واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: گزارش «جوان» از جايگاه مهدويت در شعر معاصر انقلاب غيبت شعر مهدوي
شعر مهدوي مانند خود امام عصر(عج) در غيبت به سر ميبرد انقلاب اسلامي در بين نويسندگان و شاعران کشور شور جديدي را به نام ادبيات و شعر مذهبي و آييني تزريق کرد... انقلاب اسلامي در بين نويسندگان و شاعران کشور شور جديدي را به نام ادبيات و شعر مذهبي و آييني تزريق کرد که حاصل اين نگاه نو و بديع معرفي چهرههاي بزرگي بهخصوص در شعر ايران بود، همچون زندهيادان: قيصر امينپور، سيدحسن حسيني، حسين منزوي و اساتيدي ديگر چون علي موسوي گرمارودي، حميد سبزواري و ...، اما جريان شعر «مهدوي» و يا شعر «انتظار» در کشور ما تاکنون نتوانسته مانند شعر سرخ – عاشورايي - يا شعر رضوي - مربوط به امام رضا(ع) – جاي خود را باز کند. بر همين اساس با تني چند از شاعران درباره اين علت به گفتوگو پرداختيم. وصف منجي يا گزارش خال و ابرونميخواهيم بگوييم که کارهايي که تا به امروز و پس از پيروزي انقلاب در حوزه شعر انتظار صورت گرفته است در وضعيت مطلوبي قرار دارد، اما با نگاه منصفانه بايد گفت که حجم توليدات تا به امروز چه از لحاظ کمي و چه کيفي پايين هم نبوده است.به دليل غلبه نگاههاي روشنفکري در طي دو دهه اخير در بين شاعران جوان ما شايد نتوانسته باشيم آنطور که شايسته و بايسته مسأله مهدويت و فرهنگ انتظار است با زبان شعر سخن گفته باشيم. دکتر محمدرضا ترکي، شاعر و استاد دانشگاه تهران با بيان نکات بالا به خبرنگار «جوان» ميافزايد: بشر چه بخواهد و چه نخواهد بايد روزي سر خود را در مواجهه با امام عصر(عج) به نشانه تسليم به زير بيندازد.ما به خوبي ميدانيم که برخي از مشکلات زندگاني با عقل فردي قابل حل هستند و برخي ديگر به عقل جمعي احتياج دارند، اما برخي از مسائل بزرگ در بافت جوامع بشري با اين دو نگاه قابل هضم و حل شدن نيستند.با دقت در رفتار چند وقت غربيان نيز به وضوح متوجه ميشويم که بسياري از ايشان در سر دو راهي انقراض و يا مددجويي از آسمان به گزينه دوم متوسل شدهاند و رهاييطلبيشان از اين گرداب وحشتناک را از خدا و فرستاده غايب از نظرها و به تعبيري ديگر منجي او ميطلبند. در همين راستا، کامران شرف شاهي (شاعر) با بيان اينکه اکثر کارهاي سروده شده توسط شاعران بيشتر به احساسات و عواطف شاعران تکيه داشته و بعد انديشهگري در اين آثار کمتر به چشم ميخورد، به خبرنگار «جوان» گفت: اگر شاعران درباره فرهنگ شيعه و مسأله مهدويت مطالعه بيشتري داشته باشند بيشک نتيجه آن مطالعات در آثار سروده شدهشان نمود بيشتري خواهد داشت و در نتيجه باعث بسط و گسترش فرهنگ مهدوي و جريان سازي در اين شاخه مهم شيعي نيز خواهند شد. وي با تأکيد بر اين نکته که مخاطبان امروز شعر تشنهتر و همچنين آگاهتر نسبت به گذشته هستند، يادآور شد: همه هنرمندان و بهخصوص شاعران تنها به بيان حالات قد و قامت و چشم و خال و ابرو در سرودن شعر توجه نکنند، بلکه با هدف آشنايي مخاطب با ابعاد وجودي حضرت مهدي(عج) و تأويل و تعبير صحيح فرهنگ انتظار به رسالت هنري شان اقدام ورزند. مهدويت و روشنگريهاي شاعرانهجليل صفربيگي (شاعر)، که با مجموعه شعر مهدوي «او نويسي» توانست نوعي نگاه تازه را وارد جريان شعر انتظار کند نيز در گفتوگو با خبرنگار «جوان» با بيان اينکه با وجود فعاليتهاي صورت گرفته در حوزه شعر مهدوي پس از انقلاب اما هنوز سنگيني کفه شعرهاي عاشورايي و رضوي در کشور ما بيشتر است، گفت: با همين رويکرد من با نگارش آن مجموعه سعي کردم به جاي سرودن شعر براي امام عصر(عج) منتظران را مورد خطاب قرار بدهم و آنها را به ياد اعمال و کارهايشان در زمان غيبت اين بزرگوار بيندازم. اين شاعر با بيان اين نکته که شعر مهدوي در جامعه ما مانند خود حضرت مهدي(عج) در غيبت به سر ميبرد، افزود: شعر آييني در تمام ابعاد خود به خصوص شعر مهدوي نياز به آسيب شناسي بحث فرهنگ انتظار دارد، چرا که اين فرهنگ به دليل جاري و ساري بودنش فرهنگي پوياست و بايد مدام به آن نگريسته شود و نگاهها و روشنگريهاي جديد را وارد آن ساخت، زيرا بنا به اعتقادات ما عصر حاضر عصر ظهور است و بايد يک بيدارباشي مطلق را در جريان فرهنگ انتظار خود به وجود بياوريم. امين خرميتهيه و تنظيم براي تبيان: مهسا رضايي - ادبيات
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 149]