تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 19 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس يك روز ماه رمضان را (بدون عذر)، بخورد - روح ايمان از او جدا مى‏شود
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

چراغ خطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827871875




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مربى كيست؟


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
مربى كيست؟
مربى كيست؟ نويسنده: استاد علي صفائي حائري هركس افراد تحت اختيارش را براي محيطى كه در نظر دارد، تربيت مى كند. من فرزندم را براى خانه ام، استاد شاگردش را براي جامعه ي محدودش و يك دانشمند، انسان را حداكثر براى اين زمين و براى هفتاد سال زندگى، تربيت مى كند و بر طبق شرايط موجود، بارور و شكوفايش مى سازد. ولى انسان فرزند خانه و جامعه و حتى دنياى محدود و سرزمين خاكى نيست.انسان سرمايه هاي زيادترى دارد. انسان فرزند تمام هستى است و تا بى نهايت راه در پيش دارد. لذا بايد طورى تربيت شود كه در تمام اين عوالم و در تمام اين مسير بتواند چه بكند و چگونه بماند و چگونه برود.وقتى كه ما مرزها را برداشتيم و ديوارها را شكستيم و با اين ديد وسيع به هستى و به انسان نگاه كرديم و با اين جهان بينى به فكر تربيت افتاديم ناچار مسائل به صورت ديگرى طرح مى شوند و راه حل پيدا مى كنند.ديدگاه هاجواب صحيح اين سؤال در گرو طرح صحيح اين سؤال است. در گرو اين است که ما به هستى و به انسان از چه ديدى نگاه مى كنيم و او را چگونه مى شناسيم. وقتى که انسان يك دهان و يك تن باشد، ناچار بايد طورى تربيتش كرد كه آبخور و آخورش را بدست بياورد و نيازهايش را مرتفع كند و در صورت اصطكاك و برخورد منافع، قدرت از ميدان به در كردن حريف را داشته باشد.وقتى كه انسان فرزند خاک باشد بايد طورى تربيت شود كه با قانون هاي حاكم بر اين خاك و بر اين سرزمين درگير نشود و بايد طوري تربيت شود که طرز بهره برداري را بشناسد.وقتى كه انسان محدود به هفتاد هشتاد سال شد، ناچار جورى تربيت مى شود كه استعداد و سرمايه هايش در اين هفتاد سال كارگشا باشند.دست و پا و دندان و سر و صورت و فكر و عقل او براى هفتاد سال زندگى، بيمه شوند و براى هفتاد سال مورد بهره بردارى قرارگيرند و ناچار با قانون هايى زندگى مى كند که در اين هفتاد سال تجربه شده اند و بدست آمده اند و براي مسائلى مى كوشد كه در اين هفتاد سال آمد و شد دارند.اما در آن جا كه ما هستى را با وسعتى شناختيم كه تا بى نهايت راه دارد و انسان را به عظمتى شناختيم كه اين هستى را زير پا دارد، ناچار انسان به گونه اى تربيت، مى شود كه با قانون هاى حاكم بر اين عوالم درگير نشود و به گونه اى تربيت، مى شود كه استعداد و سرمايه هايش در تمام اين عوالم كارگشا باشند و با قانون هايى دمخور مى شود كه در تمام اين عوالم تجربه شده اند و شناخته شده اند و وضع شده اند و براى مسائلى مى كوشد كه در اين بى نهايت فرصت، آمد و شد دارند. و ناچار مربى اين انسان عظيم، در اين پهناى هستى و اين وسعت گسترده، وجودى مى تواند باشد عظيم تر و وسيع تر. وجودى محيط و آگاه و در عين حال مهربان و دلسوز.وجودى آگاه از ما و استعدادهاي بى نهايت ما و آگاه از هستى و قانون هاى بى شمار آن. وجودى مهربان و دلسوز براى رشد ما وكمال ما و سعادت و بهزيستى ما.و چه وجودى آگاه تر از خداوند هستى و انسان، كه انسان را آفريد و هستى را براى انسان آفريد.و چه وجودى مهربان تر از او كه مهربانى ها را پديد آورد و محبت ها را در دل ها ريخت و غريزه ى حب بقا و حب نفس را در درون ماگذاشت و ما را با خود مهربان كرد.راستى كه او از من به من نزديك تر است كه مرا با من او آشتى داد و او آشنا كرد و مرا با خودم او مهربان كرد و غريزه ى حب نفس را در من شعله ور ساخت.پس بايد بگوييم انسان خانه را پدر مى تواند تربيت كند و انسان جامعه را استاد و انسان زمين را و اين دنيا را دانشمند. اما انسان تمام هستى و انسان رهرو تا آن سوى عوالم را چه كسى جز آفريدگار هستى و انسان؟دانشمندان، انسان محدود به اين عالم را براى اين عالم مى توانند تربيت كنند، البته آن هم در صورتى كه با تمام قانون هاى اين عالم و با تمام مسائل اين فرصت و اين مدت آشنا شده باشند و ديگر هيچ ابهامى و هيچ سؤالى در اين مرحله نداشته باشند.اما انسان عظيم را هنوز نشناخته اند و هستى وسيع را هنور نفهميده اند كه بتوانند قانون ها و مسائلش را بشناسند و راه تربيت و شكل تربيتش را بشناسند و او را تربيت كنند و حركت دهند. لذا تمام راه هاى تربيتى، هنوز انسانى را ارائه نداده و هنوز مساله اى را حل نكرده است كه خود باعث مسأله هاي بى شمار شده اند و منشأ بدبختى ها و بن بست ها و عصيان ها. و عامل اين عصيان ها و اين فوران ها همان سرمايه هاي اضافى انسان است كه برايش کاربردى نگذاشته بودند و برايش چاره اى نينديشيده بودند.آن ها مي خواستند با نيروى اتمى، چراغ فتيله اي را روشن كنند در حالى كه آن نيرو، در اين چراغ، جز انفجار، چيزى به بار نمى آورد.نيروي عظيم انسان در اين عالم محدود و در اين مدت محدود نمى گنجد، اگر در اين جا قرارش دادند همان انفجار است و همان عصيان.درست مثل اين كه دريايى را در استكانى متراكم و محدود كنند.مربى انسان جز آفريدگار انسان نيست. رب اوست و مربى اوست. و ديگران بايد درس تربيت را از او بگيرند و راه تربيت را بياموزند. اوست كه به تمام هستى و به تمام قانون ها آشنا است. اما ما قانون هايى را مى شناسيم كه آن ها را تجربه كرده ايم و شناخته ايم. و هنوز عوالمى هست كه ما نه شناخته ايم و نه تجربه كرده ايم. ما مى دانيم در اين عالم چه عواملى بر چشم اثر مى گذارند و چه قانون هايى بايد براى چشم مراعات شود. اما از عوامل ديگر و قانون هاى ديگر بى اطلاعيم و لذا بايد او كه بر ما و بر عوامل و قانون هاى ديگر احاطه دارد ما را هدايت كند و احكام و قانون هايى بگذارد كه با آن نيروها مطابقت داشته باشند.همان طوركه من هنگامى كه از يك قانون در طبيعت اطلاع پيدا مى كنم كه ميكرب كزاز در خاك هست و از زخم ها به بدن وارد مى شود و بدن را ضايع مى كند، بر اساس اين قانون به فرزندم مى گويم كه با خاك بازى نكن و يا چگونه بازى كن و پس از چه مراعات ها و واكسينه شدن ها بازي كن.اين بكن و نكن هاى من قانون هايى هستند كه من بر اساس قانون هاى موجود در طبيعت و شناخته شده براى خودم، آن ها را وضع كرده ام و دنبال كرده ام.اين قانون ها، قانون هاى قيم و پايدار است و اين گونه دين، دين قيم و پايدار. و از آن جا كه قانون هاي شناخته شده ى ما چيزي نيست و آخر سر هم محدود به همين عالم ملموس است، مسأله ى قانونگذارى و راهنمايى به عهده ي خداوندگارى مى افتد كه قانون ها را مى شناسد و ارتباط آن ها را مى داند.حكم و دستور، تنها براي اوست؟ "ان الحکم الا لله"(1) و ديگران بايد از او بگويند و از او بگيرند.مربى اوست و ديگران بايد از او درس تربيت بياموزند؛ چون مربى بايد از استعدادها و ازكسري ها و از دردها و درمان ها و عوامل تربيتى آگاه باشد و قانون هاى مؤثر را بشناسد. مربى مانند طبيب است، بايد دردها را بشناسد و داروها را بشناسد و روحيه ها را بشناسد؛ چون هر دارويى در هر روحيه اى مؤثر نيست.خداوند هستى و مربى انسان، انسان هايى را تربيت مى كند "و يذهب عنهم الرجس و يطهرهم تطهيرا"(2) و پليدى ها را از آن ها مى زدايد و به وسيله ى وحى، آن ها را با قانون ها و دردها و داروها آشنا مى سازد و با نورانيت و پاكى و آگاهى، آن ها را بر روحيه ها و طبيعت ها مسلط مى نمايد و آن ها را پيشوا و مربى و آموزگار و مزكى و مطهر خلق مى سازد؛ "يتلوا عليهم آياته و يزکيهم و يعلمهم الکتاب و الحکمة "(3) و اين ها هستند كه در ميان خلق او به تربيت خلق و شكوفا كردن استعداد و تتميم اخلاق كريمه همت گماشته اند كه: "بعثت لاتمم مکارم الاخلاق"(4)پی نوشتها:1- يوسف، 40.2- برگرفته از آيه ي 33 سوره ي احزاب.3- آل عمران ، 164.4- طبرسي ، مکارم الاخلاق، ص 3.منبع: کتاب مسئوليت وسازندگي/خ
#اجتماعی#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 339]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن