تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):كسى از شما موهاى سبيل و موهاى زير بغل و موى زير شكم خود را بلند نكند؛ چرا كه شيطان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804682051




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اهمیّت غیرت در محیط خانواده


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: اهمیّت غیرت در محیط خانواده
تهراني
غیرت پدر و مادر این را اقتضا می­ کند، که فرزند را انسانی­ و الهی ­تربیت کنند  پیوندها منشأ محبت هستندپیوندهای انسانها با یکدیگر از هر نوع که باشد، منشأ محبّت می­ شود. وقتی این پیوندها محبّت را در پی داشت، اگر محبّت خالصانه و صادقانه بود، منشأ غیرت می­ شود. هرچه محبت تشدید شود، غیرت هم تشدید می­ شود. غیرت به این معنا که احساس می­ کنم وظیفه دارم از آن چیزی که عقلاً و شرعاً محافظت از آن لازم است محافظت کنم. همانطور که راجع به خودم این احساس را دارم، راجع به آن هم باید این احساس را داشته باشم.یعنی هر کسی که با دیگری یک پیوند محبّتی دارد، اگر غیرت در محبّت داشته باشد باید این احساس را داشته باشد که نسبت به او آنچه را که حفظ آن عقلاً و شرعاً لازم است، حفظ کند که سرآمد آن دین او است. یعنی چه پیوند خویشاوندی و نسبی باشد، چه سببی باشد، چه محیط آموزشی، چه رفاقتی، چه شغلی و... حتّی پیوندی که از آن تعبیر می­ کنند به پیوند روحانیِ معنوی، که هیچ کدام از آنهایی که گفته شد نیست. چه بسا گاهی هم تصادف است ولی در عین حال پیوند است. مثل مسلمان نسبت به مسلمان دیگر! فرض کنید در یک بلاد کفر بروید، یک کسی به شما برخورد کند بعد بگوید من مسلمانم. تا بگوید مسلمانم مثل اینکه شما با هم دیگر رابطه دارید، یک رابطه حسابی هم دارید. این پیوند است امّا پیوند معنویِ روحانی است که محبّت از او نشأت گرفته است. « إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَة » که قرآن می­ گوید همین است. محیط ­های چهارگانه محیط­ هایی که انسان در آن محیط­ ها ساخته می­ شود؛ به طور غالب چهار محیط است؛ محیط خانوادگی، آموزشی ـ تحصیلی، رفاقتی و شغلی. البتّه در گذشته گفته ­ام یک فضای پنجمی (یعنی امراء و علماء) حاکم بر این چهار محیط است که الان  وارد آن نمی­ شوم.نقش غیرت در محیط خانوادگی اوّل محیط خانوادگی است. این محیط غالباً بر محور محبّت است و شدیدترین محبّت­ ها هم اینجا است. حبّ پدر به فرزند، حبّ مادر به فرزند، شدیدترین حب­ ها است. در محیط آموزشی ـ تحصیلی یا شغلی و یا رفاقتی و... به این شدّت نیست. آن جایی که انسان چشم باز می­ کند اینجاست. شدیدترین محبّت­ ها غالباً در همین رابطه است. لذا پدر و مادر از نظر غیرت، باید شدید­ترین غیرت­ ها را نسبت به اولاد به خرج دهند؛ برای حفظ و حراست از او نسبت به اموری که عقل و شرع امر فرموده است.دستورات اسلام راجع به تربیت فرزند نگاه کنید اسلام از آن موقعی که نطفه می­ خواهد منعقد بشود، مادر باردار می­ شود، کودک می خواهد متولّد بشود و... همین جور گام به گام دستور می­ دهد. بروید در آداب ببینید. من نمی­ خواهم این بحث­ ها را بکنم، بحث من کلّی است. غیرتت اقتضای این را می­ کند که همه اینها را رعایت کنی.غیرت یعنی چه؟ یعنی محبّت تو به این بچّه! ببینید چه دستوراتی می­ دهد! از موقعی که می­ خواهد باردار بشود تا هنگام بارداری، اینکه تغذیه ­اش هنگام بارداری چگونه باشد، یا خود مرد از نظر نطفه چه مراقبت­ هایی بکند، هنگام تولّد و... برای همه­ اش اسلام دستور دارد. به عنوان نمونه حتّی داریم که اولین چیزی که می­ خواهد به کام او بکند، آب فرات باشد، تربت امام حسین (علیه السلام) باشد. در همان روزهای ابتدای تولّد، اذان و اقامه به گوش او بگوید که آهنگ الهی و معنوی به گوش او برسد.علّت تأکید اسلام بر تربیت  روحانی فرزندچرا در اسلام این همه در باب فرزند و تأدیب و پرورش او از نظر روحانی سفارش شده است؟ به این علّت که انسان وقتی از این نشئه به نشئه دیگر کوچ می­ کند، روابط اعتباری که داشته است منقطع و تمام می­ شود. مثل رابطه با مال، که رابطه ­ای اعتباری است و قطع می­ شود؛ امّا در میان روابطی که انسان­ با سایرین داشته، قوی­ ترین رابطه مربوط به قوی­ ترین پیوند است که آن عبارت از پیوند انسان با فرزند می ­باشد. فرزند دنبالۀ­ وجودی پدر و مادر در این نشئه است؛ کأنّه مرتبۀ نازلۀ وجود پدر و مادر در اینجاست. اینطور نیست که این رابطه و پیوند از این نشئه به طور کلی منقطع شود.آیا این رابطه که هم شرع و هم عقل اینقدر روی آن تکیه می­ کنند، جسمانی است؟ نه! فقط جسمانی نیست؛ این به اعتبار آن رابطه روحانی است. به این معنا که به هر مقدار از نظر تربیتی روی او اثر گذاشته باشد، محصولِ عمل اوست. لذا نسبت به مربّیانِ انسان اینطور است که وقتی مربّی به آن عالم منتقل شد از مربّایش بهره می­ گیرد. حتی در باب سُنن در معارفمان داریم که اگر کسی سنّت حسنه­ ای را پایه گذاری کند نتیجه­ اش را می­ برد؛ و اگر کسی سنّت سیّئه ­ای را بنا نهد، وزر آن را می­ برد.تأکید اسلام بر تعقّل، حقیقت و شعورمراقب باش چه در مغز او می­ کنند. نگذار خرافه بیاید جای حقیقت را در ذهن این بچه بگیرد؛ نگذار جهالت بیاید جای عقلانیّت را بگیرد؛ نگذار فریبکاری بیاید جای واقعیت را بگیرد؛ نگذار شعار بیاید جای شعور را بگیرد؛ که نتوانی هیچ جور کنترلش کنی. بعد هم در سرت بزنی هیچ فایده نداشته باشد. این همه به ما سفارش کرده‌اند. تعقّل، حقیقت، واقعیت، شعور... حواست را جمع کن؛ هم از نظر افکارش که چه دارند به او تزریق می­ کنند، هم از نظر اعمالش؛ یک وقت او را به اباحه­ گری سوق ندهند. غیرت پدر و مادر این را اقتضا می­ کند، که فرزند را انسانی­ و الهی ­تربیت کنند. می­ گویم انسانی، چون حتی یک سنخ از این امور نه تنها انسانی نیست بلکه حیوانی است؛ از انسانیّت هم به دور است.ادامه دارد...منبع: پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ مجتبی تهرانی تنظیم:نقدی-حوزه علمیه تبیان





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 291]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن