واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: تنوع فرهنگها، ادیان، مذاهب و اقوام
وقوع انقلاب اسلامی ایران در شرایط ایران دهه 50 اگر معجزه نباشد کمتر از آن نیست و همانطور که شهید بزرگوار استاد مطهری بیان داشتند انقلاب ما یک پدیده مهم در قرن بیست و یک بوده و انقلاب اسلامی ایران را به دلیل ماهیت اسلامی داشتن آن مشابه انقلاب صدر اسلام میداند،اما انقلاب باید در مسیر خودش خوب جلو برود و درگیر آفات و انحرافات به وجود آمده نشود. شهید مطهری با نگاه دقیق و آینده نگر خود اولین متفکری است که در سخنان خود به این مسئله می پردازد،در واقع پرداختن به آفات و آسیب هایی که ممکن است گریبان گیر انقلاب شود در هر زمان از مهمترین و هوشیارانه ترین کارها می باشد.حال متن زیر گزیده هایی از کتاب چالش های امروز جامعه ما به قلم دکتر سیداحمد زرهانی می باشد که ایشان به بررسی آفاتی که در عصر حاضر انقلاب ما باآن روبه رو شده می پردازند که توسط موسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر انتشار یافته است.ایران سرزمین بزرگی است که به تعبیر امام رحمهالله با وحدت کلمه توانست در بهمن سال 57 پس از یک زنجیره کشمکشها، نظام استبدادی را ساقط کند و در پناه اسلام به حکومتی مردمی، دست یابدایران سرزمین بزرگی است که به تعبیر امام رحمهالله با وحدت کلمه توانست در بهمن سال 57 پس از یک زنجیره کشمکشها، نظام استبدادی را ساقط کند و در پناه اسلام به حکومتی مردمی، دست یابد. ایران متشکل از اقوام گوناگونی است که هر کدام ویژگیهایی دارند. تعدادی از این اقوام مانند اعراب در خوزستان، اکراد در کردستان، بلوچها در سیستان و بلوچستان و ترکمنها در گلستان با خویشاوندان و هم زبانان خود که در آن سوی مرز زندگی میکنند، علائق و روابط متعارفی دارند. در کنار این واقعیت، در برخی از شهرها و نقاط مرزی ایران، برادران اهل تسنن با فرهنگ و فقه و مناسبات اجتماعی خاص خود زندگی میکنند. افزون بر این، از قرنها پیش پیروان ادیان کلیمی، زرتشتی، مسیحی و حتی صابئین در ایران ساکن بودهاند و در سایه فرهنگ و تمدن این سرزمین پهناور با سایر هموطنان خود زندگی آرام و راحتی داشتهاند. تاریخ ایران نشان میدهد که هر چند در ادوار گذشته، گاهگاهی در اثر قدرتطلبی امیران و خوانین، طوایف و اقوام اصطکاکهایی با هم داشتهاند، اما در مجموع سبک اخلاق و فرهنگ ایرانی به گونهای بوده است که پیروان ادیان و مذاهب و اقوام با تفاهم در کنار یکدیگر زندگی کردهاند.
تنوع ادیان، مذاهب و قومیتها، امری طبیعی است، اما از آنجا که ایران کشوری برخوردار از موقعیت سوقالجیشی است و صاحب معادن و منابع کمنظیری میباشد و انقلاب اسلامی با کوتاه کردن دست استعمارگران، حق دخالت در امور کشور را به بیگانگان نمیدهد، دشمنان خارجی علاقه دارند تا زمینه ناامنی و اختلاف نظر را از طریق دامن زدن به تضاد میان اقوام فراهم آورند. از سپیده دم پیروزی انقلاب، جمهوری اسلامی ایران با تنشهایی مواجه گردید و بخشی از نیروی انسانی و امکانات ملی صرف ایجاد آرامش در نقاط آسیبپذیر شد. هر چند تاکنون ایرانیان از هر قومیت و مذهب و دین، با برخورداری از رشد فکری و عقلانیت اجتماعی، دست رد به سینه اجانب زدهاند و ترجیح دادهاند همچنان به قانون اساسی و منافع ملی پای بندی و التزام نشان دهند، اما دشمن هنوز کاملاً از این زمینه ناامید نشده است و با توجه به تنوع و ترکیب جمعیتی کشور، علاقه دارد با کمک سرویسهای اطلاعاتی و بهرهوری از وسایل ارتباط جمعی و گسترش احساسات ناسیونالیستی و بزرگنمایی اختلافات، زمینههای روانی و اجتماعی انفکاک و اصطلاک را تقویت کند و هویت یکپارچه ملت ایران را در قالب اقوام ناهمگون مخدوش سازد. برخی ناآگاهیها و ناشیگریهای مدیران نیز، به این آشفتگی کمک میکند. گر چه دولتهای استعماری که در سدههای اخیر با اعمال روش «تفرقه بینداز و حکومت کن» سر مسلمانان را گرم میکردند تا به اهداف خود برسند، هنوز به طور کامل از این شیوه ناامید نشدهاند، اما میدانند که دیگر با این داس کهنه نمیتوانند خرمن خرمن درو کنند.گر چه دولتهای استعماری که در سدههای اخیر با اعمال روش «تفرقه بینداز و حکومت کن» سر مسلمانان را گرم میکردند تا به اهداف خود برسند، هنوز به طور کامل از این شیوه ناامید نشدهاند، اما میدانند که دیگر با این داس کهنه نمیتوانند خرمن خرمن درو کنندبرای جلوگیری از بهرهوری بیگانگان و عوامل تفرقه آفرین داخلی در اختلاف فرهنگها و تفاوت قومیتها و ادیان و مذاهب، توجه به راهکارهای ذیل ضروری است:1- حقوق پیروان ادیان و مذاهب در چارچوب قانون اساسی بدون اغماض مراعات گردد.2- آهنگ سازندگی در مناطق مرزی و سنینشین بهبود یابد.3- از وجود جوانان پیرو اقلیتهای دینی در نظام اداری، اقتصادی و اجرایی استفاده شود.4- نیروی انسانی اهل تسنن برحسب شایستگی در نظام اجرایی به کار گمارده شوند.5- در مجامع علمی مشترک با حضور عالمان و روشنفکران پیروان ادیان و مذاهب، راههای تفاهم و تشریک برای حفظ منافع ملی بررسی شود.6- مصادیق تبعیضهای ناروا در مناطق، شناسایی و تدابیر مناسب برای رفع آنها اتخاذ گردد.7- برنامه ریزی فرهنگی برای خنثا کردن شبهات و شایعات در اولویت قرار گیرد.8- به مقدسات ادیان و مذاهب احترام گذاشته شود.9- صدا و سیما در پخش سخنرانیها و مداحیها به ویژه در ایام فاطمیه از انتشار گفتارهای تفرقه آفرین اجتناب کند و در این زمینه با مجمع التقریب مذاهب اسلامی تعامل فکری مستمر به عمل آورد.10- دانشگاه مذاهب اسلامی، در حد یک دانشگاه فراگیر و معتبر گسترش یابد و امکان رشد علمی جوانان اهل تسنن از خارج و داخل در فضای تقریب فراهم آید.11- تمام کودکان واجب التعلیم (6 تا 10 ساله) در مناطق مرزی جذب مدارس شوند.12- در مناطق مرزی برای آموزش زبان فارسی و معرفی فرهنگ و تمدن ایرانی از توزیع کتب غیردرسی، نمایش فیلم و تئاتر، برگزاری شب شعر و ... استفاده شود.13- از انتصاب مدیران تند خو، تنگ نظر و متعصب در مناطق سنی نشین اجتناب شود و زمام کار را به کسانی دهند که از فرهنگ تقریب و سماحت برخوردار باشند و با گفتار و رفتار خود در راه تحکیم مبانی وحدت ملی همت گمارند.14- چشمانداز آینده، خطوط کلی برنامه توسعه، نحوه سلوک، برنامههای فرهنگی و آموزشی مناطق مرزی در منشوری مدون برای کارگزاران نظام، اهالی محل و دستگاهها تبیین گردد و از پراکنده کاری و اعمال سلایق ناهمگون خودداری شود.15- از طریق رادیو و تلویزیون و جرائد محلی، مفاهیمی نظیر «منافع ملی» «مشترکات دینی»، «تقریب مذاهب اسلامی» و «وحدت ملی» به گونهای هنرمندانه به نسل جوان تعلیم داده شود.16- استانداران، فرمانداران و مدیران مناطق مرزی با مردم و عناصر صالح محلی مشورت کنند و با برقراری ارتباط دو جانبه رای و نظر اهالی را در روند توسعه خدمات لحاظ دارند و با یکرنگی و صداقت، حسن نیت خود را برای رشد و توسعه منطقه و تامین سعادت مردم نشان دهند.17- مدیران محلی از ورود به رقابتها و دستهبندیهای سیاسی و قومی اجتناب ورزند.تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 559]