تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):انسان زيرك، دوستش حق است و دشمنش باطل.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814688705




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بازگشت به آينده


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: بازگشت به آينده
بازگشت به آينده
طرح دوباره‌سازي محصولات قديمي، دهه‌هاي ديگر صنعت سينما را نيز دربرمي‌گيرد اما آنچه باعث شده نام دهه80 بيشتر از بقيه دهه‌ها به گوش برسد، به تعداد بيشتر محصولات اين دهه در روند دوباره‌سازي فيلم‌هاي سينمايي برمي‌گردد. در مجموعه فيلم موفق علمي- تخيلي و فانتزي دهه هشتادي «بازگشت به آينده»، كاراكتر جوان قصه ماشيني خلق مي‌كند كه به كمك آن مي‌تواند به دوران گذشته برگردد و با توجه به شناختي كه از آينده دارد، تغييرات مثبتي در وقايع آن دوران به وجود بياورد.به نظر مي‌رسد كه اين رويا (كه مي‌تواند به نوعي محال و غيرممكن باشد) از آن دسته آرزوهايي است كه اهالي هاليوود دلبستگي خاصي به آن دارند، زيرا مشابه آنچه در مجموعه فيلم بازگشت به آينده اتفاق افتاد، اينك در عالم واقعيت و در دل هاليوود در سطح وسيعي در حال رخ دادن است.به گزارش همشهري ،استوديوها و كمپاني‌هاي فيلمسازي مثل كاراكتر اصلي اين فيلم، سوار بر ماشين سرمايه خود راه بازگشت به آينده را در پيش گرفته‌اند و در كار توليد محصولات جديد خود گوشه‌چشمي قوي هم به فيلم‌هاي مطرح و پرفروش دهه‌80 ميلادي دارند. صنعت سينماي آمريكا اين روزها سخت در تدارك دوباره‌سازي اين محصولات است و در اين راه، ابايي از احياي دوباره آنها يا توليدشان با حال‌وهوايي تازه و غيرمتعارف ندارد. البته نكته‌اي كه شايد خيلي بانمك به نظر برسد اين است كه تا اين لحظه هنوز توليد نسخه تازه‌اي از بازگشت به آينده در دستور كار كمپاني‌هاي هاليوودي قرار نگرفته است!«برخورد تايتان‌ها» كه چند هفته قبل اكران عمومي شد و تا به حال در سطح جهاني بيش از 300ميليون دلار فروش كرده است، يكي از محصولات دوباره سازي هاليوود  است. نسخه جديد فيلم كه بر مبناي يك فيلم معروف دهه هشتادي به همين نام ساخته شد، دستورالعمل توليد جديد اينگونه محصولات سينمايي را در دل خود دارد. اين دستورالعمل كه مي‌تواند براي ديگر محصولات دوباره‌سازي هم مورد توجه قرار گيرد، عقيده دارد نسخه‌هاي جديد الزاما نبايد كپي‌برداري از نسخه‌هاي اصلي و اورجينال باشند. بايد به احياي اين فيلم‌ها پرداخت و به اصطلاح قصه و حال و هوايشان را «به روز» كرد. براي اين منظور مي‌توان در سطح وسيعي از جلوه‌هاي پيشرفته ديجيتالي كمك گرفت. در عين حال، براي اين فيلم‌ها بايد از حضور بازيگران سرشناس و محبوب روز سينما بهره گرفت.در چنين شرايطي مي‌توان اين قصه‌هاي قديمي را دوباره به تماشاگران امروزي- كه نسل تازه‌اي از بينندگان سينما هستند- معرفي كرد. براي تماشاگراني كه زمان ساخت نسخه‌هاي اصلي هنوز به دنيا نيامده بودند، نسخه‌هاي جديد حكم يك فيلم تازه را دارد. احتمالا اين تماشاگران جديد اهميت خيلي زيادي به اين نكته نخواهند داد كه روزي روزگاري اين فيلم‌ها با بهره‌گيري از تكنيك‌هاي ساده‌تر و با حضور بازيگراني ديگر (كه حالا يا پير شده‌اند يا اصلا مرده‌اند) ساخته شده و روي پرده سينما رفته‌اند.يك حساب سرانگشتي ساده حكايت از آن مي‌كند كه حداقل 30فيلم سينمايي توليد شده در دهه‌‌80 ميلادي‌، اين روزها توسط صنعت سينما در حال دوباره‌سازي است. «پليس آكادمي»، «سرباز بنجامين»، «short circuit» (هر سه كمدي هستند)، «شب وحشت» و «جن‌هاي مزاحم» (كه حال و هوايي ترسناك دارند)، در كنار كارهايي اكشن مثل «فرار از نيويورك»، «پليس آهني/ ربوكاپ» و «ظهور سرخ‌رنگ» از جمله اين فيلم‌ها هستند. البته فيلم‌هايي مثل «نزديك تاريكي»، «فرتلوس»، «بچه‌كاراته» و حتي «شكارچيان ارواح» و «پليس بورلي هيلز» را نيز نبايد فراموش كرد.