تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همه گناهان گذشته كسى كه از روى ايمان و براى رسيدن به ثواب الهى معتكف شود، آمرزي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820158980




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خصوصيت حکومت جهانی موعود


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: خصوصیت حکومت جهانی موعود
امام زمان(عج)
 حكومت جهانى موعود را از دو منظر مى‏توان مطالعه كرد:1. به عنوان آرمانى دور دست كه باید در انتظار تحقق آن باشیم، كه در آن صورت، هیچ تأثیرى در واقعیت‏هاى موجود جامعه ندارد.2. به عنوان الگویى واقعى براى سامان بخشى به وضع موجود و هدف معینى كه توان جهت بخشى به حركت‏هاى اجتماعى ما را دارد، اگر چه تحقق كامل آن در زمان حضرت بقیة الله صورت مى‏گیرد.البته ما نباید همه مشخصه‏هاى بیان شده در مورد حكومت مهدى(عج) را فقط ترسیم كننده وضعیت آینده جهان بدانیم، بلكه باید این فرهنگ را در تمام عرصه‏هاى اجتماعى، فرهنگى، سیاسى و اقتصادى، جامعه خود پیاده كنیم و این نوعى الگوپذیرى از قیام عدالت‏گستر است. براى دستیابى به این مهم به برخى ویژگى‌هایى كه در روایات براى حكومت جهانى امام غایب شمرده شده است، اشاره مى‏كنیم: 1. ساده زیستى كارگزاران حكومتعنایت به بعضى از روایات، تصویر بسیار روشنى از شیوه زندگى حكمران سراسر عالم به ما مى‏دهد. امام صادق(علیه‌السلام) فرمود:به چه ملاك درباره ظهور قائم، تعجیل مى‏طلبید؟ به خدا سوگند، او جامه‌ی ضخیم مى‏پوشد و خوراك خشك و ناگوار مى‏خورد.1اصولاً پذیرفتن مسئولیت حكومت مردم تعهد مضاعفى را بر عهده پذیرنده این مسئولیت مى‏آورد و او را ناچار مى‏سازد كه زندگانى خویش را با ضعیف‏ترین طبقات اجتماع هماهنگ سازد تا درد آنها را با تمام وجود احساس كرده و همت خویش را صرف بهبود آلام آنها كند. روایت زیر، رسالت سنگین پیشوایان و كارگزاران جامعه عدل اسلامى را به خوبى بیان ‏مى‏كند:روزى یكى از یاران امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) عرض كرد: اى امیر مؤمنان! چرا باید تو در این پوشاك زبر تن‌آزار باشى و خوراك ساده میل كنى؟ فرمود: خدا بر پیشوایان دادگر واجب فرموده خود را با مردم ناتوان برابر نهند تا مستمندى، تنگدست را به هیجان نیاورد و به طغیان وا ندارد.2روزى یكى از یاران امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) عرض كرد: اى امیر مؤمنان! چرا باید تو در این پوشاك زبر تن‌آزار باشى و خوراك ساده میل كنى؟ فرمود: خدا بر پیشوایان دادگر واجب فرموده خود را با مردم ناتوان برابر نهند تا مستمندى، تنگدست را به هیجان نیاورد و به طغیان وا ندارد.2. قاطعیت با كارگزاران و ملاطفت با زیردستانیكى از ویژگى‏هاى مهم دولت جهانى امام مهدى(عج) سختگیرى و قاطعیت درباره كارگزاران، مجریان امور و برخورد شدید با متخلفان است. در روایت زیر درباره قاطعیت و سازش ناپذیرى حضرت ولى عصر(عج) در مقابل كارگزاران و ملاطفت و مهربانى آن حضرت با بیچارگان و مستمندان چنین آمده است:امام على(علیه‌السلام) بخشنده است، او درباره عُمّال، كارگزاران و مأموران دولت ‏خویش بسیار سختگیر است و با ناتوانان و مستمندان بسیار دل رحم و مهربان. 3. تأمین رفاه اقتصادى مردم
امام زمان (عج)
در زمان حكومت امام مهدى(عج)، رفاه اقتصادى و آسایش معیشتى بر تمام بخش‏ها و زوایاى زندگى بشر پرتو مى‏افكنده و انسان‏ها آسوده خاطر از مشكلات روزمره مى‏توانند به سازندگى معنوى خود بپردازند. امام على(علیه‌السلام) در این ‏باره مى‏فرماید: بدانید اگر شما از طلوع‏كننده شرق امام مهدى(عج) پیروى كنید، شما را به آیین پیامبر در آورد ... تا از رنج طلب و ظلم(در راه دستیابى به امور زندگى) آسوده شوید و بار سنگین(زندگى) را از شانه‏هایتان بر زمین نهید.3 4. گسترش عدالت و مساواتعدالت مهدى آنچنان فراگیر و گسترده است كه حتى به درون خانه‏ها نیز نفوذ كرده و روابط خصوصى افراد خانواده را تحت تأثیر قرار مى‏دهد، كارى كه از عهده هیچ نظام حقوقى برنمى‌آید. امام صادق (علیه‌السلام) مى‏فرماید:به خدا سوگند مهدى(عج) عدالتش را تا آخرین زوایاى خانه‏هاى مردم وارد مى‏كند، همچنان ‏كه سرما و گرما وارد خانه ما مى‏شود.4در روایت دیگر از امام باقر(علیه‌السلام) درباره شمول عدالت صاحب الزمان(عج) آمده است: امام قائم(عج) (اموال را) برابر تقسیم مى‏كند و میان مردم نیكوكار و بدكار به عدالت رفتار مى‏نماید.5 برگرفته از کتاب سپیده امید، سیدحسین اسحاقىتنظیم گروه دین و اندیشه تبیان، هدهدی1. بحارالانوار، ج 52، ص 354.2. نهج البلاغه، ترجمه سیدجعفر شهیدى، كلام 209، ص‏241 - 242. به نقل از: موعود، شماره 4، ابراهیم شفیعى سروستانى.3. بحارالانوار، ج 51، ص 123.4. همان، ج 52، ص 362.5. همان، ج 51، ص 29. به نقل از: موعود، شماره چهارم، ص 6 - 10.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 162]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن