واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: حافظ و مهدویت
مهدویت و نوید ظهور مصلح غیبی در اسلام بسیار قدیمی و ریشهدار است، لیكن نباید غافل بود كه این امر اختصاص به شیعیان ندارد، بلكه این اعتقاد در میان عامه مسلمین وجود دارد و همچنین ادیان دیگر نیز ظهور آن حضرت را قطعی میدانند، ولی هركدام، از این منجی، بهگونهای تعبیر كردهاند. حافظ درباره غیبت آن حضرت میگوید:تا نیست غیبتی نبود لذت حضور ازدست غیبت تو شكایت نمیكنم یا در جای دیگر:ای غایب از نظر به خدا میسپارمت جانم بسوختی و به دل دوست دارمتامام رضا، علیهالسلام، درباره غیبت آن حضرت چنین میفرماید:چهارمین فرزند من، خداوند او را در پشت پرده غیبت پنهان میسازد. تا وقتی كه خود میخواهد.(1)در كتاب مجموعه زندگی چهارده معصوم آمده است: عارف نامی حافظ شیراز كه به زیارت جان باهرالنور امام زمان، عجّلاللّهتعالیفرجه، تشرّف حاصل كرده است، شرایط زیارت حجت عصر را چنین وصف میكند:در خرابات مغان نور خدا میبینم این عجب بین که چه نوری ز کجا میبینم جلوه بر من مفروش ای ملک الحاج که تو خانه میبینی و من خانه خدا میبینم خواهم از زلف بتان نافه گشایی کردن فکر دور است همانا که خطا میبینم استاد علی دوانی در كتاب شوق مهدی مطلبی را درمورد حافظ و حضرت مهدی آورده است:در اشعار هیچ یك از شاعران بزرگ غیر از حافظ نمیبینیم كه تا این حد ابیاتی مناسب با اعتقاد شیعیان درباره امام زمان، علیهالسلام، آمده باشد و تقریبا كمتر غزلی است كه بیتی یا ابیاتی از آن مناسب با وصفحال امام غایب ازنظر نباشد.لسانالغیب در غزلهای شورانگیز خود بارها سروده است:روی بنما و وجود خودم از یاد ببر خرمن سوختگان را همهگو باد ببراشكم احرام طواف حرمت میبندد گرچه از خون دل ریش دمی طاهر نیستعمریست تا به راه غمت رو نهادهایم روی و ریای خلق بهیك سو نهادهایمای خرّم از فروغ رخت لالهزار عمر بازآ كه ریخت بیگل رویت بهار عمرای پادشه خوبان داد از غم تنهایی دل بیتو بهجان آمد وقت است كه بازآییبنمای رخ كه خلقی واله شوند و حیران بگشای لب كه فریاد از مرد و زن برآیداز اینها جالبتر اینكه حافظ نام «مهدی» را صریحا آورده و از ظهور و نابودی «دجّال» ـ مظهر ریا و تزویر و بدی و پلیدی ـ سخن گفته است:كجاست صوفی دجّال چشم ملحد شكل بگو بسوز كه «مهدی» دین پناه رسید!شباهت حضرت مهدی بهپیامبران الهی درشعر حافظدر حضرت نشانههایی از پیامبران الهی وجود دارد كه به احادیثی در این رابطه اشاره میكنیم:مهدی قائم از نسل علیبن ابیطالب، علیهالسلام، است كه در اخلاق و اوصاف، شكل و سیما، شكوه و هیبت چون عیسیبن مریم است. خداوند به همه پیامبران هرچه داده، به او نیز داده، با اضافاتی.(2)همچنین در روایت دیگری از كتاب اثباتالرجعة فضلبن شاذان از امام صادق، علیهالسلام، آورده است:هیچ معجزهای از معجزات انبیأ و اوصیا نیست مگر اینكه خداوند تبارك و تعالی مثل آن را بهدست قائم، علیهالسلام، ظاهر میگرداند تا بر دشمنان اتمام حجت كند.(3)و در حدیث دیگری امام صادق، علیهالسلام، میفرمایند:و در آن هنگام كه آقای ما قائم، علیهالسلام، به خانه خدا تكیه زده میگوید: ای مردم هركس میخواهد آدم و شیث را ببیند، بداند كه من آدم و شیث هستم و هركس میخواهد نوح و فرزندش سام را ببیند، بداند كه من نوح و سامم و هركس كه میخواهد ابراهیم و اسماعیل را ببیند، بداند كه من همان ابراهیم و اسماعیل میباشم، و هركس میخواهد موسی و یوشع را ببیند، من همان موسی و یوشع هستم، و هركس میخواهد عیسی و شمعون را ببیند من همان عیسی و شمعون هستم و هركس میخواهد محمد، صلّیاللّهعلیهوآله، و علی، علیهالسلام، را ببیند من همان محمد و امیرالمؤمنین، علیهماالسلام، هستم و هركس میخواهد حسن و حسین را ببیند من همان حسن و حسینم و هر كس میخواهد امامان از ذریه حسین، علیهالسلام، را ببیند بداند كه من همان ائمه اطهار هستم، دعوتم را بپذیرید و بهنزدم جمع شوید كه هرچه گفتهاند و هرچه نگفتهاند بهشما خبر دهم.(4)احادیث فوق دلالت دارد كه تمام صفات انبیا و ائمه، علیهمالسلام، در وجود حضرت جمع است و چه خوش گفتهاند: «آنچه خوبان همه دارند تو یكجا داری».حافظ نیز این نكته را زیبا سروده:حافظ مكن اندیشه كه آن یوسف مهروی بازاید و از كعبه احزان به در آیییا:گفتند خلایق كه تویی یوسف ثانی چون نیك بدیدم به حقیقت به از آنی1. بشارة الاسلام، ص 51. 2. روزگار رهایی، ج 1، ص 130. 3. غیبت نعمانی، ص 13. 4. همان. برگرفته از كتاب دلبری برگزیدهام...
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 582]