تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 27 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):کمترین کفر این است که انسان از برادرش سخنی بشنود و آن را نگه دارد تا او را با آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830353865




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نقدي بر سريال کلانتر


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: نقدي بر سريال کلانتر  در سري اول و دوم کاراکتر کلانتر به عنوان نمادي از يک پليس ايراني خلق شده و حضوري قابل تحمل و بعضا دوست داشتني داشت اما در سري جديد کلانتر با کاري کند و بسيار کشدار با شخصيت هاي خنثي و پادرهوا روبروييم.    به گزارش ايرنا، مجموعه هاي تلويزيوني با محوريت پليس و ماجراهاي پيراموني اش سالهاست که در شبکه هاي مختلف جهاني مورد توجه بوده و مجموعه هاي بسياري براساس آن ساخته شده اند که تلويزيون کشورمان نيز از اين قاعده مستثني نبوده است.
سريال کلانتر
آثار ياد شده به دلايل گوناگون مورد توجه قشر عظيمي از مردم قرار گرفته که از جمله آنها مي توان به علاقه وافر انسان به حل معماهاي پيچيده و سخت و نيز سمپاتي تماشاگر نسبت به پليس به عنوان قطب مثبت داستان ياد کرد. مجموعه دلايل فوق که ريشه دراين مبارزه ابدي خير و شر دارد، دست سازندگان اين کارها را باز گذاشته و به همين دليل هم کارهاي پليسي ساخته شده در سراسر جهان از تنوع داستاني گسترده اي با رعايت اصل ذکر شده در بالا برخوردارند. اما اين به مفهوم تضعيف قطب منفي داستان نبوده بلکه بر عکس، نويسندگان اين مجموعه ها کاراکترهاي منفي را با دقت بسيار و ريزه کاري هاي فراوان مي نويسند و بدين شکل قهرمان سريالشان را قوي تر فرض مي نمايند. حال با مجموعه هاي پليسي وطني روبروييم که تقريبا به جز معدودي از آنها مانند: خواب و بيدار ساخته مهدي فخيم زاده، ضعف فيلمنامه اي و ساختاري داشته و به هيچوجه از فرمول هاي استاندارد کارهاي پليسي تبعيت نمي کنند. بازي فيگوراتيو و بسيار اغراق شده ايرج نوذري که ريشه در علاقه او به سينماي هندوستان دارد، ضربه بدي به پيکره کار وارد کرده است. متاسفانه در سال هاي اخير بسياري از بازيگران مرد سينما و تلويزيون به شدت اضافه وزن پيدا کرده و فرم ايده آل خود را از دست داده اند.مجموعه تلويزيوني کلانتر که سومين سري اش در حال پخش از شيکه اول است، دقيقا با چنين مشکلاتي روبروست. در سري اول و دوم کاراکتر کلانتر به عنوان نمادي از يک پليس ايراني خلق شده و حضوري قابل تحمل و بعضا دوست داشتني داشت. برخي داستان ها از شخصيت پردازي مناسبي برخوردار بوده و کاراکترها قابليت جذب مخاطب را داشتند. اما در سري جديد کلانتر با کاري کند و بسيار کشدار با شخصيت هاي خنثي و پادرهوا روبروييم. اين اتفاق نه چندان خوشايند به قهرمان داستان هم سرايت کرده و لختي و سکون خاصي در آن ديده شده و هوش و ذکاوت پليسي کهنه کار در او مشاهده نمي شود. در واقع شاه محمدي تحرک را از اين شخصيت گرفته و کندي و سکون را به جاي آرامش دروني به آن تزريق کرده است! در واقع اکشن خاصي را از او و دستيارانش نديده و فضاي کلانتري نيزبه تبع آن در آرامش خاصي به سر مي برد! هر تماشاگر ايراني براي يک بار هم که شده کارش به کلانتري افتاده و فضاي شلوغ و پر هياهوي آن و نيزکار سخت و طاقت فرساي پرسنلش را ديده، نمي تواند چنين تصويري را باور کرده و آدم هايش را بپذيرد. همين نکته هم باعث شده که هيچيک از سري کارهاي کلانتر با انبوه مخاطب همراه نشده و تمامي تلاش هاي کارگردان در خلق پليسي ايراني ناکام بماند. اين در حاليست که شامحمدي پانزده سال پيش کاراکتر سرگرد کلاني را با بازي داريوش فرهنگ به عنوان نمادي از پليس دلسوز و باهوش ايراني خلق کرده و حال در عقب گردي تمام عيار در خلق کاراکتري مشابه ناکام مانده است! حال با مجموعه هاي پليسي وطني روبروييم که تقريبا به جز معدودي از آنها مانند: خواب و بيدار ساخته مهدي فخيم زاده، ضعف فيلمنامه اي و ساختاري داشته و به هيچوجه از فرمول هاي استاندارد کارهاي پليسي تبعيت نمي کنند. در يکي از داستان هاي اين مجموعه با ناپديد شدن همسر مهندس جوان و سپس خود وي روبرو مي شويم که به خودي خود مي توان تماشاگر را پاي تلويزيون بنشاند. اما همين شروع جذاب با ريتمي بسيار کند همراه شده و تماشاگر را فراري مي دهد. در اين اپيزود با شرکت مهندسي باسابقه اي آشنا مي شويم که بيشتر شبيه به فانتزيست تا واقعيت!.کارمندها به گرفتن فال قهوه و استراق سمع مشغول بوده و جالب تر اينکه هيچکس هم از غيبت طولاني و بي مقدمه مدير عاملشان نگران نمي شود. مي توان اين اپيزود را به عنوان يک کار کمدي برگزيد چرا که طنز فوق العاده اي در آن جاري است. به عنوان مثال مي توان به ديالوگ هاي رد و بدل شده کلانتر و دستيار اخم آلودش در باب رفتن به باشگاه ورزشي اشاره کرد که انصافا با توجه به شکم بر آمده جناب کلانتر و تا حدودي دستيارش، ديالوگ کاملا به جايي است. انتخاب ساختمان مسکوني و نصب تابلوي پزشکي قانوني با توجه به معضلات فيلمبرداري در ساختمان واقعي، کار تازه اي نيست و نمي توان به کارگردان خرده گرفت اما نصب يک نيمکت قرمز آن هم درست روبروي پزشکي قانوني در حالي که پارکي هم در آنجا نيست، چه توجيهي دارد؟ شامحمدي که در دوران خدمت سربازي کارگرداني را با سري آينه عبرت شروع کرده، متاسفانه پيشرفت چشمگيري در کارش نداشته و تنها به لحاظ تکنيکي جهش داشته است. چندي پيش شاهد بخش هاي کوتاهي از همان مجموعه معروف آينه عبرت با بازي محمود ديني و گلپايگاني در نقش آتقي بودم که ريتم بسيار کند و بازي هاي اغراق آميزي داشت و حال پس از گذشت نزديک به بيست سال با کلانتري مواجهيم که کمابيش همان ضعف ها را داشته و تنها به لحاظ تکنيکال پيشرفت نموده و تصاويرش رنگ و روي بهتري دارد! شامحمدي همواره در انتخاب بازيگرانش نيز به يک سياق عمل کرده و تيم بازيگران تقريبا ثابتي دارد.انتخاب ايرج نوذري در ابتدا براي نقش کلانتر مناسب به نظر مي رسيد اما به مرور به پاشنه آشيل کار تبديل شده است.شامحمدي همواره در انتخاب بازيگرانش نيز به يک سياق عمل کرده و تيم بازيگران تقريبا ثابتي دارد.انتخاب ايرج نوذري در ابتدا براي نقش کلانتر مناسب به نظر مي رسيد اما به مرور به پاشنه آشيل کار تبديل شده است. بازي فيگوراتيو و بسيار اغراق شده وي که ريشه در علاقه او به سينماي هندوستان دارد، ضربه بدي به پيکره کار وارد کرده است. متاسفانه در سال هاي اخير بسياري از بازيگران مرد سينما و تلويزيون به شدت اضافه وزن پيدا کرده و فرم ايده آل خود را از دست داده اند. اين امر تنها مختص به نوذري نبوده و در بازيگراني مانند: پرويز پرستويي و سام درخشاني هم به چشم مي خورد! اينکه چرا نوذري که ورزش را هم به صورت حرفه اي دنبال مي کرد چنين اضافه وزن پيدا کرده ، امريست مجهول! البته لباس هاي شق و رق نظامي نيز در اين ميان بي تقصير نبوده است.تنظيم براي تبيان : مسعود عجمي





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 316]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن