تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 17 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس از مكّه بر گردد و تصميم داشته باشد كه سال بعد هم به حجّ برود، بر عمرش افزو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826771977




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سخت ترين روزگار براي شيعه


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
سخت ترين روزگار براي شيعه
سخت ترين روزگار براي شيعه سخت ترين زمان براي شيعه در تاريخ تشيع همان زمان حکومت بيست ساله معاويه بود که شيعه هيچگونه مصونيتي نداشت و اغلب شيعيان اشخاص شناخته شده بودند، و دو تن از پيشوايان شيعه که در زمان معاويه بودند کمترين وسيله اي براي برگرداندن اوضاع ناگوار در اختيار نداشتند، حتي امام سوم شيعه که در ششماه اول سلطنت يزيد قيام کرد با همه ياران و فرزندان خود شهيد شد، در مدت ده سالي که در خلافت معاويه مي زيست تمکن اين اقدام را نيز نداشت. اکثريت اهل تسنن اين همه کشتارهاي ناحق و بي بندو باري ها را که به دست صحابه و خاصه معاويه و کارگزاران وي انجام يافته است توجيه مي کنند که آنان صحابه بودند و به مقتضاي احاديثي که از پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله رسيده، صحابه مجتهدند و مغرور و خداوند از ايشان راضي است. ولي اين عذر را شيعه نمي پذيرد. سال شصت هجري قمري معاويه درگذشت و يزيدي که به شهادت تاريخ هيچ گونه شخصيت ديني نداشت رهبر مسلمانان شد در سال اول حضرت حسين بن علي عليه السلام را با فرزندان و خويشان و يارانش با فجيع ترين وضعي کشت در سال دوم مدينه را قتل عام کرد. و خون و مال و عرض مردم را تا سه روز به لشکريان خويش مباح کرد. و سال سوم کعبه را خراب کرد و آتش زد. پس از او آل مروان از بني اميه زمام حکومت اسلامي را نزديک به هفتاد سال بدست گرفتند و کار به جائي کشيد که خليفه وقت وليد بن يزيد بن محابا تصميم گرفت بالاي خانه کعبه غرفه اي بسازد تا در موسم حج در انجا مخصوصا به خوش گذراني بپردازد. در اين زمان تا اواخر قرن اول شيعه به حسب دستور پيشوايان خود در حال تقيه و بدون تظاهر به مذهب زندگي مي کردند. شيعه در قرن دوم هجري:در قرن دوم هجري به دنبال انقلابات و جنگهاي خونيني که در اثر بيدادگري و بدرفتاري هاي بني اميه در همه جاي کشورهاي اسلامي ادامه داشت دعوتي نيز به نام اهل بيت پيغمبر در ناحيه خراسان ايران پيدا شد که متصدي دعوت ابومسلم سردار ايراني بود. و قيام کرد تا اين که دولت اموي را برانداخت. اين نهضت و انقلاب اگر چه از تبليغات عميق شيعه سرچشمه مي گرفت و کم و بيش عنوان خونخواهي شهداء اهل بيت را داشت با اين همه به دستور مستقيم پيشوايان شيعه نبود. اما بني عباس به نام اهل بيت خلافت را ربودند و در ابتدا روزي چند به علويين روي خوش نشان دادند. و بني اميه را قتل عام کردند ولي ديري نگذشت که شيوه ظالمانه بني اميه را پيش گرفتند. ابوحنيفه رئيس يکي از چهار مذهب اهل تسنن به زندان منصور رفت و شکنجه ها ديد، ابن حنبل تازيانه خورد و امام ششم شيعيان پس از آزار و شکنجه با سم درگذشت. (1) و علويين را دسته دسته گردن مي زدند. در يک کلام وضع شيعه از انقراض دولت اموي و روي کار آمدن بني عباس کوچکترين تغييري پيدا نکرد جز اينکه دشمنان بيدادگر وي تغيير اسم دادند. شيعه در قرن سوم هجري: با شروع قرن سوم، شيعه نفس تازه اي کشيد و بمب آن اولا: اين بود که کتب فلسفي و علمي بسياري از زبان يوناني و سرياني و غيرآن ها به زبان عربي ترجمه شد و مردم به تعليم علوم عقلي و استدلالي هجوم آوردند علاوه بر آن مأمون خليفه عباسي به استدلال عقلي در مذهب علاقمند بود در نتيجه به اديان و مذاهب آزادي کامل داده بود و علماء شيعه از اين آزادي در فعاليت هاي علمي و تبليغي بهره بردند و ثانيا: مأمون عباسي به اقتضاي سياست خود به امام هشتم شيعه اماميه ولايتعهد داده بود و در اثر آن علويين و دوستان اهل بيت تا اندازه اي از تعرض اولياء دولت مصون بودند اما ديري نگذشت که شيوه گذشته با روي کارآوردن متوکل عباسي از سرگرفته شد. شيعه در قرن چهارم هجري: در قرن چهارم هجري عواملي بوجود آمد که براي وسعت يافتن تشيع و نيرومند شدن شيعه کمک به سزائي مي کرد از آن جمله سستي ارکان خلافت بني عباس و ظهور پادشاهان آل بويه بود. پادشاهان آل بويه که شيعه بودند کمال نفوذ را در مرکز خلافت که بغداد بود و همچنين در خود خليفه داشتند و اين قدرت قابل توجه به شيعه اجازه مي دادآزادانه به تبليغ مذهب بپردازند. چنانکه مورخين گفته اند در اين قرن همه جزيره العرب به استثناي شهرهاي بزرگ شيعه بودند و اهواز و سواحل خليج فارس از ايران مذهب شيعه داشت. در اين قرن فاطميين که اسماعيلي بودند، به مصر دست يافتند و سلطنت دامنه داري تشکيل دادند. (2)شيعه در قرن نهم هجري: از قرن پنجم تا اواخر قرن نهم شيعه به همان افزايش که در قرن چهارم داشت ادامه مي داد و پادشاهاني نيز که مذهب شيعه داشتند به وجود آمده از تشيع ترويج مي نمودند.شاه خدا بنده از پادشاهان مغول مذهب شيعه را اختيار کرد و اعقاب او از پادشاهان مغول ساليان داز در ايران سلطنت کردند و از تشيع ترويج مي کردند. روي هم رفته در اين پنج قرن شيعه، از جهت جمعيت در افزايش و از جهت قدرت و آزادي مذهبي تابع موافقت و مخالفت سلاطين وقت بوده اند و هرگز در اين مدت مذهب تشيع در يکي از کشورهاي اسلامي مذهب رسمي اعلام نشده بود. شيعه در قرن 10 و 11 هجري سال 906 ه جوان سيزده ساله اي از خانواده شيخ صفي الدين اردبيلي که از مشايخ طريقت در شيعه بود با سيصد نفر درويش از مريدان پدرش به منظور ايجاد يک کشور مستقل و مقتدر شيعه از اردبيل قيام کرده، شروع به کشورگشائي و برانداختن آيين ملوک الطوايفي ايران نمود و پس از جنگهاي خونين که با پادشاهان مخصوصا سلاطين عثماني داشتند سرانجام موفق شدند که ايران قطعه قطعه را به شکل يک کشور درآورده و مذهب شيعه را قلمرو حکومت خود رسميت دهد. پس از درگذشت شاه اسماعيل صفوي پادشاهان ديگري تا اواسط قرن دوازدهم سلطنت کردند و مذهب شيعه را تثبيت کردند. شيعه در قرن 12 و 14 هجري در سه قرن اخير پيشرفت مذهبي شيعه به همان شکل طبيعي سابقش بوده است و فعلا در اواخر قرن چهاردهم هستيم که تشيع در ايران مذهب رسمي عمومي شناخته مي شود و همچنين در يمن و در عراق اکثريت جمعيت را شيعه تشکيل مي دهد. منابع: 1) تاريخ يعقوبي - ج 3، ص 86 به بعد، بحارالانوار، ج 12 احوالات امام صادق عليه السلام.2) تاريخ ابي الفداء، ج 2، ص 63./خ





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 361]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن