تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بنگر در چه (لباسى) و بر چه (چيزى) نماز مى گزارى، اگر از راه صحيح و حلالش نباشد، قبول ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816429807




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چرایی تکرار آیات


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: چرایی تکرار آیات
قرآن کریم
دیدگاه آیت الله مكارم شیرازی درباره تكرار برخی آیات در قرآن سوال : «چرا در قرآن پاره‌ای از آیات تكرار شده و همچنین چرا پاره‌ای از داستان ها در موارد متعدّد آورده شده است؟» پاسخ: « باید توجّه داشت قرآن مجید در مدّت بیست و سه سال بر حسب موقعیّت‌ها و حوادث و پیشامدهای مختلف نازل شده است. قرآن یك كتاب خشك قانونی و یا یك كتاب كلاسیك نیست كه قوانین و مسائل علمی را بطور دسته‌بندی شده بیان نماید. قرآن كتاب ارشاد و تبلیغ و هدایت است و هدف آن این است كه حقایق زندگی انسانی و دستورات لازم برای رسیدن به كمال انسانی را بیان كند و از راه نفوذ در روح‌ و افكار مردم و موضع قوانین اجتماعی صحیح، جامعه‌ای به وجود آورد كه كمال مادّی و معنوی را دارا باشد. برای تأمین چنین هدفی، قرآن مجید درباره تمام موضوعات مورد لزوم سخن گفته است. قرآن تدریجاً و در حوادث مختلف و برای پاسخگویی به نیازهای گوناگون در طول 23 سال نازل شده است. امّا در مورد تكرار در قرآن به دو نوع تكرار برمی‌خوریم: 1- تكرار پاره‌ای از تاریخ‌ها؛ 2- تكرار پاره‌ای از آیاتی كه بیان كننده «واقعیّت خاصّی» است.در مورد داستان‌های تاریخی باید توجّه كنید كه هدف اساسی قرآن از ذكر تاریخ گذشتگان، توجّه دادن مردم به قوانین مسلّم زندگی است كه بر زندگی انسان‌های پیشین حكومت داشته است.قرآن می‌خواهد مردم را با این قوانین آشنا كند و آنها را توجّه دهد كه علل ترقّی و پیشرفت و یا انحطاط جوامع و ملل گذشته چه بوده است؟ خودداری آنها از قبول دعوت پیامبران چه نتایج خطرناكی به بار آورده و رواج ظلم و ستم با آنها چه كرده و كدام عامل بود كه آنها را به انقراض و سقوط كشانید و بالاخره نقاط ضعف و قوّتشان چه بوده است؟قرآن در داستان‌ها، مردم را به این قوانین و حقایق متوجّه ساخته و همچنین عاقبت نافرمانی افراد گردنكش و جبّار را نشان داده است.هدف اساسی قرآن از ذكر تاریخ گذشتگان، توجّه دادن مردم به قوانین مسلّم زندگی است كه بر زندگی انسان‌های پیشین حكومت داشته است.همین حقیقت ایجاب نموده كه قرآن سرگذشت جوامع گذشته را زیر و رو كند و جنبه‌های مختلف آن را نشان دهد. بنابراین، اگر قرآن در موارد مختلفی مثلاً از «بنی اسرائیل» و یا «آفرینش آدم» سخن می‌گوید، در هر مورد به قسمت و فراز خاصّی از این موضوع اشاره می‌كند و می‌خواهد در هر مورد، مردم را به نكته خاصّی توجّه دهد كه در مورد دیگر به آنان توجّه نداده است.این حقیقتی است كه با دقّت در داستان های قرآن به دست می‌آید.در موارد دیگری كه پاره‌ای از آیات قرآن تكرار شده، مثلاً تكرار آیه شریفه «فَبِاَی آلاَءِ رَبَّكُمَا تُكَذِّبَانِ» در «سوره الرّحمن» باید توجّه داشت این تكراری برای نتیجه‌گیری از تأثیر خاصّ روانی در روحیّه خوانندگان و شنوندگان قرآن است. خدا وقتی برای بیدار ساختن روح و فكر یك جمعیّت سخن می‌گوید گاهی بر روی موضوعاتی كه جنبه روانی و عاطفی خاصّی دارد تكیه می‌كند و آن را تكرار می‌نماید؛ مثلا، در همین سوره «الرّحمن» خداوند در مقام‌شمردن نعمت‌های مهمّی است كه در آفرینش انسان و تشكیل جامعه و تمدّن انسانی و ادامه آن، نقش اساسی دارد و همچنین در این سوره نعمت‌های بزرگی بیان می‌شود كه در زندگی جهان دیگر برای انسان فراهم شده است، خداوند در خلال شمردن این نعمت‌ها كه به منظور تحریك عواطف بشر است، آیه «فَبِاَی آلاَءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ» را تكرار می‌كند و از این راه در خلال شمردن این نعمت‌ها حسّ حق‌شناسی انسان را بیدار می‌كند و او را به خضوع در برابر حقیقت وا می‌دارد و وجدان و عواطفش را تحریك می‌كند. بنابراین، این نوع تكرار هم در جای خود از نظر ارشاد و هدایت لازم است و مخلّ به فصاحت و بلاغت قرآن نیست، بلكه از محسّنات كلام نیز به شمار می‌رود؛ زیرا موجب تأكید و تأثیر بیشتر می‌گردد.این قبیل تكرار در ادبیّات فارسی و عربی فراوان است و شواهد بسیاری از قصاید عرب در دست است كه مشتمل بر تكرار یك «بیت» و یا یك «مصراع» و یا یك «جمله» می‌باشد.از جمله در قصیده‌ای كه «عدَّی بن ربیعه» دایی «إمْرء القِیس» در مرثیه برادرش «كُلیبْ» سروده است، جمله «عَلی أنْ لَیْسَ عِدْلا مِنْ كَلیبْ» بیست مرتبه تكرار شده است. در اشعار ادبای بزرگ فارسی زبان نیز نمونه‌های زیادی دارد. تنظیم: گروه دین و اندیشه - مهدی سیف جمالیمنبع: رسا





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 426]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن