واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: حكومت جهانى امام عصر و نظریه جهانىشدن در عصر ما(3)گفتار سوم: جهانىسازى مهدوى و شاخصههاى آنقسمت اول
همانطور كه بیان شد اسلام دینى است با اصول و آرمانهاى جهانى، و از همان ابتداى ظهور خویش به دنبال ایجاد حیات طیبه در سطح عالم و براى كلیه اَبناى بشرى بوده، بدیهى است بنا به معتقدات اسلامى و شیعى، جهانىشدن اسلامى و حیات طیبه جهانى در آخرالزمان و در عصر و دولت مهدى موعود تحقق قطعى خواهد یافت. چنین جهانىشدنى با هیچ پروژه و یا طرح جهانىسازى فعلى نه از حیث نظرى و نه عملى و نه از حیث شمولیت و فراگیرى و مقیاسهاى موجود قابل مقایسه و اندازهگیرى نیست، و فقط شناخت مقدماتى آن از راه احادیث وارده ممكن است. به همین جهت قصد بر این است كه در ادامه سخن، پارهاى از ویژگىهاى دولت كریمه حضرت مهدى و حكومت جهانى سرشار از حیات طیبه وى - آنهم نه از باب حصر بلكه از باب احصاء و اشاره - مرور و بازیابى گردد: 1 - حاكمیت جهانشمول اسلام و برچیدگى شرك و اختلافات بشرى: در نظریههاى جهانىشدن غربى كه زیر بناى بسیارى از آنها مكتب لیبرال دموكراسى است؛ با اعتقاد به نسبیت اخلاقى و ارزشى، اِعمال اصل تساهل و روادارى افراطى نسبت به كلیه عقاید و ادیان جزء ادعاهاى اصلى است و موضع حكومت بر مبناى لائیسم نسبت به دیانت و مذهب خنثى مىباشد و از منظر آنها حمایت و جانبدارى از یك مذهب به معناى دخالت در آزادىهاى فردى و مخدوش نمودن آزادى عقیده و ابراز عقاید است. این درحالى است كه سكولاریسم یا عرفى شدن و دنیاپرستى و اصالت امور دنیوى در سرلوحه جهانىسازى لیبرال دموكراسى است. بنا به معتقدات اسلامى و شیعى، جهانىشدن اسلامى و حیات طیبه جهانى در آخرالزمان و در عصر و دولت مهدى موعود تحقق قطعى خواهد یافتدر حالیكه در حكومت جهانى مهدوى، بدون هیچ گونه مجامله و تعارفى، اسلام به عنوان آئین مطلق و برتر و متعالى به جهانیان معرفى و از سوى آنان نیز مورد شناسایى و پذیرش قرار مىگیرد. روایاتى در تأئید این مطلب ذكر مىشود: • محمدابنمسعود در تفسیر عیاشى از رفاعة بن موسى روایت مىكند كه از امامصادقعلیه السلام شنیدم كه ایشان فرمودند: و له اسلم من فىالسموات والارض طوعاً و كرهاً؛ یعنى اهل آسمانها و زمین مطیع و مُنقاد وى مىشوند، پارهاى از صمیم قلب و پارهاى به اكراه. • همچنین آن حضرت فرمودند: وقتى قائم آل محمد قیام كند مكانى در روى زمین باقى نمىماند مگر اینكه كلمه طیبه لااله الااللَّه محمد رسولاللَّه در آنجا به آواز بلند گفته مىشود.(1) • در روایت دیگرى امام صادق علیه السلام ضمن بیان مفصلى درباره عصر ظهور مىفرمایند: وقتى قائم ما قیام كند ... اهل هیچ دینى باقى نمىماند مگر اینكه اظهار اسلام مىكنند و با ایمان مشهور و معروف مىگردند ...(2) • امام باقرعلیه السلام فرموده است: در زمین هیچ ویرانهاى باقى نمىماند مگر اینكه آباد گردد و هیچ معبودى جز خداوند متعال از بت و غیر آن نمىماند مگر اینكه دچار حریق گشته و مىسوزد.(3) • در جاى دیگر امام صادقعلیه السلام ضمن پاسخ به سؤالهاى مفضل و قابل تطبیق دانستن آیه 33 سوره توبه با عصر حكومت جهانى مهدى مىفرماید: ... هر آینه اختلاف ملتها و دینها از میان برداشته مىشود و همه دین براى خدا و یكى مىگردد؛ چنانكه خداى تعالى فرموده: "ان الدین عند اللَّه الاسلام" و نیز فرموده "و من یتّبع غیر الاسلام دیناً فلن یقبل منه و هو من الخاسرین" (4) ]یعنى هر كه غیر از اسلام دین دیگرى بطلبد هرگز از او قبول نمىشود و او در روز قیامت از جمله زیانكاران است[. 2 - حاكمیت مطلق عدالت و دادورزى: ویژگى اصلى حكومت جهانى مهدوى عدالت است و شاید احادیث نادرى درباره عصر ظهور وجود داشته باشد كه به این خصیصه و نیاز، و گمشده اساسى بشر اشاره ننموده باشد. به خاطر همین كثرت فقط به ذكر احادیث معدودى در این خصوص بسنده مىشود: پیامبر اكرمصلى الله علیه وآله وسلم مىفرماید: ... اگر از عمر دنیا تنها یك روز باقى مانده باشد، خداوند آن روز را به اندازهاى طولانى خواهد نمود تا مردى از اهلبیت من به حكومت برسد ... او زمین را از قسط و عدل پر مىكند همانگونه كه پیش از آن از ستم و جفاكارى پر شده است ...(5) امام باقرعلیه السلام فرموده است: در زمین هیچ ویرانهاى باقى نمىماند مگر اینكه آباد گردد و هیچ معبودى جز خداوند متعال از بت و غیر آن نمىماند مگر اینكه دچار حریق گشته و مىسوزدحكومت جهانشمول مهدوى در عدالت گسترى نیز به گونهاى فراگیر و بدون تبعیض عمل مىكند. چنانكه امام حسینعلیه السلام در فراز مهمى مىفرمایند: ... اذا قام قائم العدل، وسع عدله البر والفاجر(6)؛ هنگامى كه قائم قیام مىكند، عدل گسترده مىشود و این گستردگى عدالت، نیكوكار و فاجر را در بر مىگیرد. عدالت مزبور از حیث نفوذ، حوزههاى فردى و اجتماعى بشرى را در بر مىگیرد. شاهد این مدعا بیان امام باقر علیه السلام است كه مىفرماید: بدانید همان طور كه سرما و گرما به داخل خانههایشان نفوذ مىكند، عدالت او (قائم) نیز به درون خانههایشان راه خواهد یافت(7). 3 - برقرارى امنیت و آرامش همه جانبه: از روایتهاى پیرامون حكومت جهانشمول حضرت فهمیده مىشود كه ناامنى و هراس از زندگانى آحاد بشرى رخت مىبندد و امنیتى فراگیر در همه گیتى برقرار مىگردد. ویژگى اصلى حكومت جهانى مهدوى عدالت است و شاید احادیث نادرى درباره عصر ظهور وجود داشته باشد كه به این خصیصه و نیاز، و گمشده اساسى بشر اشاره ننموده باشدچنانكه امامعلىعلیه السلام درباره ایمنى عصر ظهور و سرشارى آن دوره از امنیت و عدالت مىفرمایند: وقتى قائم ما قیام كند؛ به واسطه ولایت و عدالت او، آسمان آن چنانكه باید ببارد مىبارد و زمین نیز رستنىهایش را بیرون مىدهد و كینه از دل بندگان زدوده مىشود و میان دد و دام آشتى برقرار مىشود، به گونهاى كه یك زن بین عراق و شام پیاده خواهد رفت و آسیبى نخواهد دید و هرجا قدم مىگذارد، همه سبزه و رستنى است و بر روى سرش زینتهایش را گذارده و نه ددى او را آزار دهد و نه بترساند.(8) 4 - رفاه و رشد پایدار اقتصادى، استغناى عمومى و رفع فقر: در نهضت جهانىسازى مهدوى، شكافها و خندقهاى اقتصادى، تبعیضهاى ناروا و فقر و فاقه حاصل از جهانىسازى غربى وجود ندارد و نه تنها این شكافها پر مىگردند بلكه جامعه بشرى به استغناى كامل رسیده و حتى فقیرى براى دریافت صدقات و اعانات یافت نخواهد شد. چند نمونه از شواهد روایى لازم به شرح ذیل است: امام صادقعلیه السلام مىفرماید: چون قائم ما قیام نماید زمین با نور پروردگار نورانى و روشن مىشود و خلائق از نور و روشنایى آفتاب مستغنى و بىنیاز باشند و تاریكى زایل مىگردد و مردم در ایام سلطنت آن حضرت بسیار عمر مىكنند ... و زمین خزانههاى خود را آشكار مىگرداند، به نوعى كه خلایق همه آنها را در روى زمین مىبینند. مرد در آن وقت كسى را مىطلبد براى اینكه از مالش به او اعطاء نماید تا اینكه صله رحم به جا بیاورد، یا اینكه از وجه زكات چیزى به او بدهد، چنین كسى كه اینها را از او قبول نماید یافت نمىگردد و خلایق به سبب آن چه خدا از فضل خود به ایشان روزى كرده، مستغنى و بىاحتیاج مىباشند.(10) در نهضت جهانىسازى مهدوى، شكافها و خندقهاى اقتصادى، تبعیضهاى ناروا و فقر و فاقه حاصل از جهانىسازى غربى وجود ندارد و نه تنها این شكافها پر مىگردند بلكه جامعه بشرى به استغناى كامل رسیده و حتى فقیرى براى دریافت صدقات و اعانات یافت نخواهد شداین امام همام، این بىنیازى عمومى را چنین تشریح نموده است: ... و در میان خلائق به طریق داود و محمدصلى الله علیه وآله وسلم حكم مىكند. در این وقت زمین خزانههاى خود را ظاهر و بركات خویش را آشكار مىگرداند و در این وقت مردى از شما كسى را نمىتواند پیدا كند كه صدقهاى به او بدهد یا احسانى در حق وى نماید. زیرا همه مؤمنان غنى و مالدار مىباشند.(11) توسعه وسیع اقتصادى و انسانى پایدار و بالنده نهضت جهانشمول مهدوى در روایات نبوى نیز ظهور آشكار دارد. به فرموده پیامبرصلى الله علیه وآله وسلم: یكون فى امتى المهدى... یتنعم امتى فى زمانه نعمیاً لم یتنعموا مثله قطّ، البرّ و الفاجر، یرسل السماء علیهم مدراراً و لا تدّخر الارض شیئاً من نباتها(12)؛ در امت من، مهدى قیام كند... و در زمان او، مردم به رفاه و نعمتهایى دست مىیابند كه در هیچ زمانى دست نیافته باشند. همه چه نیكوكار و چه بدكار از آن جملهاند. آسمان باران رحمتش را بر آنان ببارد و زمین چیزى از روئیدنىهاى خود را پنهان ندارد. ... ادامه دارد پیوندها:حكومت جهانى امام عصر و نظریه جهانىشدن در عصر ما • گفتار اول: مفهوم جهانىشدن و برداشتهاى مختلف از آن • گفتار دوم: جهانگرایى و جهان شمولى اسلام 1. على دوانى، مهدى موعود. 2. همان. 3. على كورانى، عصر ظهور، ترجمه عباس جلالى، ص 357، (به نقل از تفسیر عیاشى، ج 2، ص 56). 4. همان، ص 361 (به نقل از كمالالدین، ص 331). 5. على دوانى، مهدى موعود. 6. علامه مجلسى، ج 51، روایت 35، ص 84. 7. همان، ج 27، روایت 24، باب 4، ص 90. 8. على سعادتپرور، ظهور نور، ترجمه محمدجواد وزیرىفرد، تهران، احیاى كتاب، 1380، ص 199. 9. مجلسى، بحارالانوار، ج 10، صفحه 104. - على دوانى، مهدى موعود، (به نقل از ارشاد شیخ مفید، ص 363). 10. همان، ص 225 - 224. 11. همان، ج 51، ص 78. 12. مجلسى، بحارالانوار، ج 52، ص 336، ح 73. دكتر بهرام اخوان كاظمى دبیرخانه دائمى اجلاس حضرت مهدى
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 519]