اين اسامي فقط بخش كوچكي از محصولات موفق دهه80 هستند كه قرار است با رنگ‌وبوي تازه‌اي، دوباره به ديدار تماشاگران سينما بيايند. يقينا با گذشت زمان اين فهرست طولاني‌تر شده و نام‌هاي بيشتري را در خود ثبت خواهد كرد. دوباره‌سازي نسخه‌هاي قديمي و موفق محصولات سينمايي، نشانه آشكاري از اين مورد است كه هاليوود علاقه‌مند است به حركت خود در يك منطقه امن ادامه دهد. بسياري از منتقدان و تحليلگران سينمايي بر اين باورند كه توليد نسخه‌هاي جديد محصولات قديمي سينمايي، امنيت سرمايه‌گذاري كمپاني‌هاي فيلمسازي را تأمين مي‌كند. تهيه‌كنندگان سينما براي توليد اين محصولات چراغ سبز لازم را دارند. اين فيلم‌ها قبلا امتحان خود را پس داده‌اند و براي توليد مجدد آنها، نياز به تحمل دردسرهاي زيادي نيست. حداقل امر اين است كه ساخت اين فيلم‌ها راحت‌تر از كار روي قصه‌ كتاب‌هاي كودكانه و نوجوانانه، بازي‌هاي ويدئويي، ماجراهاي كميك استريپي يا حتي اسباب‌بازي‌هاي مشهور است.البته اين نكته را نبايد فراموش كرد يا ناديده گرفت كه هاليوود فقط به دوباره‌سازي محصولات دهه هشتادي خود نظر دارد. طرح دوباره‌سازي محصولات قديمي، دهه‌هاي ديگر صنعت سينما را نيز دربرمي‌گيرد اما آنچه باعث شده نام دهه80 بيشتر از بقيه دهه‌ها به گوش برسد، به تعداد بيشتر محصولات اين دهه در روند دوباره‌سازي فيلم‌هاي سينمايي برمي‌گردد. نبايد از ياد ببريم كه تهيه‌كنندگان سينمايي دوباره‌سازي آثار كلاسيكي مثل «پرندگان» آلفرد هيچكاك، كمدي معروف مايك نيكولز «فارغ‌التحصيل»، فيلم علمي- تخيلي «سفر شگفت‌انگيز» و حتي «سنگ‌ريزه واقعي» را نيز در دستور كار خود دارند. دوباره‌سازي اين محصولات سينمايي اين حس را ايجاد مي‌كند كه گويا هاليوود تحت تأثير نيروي جاذبه فيلم‌هايي قرار گرفته كه حداقل 30سال از عمر آنها مي‌گذرد و وقت آن رسيده كه روح آنها در كالبد يك فيلم جديد دميده شود. بيش از 30سال قبل، فيلم‌هايي مثل «آرواره‌هاي كوسه» و «جنگ‌هاي ستاره‌اي» سروصداي زيادي روي پرده سينماها به پا كردند. نمايش عمومي اين فيلم‌ها در آن ايام- كه اكران تابستاني داشتند- روح تازه‌اي به جدول گيشه نمايش داد. پرسشي كه اهالي سينما مطرح مي‌كنند اين است كه اگر اين فيلم‌ها در آن زمان چنين سروصدا و گرد و خاكي به پا كردند، چرا حالا نتوانند همين كار را تكرار كنند؟!يكي از تهيه‌كنندگان سينما  مي‌گويد كمپاني‌هاي فيلمسازي به اين دليل گرايش عجيبي نسبت به توليد نسخه‌هاي دوباره‌سازي شده قديمي پيدا كرده‌اند كه توليد آنها نه فقط ارزان‌تر بلكه راحت‌تر است و هنگام ساخت آنها، با مشكلات كمتري روبه‌رو مي‌شوند. به گفته اين تهيه‌كننده، بخش اعظم و اصلي كار در هنگام توليد نسخه اصلي انجام شده و سازندگان نسخه جديد مجبور نيستند تمام آن راه‌هاي قبلي را بروند. منظور اين تهيه‌كننده گسترش خط اصلي قصه، كاراكترپردازي و حتي تم اصلي موسيقي متن آنهاست. از طرف ديگر تعدادي از محصولات دهه هشتادي همچون «فرار از نيويورك»، «قصه ناتمام» و «آخرين» وابستگي عجيبي به جلوه‌هاي ويژه و حقه‌هاي سينمايي داشتند  اما صنعت سينما در آن زمان آنقدر در زمينه تكنيكي پيشرفت نكرده بود كه بتواند صحنه‌هاي خيالي اين فيلم‌ها را به شكلي طبيعي و جذاب خلق كند. ولي پيشرفت‌هاي شگرف تكنولوژي و امكانات كامپيوتري امروزي، مي‌توانند تمام اين صحنه‌ها را در نسخه‌هاي دوباره‌سازي شده، به بهترين شكل ممكن خلق كنند. اين در حالي است كه فناوري‌هاي جديد ديجيتال مي‌تواند اين نسخه‌ها را به صورت سه‌بعدي هم ارائه دهد.بخش مادي كار براي تهيه‌كنندگان سينما، هميشه مهم‌ترين بخش توليد يك فيلم بوده است. وقتي فيلمي دوباره‌سازي مي‌شود يا به قسمت‌هاي بعدي مي‌رسد، به صورت معمول شاهد يك كاهش 30درصدي هزينه‌هاي توليد خواهد بود.براي همين، كمپاني‌هاي فيلمسازي ترجيح مي‌دهند نه فقط نسخه‌هاي قديمي را دوباره‌سازي كنند، بلكه قسمت‌هاي جديد آنها را در دستور كار خود قرار دهند. نسخه اورجينال برخورد تايتان‌ها در كل زمان نمايش عمومي خود در آمريكاي شمالي 40ميليون دلار فروش كرد. اين در حالي است كه فروش 3روز اول نسخه دوباره‌سازي آن، حدود 50ميليون دلار بود. چنين موفقيت خوب مالي‌اي، صنعت سينما را در راهي كه آغاز كرده، مصمم‌تر مي‌كند. توليد نسخه‌هاي دوباره‌سازي شده فيلم‌هايي مثل «شكارچيان ارواح» و«نرون»  به كمپاني‌هاي فيلمسازي اين امكان را مي‌دهد كه اسباب‌بازي‌هاي مربوط به كاراكترهاي اصلي اين فيلم‌ها را وارد بازار كنند و از اين بابت، سود اضافه‌اي كسب كنند. يكي از منتقدان سينمايي مي‌گويد: «بسياري از فيلم‌هاي سينمايي داراي كاراكترهايي قوي هستند. كونان بربر، هي-   من، روبوكاپ و حتي فردي‌كروگر (كاراكتر منفي مجموعه فيلم كابوس در الم‌استريت)  از جمله اين كاراكترها هستند. در صنعت سينما از اين نام‌ها به عنوان شخصيت‌هاي قابل سرمايه‌گذاري اسم مي‌برند. نه فقط ساخت دوباره فيلم‌هاي قديمي آنها مي‌تواند براي صنعت سينما پرسود باشد، بلكه عروسك‌هاي آنان هم يك منبع خوب درآمد براي سازندگان آنها به حساب مي‌آيد.»تا به امروز 6 بازيگر مختلف سينما نقش جيمزباند را روي پرده سينما بازي كرده‌اند. نقش بتمن، كاراكتر كميك استريپي و ابرقهرمانانه قصه‌هاي شركت انتشاراتي مازول هم توسط 4بازيگر بازي شده است. راسل كرو، جديدترين رابين هوود سينماست كه مدتي ديگر فيلمش روانه اكران عمومي خواهد شد. رابرت داوني جونيور هم مرد آهني است و هم شرلوك هلمز. همه اين كاراكترها و بازيگران، دستمايه صنعت سينما براي ساخت عروسك‌ها و اسباب‌بازي‌هاي آنها بوده‌اند. يكي از مسئولان كمپاني برادران وارنر- كه تهيه‌كننده برخي از فيلم‌هاي سينمايي اين بازيگران بوده است- مي‌گويد:«اينها كاراكترهايي اصيل هستند كه در حال حاضر حكم يك شمايل را پيدا كرده‌اند. شما خيلي راحت مي‌توانيد متوجه اين نكته شويد كه هيچ اهميتي ندارد كه چه كساني نقش اين شخصيت‌ها را روي پرده سينما بازي مي‌كنند. در اين‌گونه موارد اين بازيگر نقش مورد نظر نيست كه حكم يك ستاره را پيدا مي‌كند بلكه اين خود كاراكتر است كه به  عنوان ستاره اصلي مي‌درخشد.»احتمالا به همين دليل است كه شركت مستقل فيلمسازي لجندري پيكچرز- كه برخورد تايتان‌ها را تهيه كرد- به دنبال معرفي دوباره كاراكتر گودزيلا به تماشاگران سينماست. البته نسخه جديد فيلم دوباره‌سازي، محصول سال1998 شركت سوني نخواهد بود و بيشتر حكم نسخه امروزي شده اثر كلاسيك ژاپني را دارد كه اولين بار در دهه50 ميلادي توليد شد. مشابه اين احساس را مسئولان كمپاني يونيورسال دارند. آنها هم قصد دارند به سراغ كاراكترهاي هيولايي كلاسيك خود همچون دراكولا، فرانكشتاين، عروس فرانكشتاين، زن گرگ‌نما، مرد نامرئي و حتي موجودات عجيب و غريب فيلم «بلك لاگون» بروند.همه اين كاراكترها در نسخه‌هاي دوباره‌سازي شده محصولات قديمي خود، دوباره سر از پرده سينما درمي‌آورند.  تنظيم براي تبيان : مسعود عجمي  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 322]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن