تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 25 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):با احمق مشورت نکن و از دروغگو یارى مجو و به دوستى زمامداران اعتماد مکن.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1829613630




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تفسير موضوعي قرآن کريم 11 - مسلمانان جواب خدا را بدهند


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: تفسیر موضوعی قرآن کریم 11
دانش‌نامه‌های تخصصی قرآن‌کریم
قسمت اول: برترین نعمت خداوندقسمت دوم: قرآن؛ نمایشگاه خداوند متعالقسمت سوم: خدا در جای جای قرآنقسمت چهارم: قرآن دور؛ قرآن نزدیک قسمت پنجم: بهره‌مندی از مراتب قرآن کریمقسمت ششم: قرآن با پیامبر یا پیامبر با قرآنقسمت هفتم: قرآن مثل باران است قسمت هشتم: پیامبر قرآن را عربی نخوانده استقسمت نهم: خدا حرف نمی زندقسمت دهم: بزرگترین کلمه خدا را می شناسید؟ قرآن، تكلّم الهی است یكی از سؤالاتی كه پاسخ به آن معرفت ما را به قرآن كریم بیشتر می كند این است كه: آیا وقتی كلام خدا به رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم رسید، وحی الهی در وجود آن حضرت ختم می‌یابد و ایشان پیام خداوند را به مردم ابلاغ می‌كنند یا وجود مبارك آن حضرت همانند فرشتگان، مجرای وحی و مسیر تكلّم الهی است تا به انسانهای دیگر هم برسد و آنچه به انسانهای عادی می رسد حلقه‌ای از حلقات نهایی كلام خدا و مهره‌ای از سلسله‌ی‌ وحی الهی به شمار می‌رود؟ بنابر فرض اول، انسان عادی كلام خداوند را نمی‌شنود بلكه پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم كلام خدا را به مردم ابلاغ می‌كند و بنابر فرض دوم انسانهای عادی نیز كلام خداوند را می‌شنوند اگرچه به واسطه‌ی‌ پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم باشد؛ البتّه بین شنیدن آن حضرت از فرشته‌ی‌ وحی و شنیدن انسانهای عادی از ایشان فرق عمیقی وجود دارد. امتیاز اساسی بین استماع رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم از خدا یا فرشتگان و بین استماع انسان عادی از رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم در این است كه: اولاً رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم در استماع و تلقّی وحی معصوم است یعنی هرگز كاهش یا افزایش در تلقی او نسبت به وحی الهی راه ندارد بلكه همان را طبق واقع (علی ما هو علیه) می‌یابد ولی انسان عادی كه مسبوق به برخی از خواطر شیطانی یا هواجس نفسانی است ممكن است آن را درست تلقی نكند و در اثر سوء اختیار خود گرفتار كژ راهه در ادراك كردد. و ثانیاً تلقّی رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم از خداوند یا فرشتگان به نحو علم حضوری است ولی تلقّی انسان عادی از رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم به نحو علم حصولی است. و ثالثاً رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم آنچه معصومانه به نحو علم شهودی تلقّی كرد معصومانه حفظ می كند و از آسیب نسیان مصون است "سَنُقْرِؤُكَ فَلَا تَنسَى" 1 ولی انسان عادی گذشته از تلقّی غیر معصومانه، در مقام ضبط و نگهداری نیز مصون از سهو و نسیان نخواهد بود. رابعاً در مقام املا، ابلاغ، انشای مسموع، فرق دیگری وجود دارد كه خارج از بحث است. قرآن كریم، نه تنها كلام الهی است، بلكه تكلّم الهی نیز هست و هم اكنون خداوند است كه با ما سخن می گوید. اگر خدای سبحان، قرآن را كلام خود معرّفی می كند: "حَتَّى یَسْمَعَ كَلاَمَ اللّهِ "2  ظاهر این كریمه آن است كه هم اكنون، متكلّم آن خدای سبحان است از این ظاهر وقتی می‌توان اعراض كرد كه دلیل عقلی و یا دلیل نقلی قطعی برخلاف آن داشته باشیم و چنین قرینه‌ای در این مقام وجود ندارد. خدای سبحان می‌فرماید: «وَمَا یَنطِقُ عَنِ الْهَوَى * إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْیٌ یُوحَى» این كریمه نه تنها بیان می دارد كه رسول امین صلی الله علیه و آله و سلم از ناحیه‌ی‌ خود و دیگران چیزی را اضافه و كم نمی كند و هرچه می گوید از ناحیه خدا و سخن خداستنقد و نظر
قرآن
برخی گفته‌اند كه مقصود از "كلام الله" آن است كه قرآن كریم از سوی خداوند نازل شده و سخن غیر او نیست، نه اینكه هم اكنون كلام و تكلّم خدا باشد. این سخن ناتمام است؛ زیرا همانطور كه گفته شد، ظاهر آیه این است كه قرآن هم اكنون نطق الهی است. علاوه بر این، خدای سبحان می‌فرماید: "وَمَا یَنطِقُ عَنِ الْهَوَى * إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْیٌ یُوحَى " 3 این كریمه نه تنها بیان می دارد كه رسول امین صلی الله علیه و آله و سلم از ناحیه‌ی‌ خود و دیگران چیزی را اضافه و كم نمی كند و هرچه می گوید از ناحیه خدا و سخن خداست، نكته دیگری را نیز می‌فهماند و آن این است كه نطق آن حضرت، عین وحی است كه تجلّی می‌كند و كلام خداوند است كه از زبان رسول الله شنیده می‌شود. نظیر "وَمَا رَمَیْتَ إِذْ رَمَیْتَ وَلَـكِنَّ اللّهَ رَمَى "4 كه دلالت می‌كند بر اینكه تیر انداختن تو در حقیقت رمی خداست. و تو واقعاً آن را رمی نكرده‌ای، گرچه ظاهراً رمی نموده‌ای. در این كریمه نیز می فرماید این نطق رسول امین، تكلّم و نطق الهی است. ضمیر "هو" در "إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْیٌ یُوحَى "5 به "نطق" برمی‌گردد كه مصدر "ینطق" است. یعنی آن نطق پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم چیزی نیست مگر وحی. نه اینكه مقصود این باشد كه آنچه او نطق می‌كند، برابر با وحی است یا اینكه آنچه كه وحی شده است، آن حضرت بعداً آن را نطق می‌كند؛ زیرا همه اینها مسلّم است ولی این كریمه می‌خواهد نكته دیگری را علاوه بر آنچه معروف است بفرماید كه همان تكلّم الهی بودن قرآن است. گویا خدای سبحان به رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم فرموده است: "و ما تكلمت إذ تكلّمت ولكن الله تكلم". مستحبّ است هنگام شنیدن و یا تلاوت خطاب "یا أیّها الذین امنوا" بگوییم: "لبّیك" برای آنكه خطاب خداوند، خطابی فعلی است و خدا هم اكنون با ما سخن می گوید و اگر هم اكنون تكلّم خداوند نباشد، دیگر "لبّیك" گفتن برای چیست؟ چگونه می شود كه كسی با قصد جدّی جواب متكلّم درگذشته را بگوید؟ انسان وقتی می گوید بله كه متكلّمی هم اكنون باشد و دستوری به او بدهد و خطابی به او داشته باشد. گاهی ممكن است خطاب منتفی شده در گذشته را كه حكم آن هم اكنون باقی و نافذ است در ذهن ترسیم كرد و هنگام تلفظ آن، تلبیه (لبیک) گفت، لیكن چنین تكلّفی نیازمند به عنایت زاید است و اگر بدون چنین عنایتی، به طور جدّ جریان "لبّیك" گویی مطرح باشد، معلوم می شود آن خطاب، هم اكنون زنده است و جواب ویژه می طلبد. آیت الله جوادی آملی، تفسیر موضوعی قرآن کریمتنظیم : گروه دین و اندیشه تبیان - عسگری1- سوره اعلی، آیه 62- سوره توبه، آیه 63- سوره نجم، آیات 3و44- سوره انفال، آیه 175- سوره نجم، آیه 4 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 339]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن