زمین‌ برسد؛ هر موجودی‌ از نور و حرارت‌ آن‌ بارگیری‌ كرده‌؛ و ذات‌ و طینت‌ خود را تقویت‌ می‌نماید. در شب‌ تار كه‌ خورشید رخت‌ از نیمكره‌ بربسته‌ و خود را در زیر افق‌ پنهان‌ نموده‌ است‌؛ نه‌ گل‌ بوی‌ خود را منتشر می‌كند، و نه‌ نجاسات‌ و قاذورات‌ متعفّن‌، بوی‌ خبیث‌ و كریه‌ خود را بروز می‌دهندباران‌ پر بهاری‌ از آسمان‌ فرو می‌ریزد، و هر تخمی‌ را در زمین‌ سبز می‌كند؛ تخم‌ میوه‌های‌ شیرین‌، و تخم‌ حنظل‌ تلخ‌. در طبع‌ باران‌، انتخاب‌ زشتی‌ و بدی‌، و تلخی‌ و بدبوئی‌، در گیاهها و گلها و میوه‌ها و دانه‌ها نیست‌، او رحمت‌ خود را یكسره‌ بر زمین‌ پهناور خداوندی‌ بطور مساوی‌ می‌ریزد. یكجا گل‌ می‌روید، و یكجا خَس‌ و خاشاك‌، یكجا درخت‌ سرسبز، و یكجا خار مغیلان‌، یكجا بلبلان‌ و قناریان‌ از لطافت‌ او متمتّع‌ می‌شوند؛ و یكجا مارها و عقرب‌ها و زنبورها.  باران‌ كه‌ در لطافت‌ طبعش‌ خلاف‌ نیست‌   در باغ‌ لاله‌ روید و در شوره‌زار خس‌  گلهای‌ خوشبو و میوه‌های‌ شیرین‌ در دهان‌ زنبور عسل‌ تبدیل‌ به‌ انگبین‌ شود، و همان‌ در كام‌ مار و افعی‌ تبدیل‌ به‌ زهر قاتل‌ گردد. غذای‌ صحیح‌ در معدۀ انسان‌ سالم‌ ، تبدیل‌ به‌ قند خون‌ و مادۀ حیاتی‌ شود و همان‌ در بدن‌ مریض‌ مبتلا به‌ حصبه‌، تبدیل‌ به‌ زهر و مادّۀ كشنده‌ گردد. بنابراین‌ آنچه‌ از قرآن‌ می‌رسد، رحمت‌ است‌ و بركت‌ و عافیت‌ و نور و هدایت‌ اینها در نفس‌ و روح‌ مؤمن‌، تبدیل‌ به‌ سعه‌ و گشایش‌ و تجرّد و نور گردد؛ و در نفس‌ كافر تبدیل‌ به‌ أفهام‌ و آراء و أهواء ضالّه‌.قرآن‌ كه‌ آمد، بشر را به‌ دو صف‌ تقسیم‌ كرد. أصحاب‌ یمین‌ (نیكبختان‌ و سعادتمندان‌) و أصحاب‌ شمال‌ (تیره‌بختان‌ و شقاوت‌ داران‌) مؤمن‌ و كافر، بهشتی‌ و جهنّمی‌، موحّد و مشرك‌، عادل‌ و فاسق‌، متّقی‌ و منحرف‌، در اثر ابلاغ‌ قرآن‌ به‌ وجود آمدند. اینست‌ معنای‌ فصل‌ و فرقان‌ قرآن‌ كه‌ با آن‌ هر كس‌ نمی‌تواند ادّعای‌ بیجا كند و منحرفین‌ و متجاسرین‌ خود را در ردیف‌ أولیای‌ خدا نام‌ برند؛ و خود را گل‌ سرسبد عالم‌ معرفی‌ نمایند. نوشته علامه آیت الله حسینی تهرانی"ره"تنظیم: گروه دین و اندیشه تبیان 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 325]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن