واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: شواليههاي خارج ازخط
در كن63 هم فيلمهاي بخش غيررقابتي بهرغم تعداد محدودشان، اسامي غولهاي سينما را پشت سر خود داشتند؛ سينماگراني كه دستبرقضا خود سالهاي متمادي در كن حضور داشتهاند. ووديآلن، اوليور استون و استفان فريرز از اين دست افراد هستند.در بسياري از دورههاي كن حضور فيلمسازان مطرح و سرشناس در بخش فيلمهاي غيررقابتي، سايهاي سنگين بر بخش اصلي جشنواره يعني بخش مسابقه و رقابتي مياندازد. در كن63 هم فيلمهاي بخش غيررقابتي بهرغم تعداد محدودشان، اسامي غولهاي سينما را پشت سر خود داشتند؛ سينماگراني كه دستبرقضا خود سالهاي متمادي در كن حضور داشتهاند. ووديآلن، اوليور استون و استفان فريرز از اين دست افراد هستند. امسال ميتوانيم ريدلياسكات را نيز به 3 فيلم ديگر بخش غيررقابتي كن اضافه كنيم. اگرچه حضور آخرين ساخته اسكات يعني «رابينهود» رسما به اين بخش تعلق ندارد و فيلم افتتاحيه كن63 بود. آخرين ساختههاي ووديآلن و اليور استون با استقبال منتقدان مواجه نشدند؛ درست برعكس استفان فريرز كه فيلم آخرش حكم تولد دوبارهاش را داشت. آنچه در پي ميآيد به بررسي و معرفي اين 4نفر و فيلمهايشان ميپردازد:ريدلي اسكات (رابين هود)فيلمساز عجيب و غريب اما محترم انگليسي پس از 32سال بار ديگر به كن آمد. به تعبيري، خود اسكات نيز از كشفهاي كن به حساب ميآيد، چرا كه براي نخستين ساختهاش يعني «دوئل» در كن1977 هم نامزد دريافت نخل طلا شد و هم اينكه جايزه بهترين كارگرداني براي نخستين فيلم را دريافت كرد (اين جايزه ديگر به اين عنوان در كن وجود ندارد اما مشابه آن در بخش سينه فونداسيون اهدا ميشود). حالا بيش از 3دهه گذشته و در كارنامه ريدلياسكات همه رقم فيلم ديده ميشود. به قول راجر ايبرت، اسكات فيلمسازي است كه يا اثري عالي خلق ميكند يا اينكه فيلمش چيزي جز مزخرفات نيست. به زعم ايبرت، كارهاي اسكات حد متوسط ندارند. به هر روي خالق آثار شاخصي مانند «بيگانه»، «تلما و لوئيز»، «هانيبال»، «سقوط شاهين سياه»، «يك سال خوب»، «گلادياتور» و «گنگستر آمريكايي» در كن امسال «رابين هود» را روكرد. فيلم 130ميليون دلاري او اگر چه يك قصه فانتزي را روايت ميكند كه بيش از اين به كرات در شكلهاي متعدد سينمايي و تلويزيوني كار شده، اما يك نام معتبر سينمايي بهعنوان نويسنده و بازنويس اين قصه و همچنين سناريست اين اثر اسكات برايمان جلوهگري ميكند. و او كيست؟ برايان هلگلند؛ فيلمنامهنويس و كارگردان معتبري كه همواره حرفهاش در مقام نويسنده و سناريست بر ديگر عناويش ميچربد. خالق و سناريست آثاري مانند «محرمانه لسآنجلس» و «رودخانه مرموز» حالا در كنار ريدلي اسكات قرار گرفته است. هلگلند با تيم همكارش فيلمنامهاي 500صفحهاي آماده كار كردند كه در نهايت و پس از پايان فيلمبرداري از آن فيلمي دو و نيم ساعته به دست آمده است. سال گذشته نيز يك فيلم آمريكايي در افتتاحيه كن62 به نمايش در آمد و غوغا كرد، بهنحوي كه تا روزهاي سوم و چهارم نيز جشنواره را تحتالشعاع قرار داده بود. رابينهود انتخاب مناسبي براي افتتاحيه جشنوارهاي مانند كن به حساب ميآمد و اگرچه تفاوت ماهوي رابينهود او با جنگجوي جنگل شروود كه در ديگر آثار ديده اند، اندكي از ذوقزدگي سينما دوستان است. اوليور استون (وال استريت: پول هرگز نميخوابد)استون 63ساله، احتمالا تنها فيلمساز سرشناسي است كه امسال اگرچه در كن حضور دارد اما تاكنون نتوانسته هيچ افتخار و پيشينه قابل ذكري در مقام كارگردان، از اين معتبرترين جشنواره سينمايي دنيا به دست بياورد.فيلمساز سياسي كار و گاه جنجالبرانگيز آمريكايي، به نوعي با قسمت دوم «وال استريت»، فيلمي كه در سال1987 ساخت و او را مطرح كرد به كن آمده است. «وال استريت: پول هرگز نميخوابد» عمدتا با همان بازيگران وال استريت و بهويژه با حضور مايكل داگلاس ساخته شده است. درام 2ساعته او به زندگي يك جوان شاغل در بخش بورس و اوراق بهادار به نام ژاكوبمور ميپردازد كه بايد در والاستريت دست به هركاري بزند تا بتواند خود را به بزرگترهايش ثابت كند و در اين راه مطمئنا همه چيز پاك و پاكيزه برگزار نميشود. از اين رو است كه او از مشاورههاي گرگهاي باران ديده در والاستريت سود ميجويد؛ كساني كه خود عمري در اين خيابان و در شركتهاي سرمايهگذاري راه را از چاه آموختهاند؛ افرادي مانند همان گوردون جيكوي وال استريت سال1987. اوليور استون در سالهاي اخير اگرچه بيكار نمانده اما آثارش كارهاي دندانگيري از آب درنيامدهاند. پس از «الكساندر» در 5سال پيش و همچنين پس از ساخت «دبليو»، كه هيچ كدام برايش افتخاري به همراه نداشت، او حالا به ساخت قسمت دوم اثري پرداخته كه باعث تثبيتش شده بود، آن هم در جايي كه پيش از اين او به دفعات و در دورههاي مختلف هم در مقام عضو هيات ژوري و هم در مقام رئيس آن حضور يافته است. با اين حال اوليور استون هيچ افتخاري در مقام كارگردان از حضور در كن در پيشينه ندارد و از اين جهت با وودي آلن برابري ميكند. استفان فريرز ( تامارا درو )خالق 68ساله و انگليسي فيلم تحسين شده «ملكه» در سال2005، اگرچه نسبت به سن و سالش خيلي دير مطرح شد اما ميتوان او را نيز از كشفهاي كن در ميانسالي يك كارگردان نام برد. استفانفريرز به يك دليل ديگر نيز در سطح بينالمللي گمنام مانده بود و آن به دليل تمركز وي در ساخت و ساخت آثار تلويزيوني بوده است. فيلم جديد او با عنوان «تامارا درو» يك كمدي درام 110دقيقهاي است كه به زندگي تامارا درو، يك زن جوان روزنامه نگار ميپردازد. تامارا بعد از سالها كار در لندن تصميم ميگيرد به شهر كوچك خود برگردد و به كارش ادامه دهد؛ جايي كه كودكي و نوجواني خود را در آنجا گذرانيده و خاطرات فراموش نشدنياي از آن دورانش دارد. با اين حال فريرز 2 بار در كن توانسته خودش را تا بالاها بكشاند و تا مرز نامزدي دريافت نخل طلا پيش برود. بار اول او در سال1987 با فيلم «گوشَت را بردار» و بار ديگر در سال96 و با فيلم «ون» به كن آمده بود كه براي هر دو فيلمش نيز كانديداي نخل طلا شد. تنظيم براي تبيان : مسعود عجمي
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 229]