تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 25 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):اداى امانت و راستگويى روزى را زياد مى‏كند و خيانت و دروغگويى باعث فقر و نفاق...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1829551071




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

قرآن دور؛ قرآن نزديک (تفسير موضوعي 4)


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: تفسیر موضوعی قرآن کریم 4
آسانسور بهشت با قرآن کار می کند
قرآن، حقیقتی ذو مراتبقرآن کریم درباره‌ی‌ خدای سبحان دو گونه تعبیر دارد؛ گاهی می‌گوید: "ذَلِكُمُ اللّهُ رَبُّكُمْ "1 و در این بخش، از کلمه‌ی‌ "ذلک" که برای اشاره به دور به کار می رود، استفاده نموده است و گاه می گوید: "وَ هُوَ مَعَكُمْ أَیْنَ مَا كُنتُمْ "2 یا "وَ إِذَا سَأَلَكَ عِبَادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ "3 یعنی خدایی که همیشه با همه‌ی‌ انسانهاست، خدایی که به انسان نزدیک است بلکه از رگ گردن به او نزدیکتر است: "وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِیدِ "4 همین دو نوع تعبیر درباره قرآن کریم نیز که به فرمایش نورانی امیرالمؤمنین سلام الله علیه تجلّیگاه ذات اقدس اله است، آورده شده است. خدای سبحان درباره قرآن، گاه می‌فرماید:"ذَلِكَ الْكِتَابُ لاَ رَیْبَ فِیهِ "5 و گاه می‌فرماید: "إِنَّ هَـذَا الْقُرْآنَ یِهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ "6 گاهی اشاره دور آمده و گاهی اشاره‌ی‌ نزدیک. سرّ این دوگانگی تعبیر آن است که قرآن کریم کتابی نظیر کتابهای عادی و معمولی نیست که اول و آخرش در دسترس انسانها باشد؛ بلکه قرآن کریم کتابی الهی و دارای مراتب است، مرتبه والا و مرحله‌ی‌ اعلایش همان "امّ الکتاب" است که در سوره‌ی‌ "زخرف" بیان شده است. "وَإِنَّهُ فِی أُمِّ الْكِتَابِ لَدَیْنَا لَعَلِیٌّ حَكِیمٌ "7 این مرحله‌ی‌ اعلی که اصل قرآن و مادر و ریشه‌ی‌ آن است، وجود و حقیقتی "لدی الله" دارد و نزد ذات اقدس اله است. مرحله‌ی‌ عالیه قرآن، همان است که در دست فرشتگان "کرام برره" است: " بِأَیْدِی سَفَرَةٍ  كِرَامٍ بَرَرَةٍ "8 و مرحله‌ی‌ نازله‌اش، "لدی الناس" و به لفظ عربی مبین ظهور کرده است: "حم وَالْكِتَابِ الْمُبِینِ إِنَّا جَعَلْنَاهُ قُرْآنًا عَرَبِیًّا لَّعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ "9. در آنجا که می‌فرماید: "هَـذَا الْقُرْآنَ "10، سخن از هدایت است و پس از آنکه می فرماید: "ذَلِكَ الْكِتَابُ"11، سخن از "غیب" است: "الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ "12 و این نشانگر آن است که قرآن، "غیب" و "کتاب مکنونی" دارد که اصلِ مرتبه‌ی‌ نازله قرآن است.اگر خداوند متعال، در عین حال که عالی و بالاست، نزدیک است و در عین حال که نزدیک است، بلند و متعالی است: "بَعُدَ فلا یری وقَرب فشهد النجوی"14 هم بعید است و هم قـریـب، هـم عـالی است و هـم دانـی، تجلّی او یعنی قرآن نیز دارای "قرب"، "بعد"، "علوّ" و "دنوّ" استوقتی که انسان بر اوج قرآن می‌نگرد و خود را حقیر می‌یابد، می‌گوید: "ذلک الکتاب" و آن وقت که الفاظ و ظواهرش را می بیند که قابل قرائت و تلاوت، و قابل فهم و استدلال و گفتن و شنیدن و نوشتن است، می‌گوید: "هذا القران". در یک نگاه، توجّه به اوج قرآن است و در این حال، تعبیر مناسب، اشاره‌ی‌ دور است و در نگاه دیگر، توجّه به مرحله‌ی‌ نازله‌ی‌ آن است و در این هنگام، تعبیر مناسب، اشاره‌ی‌ نزدیک است. اگر ذات اقدس اله به فرمایش امام سجّاد علیه‌السلام، "الدانى فى عُلوّه والعالى فى دُنوّه"13 است، قرآن کریم نیز که تجلّی اوست، همین ویژگی را دارد. اگر خداوند متعال، در عین حال که عالی و بالاست، نزدیک است و در عین حال که نزدیک است، بلند و متعالی است: "بَعُدَ فلا یری وقَرب فشهد النجوی"14 هم بعید است و هم قریب، هم عالی است و هم دانی، تجلّی او یعنی قرآن نیز دارای "قرب"، "بعد"، "علوّ" و "دنوّ" است.  تفاوت تجلّی با متجلّیالبته بین قرآن که "تجلّی" است و ذات اقدس اله که "متجلّی" است، یقیناً تفاوت وجود دارد. قرآن کریم به صورت لفظ و کتابت در می آید ولی ذات اقدس اله هرگز به این صور جسمانیه در نمی آید و لذا در تعبیر شریف دعا آمده است که "قرب فشهد النجوی"15 و نفرمود: "قرب فَیُری" نزدیک است و دیده می‌شود بلکه نزدیک است و شاهد نجوی است، نزدیک است و می‌بیند. قرآن کریم به جهت آن که موجودی "ممکن الوجود" است، وقتی که در مرحله‌ی‌ قرب ظهور می کند، دیده می‌شود، شنیده می‌شود و نوشته می‌شود، در قالب الفاظ عربی مبین می‌آید تا زمینه‌ی‌ فهم و تعقّل و ترقّی و تکامل انسان فراهم شود. در سوره‌ی‌ مبارکه‌ی‌ "زخرف" هر دو مرحله قرآن ذکر شده و خدای سبحان پس از قسم به "کتاب مبین" می‌فرماید: ما قرآن کریم را از مقام لدن و از امّ الکتاب نزول داده‌ایم و به صورت قرآن عربی فصیح درآورده ایم تا منشأ تعقّل و فهمیدن شما باشد: "حم  وَالْكِتَابِ الْمُبِینِ  إِنَّا جَعَلْنَاهُ قُرْآنًا عَرَبِیًّا لَّعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ "16 تفسیر موضوعی قرآن، آیت الله جوادی آملیتنظیم : گروه دین و اندیشه تبیان - عسگری1. سوره‌ی‌ انعام، آیه‌ی‌ 102.2. سوره‌ی‌ حدید، آیه‌ی‌ 4. 3. سوره‌ی‌ بقره، آیه‌ی‌ 186.4. سوره‌ی‌ ق، آیه‌ی‌ 16.5. سوره‌ی‌ بقره، آیه‌ی‌ 2.6. سوره‌ی‌ اسراء، آیه‌ی‌ 9.7. سوره‌ی‌ زخرف، آیه‌ی‌ 4.8. سوره‌ی‌ عبس، آیات 15 و 16.9. سوره‌ی‌ زخرف، آیات 1 ـ 3.10. سوره‌ی‌ اسراء، آیه‌ی‌ 9.11. سوره‌ی‌ بقره، آیه‌ی‌ 2.12. سوره‌ی‌ بقره، آیه‌ی‌ 3.13. صحیفه سجادیه، دعای 47.14. بحار، ج 45، ص 148، ح 1، دعای افتتاح.15. همان. 16. سوره‌ی‌ زخرف، آیات 1 ـ 3. 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 381]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن