تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر که بر خدا توکل کند دشواریها برایش آسان شده و اسباب برایش فراهم گردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799136197




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آسمان نزدیک است! (2)


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: آسمان نزديک است (2)راهنماي سفر به جنگل شگفت انگيز جهان نما (قسمت دوم)قسمت اول اين مطلب را اينجا بخوانيد.  
جهان نما
ممکن است براي بسياري مقصد همين دهکده باشد؛ اما براي بعضي ديگر پياده روي و جنگل نوردي در ارتفاعات محلي مثل: شاهپسند و آتشان يا رسيدن به قهوه خانه مش اکبر، تخت ميرزا و شايد هم جنگل نوردي تا شصت کلاته مقصد نهايي باشد. مش اکبر اگر چه چند سال است که فوت شده اما هنوز هم در ميان ييلاق نشين هاي منطقه به درستکاري و مهمان دوستي معروف است و قهوه خانه اش که به وسيله پسرش اداره مي شود، هنوز هم محل پررفت و آمدي است و جايي است براي گپ زدن هاي روستاييان و کوهنورداني که پياده هواي رسيدن به جهان نما را دارند.   قهوه خانه و تخت ميرزا در ارتفاعي پايين تر از خود دهکده قرار دارند که اگر محل اتراق شما همان خانه هاي روستايي باشد، براي رسيدن به قهوه خانه و تخت ميرزا يا همان صندوق که تخته سنگي بزرگ در نزديکي قهوه خانه است، بايد حدود يک ساعت به سمت پايين حرکت کرد. اما بهتر است از خود روستاييان منطقه يا کودکان آنها بخواهيد شما را تا آنجا برسانند؛ چون اگر چه فاصله کم است اما شايد در ميان ديگر کوره راه هاي جنگلي گم شويد.
جهان نما
در روزهاي گرم به ويژه بايد مراقب گزنه هايي که در کنار اين رودخانه ها و چشمه ها مي رويند بود؛ چون در صورت تماس با بدن، محل تماس به شدت دچار خارش و سوزش مي شود. البته پادزهر گرنه يا همان گياه پلام، هميشه در کنار گزنه مي رويد. مي توانيد در صورت تماس با برگ هاي گزنه از برگ هاي اين گياه به محل گزيدگي بماليد. پلام، بوته کوچکي است در اندازه گزنه با برگ هايي کشيده و روشن که روي آن هم پرزهايي قرار دارد و هميشه در کنار گزنه مي رويد. در صورت بارندگي، سطح زمين هاي منطقه به شدت ليز مي شوند و به همين دليل بهتر است کفش کوهنوردي و لژدار بپوشيد.
جهان نما
در محل دهکده معمولاً در فصل بهار گله هاي گوسفند، دسته هاي گاوميش و کندوهاي عسل وجود دارند. ييلاق نشين ها معمولاً شير گوسفندان خود را به مسافران نمي فروشند؛ اما مي توانيد يک کيلو پنير گوسفندي خوب به قيمت 4 هزار تومان از آنها بخريد. گاوميش ها با وجود ظاهر ترسناکشان حيوانات بي آزاري هستند و با ديدن هر آدمي فرار مي کنند اما هيچ وقت در کوهستان نزديک گله گوسفندها نشويد زيرا سگ هاي گله ييلاق نشينان بسيار خطرناکند و به هيچ وجه نبايد به آنها نزديک شد؛ به خصوص در فصل بهار که بره هاي زيادي در گله وجود دارد. آنها با هر گونه احساس خطري ممکن است همراه با ديگر سگ هاي گله به شما حمله کنند. آن وقت ديگر شايد از دست چوپان هم کاري برنيايد.   شکار ممنوع!جهان نما يکي از بهشت هاي ايراني زيست شناس هاست. چون به دليل آب و هواي سرد و مرطوب منطقه، گونه هاي گياهي مختلفي در آن مي رويد و به خاطر همين پوشش گياهي انبوه پستانداران و پرنده هاي مختلف در آنجا زندگي مي کنند. اگر خوش شانس باشيد، در جهان نما خرس قهوه اي، پلنگ، گراز، گرگ، روباه، شغال، خارپشت، کل، بز، خرگوش، عقاب طلايي، کبک دري، جغد و هما هم مي توانيد ببينيد. البته مسافراني که به اين منطقه مي آيند بيشتر از هر حيوان ديگري در اين جنگل کل و بز و خرگوش و روباه ديده اند. با وجود آنکه شکار در اين منطقه حفاظت شده هم ممنوع است اما با شکار غيرقانوني بعضي مسافران، تعداد پستانداران منطقه در چند سال اخير کاهش پيدا کرده.
جهان نما
ضمن آنکه حرکت جنگل نوردان و ييلاق نشين ها در مسيرهايي غير از مسير اصلي موجب از بين رفتن تعدادي از زيستگاه هاي اين جانوران شده و به همين دليل به کوه پيمايان توصيه مي شود در زمان حرکت در جنگل فقط از مسيرها و کوره راه هاي اصلي حرکت کنند. معاون محيط زيست طبيعي استان گلستان مي گويد تا امروز هيچ گزارشي مبني بر اينکه حيواناتي مثل خرس و پلنگ، گراز يا گرگ به گردشگران حمله کرده باشد، به دستشان نرسيده. البته دام هاي ييلاق نشين ها و کندوهاي عسلشان گاهي خرس يا گراز را به طرف محل سکونت آنها کشانده است. به همين دليل توصيه محيط زيست منطقه هم علاوه بر عدم شکار اين است که مسافران تا قبل از رسيدن به خود جهان نما در صورت نياز به استراحت در نزديکي جاده استراحت کنند و براي حفظ سلامت خود وار د جنگل نشوند.  چطور برگرديم؟
جهان نما
براي برگشت، دو راه پيش رو داريد: بعد از خداحافظي با جهان نما مي توان راه رفته را به سمت درازنو و کردکوي برگشت؛ اما براي برگشت از جهان نما تنها راه همان مسير آمده نيست. گزينه ديگري هم داريد. اگر ذخيره بنزين شما به حد کافي است، مي توانيد به جاي جنگل و دريا، کوير را براي بازگشت به پايتخت انتخاب کنيد. يعني رسيدن به چشمه علي و دامغان. اين مسير بخشي از جاده قديم بندر گز- دامغان است که در زمان رضاخان و به دست آلماني ها ساخته شده بود. حاجي آباد- چمن ساور- ديباج- چشمه علي- دامغان- سمنان- گرمسار- ايوانکي- تهران، راه برگشت شما تا پايتخت است. اما در صورتي که مسير دوم را انتخاب کرده ايد بايد به سمت ميل رادکان برگرديد. قبل از رسيدن به ميل در منطقه «اسب نيره رودبار» يک راه فرعي به سمت جنوب جغرافيايي يا دست چپ شما وجود دارد. از اينجا تا رسيدن به آبادي چمن ساور- از توابع استان سمنان- آبادي ديگري نيست و شما را به استان سمنان خواهد رساند. در طول سه ساعت هوا رو به گرمي مي گذارد و کم کم رنگ طبيعت به رنگ خاکي و قهوه اي تغيير مي کند تا چمن ساور راه خاکي است و از آنجا هم تا ديباج بايد 25 کيلومتر راه آسفالت طي کنيد. در ديباج بايد 25 کيلومتر راه آسفالت طي کنيد. در ديباج پمپ بنزين وجود دارد. مي توانيد بنزين بزنيد و به تماشاي چشمه علي برويد. از چشمه علي تا دامغان هم حدود 30 کيلومتر راه در پيش داريد. از دامغان تا رسيدن به تهران هم اگر ترافيکي در کار نباشد در عرض چهار ساعت به تهران خواهيد رسيد.      مطالب مرتبط:آسمان نزديک است! (1)جهان نما به روايت تصويربام جهان نما گروه گردشگري تبيان- الهام مراديمنبع: سرزمين من 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 614]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن