تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 28 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):پرهيزكارى منافق جز در زبانش ظاهر نمى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830584764




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بپا زن و فرزند هلاکت نکنند!


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: بپا زن و فرزند هلاکت نکنند!
خانواده
ابوایّوب انصاری بعد از رحلت پیامبر اسلام صلی‏الله‏علیه‏و‏آله نیز همچون زمان حیات آن حضرت، پیوسته در راه خدا شمشیر می‏زد، و تا زنده بود -جز یك سال- از شركت در جنگ با دشمنان اسلام باز نایستاد و بعدها به خاطر آن یك سال هم متأسّف بود. او بر اثر شور و شوق و علاقه‏ای كه به جنگ و جهاد در راه خدا داشت، در زمان حكومت معاویه، جهت شركت در جنگ با رومیان، با سپاه مسلمانان به سوی «قسطنطنیه» حركت كرد. این جنگ مدتی طول كشید و از نظر نظامی پیروزی به همراه نداشت، ولی آخرین صفحات دفتر زندگانی پرافتخار میزبان پیامبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله ، در آن ورق خورد كه در این نوشتار از نظر خوانندگان گرامی می‏گذرانیم:تفسیر یك آیهدر یكی از روزهای جنگ قسطنطنیه، صف بزرگی از سپاه روم از شهر بیرون آمدند و مسلمانان در برابر آنان صف‏آرایی كردند، در این هنگام یكی از مسلمانان از صف بیرون آمده خود را به سپاه دشمن زد و صفوف آنان را شكافت، با مشاهده این صحنه، گروهی از مسلمانان فریاد كردند: این مرد، خود را به هلاكت افكند درصورتی كه خداوند در قرآن می‏فرماید: خود را به دست خویش در مَهلكه نیفكنید.ابو ایوب كه در آنجا حضور داشت، گفت: ما به معنای این آیه داناتریم و شما آن را تأویل نادرست می‏كنید، این آیه درباره ما انصار كه افتخار پذیرایی و یاری پیامبر را داشتیم، نازل شده است، زمانی كه اسلام رونق یافت، ما در یاری پیامبر سستی كردیم و پیش خود گفتیم: اكنون كه اسلام رواج پیدا كرده و عزیز شده است، قدری به زن و فرزند خود برسیم، و با این فكر، در یاری پیامبر كوتاهی كردیم، در این هنگام این آیه نازل شد: وَأَنْفِقُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَلَا تُلْقُوا بِأَیدِیكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ ...(البقرة/195)«از مال خود در راه خدا انفاق كنید(و با خودداری از انفاق) خود را به دست خویش به هلاكت نیفكنید».بنابراین، هلاكت نتیجه پرداختن به زن و فرزند و مال، و عاقبت خودداری از جهاد است، نه تاختن بر دشمن و شكافتن صف آنان!.این قضیه كه از چند طریق از ابوایوب روایت شده است، از این نظر جالب است كه ابوایوب خود شاهد عینی حادثه بوده و از شأن نزول آیه به خوبی آگاه بوده است.علاوه بر این، او از جمله افرادی است كه در زمان پیامبر اسلام صلی‏الله‏علیه‏و‏آله قرآن را جمع‏آوری كردند كه عبارت بودند از: «معاذ بن جبل، عبادة بن صامت، ابیّ بن كعب، ابودرداء و ابوایّوب انصاری». و به حكم این رسالت مقدسی كه به عهده گرفته بود، آگاهی بیشتری از معانی و شأن نزول آیات قرآن داشت، به همین جهت گواهی او در این زمینه جای هیچ‏گونه شكّی باقی نمی‏گذارد.اشكال بی‏موردسخنان ابوایوب در تفسیر این آیه پاسخ قانع كننده‏ای است به افرادی كه گاهی این آیه را در مورد قیام و جهاد با دشمنان اسلام پیش می‏كشند و می‏گویند: این آیه از اقدام به كار خطرناك كه منجر به هلاكت می‏شود، نهی می‏كند. چنانكه برخی از كسانی كه در زمینه قیام و شهادت امام حسین علیه‏السلام كتاب نوشته‏اند، این سؤال را پیش كشیده‏اند كه آیا قیام امام حسین علیه‏السلام با این آیه سازگار بوده است یا نه؟ و اگر امام حسین علیه‏السلام می‏دانست شكست می‏خورد و كشته می‏شود، چرا قیام كرد درصورتی كه خداوند در این آیه مسلمانان را از اقدام به كار خطرناك نهی می‏كند؟! و...این عده به این نكته توجه نداشته‏اند كه اصولاً این آیه (همچنان كه ابوایوب می‏گوید) مربوط به كارهای خطرناك و هلاكت‏آور نیست، بلكه آیه در ردیف آیات جهاد است و خداوند طی آن به كسانی كه از بذل مال خود در راه مبارزه با دشمنان اسلام خودداری می‏كنند، هشدار می‏دهد كه در اثر این سستی و دریغ از انفاق مال در راه خدا، خود را گرفتار مَهْلَكه نكنند، زیرا در صورت سستی و عدم آمادگی برای مبارزه، دشمنان بر آنان مسلط شده آنان را نابود می‏كنند و در این صورت، مسبب این هلاكت، خود آنان خواهند بود.نوشته‌ی: مهدی پیشوائیتنظیم: شکوری_کارشناس بخش قرآن





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 379]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن