تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 15 دی 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):شيطان ، در عالِمِ بى‏بهره از ادب بيشتر طمع مى‏كند تا عالِمِ برخوردار از ادب . پس ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1850293071




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مناجات شعبانیه و سند آن


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: مناجات شعبانیه و سند آن
دعا و مناجات و استغفار
دعا و نیایش سخن باطن است و موجب جلای دل، که به انگیزه ارتباط بنده با خدا، قطره با دریا، ظلمت با نور، نهایت ضعف بانهایت قوت، منتهای نقص با کمال نامتناهی انجام می گیرد. ادعیه ما آمیزه ای از لطایف و معارف و اسرار است که انوار معنویت و روحانیت از لابلای آن، روح خواننده مشتاق را نوازش می دهد و دل را از غل و غش صیقل می بخشد. لطایف و اسراری که از ادعیه استفاده می شود در روایات نیست; زیرا در روایات حضرات معصومین (علیهم‌السلام) با مردم محاورت داشتند و به قدر عقولشان با آنها تکلم می کردند نه به کنه عقل خود; «ما کلم رسول الله (ص) العباد بکنه عقله قط » اما باخداوند متعال به کنه عقل خودشان مناجات و دعا داشتند. هر یک از ادعیه ماثوره، مقاله علمیه پیغمبر یا امامی است.1 از جمله ادعیه ای که مشحون از معارف بلند و حقایق و اسرار کشف نشده و حاوی ظرایف عرفانی است «مناجات شعبانیه » است. امام العارفین و قدوه السالکین حضرت امام خمینی (سقی الله ثراه بوابل رحمته) در وصیتنامه سیاسی الهی خود، داشتن چنین مناجاتی را از افتخارات شیعه برشمرده است2 و در مواردی از سخنرانی ها و پیام های خود از آن به عظمت یاد کرده است. 3در حالات این عارف دلسوخته نیز نقل می کنند که روح بلند وی با مناجات شعبانیه مانوس بوده است4 و تاسی به سلف صالحش بر خواندن آن مداومت داشته، از زیارت ها به زیارت جامعه کبیره، از ادعیه به دعای عرفه امام حسین(ع) و از مناجات ها به مناجات شعبانیه بسیار علاقه مند بوده است. این مناجات، که برحسب روایات، همه ائمه: آن را می خواندند، در بعضی از جوامع روایی ما و کتب ادعیه نقل شده است. مرحوم سید بن طاووس در اقبال، 5 مولی محمدباقر مجلسی در بحار الانوار، 6 سماهیجی در الصحیفه العلویه 7 و شیخ عباس قمی 5 در مفاتیح الجنان به طور ارسال این مناجات را از حضرت امیر (ع) نقل می کنند. البته کفعمی در البلدالامین و مصباح و شیخ بهایی در مفتاح الفلاح و سید بن طاووس در مهج الدعوات از آن اسمی نمی برند. بزرگان رحمهم الله یا به خاطر داشتن شامه ای قوی نسبت به شناخت گفته های حضرات معصومین(ع) که فرموده اند: «کلامنا نور» و یا بر اساس تسامح در ادله سنن به بررسی رجالی سلسله سند ادعیه و از جمله مناجات شعبانیه نپرداخته اند، اما اثبات علمی استناد این مضامین به خاندان وحی و دور ساختن آن از احتمال تحریف، چنان که در بعضی ادعیه اتفاق افتاده،8 راه را برای استشهاد به بخش های مختلف آن هموارتر می سازد. همانگونه که اشاره شد، راویان، این مناجات را به طور ارسال و با حذف سلسله سند آورده اند; راوی این مناجات شخصی به نام قاضی علی بن محمد بن یوسف بن مهجور فارسی و مکنی به «ابن خالویه» است. گرچه غالبا شخصی را به نام «حسین بن خالویه» به عنوان راوی آن معرفی کرده اند ولی این گفته، به دلایلی که خواهد آمد، صحیح نیست. این اشتباه نخستین بار از ناحیه «ابن النجار» 9 صورت گرفته و مرحوم سید بن طاووس (م 664) درکتاب شریف اقبال از وی نقل کرده و سایرین نیز از ایشان نقل کرده اند. درست روشن نیست که چرا سید بن طاووس، با این که هنگام نوشتن کتاب اقبال در سال 650، بیش از شصت کتاب دعا در اختیارش بوده 10 به این نکته توجه نداشته است. شاید دلیل این اشتباه از ناحیه ابن النجار تشابه کنیه ای و معاصر بودن جناب حسین بن احمد بن خالویه با علی بن محمد بن خالویه باشد; زیرا حسین بن خالویه متوفای 370 است11 و علی بن محمد بن خالویه نیز در همان زمان می زیسته گرچه تاریخ وفات وی به خوبی روشن نیست. 12دعا و نیایش سخن باطن است و موجب جلای دل، که به انگیزه ارتباط بنده با خدا، قطره با دریا، ظلمت با نور، نهایت ضعف بانهایت قوت، منتهای نقص با کمال نامتناهی انجام می گیرد. ادعیه ما آمیزه ای از لطایف و معارف و اسرار است که انوار معنویت و روحانیت از لابلای آن، روح خواننده مشتاق را نوازش می دهد و دل را از غل و غش صیقل می بخشدچرا راوی، حسین بن خالویه نیست؟ به دلایل یاد شده در زیر، راوی این مناجات، حسین بن خالویه نیست:
مناجات شعبانیه
1- گرچه ارباب تراجم و رجال، حسین بن خالویه را نیز توثیق کرده اند 13 ولی وی پیش از این که در کتب رجالی به عنوان محدث شناخته شود، به عنوان ادیب مطرح بوده و در کتب تراجم شرح حال وی را همراه با مناظرات و تالیفات ادبی اوآورده اند.14 اکثر راویان این مناجات، آن را از کتاب عمل شعبان اخذ کرده اند که این کتاب طبق نقل همه از علی بن محمد بن خالویه است نه حسین بن خالویه. به عنوان نمونه مرحوم تهرانی در الذریعه می نویسد: عمل شعبان لابن خالویه ابن الحسن بن علی بن محمد الفارسی، شیخ مشایخ النجاشی صاحب عمل رجب ایضا. 3- میرزا عبدالله افندی اصفهانی از اعلام قرن دوازدهم در کتاب ریاض العلماء ذیل ترجمه شیخ ابوالحسن علی بن محمد بن یوسف می نویسد: این ابن خالویه غیر از شیخ ابوعبدالله حسین بن احمد بن خالویه نحوی امامی است که کتاب «لیس» و کتاب «آل» و غیره را نوشته است. 154- مرحوم آقابزرگ تهرانی ذیل ترجمه علی بن محمد بن یوسف می نویسد: ظاهرا مناجات شعبان که در کتاب عمل رمضان ذکر شده از ایشان است نه از ابن خالویه نحوی مولف کتاب الال. نسبت این مناجات به حسین بن خالویه نخست از ناحیه ابن النجار صورت گرفته و به دنبال آن سید بن طاووس در اقبال مناجات را از حسین بن خالویه نقل می کند; من به این نکته در حاشیه نسخه اقبال خود اشاره کرده‌ام. 16 هویت راویچنین برمی‌آید که علی بن مهجور فارسی، معروف به ابن خالویه، از مشایخ نجاشی و جزء «عده» وی بوده است و تردید بعضی که گفته اند: اگر از مشایخ نجاشی است چرا کتابهای او را با واسطه روایت می کند، روا نیست; زیرا منافات ندارد که از مشایخ نجاشی باشد ولی نجاشی کتاب هایش را با واسطه روایت کند. 17نجاشی در ترجمه علی بن خالویه می نویسد: انه شیخ من اصحابنا ثقه سمع الحدیث فاکثر، ابتعت جمیع کتبه، له کتاب عمل رجب و کتاب عمل شعبان و کتاب عمل رمضان. 18علامه حلی (علی بن مطهر) (ره) درباره او می نویسد: علی بن محمد بن یوسف بن مهجور ابوالحسن الفارسی المعروف بابن خالویه، بالخاءالمعجمه، من اصحابنا ثقه سمع الحدیث و اکثر. 19علامه سید محسن عاملی می نویسد: القاضی ابوالحسن علی بن محمد بن یوسف ذکره بحرالعلوم فی رجاله من مشایخ النجاشی، صاحب الرجال. فقال: و منهم القاضی ابوالحسن علی بن محمد بن یوسف، روی عنه فی ترجمه محمد بن ابراهیم بن الامام و قال اخبرنا بسر من رای و حکی عن شیخه الحسین بن عبدالله عنه مدحا لمحمد بن مسعود العیاشی.20 تا این جا روشن شد که علی بن محمد بن یوسف از راویان مورد وثوق بوده است. طریق وی به امام جعفر صادق(ع)، که احتمالا طریق نجاشی، شاگرد او نیز هست، بدین شرح است: 1- ابراهیم بن عبدالصمد بن موسی... ابواسحاق هاشمی. خطیب بغدادی می نویسد: وی، از چند نفر از جمله پدرش عبدالصمد بن موسی روایت نقل می کند، او ساکن سر من رای بوده و در آن جا و نیز در بغداد تدریس داشته است. 212- عبدالصمد بن موسی بن محمد هاشمی، پدر همان ابراهیم بوده و خلاصه ای از ترجمه اش در تاریخ بغداد آمده است.223- محمد بن ابراهیم بن الامام. نجاشی در باره وی می گوید: «له نسخه عن جعفر بن محمد کبیره» و او را از اصحاب امام جعفر صادق(ع) می شناسد.23خطیب بغدادی در باره اش می نویسد: «و قد روی العلم عن جعفر بن محمد بن علی و ... .»24 در باره این سه بزرگوار نیز نه تنها قدحی نرسیده، بلکه قراینی بر توثیق او وجود دارد. ظاهرا جناب علی بن محمد بن یوسف، معروف به ابن خالویه، مناجات شعبانیه را با همین سند از حضرت امام جعفر صادق(ع) و او نیز از حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) روایت می‌کند. گذشته از این که این مناجات به علت دارا بودن مضامین عارفانه، صدورش جز از ناحیه خاندان وحی و رسالت بسیار بعید است و به اصطلاح مرجح مضمونی آن، مانع از انتساب به غیر معصوم می شود. امام العارفین و قدوه السالکین حضرت امام خمینی (سقی الله ثراه بوابل رحمته)در وصیتنامه سیاسی الهی خود، داشتن مناجات شعبانیه را از افتخارات شیعه برشمرده است و در مواردی از سخنرانی ها و پیام های خود از آن به عظمت یاد کرده استشروح «مناجات شعبانیه»
مناجات شعبانیه
متاسفانه شرح جامع و کاملی که در خور شان این مناجات باشد و پرده از اسرار و حقایق نهفته آن بردارد و گره از فقرات معرفت آن بگشاید و تصویر زیبایی از این مناجات، که از غرر آیات قرآن صاعد است، ارائه دهد، شناخته نشد; ضرورت نگارش چنین شرحی را حضرت امام خمینی(ره) در یکی از سخنرانی های خود بیان فرموده است: مفسرانی که اهل این معانی هستند ادعیه ائمه را تفسیر کنند... مناجات شعبانیه از مناجات هایی است که کم نظیر است... از ائمه هدی ادعیه ای وارد شده که مضامین آنها را باید تامل کرد و آنهایی که اهل نظر هستند، اهل معرفت هستند آنها را شرح کنند و آنها را به مردم ارائه دهند; اگر چه هیچ کس نمی تواند آن چیزی که به حسب واقع هست شرح کند. 25عارف وارسته مرحوم میرزا جواد ملکی نیز ضمن معرفی کوتاهی از این مناجات، اشاره ای به شرح بعضی از فقرات آن به دست یکی از اهل معرفت دارند: و مناجاته الشعبانیه معروفه... و فیه علوم جمه فی کیفیه معامله العبید مع الله جل جلاله و بیان وجوه الادب فی طریق معرفه حق السؤال، الدعاء و الاستغفار من الله جل جلاله و... علی ما فسر بعض فقراته شخص جلیل من اهل المعرفه.26مناجات شعبانیه حاوی علوم فراوانی در چگونگی معامله بنده با خدای عزوجل، ادب دعا و استغفار است چنان که بعضی از فقرات آن را شخصی جلیل از اهل معرفت تفسیر کرده است. روشن نیست مقصود ایشان از مفسر بعضی از فقرات مناجات کیست، جز این که مرحوم آقابزرگ تهرانی در ذریعه شرح کوتاهی را بر فقره «الهی هب لی کمال الانقطاع الیک » از محمد کاظم حسینی رشتی(27) فهرست کرده که دو نسخه از نسخ خطی آن، شامل چهارده برگ، یکی در کتابخانه مرحوم آیه الله نجفی در مجموعه 6839 و یکی هم در کتابخانه آستانه مقدسه حضرت معصومه(س) در مجموعه شماره 531 موجود است. گفتنی است که اخیرا دو تن از شاگردان امام خمینی (ره) شروحی براین مناجات نوشته اند که در حد خود مفید است (شکرالله مساعیهما).  پدیدآورنده: حسین شفیعیتنظیم: گروه دین و اندیشه تبیان1. هزار و یک نکته،نکته های 91 و333 . 2. وصیتنامه سیاسی الهی امام خمینی، ص 8 . 3. ر ک: صحیفه نور، ج 12 ، ص 235 ; ج 17 ، ص 264 ; ج 18 ، ص 30 ; ج 19 ، ص 158 ; ج 20 ، ص 82 و189 4.بنیان مرصوص امام خمینی (ره)، ص 95. 5. اقبال، چاپ سنگی، باب نهم . 6. بحار الانوار: ج 91 ، ص 96 . 7. الصحیفه العلویه و التحفه المرتضویه، ص 100 . 8. مرحوم آقا بزرگ تهرانی در باره دعای عدیله می گوید: «هو من انشاء بعض العلماء»(ذریعه، ج 8، ص 192); و نیز ر ک: هزار و یک نکته، نکته 134 . 9.ابوعبدالله محمد بن محمود بن الحسن بن النجار البغدادی الشافعی، صاحب کتاب الذیل یا تذییل تاریخ بغداد (متوفای 643) از مشایخ سید بن طاووس بوده و ابن طاووس مکرر از او به عنوان «شیخ المحدثین ببغداد» یاد می کند از کتاب او که ادامه تاریخ بغداد خطیب است تنها قسمتی باقی مانده است.ازبعضی قراین می توان به دست آورد که این کتاب مشتمل بر سی جلد بوده است.ر. ک: کتابخانه ابن طاووس و احوال و آثار او، صص 236235; مقدمه ذیل تاریخ بغداد، ج 16 . 10. مقدمه کتاب کشف المحجه، به قلم مرحوم آقابزرگ تهرانی. 11. روضات الجنات، ج 3 ، ص 150 ; نوابغ الرواه، ص 105 . 12. ریحانه الادب، ج 7 ، ص 493 . 13. رجال نجاشی ، ج 1 ، ص 188 ; بغیه الوعاه ، ج 1 ، ص 529 ; اعلام زرکلی ، ج 2 ، ص 248 ; روضات الجنات ، ج 3 ، ص 154 . 14. معجم الادباء، ج 3 ، ص 4 ; البدایه والنهایه، ج 11، ص 297 ; طبقات الشافعیه، ج 3 ، ص 269 . 15. ریاض العلماء ، ج 4 ، ص 260 . 16. نوابغ الرواه، ص 208 . 17. تهذیب المقال ، ج 1 ، ص 36 . 18. رجال نجاشی ، ج 2 ، ص 100 . 19. خلاصه الاقوال فی معرفه الرجال، ص 101 . 20. اعیان الشیعه ، ج 8 ، ص 328 . 21. تاریخ بغداد ، ج 6 ، صص 137 138 . 22. تاریخ بغداد ، ج 11 ، ص 41 . 23. معجم رجال الحدیث ، ج 14 ، ص 218 . 24. تاریخ بغداد ، ج 1 ، ص 384 . 25. صحیفه نور ، ج 20 ، ص 83 . 26. المراقبات ، ص 130 . 27. سید کاظم بن قاسم حسینی رشتی از علمای اواسط قرن سیزدهم و از اکابرتلامذه شیخ احمد احسایی است که پس از وی به جای او نشست و در تمامی امورات دینیه مرجع و پیشوای شیخیه گردید... ریحانه الادب، ج 2 ، ص 308 .





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 326]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن