تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
مراحل قانونی انحصار وراثت در یک نگاه: از کجا شروع کنیم؟
چگونه برای دریافت ویزای ایران اقدام کنیم؟ مدارک لازم و نکات کاربردی
راهنمای خرید یو پی اس برای مراکز درمانی و بیمارستانی مطابق الزامات قانونی
آیا طلاق توافقی نیاز به وکیل دارد؟
چگونه ویزای آفریقای جنوبی را به آسانی دریافت کنیم؟ راهنمای قدم به قدم
همه چیز درباره ویزای آلمان و مراحل دریافت آن
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1821126813
کليد ورود به بهشت 3 - صبر جميل يعني چه؟
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: صبر و شکیباییقسمت سوم
در شماره اول آیات صبر را برایتان خوانیدم در شماره دوم به تحلیل اولین آیه نشستیم و اکنون:در دومین آیه مورد بحث،از صبر «حضرت یعقوب» كه اسطورهاى در صبر و شكیبایى است، سخن به میان آمده است. او به فراق فرزند دلبندش حضرت یوسف علیه السلام كه سخت مورد علاقهاش بود گرفتار شد. سالیان دراز با چشمانى اشكبار صبر كرد تا سرانجام دیدهاش نابینا شد، اما هرگز سخنى بر خلاف رضاى حق بر زبان نراند و پیوسته شاكر و صابر بود، به تعبیر خودش «صبر جمیل» داشت، چنان كه در آیه مورد بحث آمدهاست: "وَجَآؤُوا عَلَى قَمِیصِهِ بِدَمٍ كَذِبٍ قَالَ بَلْ سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنفُسُكُمْ أَمْرًا فَصَبْرٌ جَمِیلٌ وَاللّهُ الْمُسْتَعَانُ عَلَى مَا تَصِفُونَ " «(برادران یوسف) پیراهن او را با خونى دروغین(نزد پدر)آوردند،(حضرت یعقوب خطاب به فرزندانش)گفت: هوسهاى نفسانى شما،این كار را در نظرتان زینت داده، من صبر جمیل مىكنم و از خداوند در برابر آنچه شما مىگویید، یارى مىطلبم»1برادران دروغگو و كم حافظه، از این غافل بودند كه اگر پیراهن حضرت یوسف علیه السلام را به خون آغشته نموده و به عنوان سند حمله گرگ نزد پدرشان مىآورند، لااقل چند جاى پیراهن را پاره كنند تا دلیلى بر حمله گرگ باشد، در حالى كه آنها پیراهن برادر را خون آلود كرده، نزد پدر آوردند، به همین دلیل پدر از نیرنگ آنها با خبر شد و جمله «بل سولت لكم انفسكم امرا» را گفت، ولى چون در آن شرایط، كارى از دستش ساخته نبود، در حالى كه بىاختیار اشكش جارى بود، گفت: «فصبر جمیل» ، صبر خواهم كرد، صبرى زیبا (كه توام با شكرگزارى و سپاس خدا باشد، آلوده به ناسپاسى و جزع و بى تابىنگردد). درباره «صبر جمیل» ،مفسران تعبیرات مختلفى دارند، بعضى گفتهاند: صبر جمیل، صبرى است كه نه بى تابى در آن باشد و نه شكایت نزد مردم. بعضى گفتهاند: صبر جمیل آن است كه براى خدا باشد.پیامبر اكرم صلى الله علیه و اله نیز در برابر این سؤال كه صبر جمیل چیست؟ فرمودند: «هو الذى لاشكوى معه، صبرى است كه شكایتى در آن نباشد.»2بعضى نیز گفتهاند: صبر جمیل آن است كه شكایت نزد خلق در آن نباشد، و از آن جمیلتر این كه عرض حال خود به خالق كند و با این عرض حال و پناه آوردن به او،حق عبودیت را انجام دهد. به همین دلیل وقتى كه فرزندان حضرت یعقوب علیه السلام بر آن حضرت خرده گرفتند، و گفتند: این قدر یاد یوسف مكن،حضرت فرمودند: «من غم و اندوهم را تنها به خدا مىگویم،نه به دیگران و از خدا چیزهایى مىدانم كه شما نمىدانید، قَالَ إِنَّمَا أَشْكُو بَثِّی وَحُزْنِی إِلَى اللّهِ وَأَعْلَمُ مِنَ اللّهِ مَا لاَ تَعْلَمُونَ »3در سومین آیه، ضمن اشاره به جمع دیگرى از پیامبران الهى كه همگى در برابر مشكلات صبر و شكیبایى پیشه كردند و به خاطر صبرشان غرق در رحمت الهى گشته و در زمره صالحان قرار گرفتند، مىفرماید: «و اسماعیل و ادریس و ذو الكفل را به یاد آور كه همه از صابران بودند، و ما آنها را در رحمت خود وارد كردیم، زیرا آنها از صالحان بودند، وَإِسْمَاعِیلَ وَإِدْرِیسَ وَذَا الْكِفْلِ كُلٌّ مِّنَ الصَّابِرِینَ وَأَدْخَلْنَاهُمْ فِی رَحْمَتِنَا إِنَّهُم مِّنَ الصَّالِحِینَ »4صبر اسماعیل روشن و آشكار است، زیرا اولا آماده شد كه پدر او را به قربانگاه برد و كارد بر گلویش بگذارد و قربانى شود، هر چند خداوند،بر آنها محبت كرد و گوسفندى به عنوان قربانى به جاى اسماعیل براى آنها فرستاد. ثانیا،در سرزمین خشك و سوزان مكه،كنار خانه خدا ماند تا تدریجا آنجا رونق گرفت. در مورد صبر ادریس گفتهاند: نخستین كسى بود كه در میان قوم خویش مبعوث شد تا آنها را به سوى خدا دعوت كند، اما با وجود مرارت زیادى كه در این راه كشید، قومش دعوت او را اجابت نكردند. گفت : جز این نیست که شرح اندوه خویش تنها با خدا می گویم زیرا آنچه من از خدا می دانم شما نمی دانید (سوره یوسف آیه 86)نامیدن «ذو الكفل» به این نام و قرار گرفتن در زمره صابران بزرگى كه پیش از او به نبوت رسیدهاند، به این علت بوده است كه او در میان بنى اسرائیل مىزیست، خداوند به یكى از انبیاء كه حكومت بنى اسرائیل را در دست داشت، وحى فرستاد كه مىخواهم قبض روحت كنم، باید حكومت خود را به دیگرى واگذارى، هر كس كه در برابر تو تعهد كند،تا هر شب به عبادت خدا برخیزد، و همه روز روزه گیرد، و در میان مردم داورى كند،بى آن كه خشمگین گردد. جوانى گفت: من متكفل همه اینها مىشوم. این سخن را گفت و تا پایان عمرش به هر سه عهدش(با تمام مشكلاتى كه داشت) وفا كرد، خداوند او را به مقام نبوت مبعوث نموده و ذو الكفل نامیدش.5
آرى،این سه بزرگوار،همه از اسطورههاى صبر و شكیبایى بودند كه قرآن كریم به عنوان سرمشقى براى مسلمین جهان، به زندگى آنها اشاره مىكند. در چهارمین آیه، سخن از گفتگوى حضرت موسى علیه السلام و خضر علیه السلام است، در این داستان پر از نكات آموزنده و انسان ساز،آمده است:حضرت موسى علیه السلام براى فراگرفتن علوم تازهاى نزد حضرت خضر علیه السلام آمد و از او تقاضا كرد تا از علومى كه خدا در اختیارش گذارده، چیزى به ایشان بیاموزد، زیرا این علوم، غیر از «علم شریعت» بود كه حضرت موسى علیه السلام بر آن آگاهى كامل داشت. این علوم مربوط به اسرار تكوینى حوادث مختلف جهان بود، ولى به هر حال حضرت خضر علیه السلام كه از بىصبرى حضرت موسىعلیه السلام در برابر این آموزش نگران بود،به او چنین گفت: «تو هرگز نمىتوانى با من شكیبایى كنى و چگونه مىتوانى در برابر چیزى كه از رموزش آگاه نیستى شكیبا باشى، قَالَ إِنَّكَ لَن تَسْتَطِیعَ مَعِیَ صَبْرًا وَكَیْفَ تَصْبِرُ عَلَى مَا لَمْ تُحِطْ بِهِ خُبْرًا » 6حضرت موسى علیه السلام به حضرت خضر علیه السلام قول داد كه صابر و شكیبا باشد، ولىحوادث و پیش آمدها چنان عجیب و تكان دهنده بود كه پیمانه صبر حضرت موسى علیه السلام كه از اسرار آن آگاه نبود، لبریز شد، و دو بار زبان به اعتراض بر حضرت خضر علیه السلام گشود، حضرت خضر علیه السلام نیز پیمانش را در مورد صبر و شكیبایى یادآور گشت و موسى علیه السلام عذرخواهى كرد، ولى بار سوم، براى همیشه از او جدا شد. این داستان عجیب، مطالب زیادى را به ما مىآموزد، كه تنها یك بخش از آن مربوط به بحث ما است و آن این كه حضرت موسى علیه السلام صبر و شكیبایى بیشترى داشت، به اسرار تازهاى راه مىیافت و این ناشكیبایى او سبب شد كه تنها سه نكته مهم را در اینزمینه بیاموزد، در حالى كه به گفته یكى از مفسران معروف،اگر صبر و حوصله بیشترىداشت،هزاران نكته از اسرار علم برایش فاش مىشد. 7به این ترتیب صبر و شكیبایى یكى از كلیدهاى علم و آگاهى است.صبر اسماعیـل روشن و آشكـار است، زیـرا اولا آماده شد كه پدر او را به قربانگاه برد و كارد بر گلویش بگذارد و قربانى شود، هـر چنـد خداونـد،بر آنها محبت كرد و گوسفندى به عنوان قربانى به جاى اسماعیل براى آنها فرستاد. ثانیا،در سرزمین خشك و سوزان مكه،كنار خانه خدا ماند تا تدریجا آنجا رونقگرفتممكن است سؤال شود كه آیا پیامبران، آگاهترین افراد زمان خود نیستند؟ پس چگونه حضرت موسى علیه السلام به خاطر فرا گرفتن علومى به دنبال حضرت خضر علیه السلام شتافت و قبل از این كه بیش از چند نكته بیاموزد، حضرت خضر علیه السلام او را از خویش جدا ساخت؟ پاسخ این سؤال روشن است، هر پیامبرى باید دانشمندترین و آگاهترین فرد نسبت به قلمرو ماموریتش، در نظام شریعت باشد و حضرت موسى علیه السلام چنین بود، ولى قلمرو ماموریت حضرت خضر علیه السلام مربوط به عالم تكوین بود و كارهایش همچون ملائكه «مدبرات امرا» (ماموران تدبیر در جهان آفرینش)بود. به همین دلیل كارهایى كه از حضرت خضر علیه السلام سر مىزد و به ظاهر با موازین شرع هماهنگ نبود، سبب شد، فریاد اعتراض حضرت موسى علیه السلام بلند شود و هنگامى كه حضرت خضر علیه السلام اسرارش را شرح داد،همه را پذیرفت. اصولا قوانین حاكم بر جهان تكوین با آن چه در جهان تشریع است،گرچه سرانجام به یك نتیجه منتهى مىشود، ولى در ظاهر،از هم جداست و از همین رو، دوستى و همراهى حضرت خضر علیه السلام و حضرت موسى علیه السلام مدت كوتاهى طول نكشید. ممكن است بعضى از پیامبران و هم چنین امامان علیهم السلام به اسرار تكوین نیز آگاه باشند (همانند پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله و ائمه معصومین علیهم السلام كه از روایات استفاده مىشود، ولى این امر در نبوت و رسالت پیامبران و امامت ائمه معصومین علیهم السلام ضرورتى ندارد،ز یرا یك فضیلت است، نه شرط رسالت و امامت. در ادامه بحث و شماره آتی بررسی چند آیهی دیگر را تقدیم حضور شما خوانندگان محترم خواهیم کرد. اخلاق در قرآن جلد دوم، آیت الله مكارم شیرازىگروه دین و اندیشه تبیان - عسگری1- یوسف/ 18. 2- تفسیر قرطبى،ج 5،ص 338. 3- یوسف/ 864- انبیاء/ 85- 86. 5- روح البیان،ج 5،ص 515. 6- كهف/ 67- 687- در روح البیان ج.5،ص287 چنین آمده است:در روایتى آمده است كه اگر موسى علیه السلام صبر مىكردهزار نكته عجیب،عجیبتر از آن چه آموخت از حضرت خضر علیه السلام فرا مىگرفت،به همین دلیل هنگامىكه موسى علیه السلام این سخن را از حضرت خضر علیه السلام شنید،گریه كرد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 680]
صفحات پیشنهادی
کليد ورود به بهشت 3 - صبر جميل يعني چه؟
کليد ورود به بهشت 3 - صبر جميل يعني چه؟-صبر و شکیباییقسمت سومدر شماره اول آیات صبر را برایتان خوانیدم در شماره دوم به تحلیل اولین آیه نشستیم و اکنون:در ...
کليد ورود به بهشت 3 - صبر جميل يعني چه؟-صبر و شکیباییقسمت سومدر شماره اول آیات صبر را برایتان خوانیدم در شماره دوم به تحلیل اولین آیه نشستیم و اکنون:در ...
صبر یعنی چه؟ .
کليد ورود به بهشت 3 - صبر جميل يعني چه؟-صبر و شکیباییقسمت سومدر شماره اول آیات صبر را برایتان خوانیدم در شماره دوم به تحلیل اولین آیه نشستیم و اکنون:در .
کليد ورود به بهشت 3 - صبر جميل يعني چه؟-صبر و شکیباییقسمت سومدر شماره اول آیات صبر را برایتان خوانیدم در شماره دوم به تحلیل اولین آیه نشستیم و اکنون:در .
کليد ورود به بهشت
کليد ورود به بهشت-صبر و شکیبایی قسمت اولاشارهزندگی انسان در دنیا، آمیخته با ... 3- صبر بر مصیبت، یعنی پایداری در برابر حوادث تلخ و ناگوار و عدم برخورد ... من صبر جمیل(شکیبایی خالی از ناسپاسی) خواهم داشت، و در برابر آنچه میگویید از ...
کليد ورود به بهشت-صبر و شکیبایی قسمت اولاشارهزندگی انسان در دنیا، آمیخته با ... 3- صبر بر مصیبت، یعنی پایداری در برابر حوادث تلخ و ناگوار و عدم برخورد ... من صبر جمیل(شکیبایی خالی از ناسپاسی) خواهم داشت، و در برابر آنچه میگویید از ...
جایگاه والای صبر و شکیبایی (1)
من صبر جمیل(شکیبایی خالی ازناسپاسی)خواهم داشت،و در برابر آنچه میگویید از خداوند یاری میطلبم!»3-و اسماعیل و ادریس و ذو الکفل را(به یادآور)که همه از صابران .... (10)به این ترتیب صبر و شکیبایی یکی از کلیدهای علم و آگاهی است. ..... نیک بهشتیان،انگشت روی صبر و شکیبایی آنها میگذارند و آن را سبب ورود به بهشت میشمارند ...
من صبر جمیل(شکیبایی خالی ازناسپاسی)خواهم داشت،و در برابر آنچه میگویید از خداوند یاری میطلبم!»3-و اسماعیل و ادریس و ذو الکفل را(به یادآور)که همه از صابران .... (10)به این ترتیب صبر و شکیبایی یکی از کلیدهای علم و آگاهی است. ..... نیک بهشتیان،انگشت روی صبر و شکیبایی آنها میگذارند و آن را سبب ورود به بهشت میشمارند ...
سه قلوهای بهاری
صبر می کنیم تا خاله بهاره، فرنوش و بهنوش و خرداد با عمو نوروز برسند.» زمستان به نشانی رضایتش ... کليد ورود به بهشت 3 - صبر جميل يعني چه؟ شاغلام برمی گردد، ...
صبر می کنیم تا خاله بهاره، فرنوش و بهنوش و خرداد با عمو نوروز برسند.» زمستان به نشانی رضایتش ... کليد ورود به بهشت 3 - صبر جميل يعني چه؟ شاغلام برمی گردد، ...
آينه مقعر
بازتاب نور از آینه مقعروقتی یك پرتو نور به سطح یك آینه مقعر می تابد، از آن بازتاب می شود. مطابق شكل ... کليد ورود به بهشت 3 - صبر جميل يعني چه؟ شاغلام برمی ...
بازتاب نور از آینه مقعروقتی یك پرتو نور به سطح یك آینه مقعر می تابد، از آن بازتاب می شود. مطابق شكل ... کليد ورود به بهشت 3 - صبر جميل يعني چه؟ شاغلام برمی ...
خریدهای سوخته سال
احادیث و روایات: پیامبر اکرم (ص):به زيادى نماز و روزه و حج و احسان و مناجات شبانه مردم نگاه نكنيد، بلكه به راستگويى. .... کليد ورود به بهشت 3 - صبر جميل يعني چه؟
احادیث و روایات: پیامبر اکرم (ص):به زيادى نماز و روزه و حج و احسان و مناجات شبانه مردم نگاه نكنيد، بلكه به راستگويى. .... کليد ورود به بهشت 3 - صبر جميل يعني چه؟
ققنوس نياز
درهاى بهشت را جز با نماز نتوان گشود كه كليد گشايشهايست. ... (3)پس تو هم به جمع تسبيحگويان شتاب و «از شبانگاه به تسبيح وى پرداز و هنگام فرو رفتن ستارگان هم ...
درهاى بهشت را جز با نماز نتوان گشود كه كليد گشايشهايست. ... (3)پس تو هم به جمع تسبيحگويان شتاب و «از شبانگاه به تسبيح وى پرداز و هنگام فرو رفتن ستارگان هم ...
شعر ازديدگاه مقام معظم رهبرى
شعر ازديدگاه مقام معظم رهبرى خبرگزاري فارس: پيام انقلاب بايد به زبان شعر و هنر كه ... سخن زيبا نشانهاى از خداوند جميل است و خداوند،زيباترين گفتهها را كه كلام ..... يعنى كليد جنگ و صلح و بسيج عمومى و چه و چه در دست اوست،اين يك پديده است. ... در يك شعر بلند،يك چارپاره،مقدمات ورود امام را،ورود امام را تا رفتن به بهشت زهرا،تا رفتن به ...
شعر ازديدگاه مقام معظم رهبرى خبرگزاري فارس: پيام انقلاب بايد به زبان شعر و هنر كه ... سخن زيبا نشانهاى از خداوند جميل است و خداوند،زيباترين گفتهها را كه كلام ..... يعنى كليد جنگ و صلح و بسيج عمومى و چه و چه در دست اوست،اين يك پديده است. ... در يك شعر بلند،يك چارپاره،مقدمات ورود امام را،ورود امام را تا رفتن به بهشت زهرا،تا رفتن به ...
مقامات عرفانى (1)
از اين رو نگارنده در اين مقاله پس از شرح و تعريف اين دو واژه به طور مختصر به شرح هفت ... از تكميل و اتمام يك مقام، ورود به مقام ديگر ممكن استيا نه بين مشايخ اختلاف است. ... مشايخ دانسته و به استقراء آنها پرداخته است: توبه، ورع، زهد، فقر، صبر، توكل و رضا. .... 3) واژه نصوح از «نصاحة» به معنى «خياطت» گرفته شده; يعنى توبه متصل ...
از اين رو نگارنده در اين مقاله پس از شرح و تعريف اين دو واژه به طور مختصر به شرح هفت ... از تكميل و اتمام يك مقام، ورود به مقام ديگر ممكن استيا نه بين مشايخ اختلاف است. ... مشايخ دانسته و به استقراء آنها پرداخته است: توبه، ورع، زهد، فقر، صبر، توكل و رضا. .... 3) واژه نصوح از «نصاحة» به معنى «خياطت» گرفته شده; يعنى توبه متصل ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها