تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 1 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):به پاداش بهشت نمى رسد مگر آن كس كه باطنش نيكو و نيّتش خالص باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817582462




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اولین پارک - موزه مقاومت


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: اولین پارک - موزه مقاومت"ملیتا" حکایت زمین برای آسمانحدود سه ماه قبل، پارک - موزه‎ای در جنوب لبنان و با حضور مقامات دولتی و مسئولین حزب‎ا... افتتاح شد که در نوع خود کم‎نظیر است.
اولین پارک - موزه مقاومت
 این موزه در محل پایگاه «ملیتا»، یکی از پایگاه‎‎های مجاهدین حزب‎ا...، ساخته شده که در طول سال‎‎های مبارزه با رژیم صهیونیستی بسیار فعال بوده است. سعی شده در طراحی آن حداقل تغییر به عمل آمده و ساختار کلی آن حفظ شود.  ملیتا اولین موزه‎ای است که هدف آن معرفی کردن الگویی بی‎نظیر از مبارزات مقاومت اسلامی، علیه دشمن صهیونیستی از ابتدای اشغال بیروت در سال 1982 است.  این موزه توریستی که در 80 کیلومتری بیروت واقع شده و از سوی دیگر فاصله‎ای 190کیلومتری با قدس شریف دارد، شامل 60 هزار متر مربع پارک و جنگل و 4 هزار و 500 متر مربع زیربنا می شود، که ساخت آن در حدود 150 هزار نفرساعت به طول انجامیده است. بیشتر از 50 مهندس در رشته‎های گوناگون در احداث آن اشتغال داشته، 90 نوع کالای ساختمانی مختلف به‎کار رفته و دو سال زمان برده است. مراحل ابتدایی ساخت آن در سال 2006 آغاز شد، اما با شروع جنگ 33 روزه کار آن متوقف ماند و پس از وقفه‎ای دو ساله، مجددا در سال 2008 پی گرفته شد. در طراحی آرم «ملیتا»، بر رابطه بین زمین و آسمان تأکید شده و شعار آن «حکایت زمین برای آسمان» است. در وسط این آرم، کلمه ملیتا بین دو نقطه پایین (زمین) و بالا (آسمان) قرار دارد. در این طراحی از پرنده عقاب با رنگ سرخ استفاده شده که پرنده‎ای است سرسخت، شکست و عقب‎نشینی را نمی‎شناسد و گوشتش تلخ بوده و قابلیت خوردن ندارد، همانند میوه درخت بلوط.
اولین پارک - موزه مقاومت
خطوط این آرم که توسط هنرمند برجسته ایرانی مسعود نجابتی - طراح و خطاط مرقد مطهر امام رضا(علیه‎السلام) و مسجد جمکران - طراحی شده است با نمای عربی و لاتینی شکل گرفته و حالت منحنی بالا رونده دارد که به کوه‎‎ها و بلندی‎‎ها اشاره می‎کند. این آرم با رنگ خاک (سبز و قهوه‎ای) رسم شده که رنگ زندگی و زمین را منعکس می‎سازد و ملیتا را به‎عنوان داستان زمین و آسمان معرفی می‎کند. بخش‎های موزه: در ابتدای ورود به ملیتا، در سالن آن ، فیلمی برای بازدیدکنندگان به نمایش درمی‎آید که به مرور اجمالی تاریخ مقاومت، از اشغال فلسطین در سال 1948 تا جنگ 33 روزه در سال 2006 می‎پردازد. نمایش این فیلم حدودا هفت دقیقه طول می کشد. برای رسیدن به این سالن از کنار میدانی باید عبور کرد که در وسط آن برکه زیبایی خودنمایی می‎کند.این پارک موزه از قسمت های مختلفی تشکیل می شود که بدین قرارند:ورودی موزه: این بخش علاوه‎بر دروازه اصلی، اتاقک‎های فروختن بلیت را نیز در بر دارد.کافه‎‎تریا: 180 نفر در داخل و 750 نفر در بخش بیرونی این کافه تریا که بر ملیتا و مناطق مجاور مشرف است، جای می گیرند. یادبود ملیتا: محلی برای فروختن یادبود‎ها و هدایای مرتبط با مقاومت.نمازخانه: از ظرفیت تا 250 نفر برخوردار بوده و شامل بخش مردانه، زنانه و وضوخانه است.اداره موزه: شامل دفاتر مدیریتی و سالن پذیرایی مهمانان است.میدان عمومی: این میدان، مکان تجمع بازدیدکنندگان است و از این مکان می‎توان به‎سمت بخش‎های مختلف موزه حرکت کرد.سالن ملیتا: محلی بزرگ برای استفاده‎‎های مختلف، که بیشتر برای عرضه فیلم‎های ویژه مقاومت استفاده می‎شود.
اولین پارک - موزه مقاومت
نمایشگاه غنایم: پس از سالن سینما، بازدیدکنندگان وارد سالن دیگری با مساحت 350 متر مربع می‎شوند که برای نمایش غنیمت‎های جنگی و وسایل نظامی که مقاومت در طول سال‎‎های مبارزه به‎دست آورده، در نظر گرفته شده است. در این بخش، تصاویری هم از سال‎های مبارزه با رژیم صهیونیستی در معرض نمایش قرار داده شده است. پرتگاه: یک صحنه نمایشی با مساحت 3 هزار متر مربع است که نمایی از شکست رژیم صهیونیستی را به تصویر می‎کشاند. این پرتگاه از تعدادی از خودرو‎های جنگی و سلاح ارتش دشمن و مزدوران آن تشکیل می‎شود. این وسایل توسط مقاومت بین سال 1982 تا سال 2006 به غنیمت گرفته شده است.مسیر عملیات: منطقه‎ای با نمای جنگلی و صعب‎العبور که طی سال‎هالی متمادی، هزاران مجاهد در آن موضع می‎گرفتند و از این منطقه برای انجام عملیات در داخل نوار اشغالی حرکت می‎کردند. در این دره 650 متری، محل حضور نیرو‎ها و نیز سنگر‎های محل زندگی و استراحت آن‎‎ها با کمترین تغییر قرار گرفته است از جمله:1- سنگر سید عباس موسوی: در این سنگر نظامی بار‎ها شهید سید عباس موسوی نماز و دعا خوانده و با مجاهدان دیدار داشته، قبل از هر عملیات‎‎ آن‎‎ها را در آغوش گرفته و وداع کرده است.2- سنگر واحد پشتیبانی: وظیفه این بخش، انتقال انواع مختلف وسایل جنگی و مواد غذایی از پشت خط مقدم به خطوط جنگ است. 3- سنگر واحد تأسیسات: وظیفه این بخش، اقدامات حفاری و سنگرسازی و ساخت استحکامات برای حمایت سربازان از بمباران دشمن است. 4- نیروی موشکی: یگان نظامی‎ای که مسئول موشک‎های زمین به زمین با برد کوتاه، متوسط و بلند است. این واحد، نقش مهمی در بازداشتن دشمن از مورد هدف قرار دادن غیرنظامیان و ساختار زیربنایی لبنان دارد. 5- واحد اورژانس جنگی: که مأموریت درمان و انتقال زخمی‎‎های مقاومت را در زمان عملیات نظامی به‎عهده دارد.6- سنگر واحد شهادت‎طلبان: یگان نظامی‎ای که به‎طور مستقیم با فرماندهی کل در ارتباط است. این یگان صد‎ها مجاهد آموزش دیده و مجهز آماده فداکاری را در بر می‎گیرد.غار: محلی است در دل کوه، و مقابل پایگاه‎‎های اسراییلی به‎وجود آمده و طی سه سال بیش از هزار مجاهد در حفاری و مستحکم کردن آن فعالیت داشتند. این غار که در حدود 200 متر عمق دارد، شامل اتاق‎های مختلفی برای زندگی، استراحت و عملیات است که در طول مدت درگیری‎ها، مجاهدان از آن استفاده می‎کردند.تونل: یکی از خروجی‎‎های احتیاطی غار، برای بازدید عموم، آماده‎سازی شده و در آن نمونه‎‎هایی از وسایل به‎کار رفته در حفاری در غار و تونل به نمایش گذاشته شده است.
اولین پارک - موزه مقاومت
چشم‎انداز: منطقه‎ای که بر روستا‎های اقلیم التفاح، زهرانی، صیدا و صور مشرف است و در سال 1985 آزاد شده است. این محل به‎دلیل اشراف خوبی که بر منطقه داشت برای حزب‎ا... از جایگاه استراتژیک برخوردار بود. خط آتش: مسیری با طول 200 متر برای نمایش انواع سلاح و تاکتیک‎‎های مقاومت. این مسیر نشان می‎دهد که مقاومت از سال 1982 چگونه پایه‎‎های نظامی خود را تقویت کرده و روش‎های جنگ کلاسیک چریکی را با هم ترکیب کرده و با مهارتی عالی در تاکتیک و مانور از این روش‎ها استفاده کرده است. این خط آتش شامل نما‎های زیراست:1- نگهبانی: یک مأموریت نظامی پیشگیری کننده که هدف آن نگهبانی از پایگاه‎‎های مقاومت و روستا‎های مرزی در مقابل رخنه دشمن است. این مأموریت توسط ده‎‎ها هزارنفر از نیرو‎های حزب‎ا... در طول سال‎های اشغال به‎طور شبانه‎روز انجام می‎شد.2- پشتیبانی آتش: که نقش توپخانه مقاومت را بر عهده دارد.3- نیروی ویژه: یکی از یگان‎های ویژه نیروی پیاده که از نظر تجهیزات و آموزش دارای سطح بسیار بالایی است.4- واحد ضدزرهی: یگانی است که مسئول اسلحه و موشک‎‎های ضداهداف زرهی است.5- واحد مهندسی: یک یگان نظامی که مسئول ساخت و کاشت بمب در مقابل زرهی‎‎ها و نیروی پیاده دشمن است.6- واحد مخابرات: یک یگان نظامی که مسئول کنترل اطلاعات و تماس‎ها است. 7- دیده‎بانی و اطلاعات نظامی: واحد امنیتی - ‎‎نظامی که مراقبت، بررسی و تحلیل همه اقدامات و حرکات دشمن را بر عهده دارد.8- دفاع هوایی: یک یگان نظامی که مأموریت آن رویارویی با هواپیما‎های جنگی و جاسوسی و چرخ‎بال‎های دشمن توسط تیربار، توپخانه و موشک است.سنگر «سجد»: در سال 1987 مجاهدان این سنگر را ساختند و از آن برای دیده‎بانی و تیراندازی به‎سمت پایگاه «سجد» دشمن استفاده کردند. با وجود تلاش‎های بسیار زیاد، دشمن نتوانست آن را کشف و ویران کند.میدان آزادی: محلی برای تجمع و استراحت در پایان بازدید.تپه شهدا: محلی که در بالاترین قسمت ملیتا ساخته شده و به جایگاه والای شهدا اشاره دارد و بر بسیاری از پایگاه‎‎های سابق اسراییل، مشرف است.چاه آب: نیرو‎های مقاومت، سال‎های درازی از آب این چاه استفاده می‎کردند؛ با وجود این‎که آب این چاه به‎علت سیل و حرکت خاک، برای چند ماه در سال گل‎آلود می‎شد . پنجرهتنظیم : بخش فرهنگ پایداری





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 340]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن