تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دعايى كه با بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم شروع شود، رد نمى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804452114




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جايگاه قلم در قرآن كريم


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
جايگاه قلم در قرآن كريم
جايگاه قلم در قرآن كريم ‌ قلم دانشمندان در طول تاريخ پس از اسلام در راه معرفت و شناخت هرچه بيشتر آيات الهی گام بر داشته و حلقه‌ وصلی ميان فرهنگ‌ها و انديشه‌ها بوده است . جايگاه قلم آن‌قدر وسيع و شگفت‌انگيز است كه خداوند در والاترين كتاب آفرينش با سوره‌ای از آن ياد و به آن سوگند می‌خورد. مقاله زير از حجت‌الاسلام و المسلمين دری نجف‌آبادی به جايگاه قلم در قرآن و انديشه اسلامی پرداخته است:استقامت و استواری ملك و دين و تحقق عيش صالح، به بركت قلم و در سايه‌سار قلم است. قلم است كه دعوت‌كننده به حق است. قلم است كه مايه نورانيت دل‌ها و جان‌هاست. قلم است كه چون از دل سخن گويد و از سر اخلاص به جولان آيد بر دل‌ها نشيند، قلم است كه يك كلمه و حكم آن می‌تواند موجب نجات انسان و يا جامعه‌ای شود؛ و در صورت خطا و غلط و منحرف بودن‌، می‌تواند انسان و يا انسان‌هايی را گمراه كند.قلم وسيله تجلی خدا در آفرينش است. قلم مشيت حضرت حق در تصوير و ترسيم و تقدير عالم است. قلم ترجمان حقايق عالم غيب‌الغيوب و غيب مكنون و غيب مطلق، در بروز و ظهور كلمات وجوديه و حقايق امكانيه در لوح محفوظ و لوح محو و اثبات و الواح عالم غيب و شهود است. قلم منشأ و سرچشمه‌ حضرت حق در مجالی و حضرات وجوديه و حضرات خمس و «إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَیْئاً أَن یَقُولَ لَهُ كُن فَیَكُونُ» قلم صنع و حكمت و تقدير و تعليم هدايت و عزت است. قلم استقامت در راه خدا، علی‌گونه بودن، خدايی بودن، خدا محوری، حق‌مداری، توازن داشتن و در صراط مستقيم حركت‌كردن است. قلم حساب و كتاب و رحمانيت و ربوبيت است؛ وسيله‌ اقامه‌ وزن و قسط عدل و بيداری و آگاهی است، نور علم و عقل و معرفت است، چراغ در تاريكی‌هاست، ترجمان وحی و عنايات خداست؛ عامل پرهيز از افراط و تفريط و جنون و جن‌زدگی و خودمحوری است؛ دليل بر رسالت رسول اكرم(صلّی الله علیه و آله و سلّم) است، رمزی است به سوی حقايق عالم، چراغی است نشان‌گر وحی و نبوت؛ وسيله‌ نجات است و سعادت.»حجت‌الاسلام دری نجف‌آبادی در بخش ديگری از اين مقاله به «جايگاه قلم» اشاره و بيان كرده است:«قلم و ارباب قلم، در طول حيات پرفراز و نشيب خود رنج‌ها كشيده و زجرها ديده و تحولات فراوانی را مشاهده و احساس كرده‌اند، امروز نيز جايگاه قلم و ارباب قلم در فرهنگ و معارف اسلامی و حقايق قرآنی، بس رفيع و سترگ و بلند است. تا آنجا كه فرموده‌اند: «اول ما خلق‌الله القلم» اول چيزی كه خداوند آفريد، قلم بود همان طور كه فرموده‌اند: «اول ما خلق‌الله العقل» اول چيزی كه خداوند بر آن لباس هستی پوشانيد، عقل بود.در روايتی از رسول اكرم(صلّی الله علیه و آله و سلّم) آمده است كه فرمودند: «ان اول ما خلق‌الله القلم». فقال‌ له: اكتب. قال: «يا رب، و ماذا اكتب؟ قال: اكتب مقادير كل شی حتی تقوم الساعه»: همانا نخستين چيزی كه خداوند متعال آن را آفريد قلم بود پس به او فرمان داد: كه بنويس، عرض كرد: پروردگارا! چه بنويسم؟ فرمود: مقدار و تقدير هر چيزی را تا روز قيامت.»در روايت ديگر فرمود: «اكتب‌القدر ما كان و ما هو كائن الی الابد»: يعنی آن‌چه را كه بوده و تا ابد خواهد بود بنويس.بحث قلم، علم خداوند متعال، قضا و قدر، قلم مثبت نخستين مخلوق، لوح محفوظ، لوح محو و اثبات، صحف الهی و كتب رحمانی، كلمات وجودی،‌ ملائكه‌ كرام‌الكاتبين، كتاب مكنون و بحث انسان كامل، حقيقت انسان كامل، مراحل وجودی و مراتب كمال انسان و تطبيق عوالم وجودی با مراحل و مراتب كمال انسان تا مقام انسان كامل، از زيباترين، لطيف‌ترين، عميق‌ترين و با ارزش‌ترين بحث‌های نورانی قرآن كريم و معارف آل‌البيت عليهم اسلام است كه درك آن و آشنايی با گوشه‌هايی از اين معارف گهربار، چشم و چراغ زندگی مردان خدا و اوليای الهی است.در روايات نورانی اسلامی «ن» به عنوان اسم رسول‌الله(صلّی الله علیه و آله و سلّم) و القلم به عنوان اسم اميرالمؤمنين علی(علیه السلام) تفسير و تعبير شده است. در برخی روايات فرموده‌ پيامبر اكرم(صلّی الله علیه و آله و سلّم) ، ‌برای پيامبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) پنج اسم در قرآن كريم آمده و پنج اسم نيامده است. آن پنج اسم آمده عبارت‌اند از: طه، يس، ص، ق، ن و فرموده است:« منظور از «القلم» اميرالمومنين(علیه السلام) است. چون او تبلور معارف الهی و زبان حقايق صمدانی و باب مدينه علم و نقطه پرگار معارف و نقطه بای بسم‌الله است، او زبان و بيان و قلم و كلام و سخن حق و حقيقت و مجسمه‌ی علوم و معارف و كلمه جامعه‌ی الهيه و آيت‌الله العظمی و زبان اسلام و قرآن و تجلی اسمای حسنای الهی است. »صاحب تفسير «كنزالدقايق» می‌نويسد:« و اميرالمومنين(علیه السلام) را قلم ناميده‌اند چون همان‌طور كه قلم منشأ آثار و بركات فراوان برای بشريت، و يكی از دو زبان انسان، و بازگوكننده‌ی ضمير وی است و آن‌چه را كه او به نزديكان می‌خواهد بگويد با زبان می‌گويد و آن‌چه را به كسانی كه از وی فاصله دارند می‌خواهد برساند با قلم می‌رساند، و زبان و قلم دو زبان گويا و دو نوع وسيله ابلاغ پيام انسان است، و به واسطه‌ی قلم احكام دين حفظ می‌شود و امور عالميان، استوار می‌گردد، اين همه را در وجود مبارك اميرالمومنين(علیه السلام) به نحو احسن می‌توان يافت.او زبان و قلم حق است همان‌طور كه يدالله و عين‌الله و اذان‌الله است، اذن واعيه و قلب واعيه و قلم گويای حقايق و معارف عالم هستی و بيان سر و سر سر كارگاه عظيم آفرينش و تجلی ولايت و صمدانيت و عصمت و اوعيه‌ی علم‌الله است.»منبع: http://www.hawzah.net/خ





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 434]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن